Toon posts:

Nieuw Budget/Game Systeem, max € 1100

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In het jaar 2002 heb ik me een pc gekocht bij mediamarkt.
Het was een geweldige pc, maar ik ben nu toe aan iets nieuws, iets verfrissends :9
Ik ben van plan om de pc over een week of 2 te bestellen bij Azerty en mijn budget is Max € 1100,-

Ik wil me pc gebruiken voor het volgende:

-Games, ja dat mis ik jongens gamen met alles op hoog
-School, Internet, msn etc.
-Films converteren etc.
-Zal hem in de toekomst ook licht overclocken!

De volgende pc die ik in gedachte had ziet er ongeveer zo uit:

Behuizing:
Antec NSK6500 € 93,-
Waarom:
Het is een goedkope behuizing met tevens een 430 watt voeding, daar kom ik vast niet overheen
en het is handig met toekomstige upgrades

Processor:
Intel Core Duo 2 E 6600 € 293,63
Waarom:
Beste prijs/kwaliteit verhouding en tevens veelvoorkomend in topics.
(ik weet dat hij eind april in prijs zal dalen maar dan kan ik voor eeuwig wachten
want zo gaat dat nu eenmaal in de computerwereld)

Koeler:
Scythe Infinity € 38,04
Waarom:
Ten eerste hij is beter dan de standaard processor, zo wordt mijn pc stiller.
Ten tweede zal hij heel goed van pas komen, omdat ik van plan ben mijn processor tot
ongeveer 3 ghz te overclocken. (en zelfs dan schijnt alles stil te lopen, volgens vele reviews)

Geheugen:Kingston, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2 x € 116,82
Waarom:
Spotgoedkoop!!!

Harddisk:
Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II € 78,94
Waarom:
Genoeg gigabyte en lekker snel (werd net als de processor ook door menigen aangeraden)

Moederbord:
GigaByte GA-965P-DS3, € 112,17
Waarom:
Gewoon een degelijke moederbord en schijnt goed overclockbaar te zijn

Dvd Brander:
Samsung SH-S183A, Serial ATA150, Zwart, OEM € 32,71
Waarom:
Enige bij Azerty met Sata aansluiting

Videokaart:
Club3D GeForce 8800GTS, 320 MB, DDR3, PCI Express x16 € 283,60
Waarom:
Hij heeft een goede prijs/kwaliteit verhouding en ik ben van plan om in de toekomst crysis spelen

Assemblage:
Bij azerty natuurlijk voor € 35,- en 1 jaar garantie

Totaal: € 1083,91

Zoals jullie zien blijf ik mooi binnen mijn budget.

Nou heb ik dit allemaal niet voor niks getypt, er zijn ook vragen aan verbonden:

-Ik heb thuis een 19 inch monitor en nu vroeg ik me af of ik crysis op redelijk tot high kan
spelen. Met de 8800 gts 320 mb op 1280 * 1024 resolutie.
-Zijn er dingen die ik er nog aan zou veranderen om een nog beter prijs/kwaliteit te creeeren.
-Ik vroeg me af of de gtx 8800 in de toekomst of een ander kaart van die lengte in mijn kast past ik heb naar informatie gezocht maar niks kunnen vinden....

Nou dat was het zo'n beetje, graag veel reacties!!!! :*)

P.S

Als iets onduidelijk is of als jullie meer info nodig hebben dan zeggen jullie het maar.
Kan nog altijd info toevoegen of iets verbeteren.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2007 16:22 ]

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:30
Niks op aan te merken :) .

Over Crysis valt weinig te zeggen.

[ Voor 42% gewijzigd door hello_moto op 17-03-2007 23:00 ]

• Mxxx
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-11 21:33
Ik zou hem gewoon bestellen ik zou niks weten want hem sneller zou kunnen maken.. :)

je zou mooiere kast kunnen kopen dat zou enigste wezen maar dat is natuurlijk persoonlijk en dan ben je natuurlijk ook over je buget heen ik denk dat het gewoon perfect systeem is _/-\o_

Verwijderd

Over Crysis valt idd weinig te zeggen. Volgens de makers zou het super moeten lopen met je gewenste systeem zo te zien.

