Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Motor moet stopppen als hij wordt tegen gehouden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Ik heb een 24v elektro motor.
En ik ben op zoek naar een schakeling, dat als de motor word tegen gehouden, dat de motor stopt.
En ik hem weer kan activeren met een pulse ofzo.
Ik had gedacht, om het met een tip en een weerstand te doen, dus als je de motor tegenhoud, daardoor vraagt de motor meer stroom, en dat het dan via de weerstand naar de tip loopt.
Dat werkt opzich wel, maar 3x zeg maar, daarna is het zooitje kapot.
Wat ik

Wat wel kan, is zeg maar een heel klein motortje vast te zetten aan de as van de motor, die dus met de motor mee draait, en die ene inductiespanning opwekt, en waarmee ik een tor kan opensturen, en op die manier laten stoppen.
Dat werkt goed, maar het is zo omslachtig, ik ben opzoek naar iets simpelers.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen

Bedankt

Groeten Stephan

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-11 20:09
Ik weet niet veel van electronica, maar ik weet wel dat als een lampje parallel aan een motor zet, dat het lampje dan zwakker gaat branden als je de motor tegenhoudt. Dus als je op de één of andere manier het voltage kan bepalen met iets dat parallel aan de motor zit geschakeld, en je zou zorgen dat onder een bepaald voltage de stroom die naar de motor gaat uitschakeld. Dan zou je al een heel stuk verder komen dacht ik zo. Correct me if i´m wrong ;)

• wind-rider
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11 17:03
hou er rekening mee dat tijdens het op gang komen van de motor de motor ook meer stroom trekt

Verwijderd

Topicstarter
hansmbakker schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 12:46:
hou er rekening mee dat tijdens het op gang komen van de motor de motor ook meer stroom trekt
ja klopt ja, een heleboel meer ampere

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Dat is idd de truc: je meet het amperage en schakelt de motor uit wanneer het over een bepaalde max heen gaat.

Dat doe je door de spanning over een kleine weerstand (0,01 ohm ofzo) in serie met de motor te meten en die via een opampschakelingetje ofzo dan een transistor aanstuurt die een relais aanstuurt

|
weerstand->opamp->transistor->relais(stuur)
|
relais(schakel)
|
motor
|

Natuurlijk wordt de stroom weer 0 wanneer het relais omschakelt, en dan zou je circuitje het relais dus weer aan willen zetten... moet je een bistabiel relais gebruiken, die je met het circuitje alleen maar uit kan zetten (niet aan dus ;) )
Je moet er alleen rekening mee houden dat de motor bij het opstarten ook meer stroom gebruikt... die tijd moet je het relais ff vasthouden... de aan knop mag dus op de "AAN" poort van het relais ;)

wat is een "tip" eigenlijk? en waarom gaat het kapot?

[ Voor 24% gewijzigd door MeMoRy op 17-03-2007 13:20 ]

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

Topicstarter
tip is een schakel transistor

tip142 npn tip147 pnp

• Antwan46
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-10-2020
Een HAL generator plus een magneetje op de as en je bent klaar.
En ga niet met Amperages zitten klooien, of het moet binnen 2 Amp blijven.

Verwijderd

Idd. Meet te rotatiesnelheid met behulp van een sensor (zelf kiezen welke) en bepaal aan de hand hiervan of de moet wel of niet wordt tegengehouden.

Kan je opbouwen met logische blokken/tellers of met een uC.. wat je zelf het leukste/makkelijkste vind.

Succes!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

Antwan46 schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 14:17:
Een HAL generator plus een magneetje op de as en je bent klaar.
En ga niet met Amperages zitten klooien, of het moet binnen 2 Amp blijven.
Waarom niet bij 2A of meer?
Stroom meten is zo eenvoudig.
Een magneetje op de as kan erg lastig zijn zeker bij hoge toerentallen.
En een HAL generator plus een magneetje is natuurlijk niet voldoende daar komt wel iets meer bij kijken.

Zoek maar eens op motorbeveiliging relais.

[ Voor 4% gewijzigd door Part op 19-03-2007 23:18 ]

Pagina: 1