Gebruikerspecifieke shares

Pagina: 1
Acties:

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-03 20:41
Ik ben bezig met het artikel uit PC-Active over gebruikerspecifieke shares (PC-Active april 2007, blz. 63).
Omdat wij met ons 4en thuis in een netwerk zitten leek me dat handig. Tot nu toe deelde ik mappen via eenvoudig delen, maar dat heb ik uitgezet om dus personen specifieker rechten te kunnen geven.
Bovendien kun je dan makkelijker een map voor één persoon zichtbaar maken terwijl de rest de map niet ziet. Kortom: handig!

Maar helaas... ik neem de volgende stappen:
  • Rechter muisknop op de te delen map
  • Delen en beveiliging
  • Map delen
  • Machtigingen
  • Groep iedereen verwijderen
  • Toevoegen
  • Locaties > hier zie ik alleen mijn eigen PC en niet de andere PC's in de werkgroep
  • Geavanceerd
  • Nu zoeken > Hier zie ik ook alleen maar accounts op mijn eigen PC
Als ik via zoek via "Zoeken naar computers in werkgroep" die ik keurig alle PC in de werkgroep, dus dat is het probleem niet lijkt me.

Wie helpt?

Woof, woof, woof, woof! That's my other dog imitation. | https://youtu.be/TzsNh3-FnHQ

• GeeBee
Heb ik voor dit soort delen het IPX/SPX/NetBIOS protocol nodig?
Ik zag dat dat op één van mijn PC's wel en op de andere niet was geïnstalleerd.

Woof, woof, woof, woof! That's my other dog imitation. | https://youtu.be/TzsNh3-FnHQ

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Volgens mij klopt het wel dat je alleen accounts op je eigen pc ziet, als je in een werkgroep zit. Wat je kunt doen, is op elke pc identieke gebuikers aanmaken, dus met dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord. Je kunt dan die gebruiker rechten geven op een map. Als dan een gebruiker die normaal gesproken ComputerA gebruikt, verbinding probeert te maken met een gedeelde map op ComputerB, dan moet dat goed gaan.

Ik ben er niet 100% zeker van, maar ik dacht dat dit moest werken.

Die extra protocollen heb je verder niet nodig voor filesharing.

[ Voor 6% gewijzigd door BreadFan op 23-03-2007 13:02 ]

• GeeBee
Dus moet ik mijn account met wachtwoord op een ander z'n PC zetten... daar heb ik geen zin in.
Ik heb iets horen vertellen over een domaincontroller. Is dat handig, of moet ik XPServer edition in gaan zetten als ik dit eenvoudig wil regelen...

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-03 13:39
GeeBee schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 17:40:
Dus moet ik mijn account met wachtwoord op een ander z'n PC zetten... daar heb ik geen zin in.
Ik heb iets horen vertellen over een domaincontroller. Is dat handig, of moet ik XPServer edition in gaan zetten als ik dit eenvoudig wil regelen...
Je moet inderdaad een Domain controller opzetten als je niet op iedere pc gebruikers wil toevoegen, een windows XP Machine kan geen domain controller zijn. daar heb je Windows Server 2003 voor nodig.

volgens Microsoft is het aan te raden om boven de 5 gebruikers een domein in te richten. als je minder dan 5 gebruikers hebt is het het beste om gewoon in de werkgroep te gebruiken.

daarbij, sorry dat ik het zeg, maar ik denk dat het beter is voor jou om gewoon in de werkgroep te blijven. als je een domein controller in wil richten kost dit denk ik in jou geval meer tijd

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• GeeBee
Daar hoef je geen sorry bij te zeggen, want dat geloof ik graag :)

Het delen in een werkgroep wil ook prima, alleen ziet dan iedereen alles van elkaar.
Is er een andere oplossing om het toch voor elkaar te krijgen zonder het rondstrooien van accounts?

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-03 13:39
Het voordeel van een werkgroep is dat het snel in te richten is en dat er geen domein controller voor nodig is. het nadeel van de wergroep is dat er geen centrale database is met user accounts (in het geval van een domeincontroller is dit de Active Directory) en dat je dus op elke pc alle useraccounts aan moet maken. als je zorgt dat je overal het zelfde wachtwoord gebruikt, en de zelfde username dan moet het werken. (als het niet werkt dan kun je controleren of je in dezelfde werkgroep zit maar dat zal na het eenvoudig delen van bestanden wel goed zitten)

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Pagina: 1