Verwijderd

Topicstarter
Oh ik ben zo blij met deze reacties :D
nja dan zit er niks anders op dan hem te bestellen he

OEPSSS,
ben mijn cpu koeler vergeten toe te voegen!
hij staat er nu bij!

P.S
Graag nog wat commentaar op de koeler :*)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2007 00:32 ]

Verwijderd

misschien een maandje wachten, want dan zullen de duo cores een stuk goedkoper worden (stond ergens een nieuwsbericht, moment)

edit:
hier dus: nieuws: Intel plant meer sterke prijsverlagingen

Scheelt op je E6600 toch al snel 75 dollar :)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2007 00:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dankje wel voor info, maar als je beter naar mijn post kijkt dan staat daar dat ik niet van plan ben
om eeuwig te wachten.
En ik denk niet dat het van 293 euro in een keer naar 226 euro ong. zakt.

Verwijderd

oeps

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2007 00:20 . Reden: te laat ]

Verwijderd

Kies als je toch naar Azerty ga, voor de MSI 8800 gts oc 575-1700 , scheelt 16 euro, maar heeft sneller geheugen, scheelt zo,n 12-15%.
Ik heb hem zelf ook topkaartje voor die prijs. :)

Verwijderd

Topicstarter
@jan1025
hartstikke bedankt dat lijkt me die 16 euro dubbel en dwars waard!

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-11 15:53
Wow, niet slecht. Vele topics over pc's maken allemaal dezelfde 'fouten', die jij allemaal al voorzien had. Geen opmerkingen dus, dit is een topsysteem.

Over die prijsverlaging: 22 april komt wel erg dichtbij nu, over 4,5 week is het zover. En het scheelt toch best veel geld. Ik raad je dus wel aan om te wachten.

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:56
Goed systeempje, en de 8800 is ook een verstandige keuze.

Wel op te merken, je hebt goed geleerd van de Slot postst van de moderators, taalgebruik is normaal, je edit netjes. Goed leerpoces!~ :)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:42

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2007 @ 00:17:
Dankje wel voor info, maar als je beter naar mijn post kijkt dan staat daar dat ik niet van plan ben
om eeuwig te wachten.
En ik denk niet dat het van 293 euro in een keer naar 226 euro ong. zakt.
Eeuwig wachten moet je niet perse doen, wel wachten op de prijsverlagingsgolven die paar keer in het jaar komen. Beetje de computereconomie doorhebben, in praktijk betekent het dat je best computers tijdens de zomervakantie haalt.

Verwijderd

rapture schreef op zondag 18 maart 2007 @ 12:16:
[...]
Eeuwig wachten moet je niet perse doen, wel wachten op de prijsverlagingsgolven die paar keer in het jaar komen. Beetje de computereconomie doorhebben, in praktijk betekent het dat je best computers tijdens de zomervakantie haalt.
daarbij komt nog daat groothandels waarschijnlijk nog "dure" processoren op voorraad hebben, en die eerst voor "dure" prijzen willen verkopen

Verwijderd

Topicstarter
Jongens ik heb hem vanavond bestelt nu maar wachten tot hij komt :*)

@ vincent86

Klopt, de bedrijven zullen waarschijnlijk de lifo methode gebruiken. (Last In First out)
Oftwel ze zullen de processors waar de inkoopprijzen het hoogst waren eerst verkopen en vervolgens
de goedkopere processors. Door dit proces zullen de processors niet meteen in prijs dalen. ;)

En zo komt M&O ook eens een keer van pas :*)

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2007 16:31 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2007 @ 20:02:
Jongens ik heb hem vanavond bestelt nu maar wachten tot hij komt:D
Goedzo ;) Prachtig die prijsverlaging, maar sommigen kijken niet verder dat hun neus lang is 8)7 Dit is NEDERLAND, die prijsverlaging is er, maar dat betekent niet dat ze meteen goedkoper bij de webshops/winkels koste ;)

• Ekitch
  • Laatst online: 28-11 16:11
ik ehb een vraagje die hier eigenlijk perfect op aansluit. Ben van plan bijna hetzelfde systeem aan te schaffen en zit inderdaad ook met dezelfde situatie: namelijk een 19inch beeld scherm met een max res van 1280x1024

Nu heeft TS ook de vraag gesteld maar ik zie er niet echt een antwoord op. Scheelt het nog iets als je de 640 mb versie neemt ipv van de 320mb??

