Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Werken na HBO studie of verder studeren?

Pagina: 1
Acties:
  • 221 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Down
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-11 13:56
Ik ben momenteel 3e jaars HBO informatica en verwacht volgend schooljaar af te studeren (of wellicht een paar maand later, afhankelijk van hoe hard ik nu mijn best doe ;) ). De laatste tijd zit ik hard na te denken..zal ik na mijn studie gaan werken of verder studeren?

Eigenlijk zou ik na deze opleiding nog wel iets compleet anders willen doen, een hele andere studierichting (geschiedenis, psychologie, veel dingen boeien me).

Een paar redenen waarom ik nog door wil studeren..
  • Ik woon nu dicht bij school en ik wil eigenlijk ook eens een studie volgen waarbij ik op kamers zit en echt student ben..
  • Als ik fulltime ga werken ben ik bang dat het er nooit meer van komt
  • Ik weet nog niet 100% zeker of ik wel in de ICT wil werken, werken EN erbij studeren lijkt me dan ook niet zo'n goed idee..
  • Ik wil gewoon m'n horizon verbreden en gaan studeren in een grote stad (Utrecht/Amsterdam/Groningen)
Ik realiseer mij dat de studiefinanciering na deze studie een lening zal zijn. Dat betekent dus dat ik school+boekengeld zelf moet ophoesten, of in ieder geval moet terug betalen.

Ik ben 21 (bijna 22) en zal net 23 zijn als ik afgestudeerd ben.

Zijn er mensen die zich in soortgelijke situaties bevinden of op- en aanmerkingen hebben? Ik hoor het graag. :)

Mother north, how can they sleep while their beds are burning?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:00
offtopic:
SG->WI

• Jns1986
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-10 20:25
Eerst even écht je horizon verbreden is ook altijd nog een mooie optie, ik heb zelf 3 maandjes in de V.S vrijwilligerswerk gedaan in verschillende national parks. Is echt een hele mooie ervaring en geeft tijd om na te denken over vervolg van studie etc. (financieel trouwens ook erg goed te doen)

[ Voor 7% gewijzigd door Jns1986 op 17-03-2007 21:46 ]

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Uit eigen ervaring (te late ervaring, that is) zou ik de tijd nemen voor zulke beslissingen. Als je het niveau aankunt voor het verder te studeren, doen. Je wint er veel meer mee dan dat je er mee verliest. Ook als je het niet haalt. Ik heb achteraf spijt gehad dat ik te weinig heb nagedacht bij sommige keuzes. Dus neem de tijd die jij nodig vind die je nodig hebt voo rhet maken van jouw keuzes.

Succes!

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-10 22:17
Ik betaal momenteel zelf ook mijn studie aan het HBO, (21 jaar oud). Naast me school probeer ik gewoon zoveel mogelijk geld te verdienen door middel van werken. Het is best goed te doen. Ik moet er alleen wat luxe voor laten. Maar die keuze is aan jezelf. Oja ik word geholpen met een studiebeurs van 75 per maand. Maar zonder die beurs zou ik het nog wel rond kunnen breien.

Toevoeging:
Verder betaal ik op het eten en mijn sokken + boxenshorts :P na alles zelf. Verzekering, kleding etc.

[ Voor 13% gewijzigd door Moffin op 17-03-2007 21:14 ]

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Je kan ook kijken naar post-HBO opleidingen.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-10 16:48
Opleiding:
- HBO Informatica aan Hogeschool van Amsterdam (versnelde stroom, 3 jaar in plaats van 4 jaar)

Leeftijd:
- 22 jaar oud en dat blijft hopelijk ook zo als ik papiertje voor de zomer ga ophalen.
(ik ben dus laatstejaars en ik word in augustus 23 jaar)

Na HBO leven heb ik twee keuzes:
- Opleiding in andere richting
Ik denk erover om een opleiding, Beveiliging, uit te proberen. Ik wil graag bekijken hoe ik doe met de controle en bescherming van mensen.

- Werken met traniningen en studies
Ik wil graag werken bij het bedrijf dat ook cursussen/traniningen (MCSE etc) aanbiedt.

Probleem:
Ik denk dat het tweede keuze het meest voor de hand ligt. Alleen omdat ik specifieker wil gaan leren, in plaats van globaal leren.

Maar iedereen kent deze wel:
Je weet nooit wat de toekomst zich meebrengt!

[ Voor 8% gewijzigd door Silver7 op 19-03-2007 10:25 ]

Verwijderd

Hallo allemaal,

Ik ben nu 24 en ben in 2006 afgesturdeerd met HBO Elektrotechniek, ik heb daar jammer genoeg 5 jaar overgedaan ipv de gebruikelijke 4 jaar.

