Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

KvK-nummer nodig bij hosten van Handelssite?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nou topictitel is me wel duidelijk :)

Ik ga beginnen met het hosten van een handelssite waar ik de doelgroep nog even achterwege laat, maar er wordt gesuggereerd om me in te laten schrijven bij KVK omdat anders de belastingdienst over de vloer zou komen ?

Ik heb er nog geen inkomstenbedoelingen mee dan behalve via advertenties de kosten van het hosten terug te verdienen.

Verwijderd

Ik heb er nog geen inkomstenbedoelingen mee dan behalve via advertenties de kosten van het hosten terug te verdienen.
Als je advertenties op je site plaatst om er geld voor te krijgen, zijn dat inkomsten...
Er is een verschil tussen inkomsten en winst.. En advertenties leveren inkomsten op

Misschien even naar KvK bellen?

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11 21:40

Not Pingu

Dumbass ex machina

Handelssite == commerciele onderneming == belasting moeten betalen

Sowieso zal je hoster in het geval van een zakelijk contract (soms maken hosters daar onderscheid tussen) om een kopie van een recent KvK uittreksel vragen.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

Verwijderd

Topicstarter
En is die belasting gebaseerd op je inkomen met de handelssite?

• Not Pingu

Not Pingu

Dumbass ex machina

Verwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 13:24:
En is die belasting gebaseerd op je inkomen met de handelssite?
Onder andere. Je moet dan aangifte doen als ondernemer, wat inhoudt dat je je hele bedrijfsresultaat, aankopen, verkopen etc. moet opgeven zodat de belastingdienst kan bepalen hoeveel belasting je ze schuldig bent (of niet). Daarnaast geef je natuurlijk ook nog je inkomen uit loon e.d. op.
Daarnaast moet je natuurlijk BTW afdragen over verkochte producten.

edit:
Daarnaast kan ik natuurlijk af en toe een zin anders formuleren.

[ Voor 7% gewijzigd door Not Pingu op 17-03-2007 13:31 ]

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:38

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
SG => WI

Verwijderd

Topicstarter
Hoe moet ik BTW afdragen voor een bezoeker die iets aan een andere bezoeker verkocht heeft :?

Het idee is me iig duidelijk :)

• Not Pingu

Not Pingu

Dumbass ex machina

Verwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 13:31:
Hoe moet ik BTW afdragen voor een bezoeker die iets aan een andere bezoeker verkocht heeft :?

Het idee is me iig duidelijk :)
Ah, een handelssite op die manier.
Ik weet niet precies hoe het dan gaat. Ben je van plan om geld te rekenen voor het plaatsen van advertenties ofzo, of haal je de inkomsten enkel uit de advertenties?
Sowieso kan ik me voorstellen dat er regels zijn t.a.v. het mogen aanbieden van een verkoopdienst en zou het goed kunnen dat de belastingdienst dit business model als commerciele onderneming ziet.

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar... weet je wat jij zou moeten doen? ;)
Bij de KvK kunnen ze je dit haarfijn uitleggen, en advies is daar volgens mij gewoon gratis. Vraag anders wat foldertjes aan op hun site.

[ Voor 13% gewijzigd door Not Pingu op 17-03-2007 13:42 ]

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:08

Qwerty-273

Meukposter

Waarschijnlijk ging men er bij de eerste adviezen van uit dat een handelssite een webshop was.
De handelssite die je bedoelt is ala marktplaats/ebay neem ik aan. Dan betaal je inderdaad geen belasting ed op de verkopen. Je hebt dan echt geen KVK nummer nodig, behalve als je echt aan de slag wilt gaan met bannering.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik wil op het moment nog niet veel vrij gaan geven over wat ik van plan ben, maar je snapt m'n punt in wat ik wil doen. Dus eigenlijk komt het erop neer dat bij het hosten van een Handelssite, je een KVK nummer nodig hebt en al je inkomsten / uitgaves & eigen loon etc moet opgeven? :)

Stel dat ik nu zoiets gewoon opzet, ten eerste als demo en die doorverkoop als kant & klare website? :)
Qwerty-273 schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 13:39:
Je hebt dan echt geen KVK nummer nodig, behalve als je echt aan de slag wilt gaan met bannering.
KVK voor Google ads bijv :?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2007 13:39 ]