Verder net systeem inderdaad, zodra ik geld heb schaf ik waarschijnlijk hetzelfde aan :)

- Squeeek !!!

• kapert
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:29
Als je in de toekomst een scherm van 22+ inch ofzoiets gaat kopen, dan is 640mb wel aan te raden, maar in de situatie die je nu hebt zul je er niet veel op vooruit gaan

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

kapert schreef op maandag 19 maart 2007 @ 14:10:
Als je in de toekomst een scherm van 22+ inch ofzoiets gaat kopen, dan is 640mb wel aan te raden, maar in de situatie die je nu hebt zul je er niet veel op vooruit gaan
:?

Schermgrootte heeft niets met de hoeveelheid geheugen op de VGA-kaart te maken

ARME AOW’er

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:10
1 opmerking ;)

Mischien zou je de Behuizing van arctic cooling kunnen overwegen. Deze heeft een 500W voeding stille kastkoelers en een hdd muffer. De voeding kan btw 2x 1950XTX trekken dus daarmee zit je ook in de toemkost wel goed. Het enige naadeel is dat er geen 8800GTX in past maar de 8800GTS moet volgens AC wel passen. De kast is denkik net ietsje kleiner maar door de grote oplages waarin AC ze verkoopt is de prijs extreem laag voor een uitstekende kast!

Specs

• geert1
Guardian Angel schreef op maandag 19 maart 2007 @ 14:17:
[...]

:?

Schermgrootte heeft niets met de hoeveelheid geheugen op de VGA-kaart te maken
Jawel hoor. Bij een groter scherm hoort een hogere resolutie, dus meer pixels per frame, dus is er meer video-geheugen nodig om games op het scherm te toveren.
Solid_Aapie schreef op maandag 19 maart 2007 @ 14:18:
1 opmerking ;)

Mischien zou je de Behuizing van arctic cooling kunnen overwegen. Deze heeft een 500W voeding stille kastkoelers en een hdd muffer. De voeding kan btw 2x 1950XTX trekken dus daarmee zit je ook in de toemkost wel goed. Het enige naadeel is dat er geen 8800GTX in past maar de 8800GTS moet volgens AC wel passen. De kast is denkik net ietsje kleiner maar door de grote oplages waarin AC ze verkoopt is de prijs extreem laag voor een uitstekende kast!
De NSK6500 heeft ook een goede voeding, is ook erg stil en heeft ook hdd-rubbers. 430Watt is ruim voldoende, dus de topicstarter heeft een juiste keuze gemaakt. Maar zoals je zegt zijn er inderdaad meer merken die goede behuizingen aanbieden voor een leuke prijs. Maar de topic-starter heeft al besteld, dus dit topic kan wel op slot denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat vind ik ook:P
Maar er is nog een vraag die niet beantwoord is....

Past een GTX of een andere van dezelfde lengte in mijn kast voor in de toekomst?

P.S
Ik kan er niks meer aan veranderen maar dan weet ik het alvast
Bedankt voor de lovende reacties en ik hoop dat mijn systeem van pas komt voor
anderen die ook een systeem voor rond de € 1000,- zoeken.

• Guumuus
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2007 @ 20:02:
Klopt, de bedrijven zullen waarschijnlijk de lifo methode gebruiken. (Last In First out)
ik denk dat je beter FIFO kan zeggen(First in first out). lijkt me logischer om te zeggen dat een webshop bijvoorbeeld E6600's inkoopt een week na release date en die ook probeert als eerste kwijt te raken omdat ze daar waarschijnlijk een hoger bedrag voor moeten betalen dan een partij E6600's die ze een x aantal maanden later inkopen. correct me if i'm wrong

The number one enemy of progress is question

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-11 12:43
Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2007 @ 16:21:
Ja dat vind ik ook:P
Maar er is nog een vraag die niet beantwoord is....