Omdat ik er langer overgedaan heb en wiskunde niet echt heel erg mijn ding is heb ik in eerste instantie de Universiteit maar uit mijn hoofd gezet, maar het begint bij toch te kriebelen.
Mijn afstudeerstage aan een buitenlandse Universiteit heeft mij toch wel de ogen een beetje geopend, als ik dezelfde werktijden aan ga houden als die lui dan kan ik bijkans wel twee MSc's doen.

Mijn eerste baan is op het moment niet heel erg uitdagend en ik heb zoiets van als ik ooit nog een MSc diploma wil halen in dit leven dan is aanstaande september het moment om dat nog te doen.

Ik heb wat studieschema's van het schakeljaar opgepakt, ik heb eens met boek er bij naar de wiskunde gaan kijken om erachter te komen dat het misschien nog wel haalbaar is ook binnen de tijd (2,5 of 3 jaar afhankelijk van de Master).

Nu is mijn vraag ben ik nu niet "te oud" ik bedoel 24 + 2,5 of 24+3 dan ben ik onderhand minimaal 27, nemen bedrijven iemand dan nog wel aan met verder weinig tot geen ervaring?
Of hoef ik daar niet bang voor te zijn?

Verwijderd

Ik heb zelf Informatica gedaan aan de universiteit. Mijn studietijd was absoluut de beste tijd van mijn leven, ook qua persoonlijke ontwikkeling. Wat dat betreft is zoiets altijd een aanrader.

Aan de andere kant kijk ik met een schuin oog jaloers naar de gasten met mijn leeftijd (25) die vele honderden euro's meer verdienen per maand, en via MBO of HBO met een flinke dot werkervaring zijn gekomen. Papiertjes zijn leuk, maar werkervaring telt (zeker in het begin van je carriere) zwaarder. Het kan zijn dat WO afgestudeerden gemiddeld harder stijgen in loon, dus dat je er uiteindelijk van kan profiteren.

• Down
Volgend jaar rond deze tijd zal ik echt een keuze moeten gaan maken maar ik ben er wel stevig over aan het nadenken. Er is nog één ander ding naast informatica dat me echt intrigeert en dat is geschiedenis. Ik zit er dan ook sterk over na te denken om na mijn afstuderen een universitaire studie Geschiedenis te gaan volgen.

Dat betekent wel dat als ik die studie binnen 4 of 5 jaar afrond, dat ik dan 27 of 28 ben zonder werkervaring en met een HBO informatica diploma en een master universitaire geschiedenis. Wellicht een beetje een vreemde combinatie..

Maar goed, het zal volgend jaar wel blijken :)

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Imodium schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 20:09:
Ik woon nu dicht bij school en ik wil eigenlijk ook eens een studie volgen waarbij ik op kamers zit en echt student ben..
Niet bedoelt als kritiek, maar waarom ben je nooit op kamers gegaan? Thuis wonen bespaart natuurlijk kosten, maar zelfstandig wonen heb je zelf in hand.
Als ik fulltime ga werken ben ik bang dat het er nooit meer van komt
Dat ligt er ook maar net aan, ik ken best wel mensen in mijn omgeving die gewoon nog een studie volgen naast hun werk. Discipline is natuurlijk een vereiste, maar dat moet je sowieso toch al hebben.
Dat betekent wel dat als ik die studie binnen 4 of 5 jaar afrond, dat ik dan 27 of 28 ben zonder werkervaring en met een HBO informatica diploma en een master universitaire geschiedenis. Wellicht een beetje een vreemde combinatie..
Hier zou ik imho eens goed over nadenken, als je nog een volledig universitaire studie, die op een compleet ander vakgebied zit, wilt gaan afronden na je HBO, dan moet je daar redelijk zeker van zijn. Ik zou toch eerst goed nadenken over je wat voor een baan en carrière je na je studie in gedachten hebt. Verder studeren, horizon verbreden en op kamers wonen is natuurlijk mooi en zeker aan te bevelen, maar bijvoorbeeld bij een studie geschiedenis heb je een grote kans dat je uiteindelijke werk toch minder goed zal aansluiten op het vakgebied, simpelweg omdat er niet zoveel vraag is naar geschiedkundigen.

Ik zou dus eerst eens grondig na gaan wat je nu werkelijk wil, nu, maar ook over 10 a 20 jaar. Daarna kan je een beslissing maken waar je volledig achter staat.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• Down
Defiant: toentertijd was ik er nog niet aan toe, maar goed, dat doet er verder toch niet zo veel toe? Ik snap dat er niet zoveel vraag is naar geschiedkundigen, wat dat betreft zal ik uiteindelijk waarschijnlijk een baan in de ICT krijgen.

Wat de toekomst betreft..ik weet het niet. Ik hou het allemaal graag open en speel het niet graag op 100% safe. Ik hou wel van het onberekenbare. Klinkt wellicht een beetje vreemd, maar zo zit ik in elkaar...

Ik ga er sowieso nog eens goed over nadenken en heb nog een jaartje :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 08 april 2007 @ 23:23:
Ik heb zelf Informatica gedaan aan de universiteit. Mijn studietijd was absoluut de beste tijd van mijn leven, ook qua persoonlijke ontwikkeling. Wat dat betreft is zoiets altijd een aanrader.