• Not Pingu

Not Pingu

Dumbass ex machina

Verwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 13:39:
Dus eigenlijk komt het erop neer dat bij het hosten van een Handelssite, je een KVK nummer nodig hebt en al je inkomsten / uitgaves & eigen loon etc moet opgeven? :)
Stel dat ik nu zoiets gewoon opzet, ten eerste als demo en die doorverkoop als kant & klare website? :)
Zoals ik al zei, ik weet het niet precies zeker. Maar bij feitelijke exploitatie van een site met commerciele bedoelingen kom je er niet onderuit.
Vwb. het demo-verhaal, als je in de demo-periode niet feitelijk handel laat drijven en de site dus hooguit vult met bogus info en duidelijk vermeldt dat het niet echt is, is er niks aan de hand. Maar als je een soort YouTube plan hebt (site opzetten, exploiteren en groot maken en dan voor dikke $$$ verkopen aan Groot Internetbedrijf X of Y) dan run je tijdens de 'demo' fase dus gewoon feitelijk een commerciele onderneming.

Verwijderd

Topicstarter
Juist ja :)

Ik ga samen met een vriend van mij, die wel een eigen bedrijf heeft dit samen met hem aan. Ik moet nog ontzettend veel uitwerken op papier, wat het idee uberhaubt is, voor wie de investeringen voor rekening zijn en het uiteindelijke doel ervan.

Als ik het een beetje leuk aanpak ben ik al klaar met minder dan 100€ en op langere termijn al dik terugverdiend. Thanks voor alle hulp :>

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-11 13:13
Verwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 13:02:
Met die insteek zou ik zeggen van niet. Kijk en oordeel zelf: de criteria van de KVK wanneer je je verplicht bent in te schrijven (niet inschrijven kan in theorie een boete opleveren).

Van www.kvk.nl:
De Kamer van Koophandel heeft een zestal criteria ontwikkeld waar een onderneming aan moet voldoen om zich in te schrijven in het handelsregister.

1. de ondernemer verricht een 'regelmatige maatschappelijke werkzaamheid';
2. de werkzaamheden worden tegen betaling verricht;
3. de ondernemer treedt zelfstandig op, voor eigen rekening en risico;
4. de ondernemer treedt openlijk op, in concurrentie met andere ondernemers;
5. de ondernemer neemt deel aan het economisch verkeer in een georganiseerd verband. Dit verband is gericht op samenwerking van mensen, kapitaal en/of goederen;
6. er wordt winst of kostenbesparing beoogd. Dit is ruimer dan het gebruikelijke begrip winst. Het gaat hier niet om of de ondernemer daadwerkelijk winst heeft gemaakt of kosten heeft bespaard, maar of hij/zij dit als doel heeft.
Nu vind ik het zelf niet het meest duidelijke staaltje Nederlands. Een vrije vertaling van een kbk-medewerker:
> de werkzaamheden moeten een regelmatig karakter hebben (dus niet één
> maal per jaar een auto verkopen of een week per jaar kerstbomen
> verkopen)
> het moeten geen hobbymatig verrichte activiteiten zijn, maar u moet er
> voor betaald worden
> u verricht de werkzaamheden voor uw eigen risico, dus niet onder
> verantwoording van een ander
> u presenteert zich als ondernemer en maakt reclame, u concurreert met
> andere ondernemers
> het is meer dan een toevalligheid waar u mee bezig bent, u verricht
> bijvoorbeeld ook daadwerkelijk investeringen
> u wilt winst gaan maken.

Verwijderd

Topicstarter
> het is meer dan een toevalligheid waar u mee bezig bent, u verricht
> bijvoorbeeld ook daadwerkelijk investeringen
Dacht ik dus wel :)

Het is al opgelost eigenlijk... In m'n vorige post riep ik iets met contract van iemand die wel een eigen bedrijf had (hosting / verkoop), en kan onder zijn vleugels mee :)

Het is een kwestie van afwachten nu nog.

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-11 13:13
Oh ja, zelfs als het niet per se moet kost KVK inschrijving iets van 5 tientjes als eenmanszaak. Die 50 trek je om te beginnen al;weer af van de belasting.

De rest van dat geld geeft je in elk geval toegang tot een Makro- en Sligro-pas :)

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-10 10:25
Ik heb geen idee hoeveel je binnen denkt te gaan harken met die site van je. Maar je kunt de winst ook gewoon opgeven als "inkomen uit overige werkzaamheden" bij je "gewone" belastingopgave als privepersoon. Je hebt dan echter geen recht op BTW verrekening, starterskortingen, etc, etc. Denk ook even aan aansprakelijkheid als je diensten voor anderen verricht (of mogelijk maakt). En idd: geen KvK inschrijving: geen recht op een Makro pas en zo.... ;-)
Pagina: 1