Past een GTX of een andere van dezelfde lengte in mijn kast voor in de toekomst?
..
Ik heb bijna hetzelfde systeem. DS4 ipv DS3 en pc6400 geheugen. Heb er 4 hard disks in gehangen. De aansluiting voor voeding van de 8800 GTS zit achter op de kaart en zit in de weg voor een 5e harddisk.
De GTX heeft zijn aansluitingen aan de zijkant, maar is wel langer dan de GTS.

Twee van mijn hd's zijn IDE en ik heb ze met de aansluiting richting voorkant van de kast geplaatst. De IDE kabel zou anders niet gaan passen. En het staat nog netter ook :)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

geert1 schreef op maandag 19 maart 2007 @ 14:46:
[...]
Jawel hoor. Bij een groter scherm hoort een hogere resolutie, dus meer pixels per frame, dus is er meer video-geheugen nodig om games op het scherm te toveren.
Een scherm van ca. 22" waar je redelijk op kunt spelen, bijv. 8 ms, haalt toch "maar" 1680x1050 en even zoeken leert dat er kaarten zijn die met 256 mb geheugen daar al ruim overheen gaan.

Blijft ook nog de vraag of je het prijsverschil van >€ 700 tussen 19"en 22" gerechtvaardigd vindt terwijl de resolutie gelijk blijft en de snelheid meestal lager is.

ARME AOW’er

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Guardian Angel schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 16:43:
[...]

Een scherm van ca. 22" waar je redelijk op kunt spelen, bijv. 8 ms, haalt toch "maar" 1680x1050 en even zoeken leert dat er kaarten zijn die met 256 mb geheugen daar al ruim overheen gaan.
De relatie tussen resolutie en videogeheugen is ook nauwelijks aanwezig. Voor een hogere resolutie heb je wel meer geheugen nodig, maar dit valt in het niet bij de grootte van de textures die je nodig hebt.

Oblivion met high textures heeft minstens 256MB videogeheugen nodig en met de custom ultra high textures zelfs minstens 512MB. Dit alles onafhankelijk van je resolutie.

Verwijderd

Topicstarter
@ Guumuus

Nee het is toch LIFO. Velen maken diezelfde fout door die 2 door elkaar te wisselen.

Stel dat een bedrijf een voorraad heeft, dat hebben ze meestal want anders zouden ze
hele lange levertijden hebben. Processors die pas (na release date) uit zijn die proberen de bedrijven ook als eerst te verkopen, dat zijn de 'oude' processors'(de processors die al een tijdje in de voorraad staan).

De processors die ze weer inkopen (na X maanden als de prijzen gedaald zijn)zijn de 'nieuwere' processors, als het bedrijf nu FIFO toepaste dan zou ze die nieuwe meteen verkopen.
FIFO kan je ook wel zien als het verkopen van de 'nieuwere' processors(die net aan de voorraad zijn toegevoegd), dus zullen de 'oude' duurdere processors in de voorraad achterblijven. En dat is nadelig voor het bedrijf.

Om een lang verhaal kort te maken:
Kijk altijd vanuit de voorraad.
FIFO: processors die pas in voorraad zijn opgeslagen ( 'de nieuwste' en goedkoopste indien er een prijsverlaging heeft plaatsgevonden)
LIFO: processors die al een tijdje geleden zijn opgeslagen ( ' De oudste' en 'duurste')

Conclusie:

Het is toch de LIFO methode :*)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2007 20:34 ]

• geert1
@DrSnuggles:
Ben ik het eigenlijk wel mee eens, texture-grootte heeft inderdaad een stuk meer invloed. Maar toch is het niet volledig uit de lucht gegrepen dat schermresolutie ook invloed heeft. Die invloed is wel vrij beperkt inderdaad. Sowieso raad ik de 320Mb-versie van de 8800GTS aan boven de 640Mb-versie. De prijs/prestatie-verhouding van de goedkope versie is veel hoger.

@Slawen:
Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 20:29:
Conclusie:

Ik ben het helemaal met je eens... behalve dat je het precies verkeerd om uitlegd. FIFO = First In, First Out = Wat er het eerste in kwam, gaat er ook als eerste weer uit = De oude processors worden eerst opgemaakt, voordat de nieuwe verkocht worden. Dus je verhaal klopt, alleen de termen zijn verkeerd om gebruikt. Conclusie is dus dat de Intel-prijsverlaging in werkelijkheid niet exact op 22 April merkbaar zal zijn, maar enkele dagen/weken/maanden later, afhankelijk van verkoopcijfers en omvang van de voorraad.

