Surround zonder toslink (optische audiokabel)?

Pagina: 1
Acties:
  • 179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178972

Topicstarter
Hallo,

ik ga binnen een week een Playstation 3 halen, omdat we een surround hebben staan thuis (een sony DAR-RH1000) heb ik ineens een toslink kabel gekocht. Die kan ik dan aansluiten van de PS3 naar de surround. Nu kwam ik echter tot de ontdekking dat onze surround geen toslink uitgang heeft. Kan ik op een of andere manier toslink omzetten naar iets anders? Misschien een soort converter van toslink naar component ofzo.
Kan je eigenlijk op een andere manier dan toslink surround geluid krijgen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Je zou eventueel een Tulipkabel naar je versterker kunnen sturen, en aangeven in games dat je gebruik maakt van "Surround", maar dan wel Dolby proligic 1, aangezien hier dan geluidssignalen worden gedecodeerd naar 4kanaals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis_dude
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05-2024
Anoniem: 178972 schreef op zondag 18 maart 2007 @ 13:46:
Hallo,

ik ga binnen een week een Playstation 3 halen, omdat we een surround hebben staan thuis (een sony DAR-RH1000) heb ik ineens een toslink kabel gekocht. Die kan ik dan aansluiten van de PS3 naar de surround. Nu kwam ik echter tot de ontdekking dat onze surround geen toslink uitgang heeft. Kan ik op een of andere manier toslink omzetten naar iets anders? Misschien een soort converter van toslink naar component ofzo.
Kan je eigenlijk op een andere manier dan toslink surround geluid krijgen?

Alvast bedankt.
ik weet niet op er een coaxiaal digitale aansluiting op je sony set zit, zoja dan heb je een converter nodig.

The difference between men and boys is the size of their toys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40013

Dennis_dude schreef op zondag 18 maart 2007 @ 13:52:
[...]

ik weet niet op er een coaxiaal digitale aansluiting op je sony set zit, zoja dan heb je een converter nodig.
Hij heeft alleen maar analoge stereoingangen. Verder dan 'nep'-surround (je versterker maakt van het stereogeluid uit je playstation surround) zul je dus niet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dit is echt wel spijtig :'(
Kan ik dus echt geen surround geluid krijgen met de PS3?

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 178972 op 18-03-2007 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Anoniem: 178972 schreef op zondag 18 maart 2007 @ 14:04:
Dit is echt wel spijtig :'(
Kan ik dus echt geen surround geluid krijgen met de PS3?
Jawel. Maar dan moeten je games het wel ondersteunen. Zoals ik al riep is Dolby Prologic het enige wat een 2kanaals om kan zetten in 4 kanaals(surroundgeluid), alleen moet je dan wel games hebben die het ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 58485 schreef op zondag 18 maart 2007 @ 14:08:
[...]

Jawel. Maar dan moeten je games het wel ondersteunen. Zoals ik al riep is Dolby Prologic het enige wat een 2kanaals om kan zetten in 4 kanaals(surroundgeluid), alleen moet je dan wel games hebben die het ondersteunen.
Maar dit gaat dan alleen 4-kanaals en niet 5.1?
En is het dan wel echte surround of een soort neppe stereo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

DPL is nou ook weer niet compleet waardeloos, het ruimtelijk effect is echt wel degelijk aanwezig.

Voor zover ik weet mixt elke beetje moderne audiochipset een 5.1 AC3 stream naar een DPL signaal, als je de surround-mode aan hebt staan en alles via de gewone stereo tulpen aan hebt gesloten. Dolby Digital games zijn dus automatisch ook geschikt voor DPL.

This can no longer be ignored.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:43
Anoniem: 178972 schreef op zondag 18 maart 2007 @ 14:10:
[...]

Maar dit gaat dan alleen 4-kanaals en niet 5.1?
En is het dan wel echte surround of een soort neppe stereo?
Je moet het zover ik weet meer zien als een dubbel stereo geluid. Waarbij de ene wat vertraging heeft waardoor je wel een ruimtelijker effect krijgt.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 18:00
Na dat valt wel mee, wij hebben hier jarenlang zo'n systeem gehad, en bijvoorbeeld bij nowhere to run, waar van damme op een motor van achter komt aangereden hoor je ook echt alleen de motor van achter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:23

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Anoniem: 178972 schreef op zondag 18 maart 2007 @ 13:46:
...
Nu kwam ik echter tot de ontdekking dat onze surround geen toslink uitgang heeft. ...
Je bedoeld ingang... ? ;)
Volgende keer eerst kijken, dan kopen.

