Toon posts:

Wat kan er goedkopen/beter, Budget systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
(sorry voor de typfout in mijn topic :))

Om mijn gebrekkige kennis van hardware te compenseren vertrouw ik voor een groot deel op de Best Buy guide van Tweakers. Hierdoor ben ik op dit systeem uitgekomen, ik ben geen hardcore gamer maar ik wil op zijn minst C&C3 goed kunnen spelen, en verder snel grote bestanden kunnen zippen/unzippen.

Mijn systeem tot nu toe:

Processor:
AMD Athlon 64 X2 5200+ (AM2, 2x2.6GHz, 2MB, 400MHz Bus, 89W, Boxed)
€ 194,03

Geheugen:
1GB x 2 (2GB) PC5300 DDR2 CL5 (Kingston KVR667D2N5K2/2G)
€ 116,82

Moederbord:
Gigabyte GA-M55SLI-S3, nForce 550 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)
€ 71,24

Videokaart:
Sapphire Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) 11095-01-20R
€ 152,98

Behuizing:
Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart)
€ 96,47

Card Reader:
Apacer Embedded Card Reader 15 in 1 (USB 2.0, Zwart)
€ 9,23

Koeling:
Arctic Cooling Freezer 64 Pro (Socket 754, 939, 940, AM2)
€ 14,90
DVD Brander:
Samsung SH-S182M 18x (Dual-layer, Lightscribe, Zwart)
€ 28,94

HD:
Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
€ 75,-

Monitor:
Acer AL1716As (17", 8ms, D-sub, Zilver/Zwart)
€ 136,09

Totaal: 895,7

1] Is dit een goede pc voor wat ik wil doen?
2] Wat zijn de zwakke punten van dit systeem?
3] Kan de processor/videokaart overgeklockt worden?
4] Ik vind de behuizing vrij duur, weet iemand een veel goedkopere behuizing?
5] Is er te besparen op het moederbord?

Ik wacht vol spanning af op jullie meningen!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

1, tja, het ding zal snel genoeg zijn, maar het ligt er ook aan hoe je hem gaat gebruiken. een hdd van slechts 320GB zou voor mij te weinig zijn (als dat gelijk je enige opslag is).
2, zwakke punten zijn denk ik je cpu. Een C2D is veel interessanter en nog goedkoper als je voor een E4300je gaat ofzo.
3, tuurlijk, alles kun je OCen
4, als het ding ATX is kun je gewoon iedere behuizing nemen die je wilt, maar ik zou zelf niet een behuizing van 30 euro nemen, dat is gewoon zooi.
5, waarom nog meer besparen. Als je dat doet kom je namelijk op de goedkope rommel uit zoals Asrock. Dat zou ik dus in alle gevallen niet doen, gezien het vragen is om gedonder.

Verwijderd

1) Jep
2) Als geheel is het netjes. Zelf zou ik geen 17" monitor aanschaffen, maar dat is meer een persoonlijke keuze.
3) Waarschijnlijk wel. Zoek maar eens naar reviews van dat moederbord.
4) Tja, er staan er honderden in de pricewatch. Kwestie van smaak enzo.
5) Waarschijnlijk niet veel. Het is gewoon een mooi mobo van een goed merk, met een goede chipset en een nette prijs.

Voordat er 'd'oh -> core 2 duo' reacties komen: met deze prijs is de processor gewoon erg competetief; bovendien ben je met een c2d direct een stuk meer geld kwijt voor een goed mobo.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 20:35:
1) Jep
2) Als geheel is het netjes. Zelf zou ik geen 17" monitor aanschaffen, maar dat is meer een persoonlijke keuze.
3) Waarschijnlijk wel. Zoek maar eens naar reviews van dat moederbord.
4) Tja, er staan er honderden in de pricewatch. Kwestie van smaak enzo.
5) Waarschijnlijk niet veel. Het is gewoon een mooi mobo van een goed merk, met een goede chipset en een nette prijs.

Voordat er 'd'oh -> core 2 duo' reacties komen: met deze prijs is de processor gewoon erg competetief; bovendien ben je met een c2d direct een stuk meer geld kwijt voor een goed mobo.
Bedankt voor de reacties,

Waarom zou jij geen 17" monitor meer aanschaffen?
En zijn er nog dingen waar ik op moet letten als ik een behuizing koop? (behalve mijn persoonlijke smaak qua uiterlijk ;)

• bits
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-12-2023
Met name voor het unzippen van die bestanden, kun je denk ik toch beter gaan voor een Core 2 Duo E6600. Die heeft een betere prijs/prestatie verhouding dan de Athlon's van dit moment. Scheelt toch weer wat bij het unzippen. Ook staan deze erom bekend goed overclockbaar te zijn, maar dit doe ik zelf niet. Ja, ik weet het, ze zijn wat duurder, maar ze zijn echt retesnel!
Verder zou ik ook gaan voor 2 HD's, in RAID 0. Ook dit scheelt weer bij het unzippen. Dit is misschien wat minder stabiel, maar de kans dat een schijf er de brui aan geeft is momenteel toch redelijk klein. Er is mij verteld dat de kans (van uitval) het grootste is direct aan het begin, of toch echt na een hoop jaren.

Om de prijs dan wat te compenseren kun je een wat goedkopere grafische kaart nemen, omdat je aangeeft niet zo veel te zullen gamen. Een X1800 of een Geforce 7600GS lijkt mij ook prima (ik heb de 7600GS, doet het prima hoor!).
Ook kun je een wat goedkoper moederbord uitzoeken, die heeft dan wat minder features en kan je iets minder overclocken, maar met een C2D E6600 is dit niet zo heel erg nodig. Je moet dan trouwens zowieso een Intel mobo uitzoeken, evenals een socket 775 koeler. Een andere kast kan ook, kies iets goedkoops uit met eventueel een voeding er los bij. Ik heb zelf de XGear Mundo (350 watt) en die doet het prima op mijn rig (zie ook mijn specs). Voor 30 euro geloof ik :)

Edit: Eventueel zou je nog 2x zo'n monitor aan kunnen schaffen, maar dat hangt er vanaf: Als je er ook op wil werken/scripten/fotosoppen is het ideaal, maar met gamen maakt het niet veel uit.

Maar dit is slechts mijn opinie :)

Edit2: Waar je op moet letten? Dat je een goeie voeding hebt (zo'n 350 watt is toch wel minimum), of als er geen voeding in zit, dat je dan een betrouwbare voeding erbij zoekt (géén Q-tec/Sweex/no-name).

[ Voor 11% gewijzigd door bits op 17-03-2007 21:07 ]