(En dit alles in een topic van een koper die al besteld heeft lol.)

[ Voor 51% gewijzigd door geert1 op 20-03-2007 20:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja ik weet het, maar ik wilde het die arme jongen uitleggen in een paar seconden :P
Vandaar dat mijn uitleg misschien een 'beetje' chaotisch is :*)

@ M411007

Huh?

Ik kan uit jouw uitleg niet afleiden of de GTX nu wel of niet in mijn kast past...

Zal vast wel aan mij liggen :P

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2007 20:45 ]

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
geert1 schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 20:30:
Sowieso raad ik de 320Mb-versie van de 8800GTS aan boven de 640Mb-versie. De prijs/prestatie-verhouding van de goedkope versie is veel hoger.
Volgens mij kun je maar beter niet de prijs/prestatie van een 8800GTS gaan vergelijken met andere kaarten. Wist je trouwens dat onboard VGA de beste prijs/prestatie vergelijking heeft?
(En dit alles in een topic van een koper die al besteld heeft lol.)
Wij vullen het wel met nuttige info :P.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij blijft mijn vraag (de GTX nu wel of niet in mijn kast past...) onbeantwoord....

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2007 22:36 ]

• Guumuus
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

@ Guumuus

Nee het is toch LIFO. Velen maken diezelfde fout door die 2 door elkaar te wisselen.

Stel dat een bedrijf een voorraad heeft, dat hebben ze meestal want anders zouden ze
hele lange levertijden hebben. Processors die pas (na release date) uit zijn die proberen de bedrijven ook als eerst te verkopen, dat zijn de 'oude' processors'(de processors die al een tijdje in de voorraad staan).

De processors die ze weer inkopen (na X maanden als de prijzen gedaald zijn)zijn de 'nieuwere' processors, als het bedrijf nu FIFO toepaste dan zou ze die nieuwe meteen verkopen.
FIFO kan je ook wel zien als het verkopen van de 'nieuwere' processors(die net aan de voorraad zijn toegevoegd), dus zullen de 'oude' duurdere processors in de voorraad achterblijven. En dat is nadelig voor het bedrijf.

FIFO: processors die pas in voorraad zijn opgeslagen ( 'de nieuwste' en goedkoopste indien er een prijsverlaging heeft plaatsgevonden)
LIFO: processors die al een tijdje geleden zijn opgeslagen ( ' De oudste' en 'duurste')

Conclusie:

als je het zo bekijkt wel, maar ik doelde alleen op de E6600 serie, en die wordt na verloop van tijd niet slechter, alleen goedkoper omdat hij verouderd raakt....dus de eerste inkoop van de E6600 gaat als eerste de winkel uit...en als je nu nog zegt dat ik het fout heb, dan begrijp ik je niet volgens mij:)

The number one enemy of progress is question

• geert1
@Slawen: Ik heb geen idee of die GTX in de NSK6500 past. Het is een gemiddelde midi-tower, dus het is mogelijk dat het niet past. Als je de kast ontvangt kun je het meten, de exacte lengte van de 8800GTX is wel online te vinden. Soms is het bijvoorbeeld ook mogelijk een drive-bay te verwijderen indien nodig. Het is trouwens wel een hele fijne kast, lekker stil en degelijk.

Ik denk trouwens dat lang niet alle videokaarten zo groot zullen worden, dit is waarschijnlijk meer een uitzondering omdat het de eerste is van de dx10-generatie. Dat wordt straks vast wel weer wat meer geoptimaliseerd. Dus er komen vast genoeg loeisnelle DX10-kaarten die een paar centimeter korter zijn. Ik heb zelf de NSK6500 ook, en wil over een jaartje ook overstappen op DX10, dus we zitten in hetzelfde schuitje. We zullen zien...

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
ik vind die 430w voeding erg karig, zeker als je gaat overklokken zul je veel Ampere trekken

• Dionysus007281
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-11 15:39

Dionysus007281

Spank my monkey!