Aan de andere kant kijk ik met een schuin oog jaloers naar de gasten met mijn leeftijd (25) die vele honderden euro's meer verdienen per maand, en via MBO of HBO met een flinke dot werkervaring zijn gekomen. Papiertjes zijn leuk, maar werkervaring telt (zeker in het begin van je carriere) zwaarder. Het kan zijn dat WO afgestudeerden gemiddeld harder stijgen in loon, dus dat je er uiteindelijk van kan profiteren.
Voor het geld hoef je meestal geen WO meer te gaan doen. Je betaalt kosten voor het studeren, je mist jaren loon, plus je loon stijgt later, je moet ook een baan zien te vinden op WO niveau en zoveel meer verdien je met een WO-baan meestal niet (tenzij je echt goed bent, maar dan had je al meteen WO gedaan).

Je zult er waarschijnlijk pas wat van gaan merken op het einde van je carriere.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik ga zo ook WO doen na mijn HBO. (allebei informatica).
Reden is dat ik vind dat het HBO niet af is, ik heb te weinig geleerd.

Kan redelijk programmeren enzo (doe software engineering), maar vind dat ik gewoon nog niet 'vol' zit.
Wat tweaker zegt over WO meteen gedaan hebben is quatsch: er zijn genoeg mensen die gewoon ooit wat te weinig gedaan hebben en daarom op hbo zijngekomen.

• Fonzie27
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 14:16
Als ik fulltime ga werken ben ik bang dat het er nooit meer van komt
Zelf had ik de overweging die jij nu maakt ook moeten doen toen ik nog wat "jonger" was. Ben nu 29 en weer begonnen met studeren. Ik merk gewoon dat, ook al heb je ervaring en weet je dat je het aankunt, een werkgever toch graag een bewijs ziet op paier dat je er ook voor geleerd hebt. Ben vorig jaar begonnen met HEAO MER om mijn wereld te verbreden en hoop binnen 3-4 jaar klaar te zijn. Is een volledige zelfstuddie wat ik naast mijn fulltime baan doe, het is wel zwaar, zeker met kinderen erbij maar het is te doen.

Er bestaan ook mogelijkheden om via je werkgever te studeren, veelal "sponseren" ze dit ook wat zowel een voordeel als nadeel kan hebben. Je bent verplicht om te blijven maar je doorgroeikansen zijn wel groter als je er mee klaar bent.

Verwijderd

Boudewijn schreef op maandag 09 april 2007 @ 03:32:
ik ga zo ook WO doen na mijn HBO. (allebei informatica).
Reden is dat ik vind dat het HBO niet af is, ik heb te weinig geleerd.

Kan redelijk programmeren enzo (doe software engineering), maar vind dat ik gewoon nog niet 'vol' zit.
Wat tweaker zegt over WO meteen gedaan hebben is quatsch: er zijn genoeg mensen die gewoon ooit wat te weinig gedaan hebben en daarom op hbo zijngekomen.
Dat klopt dat sommigen mensen gewoon te weinig doen (ik zei de gek 8)7), maar daar krijg je niet de top-banen mee.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ja ik weet het , maar ook voor mezelf. ik doe wel 'genoeg', maar heb niet het idee dat het HBO uitdagend is (studeer binnen nu en een maand of 4 af trouwens, dus ik heb het hele HBO ook wel gezien). Ook denk ik niet dat ik alles uit mezelf haal, en wil daarom een master ervan gaan maken (En als het kan dan nog een andere studie).

Probleem is een beetje dat er teveel lamme mensen rondlopen, en deze krijgen ook datzelfde HBO diploma (een niet nader te noemen kennis van me heeft een diploma software engineer op HBO, maar kan geen lusje schrijven...).

Verwijderd

Boudewijn schreef op maandag 09 april 2007 @ 16:49:
ja ik weet het , maar ook voor mezelf. ik doe wel 'genoeg', maar heb niet het idee dat het HBO uitdagend is (studeer binnen nu en een maand of 4 af trouwens, dus ik heb het hele HBO ook wel gezien). Ook denk ik niet dat ik alles uit mezelf haal, en wil daarom een master ervan gaan maken (En als het kan dan nog een andere studie).

Probleem is een beetje dat er teveel lamme mensen rondlopen, en deze krijgen ook datzelfde HBO diploma (een niet nader te noemen kennis van me heeft een diploma software engineer op HBO, maar kan geen lusje schrijven...).
Dan zal je de universiteit zeker leuk vinden, bij ons in het schakelprogramma informatica zaten erg veel getalenteerde kerels, maar 36 van de 40 kandidaten hebben nochtans schipbreuk geleden, en van de overige 4 waren er maar 2 die effectief van alle vakken geslaagd waren ;)
Pagina: 1