Verder heeft die DAR-RH1000 maar 1 ingang voor externe bronnen en dat is inderdaad een ouderwetse, analoge RCA aansluiting met het bijschrift 'line 4'.
De playstation kan je hier met een tulp kabel op aansluiten, de receiver zet je in de dolby pro logic stand en spelen maar.
Het ruimtelijke effect zal er wel zijn - maar in veel mindere kwaliteit en mate als bij 5.1.
Immers, bij 5.1 krijgt je receiver 5 afzonderlijke, volledige audiokanalen aangeboden (L/C/R RL/RR), bij dolby prologic maar 2. In die 2 kanalen zitten met een fase truukje het rear channel (1 ja) erin geschroeft. Dat rear channel bestaat dan ook nog eens uit een bandbreedte van iets breder dan een telefoonlijn.
De center word bij de receiver ontleed, vaak niet helemaal goed (meestal als gevolg van mpeg compressie) waardoor je van de center speaker vaak wat gemorrel in L en R voor hoort. Maar daar zal je met je ps3 wel niet erg last van hebben.

Verder heeft omzetten van toslink naar component geen enkele zin, omdat je receiver daar geen ingangen voor heeft.

offtopic:
Die DAR-RH1000: Wat een gaar model met 0,0 aan mogelijkheiden. Die zou ik aan niemand aanraden.
En dan ook nog 's zogenaamd 700Watt aan muziekvermogen. *proest*

[ Voor 28% gewijzigd door remco_k op 19-03-2007 14:03 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
remco_k schreef op maandag 19 maart 2007 @ 13:57:

..........
Verder heeft omzetten van toslink naar component geen enkele zin, omdat je receiver daar geen ingangen voor heeft.
.......
Huh? appels en peren.......
component = video
toslink = audio
heeft dus niets met elkaar te maken en kan dus ook nooit omgezet/geconverteerd worden.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

kaajee schreef op maandag 19 maart 2007 @ 17:51:
[...]

component = video
toslink = audio
heeft dus niets met elkaar te maken en kan dus ook nooit omgezet/geconverteerd worden.......
Denk dat ie RCA (tulp) bedoelt ipv component, lijkt me logisch ;)
remco_k schreef op maandag 19 maart 2007 @ 13:57:
[...]

offtopic:
Die DAR-RH1000: Wat een gaar model met 0,0 aan mogelijkheiden. Die zou ik aan niemand aanraden.
En dan ook nog 's zogenaamd 700Watt aan muziekvermogen. *proest*
offtopic:
Er zijn afgelopen jaren ontzettend veel "home cinema sets" verkocht, vaak met ingebouwde dvd-speler. Marketingtechnisch heel handig gedaan, want nu er meer spul komt dat digitaal 5.1 geluid heeft, willen (moeten) veel mensen upgraden (dus compleet nieuwe set) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok bedankt voor de reacties, vandaag nog even in FNAC geweest. (Lekker op de PS3 gespeelt !)
En daar zeggen ze dat je 2 speakers vanachter hetzelfde geluid geven maar dat het wel anders is dan vooraan.
De 2 achterste speakers werken niet afzonderlijk maar samen, en dan heb je natuurlijk nog de stereo voorspeakers he...

Al bij al valt het nog vrij goed mee, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

kaajee schreef op maandag 19 maart 2007 @ 17:51:
[...]

component = video
toslink = audio
offtopic:
Ik hield voor het gemak even de bewoording van de TS aan.
De strekking van het woordje component in deze was inderdaad een omzetting naar 5x RCA analoog.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb even zitten denken en ik vroeg me af of ik dan geen andere versterker kon kopen.
Alle boxen van de surround worden aangesloten aan de woofer, en die wordt dan weer aangesloten met een speciale kabel aan de versterker.
Nu vroeg ik me af of er versterkers zijn van sony die deze ingang hebben voor de boxjes en wel een toslink etc. hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exploited
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-10-2014
Het is inderdaad best moeilijk om tegenwoordig iets te vinden dat gewoon optisch-in heeft :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151481

Exploited schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 19:20:
Het is inderdaad best moeilijk om tegenwoordig iets te vinden dat gewoon optisch-in heeft :(
Dat is het helemaal niet, mijn Harman/Kardon AVR 135 heeft 3 optische ingangen en 3 coaxiale ingangen.
Alleen je kunt bij 'n kant en klare Home Cinema set ook geen extra ingangen en dergelijke verwachten. Zou de prijs te hoog omhoog drijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Exploited schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 19:20:
Onzin, ga naar een fatsoenlijke AV zaak, zoek een willekeurige receiver uit van een fatsoenlijk merk (dus geen yokotawigamma) - dan zit daar gewoon een optische ingang in.
Mocht dat toch niet lukken, dan bestaan er kastjes die optisch naar S/PDIF (coax) kunnen omzetten. Heb je hetzelfde resultaat.

Als je kijkt naar kant en klare home cinemasets - daar zitten inderdaad geen of nagenoeg geen extra aansluitingen op. Daarom moet je die dingen ook niet kopen. :+

Alles kan stuk.

Pagina: 1