Ik heb begrepen uit verschillende reviews/fora dat S-ATA optische drives nog niet echt helemaal probleemloos werken. Vooral het opstarten vanaf CD kan echt een ramp zijn. Ik ben zelf (6 weken geleden) gewoon voor een P-ATA DVD brander gegaan.

Dual Opteron 248 Nu met Asus X800XT PE @ X850XT PE Server.

Verwijderd

Dionysus007281 schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 11:00:
Ik heb begrepen uit verschillende reviews/fora dat S-ATA optische drives nog niet echt helemaal probleemloos werken. Vooral het opstarten vanaf CD kan echt een ramp zijn. Ik ben zelf (6 weken geleden) gewoon voor een P-ATA DVD brander gegaan.
Heb je wat linkjes naar zulke reviews? Ik was namelijk van plan om binnenkort een nieuw system met SATA brander te bestellen. Niet van CD kunnen booten maakt het installeren van Windows een stuk lastiger.

• M411007
Ik heb een NSK-6000 met losse voeding genomen. 430W van de NSK-6500 leek me wat weinig.
Ook zit er een 8800GTS in en 2 sata opticals. Geen probleem om te booten met windows cd's. Ligt misschien aan het moederbord.

De 8800GTX is een stuk langer dan een GTS en daar moest ik al een drivebay voor opgeven en ik denk niet dat de GTX past. Er zijn wel topics te vinden over welke behuizingen compatible zijn met de GTX.
Een NSK-6500 is van binnen bijna hetzelfde als een Solo of P150. Daar kun je dus ook op zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door M411007 op 22-03-2007 10:11 ]

• geert1
Voor de allerlaatste keer: 430Watt is niet te weinig voor een normaal gaming-systeem. Ook niet als er een 8800GTX in zit, met twee hardeschijven en alles erop en eraan. Zo'n pc trekt dan 250 tot 320 watt onder maximale lading. Pas bij SLI-opstellingen en 4 of meer hardeschijven moet gedacht worden aan sterke voedingen zoals 550+ watt. Het is allemaal pure marketing en bangmakerij, de producenten hopen dat we allemaal dure 700Watt voedingen gaan kopen, wat gewoon totaal onnodig is.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Volgens Anandtech verbruikt een volledige game-pc met GeForce 8800 GTX tot 300 echte Watt op volle belasting. Met 350 echte Watt voeding kom je toe, tenzij als je SLI-opstelling of raid-5-array's gebruikt.

• geert1
I rest my frickin' case ;)

• Haan
  • Laatst online: 01-12 18:44

Haan

dotnetter

@ Guumuus

[knip]uitleg[/knip]

Conclusie:

offtopic:
moet hier toch even op reageren hoor :P Je uitleg is prima, maar je draait FIFO en LIFO toch echt om, zoals iemand hierboven ook al zei.. De 'oudste' processors zijn als eerste in de voorraad gekomen (FIRST IN dus). En deze worden ook als eerst verkocht, voor de nieuwere processors die een lagere inkoopprijs hebben (FIRST OUT dus).
Als je ooit in de supermarkt hebt gewerkt zou je het ook al hebben geweten, daar moet je ook 'FIFO' vullen, zodat de producten die er het langst staan (dus het minst lang nog houdbaar zijn) als eerst worden verkocht.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• M411007
geert1 schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 10:38:
Voor de allerlaatste keer: 430Watt is niet te weinig voor een normaal gaming-systeem. Ook niet als er een 8800GTX in zit, met twee hardeschijven en alles erop en eraan. Zo'n pc trekt dan 250 tot 320 watt onder maximale lading. Pas bij SLI-opstellingen en 4 of meer hardeschijven moet gedacht worden aan sterke voedingen zoals 550+ watt. Het is allemaal pure marketing en bangmakerij, de producenten hopen dat we allemaal dure 700Watt voedingen gaan kopen, wat gewoon totaal onnodig is.
Ik heb hier mijn vermogen berekend en kwam op 405 Watt uit. 430W is dan wat krap, daarom had ik een 500W voeding erbij besteld.

• geert1
M411007 schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 11:26:
[...]

