Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wat vind je belangrijk in een baan?

Pagina: 1
Acties:
  • 661 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Boraico
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-03-2021
Al een tijdje volg ik hier de threads over verschillende werkgevers, salarissen, lease contracten etc. Ik ben bijna afgestudeerd (HBO, informatica) en ben nu op zoek naar een baan. De banenmarkt blijkt een stuk gunstiger dan ik had verwacht en er is keus te over. De vraag is, hoe kies ik in hemelsnaam de baan die het beste bij mij past?

Ik probeer alle werkgevers te vergelijken op:
  • Soort werk
  • Werksfeer / bedrijfscultuur
  • Groot / klein bedrijf
  • Groei mogelijkheden (salaris en opleidingen)
  • Afwisseling
  • Mogelijkheden tot werken in het buitenland
  • ... en ook niet onbelanrijk: het startsalaris
Door de bomen zie ik het bos niet meer zo goed, dus mijn vraag aan jullie is:

Wat vinden jullie belangrijk in een baan? Wat zijn de dingen die ervoor zorgen dat je met plezier naar je werk gaat?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:43
Wij kunnen natuurlijk niet op afstand bepalen wat jij belangrijk vind in je werk.
Ik houd zelf van veel zelfstandigheid, en het stuk leiding geven wat ik tegenwoordig heb, vind ik ook wel erg leuk om er bij te doen.
Natuurlijk is ook een aardig salaris erg prettig.
Het ligt er gewoon heel erg aan wat JIJ belangrijk vind in een baan, niet wat anderen er van zeggen.

Misschien niet geheel onbelangrijk: wel of geen lease-auto, en indien wel, wat voor soort.
Als je de keuze krijgt tussen een Smart of een fatsoenlijke VW/Opel/Ford o.i.d., zou mijn keuze daar zeker door worden beinvloedt...

Systemspecs

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:06

defiant

Moderator General Chat
Boraico schreef op zondag 18 maart 2007 @ 00:25:
De vraag is, hoe kies ik in hemelsnaam de baan die het beste bij mij past?
[...]
Wat vinden jullie belangrijk in een baan?
Je vraagt 2 totaal verschillende dingen, wat de een belangrijk vind is voor de ander echt totaal niet boeiend. Je zult toch voor jezelf moeten bepalen op de criteria die al hebt geselecteerd, je bent wat dat betreft al op de goede weg. En werk is toch vooral uit proberen, je kan het in 1 keer treffen, maar veel mensen switchen ook een aantal keer voor ze een passende baan hebben gevonden.
Brede P schreef op zondag 18 maart 2007 @ 00:32:
Misschien niet geheel onbelangrijk: wel of geen lease-auto, en indien wel, wat voor soort.
Ik beschouw een lease auto nog altijd als een secondaire arbeidsvoorwaarde, en dus eigenlijk niet belangrijk in je primaire keuze van een baan. Je maakt eerst de keuze om bijv. in de detachering te gaan, en dan pas is het misschien belangrijk wat voor een auto je krijgt.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• Boraico
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-03-2021
defiant schreef op zondag 18 maart 2007 @ 02:23:
[...]

Je vraagt 2 totaal verschillende dingen, wat de een belangrijk vind is voor de ander echt totaal niet boeiend. Je zult toch voor jezelf moeten bepalen op de criteria die al hebt geselecteerd...
Helemaal waar. Ik wil vooral checken of ik met de juiste dingen rekening hou. Het zou zonde zijn als ik me nu blind staar op op één punt (bv. lease regelingen) terwijl dat straks blijkt helemaal niet zo boeiend blijkt te zijn.
En werk is toch vooral uit proberen, je kan het in 1 keer treffen, maar veel mensen switchen ook een aantal keer voor ze een passende baan hebben gevonden.
Dus job hoppen tot je goed zit? :P Heb je dan niet het risico dat na een paar hops werkgevers het vertrouwen verliezen. "Deze jongen verandert zo vaak van baan, die is vast zo weer weg." Bovendien is de banemarkt nú goed, over een tijdje is het misschien veel moeilijker om van baan de switchen.

Met dat in het achterhoofd ben ik nu aan het kijken bij grote bedrijven, waarbinnen je eventueel ook nog van richting zou kunnen veranderen. Mensen met ervaring op dat gebied?

Verwijderd

Als starter in een sector die genoeg werk heeft zou ik gaan voor een hoog salaris icm opleidingen.

Dat geeft je namelijk het beste vooruitzicht om later een andere goede baan te krijgen.

