[CentOS 4.4] Installeren op een onboard softRAID 1+0

Pagina: 1
Acties:

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb de volgende waarvan de volgende onderdelen van belang zijn:
ASUS DSBV-D (bios 1.04) met 6321 LSI megaraid controller
4x Western Digital RE 250GB WS2500YS (nieuwste firmware)

Nu heb ik via de onboard raid controller (lsi megaraid) een raid 1+0 configuratie ingesteld van deze 4 hdd's.
Als ik CentOS 4.4 (64bit) probeer te installeren (zonder extra drivers) dan vind hij de 4 hdd's, maar niet in een raid configuratie.
Als ik de driver disk vanaf de cdrom probeer te maken voor RHEL AS 4.0 32/64 bit, dan geeft deze de error dat de 1.44mb disk te klein is.
Als ik de driver disk maak onder windows met de driver van de site van asus, dan kan ik deze driver disk maken, maar als ik linux setup opstart met linux dd en ik laat hem op de driver disk naar de driver zoeken, dan vind hij hier geen compatible drivers op deze disk.
Ook heb ik de drivers van de lsi site geprobeerd, maar de img die hier in zat was hetzelfde als die van de asus site, ook zit er een rpm in, maar die kan ik zo ver ik weet niet inladen voor het installeren.
Ook heb ik alle controllers van LSI geprobeerd die standaard in CentOS 4.4 zaten, maar vaak kwam hier zelfs uit dat er een error was en vond hij daar geen een harde shijf en moest ik herstarten
Heeft iemand misschien enig idee wat ik nu nog kan proberen?

ps.
ik heb ook windows proberen te installeren, om er toch maar vast een OS op te hebben, maar de setup gaat niet verder na de eerste restart.

[ Voor 7% gewijzigd door MetalfanBlackness op 19-03-2007 00:29 . Reden: 6321 LSI megaraid ]

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

• MetalfanBlackness
  • Niet online
Heeft iemand een idee wat ik kan proberen om dit toch aan de gang te krijgen?

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als ik het goed begrijpis het geen echte hardware raid, maar is het gewoon software raid vanuit de fabrikant. Mijn ervaring met zulk soort producten is: niet doen. Zodra je een nieuwere kernel wil draaien werkt het niet meer. Je moet dan wachten totdat de fabrikant een nieuwe module voor jouw kernel bakt. Dat kan heel lang duren of gewoon nooit gebeuren. Waarschijnlijk is

Wat moet je dan wel doen: gewoon de raid controller zover uitschakelen dat er geen raid meer op zit, maar het systeem alleen de 'losse' HD's ziet.
Daarna ga je de software raid van je OS gebruiken. Ik weet niet of CentOS/RedHat dit vanuit de installatie gelijk kan regelen, maar anders kan je het met de hand ook doen (desnoods achteraf). Als je er eerst een beetje mee wil prutsen kan het handig zijn om een IDE HD in je systeem te hangen en daar alles op te installeren. Daarna kan je rustig met de andere HD's spelen etc.

• MetalfanBlackness
  • Niet online
Ik zou toch graag raid 1+0 gebruiken en het liefst ook niet een echte softraid,
als ik dan toch een raid controller zou kopen is de Adaptec AAR-1420SA of de Adaptec AAR-1430SA dan een goede (budget) keuze
Of is de 50 euro extra van de HighPoint RocketRAID 2310 het verschil in prijs echt waard?
En het belangrijkste heeft iemand ervaring met de compatibiliteit?

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Raid 1+0 (of 0+1) kan je ook in software raid doen. Het voordeel van deze raid is dat er weinig aan gerekend hoeft te worden.

Het nadeel van raid-kaarten is dat er bijna nooit bij staat of het 'echte' raid is of dat het alleen werkt als je specifieke drivers hebt. Dat moet je dus eerst goed proberen uit te zoeken. Ik ben er in het verleden ook wel ingetuind hoor, dus ja...

Wat ik zelf persoonlijk een voordeel vind aan software raid is dat je niet bang hoeft te zijn dat je raid-kaart er mee ophoudt en dat je geen nieuwe kan krijgen. Dat wil zeggen een nieuwe die je raid-set nog herkend.