Ik heb hier mijn vermogen berekend en kwam op 405 Watt uit. 430W is dan wat krap, daarom had ik een 500W voeding erbij besteld.
405 Watt met een single 8800GTS en 2 HD's? Kan niet kloppen. Ik heb het zelf naberekend op die site (met een E6600, 2Gb ram, 2x usb aangesloten en 1x 120mm fan) en ik kom uit op 322 Watt met alles erop en eraan. Zelfs die waarde klopt waarschijnlijk niet, want dit soort calculators zijn niet te vertrouwen. Het zal eerder lager zijn dan hoger. Maar als jij zekeheid wilt en dus voor 500Watt wilt gaan, is dat jouw keuze.

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-12 16:28
1GB x 2 (2GB) PC5300 DDR2 CL5 (Kingston KVR667D2N5K2/2G) € 107,13
Arctic Cooling Silentium T4 Pro (ATX, 500W, Zilver/Zwart) € 79,90
Creative X-Fi Xtreme Gamer € 68,- € 68,-
Gigabyte GA-965P-DS3, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID) € 105,95
GigaByte GeForce 8800 GTS 640 MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) GV-NX88S640H-RH € 357,34
Intel Core 2 Duo E4300 (S775, 2x1.86GHz, 2MB, 800MHz FSB, Boxed) € 151,-
Logitech Media Keyboard € 11,29
Logitech MX518 Optical Mouse (USB) € 33,95
NEC AD-7170S 18x (Dual-layer, Labelfish, SATA, Zwart) € 29,28
Samsung SpinPoint T166, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ) € 76,92
Scythe Infinity SCINF-1000 (Socket 478/775/754/939/940/AM2) € 38,-

Totaal € 1.058,76

ik zou het zo aanpakken.
als je een 8 serie videokaart koopt moet je iet bezuinigen door de 320mb versie te nemen. anders heb je er bij veel spellen gewoon niet veel aan omdat je videogeheugen je beperkende factor wordt.

heb je gelijk een goede geluidskaart erbij om tijdens games te kunnen genieten van goed geluid (hoewel vista drivers nog even op zich laten wachten)

de processor heeft een MP van 9, door alleen de fsb omhoog te zetten en eventueel een klein beetje voltage erbij zit deze processor zo op de 3ghz.. ipv de 1.8ghz standaard. is toch weer een overklok van geloof ik rond de 75%.

mx518 is op dit moment de beste muis uit tests om mee te gamen. toestenbord is een beetje persoonlijk maar ik heb het niet zo op draadloos.

assemblage kosten moeten nog erbij.

ik zou zelf dit nemen.

EDIT: de 500 watt voeding in de kast is getest met best wel een hard systeem, meot je even weer de website van arctic checken met ik geloof een x6800 en twee videokaarten. dus die trekt wel makkelijk ht systeem.

[ Voor 6% gewijzigd door dangerpaki op 22-03-2007 12:19 ]

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-12 11:35
Verwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 22:28:
Dvd Brander:
Samsung SH-S183A, Serial ATA150, Zwart, OEM € 32,71
Waarom:
Enige bij Azerty met Sata aansluiting
Psssst! NEC 7170S ;)

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Verwijderd

Met dat hele wattage verhaal lijken jullie de ampères over het hoofd te zien.

Stel dat een pc 300Watt op vol vermogen trekt. Dan zou een 350Watt inderdaad meer dan voldoende moeten zijn.
Maar wat als deze 350Watt maar maximaal 22amp zou kunnen leveren op de 12V lijn, en de videokaart die je erin prikt alleen al 20amp nodig zou hebben? Dan blijft er niets over voor de rest van je systeem en zal die voeding het niet trekken, terwijl hij wél voldoende Watt heeft.
Ik zou dus bij een voeding niet alleen kijken naar het aantal Watt's wat 'ie levert, maar meer naar het aantal ampère wat hij kan leveren. Da's op zijn minst even belangerijk. Watt's zegt lang niet alles.

