MSI K9N neo bios werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
hallo ,

ivm problemen met de bios van het mobo MSI k9n neo ,
gekeken op internet naar een versie bios , maar voor het zover kwam begon de bios al te sputteren .

het ging als volgt :
1 : elke keer als er geboot werd kwam er een melding van unknown north bridge , is al vreemd ,
gevolgd door een opmerking dat de processor niet kon worden herkent , dat dien je dan met een F1 to continu verder te laten gaan , anders start de pc niet op .
2 : ineens was de bios corrupted (let wel : nog voor het flashen) , booten ging niet meer want alles wat je in de bios aanpaste werdt NIET opgeslagen ookal probeerde je het 2 keer .
3 : na al deze problemen toch geprobeert met de juiste bios file en instructie van msi de bios geflashed , wat er in resulteerde : System halted , en verder niets meer .

Wat ik ondertussen heb geprobeert om de pc weer aan de praat te krijgen :
1: reset , Bios reset , drives afkoppelen , geen resultaat
2 : floppy met AMIBOOT.ROM aangemaakt en in de floppydrive , geen resultaat , ook niet met verschillende toetsencombinaties , in de handleiding is daarover niets te vinden helaas .

3 : wat ik nu kan doen is ofwel
een RMA aanvragen in de hoop dat die wordt opgelost ,
Een nieuw bord aanschaffen want die is niet zo duur en daarna kijken wat er met de oude kan worden gedaan ...

Gaarne tips en aanvullingen over wat ik nog meer kan doen of vergeten ben / over het hoofd heb gezien

config : MSI K9N Neo-F , AMD X2 5600+ , 1 * 1GB corsair PC5600 , Club-3d1900RX ,
Hitachi T7k250 , Samsung 160GB , Seasonic 380 Watt , toshiba DVDrom , nec DVD brander

PS het systeem heeft wel al goed gedraait ...

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Voorop gesteld dat je de reset en de flash correct hebt uitgevoerd met de juiste BIOS image kan ik misschien nog suggereren om de batterij te vervangen.
Maar om eerlijk te zijn klinkt dit als een hardware probleem. Ben bang dat je moederbord naar de grote moederborden-hemel mag

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je hebt een plank met een socketed bios, dit betekent dat je makkelijk kunt hotflashen als je een andere plank hebt die je bios ondersteund. Ik denk nog niet dat je plank rijp is als behang voordat je dit geprobeerd hebt :)

• Fern
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-01 15:35
Wat je ook kunt doen is een nieuwe bios chip plaatsen,als dat niet werkt weet je voldoende.
Bios chip kun je zelf plaatsen als de winkelier je die opstuurd,anders zou je het bord op moeten sturen(wat weer langer duurt voordat je die terug hebt),probleem even voorleggen bij de winkel waar je het bord hebt gekocht dan zouden ze je het kunnen toesturen.

PowerStation

• Fern
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-01 15:35
Fern schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 16:57:
Wat je ook kunt doen is een nieuwe bios chip plaatsen,als dat niet werkt weet je voldoende.
Bios chip kun je zelf plaatsen als de winkelier je die opstuurd,anders zou je het bord op moeten sturen(wat weer langer duurt voordat je die terug hebt),probleem even voorleggen bij de winkel waar je het bord hebt gekocht dan zouden ze je het kunnen toesturen.
Fern schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 16:57:
net te laat,maar het laatste kun je proberen ;)

PowerStation

• Misterpc
  • Nu online
in ieder geval bedankt voor de zeer snelle info ,

ik ga even contact zoeken met de internet winkel (bekende van de survey top10) ,
en kijken wat het snelste is om te doen ,

wat betreft het om sockelen van de bios moet ik nog even kijken of ik nog een systeem heb waarbij ik de mogelijkheid heb om dit ook te doen , maar voor zover ik nu weet zijn de andere mobo's allen Award bios en niet AMI . (lijkt me dat zoiets niet echt goed kan/zal werken)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Misterpc schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 17:04:
maar voor zover ik nu weet zijn de andere mobo's allen Award bios en niet AMI . (lijkt me dat zoiets niet echt goed kan/zal werken)
dat maakt allemaal geen klap uit. Als de grootte en structuur van de chip maar wordt ondersteund :)

• Misterpc
  • Nu online
ik heb zojuist even gekeken op de nederlandse msi site ,

en daar kun je inderdaad je mislukt geflashte bios chip terug sturen en weer laten corrigeren ,
alleen weet ik niet hoe lang dit kan duren en is het in contanten meesturen van 15 euro samen met de bios chip niet echt top naar mijn smaak ,
is er iemand die dit al eens gedaan heeft ?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dan kun je het net zo goed via flashbios.org doen, die zijn nog eens wat goedkoper ook nog.

Verwijderd

is het moederbord goed schoon, geen laag stof ergens tegen de rand van 1 van je chips..

wil nog welleens gebeuren namelijk (ik heb zelf ook een k9n neo btw..)

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Ok.. Misschien was ik wat te negatief. Al lijkt het me dat wanneer je BIOS - zonder dat je er iets aan hebt gedaan - begint te zeuren over een niet herkende northbridge, er toch wel iets erg mis is.
Ik ben geen echte geek, dus ik hoop dat de gegeven suggesties tot een oplossing komen. Ben benieuwd of het met een nieuw, dan wel gehotflashed bios wel werkt.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• Bartmeteenb
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-11-2024
Ik heb inderdaad ook dat m'n moederbord (k9n Neo) m'n processor niet herkend. Ik heb een x2 4800+ Brisbane...

Weet iemand of dit probleem is verholpen als 't bios wordt geupdate?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bartmeteenb schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 01:34:
Ik heb inderdaad ook dat m'n moederbord (k9n Neo) m'n processor niet herkend. Ik heb een x2 4800+ Brisbane...

Weet iemand of dit probleem is verholpen als 't bios wordt geupdate?
mijn 4400+ werd ook niet herkend en na een update wel. Denk dus dat een bios update jpuw probleem wel kan verhelpen ja.

• Bartmeteenb
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-11-2024
mijn 4400+ werd ook niet herkend en na een update wel. Denk dus dat een bios update jpuw probleem wel kan verhelpen ja.
Klopt, zojuist bios ge-update en alle problemen zijn verholpen.
Pagina: 1