Wat je belangrijk in een baan vindt, merk je meestal pas als je er en tijdje werkt en verschillende bedrijven van binnen hebt gezien. Bedrijfscultuur, werksfeer, afwisseling en mogelijkheden zijn van te voren moeilijk in te schatten en te vergelijken. Alles wordt mooier voorgedaan dan dat het is.
Als je jong bent veranderen je voorkeuren waarschijnlijk ook nog wel met de tijd door veranderingen zoals relaties, kinderen, eigen huis, etc.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik ben ook HBO-I, inmiddels 5 jaar aan de slag en per 1 juni ga ik voor min 2e werkgever werken. Heb ook net als jij voor de keuze gestaan, en het belangrijkste wat voor mij meespeelde was eigenlijk de klik met het bedrijf. Die was o.m. gebaseerd op het feit dat ze een insteek hadden van "Onze mensen zijn on werkkapitaal, dus daar moeten we in investeren. Jij moet je werk goed kunnen doen en dus moet je geen strobreed in de weg gelegd worden als je iets nodig hebt of denkt te hebben". Oftewel: zeer goed omspringen met het personeel. Ik heb drie gesprekken gehad, eerste was met een medewerker die ik toevallig ontmoette en die me binnegeloodsd heeft. Die zei bovenstaande al, en mijn toekomstige manager (2e gesprek) ook. Dat zegt wel iets vind ik. Als zelfs de mensen van de werkvloer zeggen dat de werkgever zwaar ok is tov zijn personeel....

Verder telden voor mij persoonlijke ontwikkeling en uitdaging ook zwaar mee. Aangezien ik al in een baan zat en niet direct weghoefde, heb ik mijn salaris mooi uit kunnen onderhandelen. Zij hingen aan loyaliteit van hun medewerkers, ik ook, maar dat impliceert dat ik mijn huidige baan ook niet ging verlaten voor een paar centen meer. Aanbod moest dus goed zijn :)

Leaseauto, laptop en telefoon is vanzelfsprekend in de detachering, maar ik beschouw dat ook als dusdanig en de enige echte waarde die het voor mij had, was dat ik dan eindelijk een keer een auto zou hebben. Dat heb ik echter niet mee laten tellen in de beslissing; ze deden me een goed aanbod. Enige eis die ik aan een auto stel als ik 40k per jaar moet gaan rijden is dat ie goed moet zitten en voldoende opties heeft om kilometers te kunnen vreten. Ik zie het dan ook meer als een stuk gereedschap, dat je toevallig ook prive mag gebruiken. Beetje a la eeninstallateur die 's avonds zijn gereedschap mee naar huis neemt - die heeft ook altijd eengoede boormachine voor handen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Afwisseling. Wekelijks/dagelijks een nieuwe locatie om te werken.
Geen enkele dag is hetzelfde.
Leuke collega's (Maar dat is achteraf gezien).
En het is interessant.

(Initial Varel)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2007 21:11 ]

• lux
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-11 12:48

lux

mogelijkheid om bij te leren op kosten van het bedrijf (lees: certificaten halen)
doorgroeimogelijkheden
betaald worden naar normale normen en eventueel meer bij betere prestaties
toffe sfeer waarin je je kunt vinden
elke dag afwisseling en nieuwe uitdagingen
misschien een wagen (is bij mij niet het geval)
en als laatste geen nummer zijn en als mens behandeld worden (dit is mss een probleem met al die detacheringsbedrijven)

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Leuk werk is het belangrijkste. Salaris komt daar niet altijd direct bij kijken, al kan het je wel iets meer gewaardeerd voelen als je wat leuks op je bankrekening krijgt iedere maand ;)

Persoonlijke mening: klein bedrijf met relaxte collega's en waar ontspanning aanwezig is (een dartboard in de kantine is al genoeg ;) ). Zelfstandigheid moet aangemoedigd worden en je moet niet een "nummertje" zijn, maar iemand die zich onmisbaar kan maken na verloop van tijd. Ook moet men niet moelijk doen als ik middelen wil aanschaffen die mijn werkervaring verbeteren.

Over dat laatste: ik verdien geld voor mijn werkgever. Als ik een kleine investering vraag waardoor mijn werk makkelijker en leuker wordt mag hij daar best wat geld voor neertellen.

Ook de werkomgeving moet goed zijn. Een mooi kantoor zonder kakelende collega's om je heen die je constant storen met dingen waar je niet mee bezig moet zijn is waardeloos. Of in Joel Spolsky's woorden: "Hey, this is my job; this is where I spend my days; it's my time away from my friends and family. It better be nice."

- Mooie/goede werkomgeving
- Leuke collega's
- Goede beloning
- Leuk werk (opdrachten)

Dan ben ik snel tevreden.
Pagina: 1