• M411007
geert1 schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 12:08:
[...]
405 Watt met een single 8800GTS en 2 HD's? Kan niet kloppen. Ik heb het zelf naberekend op die site (met een E6600, 2Gb ram, 2x usb aangesloten en 1x 120mm fan) en ik kom uit op 322 Watt met alles erop en eraan. Zelfs die waarde klopt waarschijnlijk niet, want dit soort calculators zijn niet te vertrouwen. Het zal eerder lager zijn dan hoger. Maar als jij zekeheid wilt en dus voor 500Watt wilt gaan, is dat jouw keuze.
Ik heb er 4 hd's in zitten, 2x120mm fan en de cpu overgeklokt. ;)
Ik zou dus bij een voeding niet alleen kijken naar het aantal Watt's wat 'ie levert, maar meer naar het aantal ampère wat hij kan leveren. Da's op zijn minst even belangerijk. Watt's zegt lang niet alles.
Inderdaad en het aantal aansluitingen, sleeved kabels, lengte kabels als je een hoge kast hebt, geluid en efficiency.
Dit alles bij elkaar heeft gezorgd dat ik de standaard 430W voeding van de NSK-6500 onvoldoende achtte.

• geert1
M411007 schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 13:24:

Ik heb er 4 hd's in zitten, 2x120mm fan en de cpu overgeklokt. ;)
Dan zijn we het dus eens, want ik had het over een normaal gaming-systeem. Die trekt dus nooit meer dan 300 watt, zoals de test van Anandtech ook bevestigd. In jouw geval is 430 Watt inderdaad wel een beetje krap, maar het zou zelfs nog genoeg zijn, aangezien je in werkelijkheid waarschijnlijk rond de 380 Watt zit. Neemt niet weg dat de meeste gaming-systemen met 430 Watt voeding nog wel 100 Watt overhebben voor de toekomst. Mijn laatste bericht in dit topic trouwens :)

• Sendar
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-12 15:28
dangerpaki schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 12:18:
1GB x 2 (2GB) PC5300 DDR2 CL5 (Kingston KVR667D2N5K2/2G) € 107,13
Arctic Cooling Silentium T4 Pro (ATX, 500W, Zilver/Zwart) € 79,90
Creative X-Fi Xtreme Gamer € 68,- € 68,-
Gigabyte GA-965P-DS3, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID) € 105,95
GigaByte GeForce 8800 GTS 640 MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) GV-NX88S640H-RH € 357,34
Intel Core 2 Duo E4300 (S775, 2x1.86GHz, 2MB, 800MHz FSB, Boxed) € 151,-
Logitech Media Keyboard € 11,29
Logitech MX518 Optical Mouse (USB) € 33,95
NEC AD-7170S 18x (Dual-layer, Labelfish, SATA, Zwart) € 29,28
Samsung SpinPoint T166, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ) € 76,92
Scythe Infinity SCINF-1000 (Socket 478/775/754/939/940/AM2) € 38,-

Totaal € 1.058,76
Heb je dit nog bij een bepaalde webshop samengesteld? Of via de pricewatch gedaan?

http://www.flickr.com/photos/sendar/ - www.sanderhendriks.eu - www.twomendesign.nl

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 12:53:
Met dat hele wattage verhaal lijken jullie de ampères over het hoofd te zien.

Stel dat een pc 300Watt op vol vermogen trekt. Dan zou een 350Watt inderdaad meer dan voldoende moeten zijn.
Maar wat als deze 350Watt maar maximaal 22amp zou kunnen leveren op de 12V lijn, en de videokaart die je erin prikt alleen al 20amp nodig zou hebben? Dan blijft er niets over voor de rest van je systeem en zal die voeding het niet trekken, terwijl hij wél voldoende Watt heeft.
Met de ATX-standaarden van tegenwoordig maakt dat minder uit, nu zijn 2 12V lijnen die voldoende stroom moeten leveren verplicht op de voedingen. Terwijl vroeger 1 12V lijn op gewone voedingen voorkwamen en 2 lijnen op de highend voedingen.

• The Medic
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-10 08:12
ik denk dat een 19" toch ruim voldoende moet zijn. Natuurlijk is groter mooier, maar om nou voor die paar inch een heel nieuw scherm te kopen....

als je echt videobewerking wilt gaan doen is mischien een extra schijf met hogere toeren een optie?
Pagina: 1