Toon posts:

[WinXP] Gebruikers software installeren onmogelijk maken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier achter een Mac, maar in de keuken hebben wij een WinXP machine staan. Het probleem is dat deze door meerdere mensen gebruikt wordt, en dat sommige van deze mensen rotzooi lopen te installeren. Ik kwam dus net tot de ontdekking dat er een trojan horse actief is... Ik ben nu bezig met een diepte scan uit te voeren m.b.v. NOD32.

Mijn vraag is echter: Hoe kan ik voorkomen dat mensen met een normale ' user' account geen software kunnen installeren? Iets met een local policy ofzo? Ik heb voorheen wel eens dit gedaan, maar dat ging via een netwerk policy via user accounts op een Win2K server bak, die heb ik echter al jaren terug de deur uit gedaan.

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:13

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Dat staat volgens mij in veel boeken en op veel sites beschreven, heb je die al door genomen en geprobeerd wat daar staat?

[ Voor 20% gewijzigd door Tukk op 17-03-2007 12:55 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Is in essentie niet anders op een domein of een los werkstation.
En werkt eigenlijk al zo sinds WinNT.

Lidmaatschap, Groepen, Rechten.
Om het iets concreter te maken voor je.

Abort, Retry, Quake ???

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zorgen dat ze geen rechten hebben, dus "beperkte user" zijn. Maar 1 Administrator account maken en die goed beveiligen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
aZuL2001 schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 12:59:
Is in essentie niet anders op een domein of een los werkstation.
En werkt eigenlijk al zo sinds WinNT.

Lidmaatschap, Groepen, Rechten.
Om het iets concreter te maken voor je.
Um, via Group Policy bedoel je? Ik ben niet meer zo thuis in die hele netwerk omgeving, daar ben ik jaren geleden al mee gestopt :P

Enige wat ik via google heb kunnen vinden is de GPO, alleen kan ik hier geen optie vinden om software installeren uit te schakelen.

Ik ben nu Windows opnieuw aan het installeren, Virus en het bijhorende programma zitten behoorlijk diep in Windows waardoor ik het niet kan verwijderen. Ik denk dat ik hierna maar gewoon het 'guest' account op actief zet, mogen andere mensen lekker daar gebruik van maken :) Volgens mij kan je vanuit dit account standaard geen apps installeren? Eigenlijk is alleen toegang tot Internet noozakelijk. Mijn moeder geef ik dan een eigen account, zij installeert toch nooit wat, zij gebruikt alleeen Outlook en Postbank bankieren.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Als zij alleen gebruikt maak je haar standaard user. Geen admin naturlijk.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Je hebt op een pc ook lokale gebruikers groepen, met rechten.

Maar dat hangt er een beetje vanaf of je Pro of Home gebruikt.
Kijk eens in de ingebouwde help van Windows. Daar staat het echt in uitgelegd.

Abort, Retry, Quake ???

Pagina: 1