CPU niet te warm in BIOS wel

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Taenadar
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:58
Ik heb best wel een probleem op dit moment.

M'n pc wil niet meer opstarten doordat me bios vind dat me CPU te warm word. De bios liep net zelfs gewoon vast. We praten hier dan over 70+ graden op een AMD cpu. Als ik echter m'n hand tegen het koelblok houd dan is die gewoon nog koud. Deze zit goed vast gemaakt en zit er ook al meer dan een half jaar onder dus dat kan t volgens mijn mening niet zijn.

Ik heb de volgende dingen geprobeerd:
- Bios reset Werkte eventjes omdat m'n bios dan op 1100 mhz opstart en daarna weer het zelfde verhaal.
- Andere CPU snelheid. Hielp ook niet.

M'n PC bestaat uit het volgende

CPU: AMD athlon XP 2500+
MOBO: asus a7n8x
geheugen: 1024 DDR ram (lijkt me niet van toepassing maar oke)
GFX: leadtek 6600GT
Voeding: TAGAN 480 WATT ongeveer drie kwart jaar oud.

Ik heb ook met andere programma's in me pc gekeken in hoeverre dat kon.
Speedfan - Vond dat mijn CPU 70+ of hoger was, het zelfde dus als mijn BIOS
PC Wizard - CPU 38 Graden en het moederbord 32 graden.

Het gekke is dat in de BIOS het moederbord een waarde krijgt van 32 graden en de CPU 70+ Dat lijkt me toch vrijwel onmogelijk.

Voor het geval het gezegt word: De pc is vrij stof vrij op dit moment. Zeker nu ik 'm in de antec p180 hebt gestopt

[ Voor 4% gewijzigd door Taenadar op 18-03-2007 01:44 . Reden: stofvrij bijvoeging ]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-05 07:00
Misschien voor de gein gewoon eens je koelblok herinstalleren met nieuwe koelpasta eronder.

http://specs.tweak.to/16567

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-05 13:27
de sensor zal stuk zijn op het bord

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou de koeler even opnieuw monteren. Zo van afstand is de enige conclusie die ik kan trekken dat de koeler er gewoon niet op goed op zit. Check dan ook of ie niet verkeerd om zit, want als dat het geval is dan wordt de core maar gedeeltelijk bedekt door de heatsink. Kwestie van de inkeping op de onderkant van de koeler over het stuk van de socket te laten vallen waar het sockettype op staat en niet andersom ;) En maak de boel ook even schoon en plaats een druppeltje nieuwe koelpasta.

PS. wat was de temperatuur dan voordat deze symptomen optraden? Want op zich is het wel opmerkelijk dat ie ineens te heet wordt terwijl dat eerst niet was, maar het kan natuurlijk ook geleidelijk zijn ontstaan als de koeler al niet goed gemonteerd zat.

[ Voor 30% gewijzigd door Palomar op 18-03-2007 12:14 ]

• Taenadar
Ik heb gekregen sinds ik hier op netgamez zit. Het is dus misschien mogelijk dat me CPU cooler los is gekomen of iets dergelijks. Hiervoor was me temp ongeveer 40 graden. Omdat mijn fans niet zo heel snel draaien omdat ik anders niet kan slapen.

CPU fan losmaken is op dit moment dus even geen oplossing kga zometeen naar huis zal het dan even doen.

Er zit nu trouwens een Zalman CPU fan op. Lijkt me echt niet dat dat ding makkelijk van zijn plaats te halen is. Ook had ik mijn case zo neergelegd dat de CPU fan niet naar beneden hangt en er misschien door hobbels en andere dingen eraf valt.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik denk dat je koeler geen goed contact meer maakt met de core van je processor. Zo kan het koelblok toch koel aanvoelen terwijl je processor ligt te zweten.

Gewoon even de koeler er helemaal afhalen (dus niet alleen de CPU fan), de boel schoonmaken en wat nieuwe koelpasta er tussen doen voor het monteren. :)

• JorisTheWise
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-05 00:01
Misschien kan je in je bios even instellen dat het maximum aan temperatuur hoger ligt dan wat hij nu zegt waar hij zou moeten stoppen, dit gunt je in ieder geval wat tijd om het in je besturingssysteem uit te zoeken wat het mogelijk kan zijn.
En inderdaad, misschien zit je koeler er niet al te goed op.

• Taenadar
Koeler kan er niet beter op. Als ik hem vast schroef dan zit ie aan het limiet als ik verder ga vliegt ie door me mobo heen of iets dergelijks :P

Ik ga even kijken of ik die maximum temperatuur kan verhogen

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-05 11:35
Lijkt me eerder een kapot mobo/cpu 70 graden is echt niet normaal, zelfs niet voor een intel.

• Taenadar
Nog iets vreemds. Als ik prime95 test opstart begint m'n pc op zo'n 64 graden, nog steeds te warm maar goed. Maar in 1 seconde vliegt ie naar 75 graden. Lijkt me niet helemaal normaal.

Heb geen optie gevonden om die temperatuur uitschakeling te verhogen. Of ik kijk scheel

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:04
hmmz ik herriner me een xp2500 overclock en ja die werd steevast 70+ :s graden onder load .. ze blijven goed tot 90 en er is een auto shut off functie in de bios heb je die aan staan en dan op hoeveel?.

die optie moet bij pc health staan op mijn asus deluxe board was 75 graden in ieder geval een optie..

was temp ooit echt veel lager onder load?

[ Voor 17% gewijzigd door EnderQ op 19-03-2007 00:33 ]

• Taenadar
Eerst kwam ik niet eens boven de 45 graden uit. Het gekke is ook dat ik eerst vrijdag avond nog een hele avond heb zitten gamen en het is pas vanaf zaterdag rond 11 uur eerste keer uitgevallen en daarna begonnen de problemen. Als de koeler al los zat, had ie dat al vanaf het begin moeten doen, lijkt me.

Ik zal zometeen nog even in de bios kijken maar ik heb geen PC health volgens mij.

• Haan
  • Laatst online: 17:49

Haan

dotnetter

Als je zegt dat de temperatuur bij stressen meteen heel hard omhoog schiet, is dat alleen maar meer aanwijzing dat de koeler geen goed contact maakt. Ik zou hem echt eraf halen en weer goed monteren.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Admiral Freebee
  • Niet online
Het is een brakke sensor of een koeler die geen goed contact meer maakt. Ik weet niet wat je nu hebt gedaan maar ik zou heel de koeler er afhalen, de core en de koeler goed proper maken en hem er opnieuw opzetten met nieuwe koelpasta.

• Taenadar
Ga ik vanmiddag doen. Ik was gister een beetje te moe om te doen. Als dat niet helpt dan is het dus die sensor.

Nou even gedemonteerd en weer inmekaar gezet en hij loopt weer als een trein. Waarschijnlijk toch wat fout gegaan met het vervoeren.

[ Voor 37% gewijzigd door Taenadar op 19-03-2007 19:56 ]

Pagina: 1