[laptop] grafische kaart kapot? of cpu?

Pagina: 1
Acties:
  • 249 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
Beste mensen,

sinds ergens vorige week heb ik een vrij vervelend probleme met mijn laptop (Acer travelmate 4000 serie)

Ik krijg vrij regelmatig (zo ook bij het typen van dit bericht) grafische fouten op mijn beeld.
Afbeeldingslocatie: http://basiep.nl/zooi/screenshot.png

Eerst dacht ik dat er een kabeltje los zat,dus heb het hele ding open gehad, en alles gecontroleerd/schoongemaakt

echter. Dit loste niks op.

Wat mij opviel was dat ik het probleem had bij fysieke veraneringen. Dus typen op het toetsenbord, duwen op de casing, en openen/sluiten van mijn scherm..

Ook is het probleem er niet in de bios, en alleen in windows. (tot nog toe)

Zoals te zien is, is mijn laptop rond de 60 graden constant (fan springt netjes aan/uit) Ik heb echter geen idee of dit 'te' warm is..

Wat mij wel opviel was dat het soms erger is dan anders, en dat ik het vooral kan 'oproepen' wanneer ik op mijn enter toets druk (die precies boven de heatsink en cpu zit) (ik duw dan dus op de cpu)

De vraag is natuulijk:
wat is er kapot? en kan ik het fixen?

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Wat voor een laptop?
Grom... Moet leren lezen 7(8)7
Maar dat is je beeldkaart (of je grafische chip, in geval van onboard) ;) 100% zeker.

Check je temp van je beeldkaart eens (Everest oid).

Ik heb even gekeken, en de enigste Acer die ik vond met een kloksnelheid van 1.6Ghz was ene met een Intel 855 kaartje, en ik denk niet dat daar een sensor inzit.

Herinstalleer je drivers eens?

[ Voor 62% gewijzigd door Snake op 16-03-2007 23:00 ]

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• BasieP
Snakiej schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 22:56:
Wat voor een laptop?
Grom... Moet leren lezen 7(8)7
Maar dat is je beeldkaart (of je grafische chip, in geval van onboard) ;) 100% zeker.

Check je temp van je beeldkaart eens (Everest oid).

Ik heb even gekeken, en de enigste Acer die ik vond met een kloksnelheid van 1.6Ghz was ene met een Intel 855 kaartje, en ik denk niet dat daar een sensor inzit.

Herinstalleer je drivers eens?
er is niks mis met de drivers, die worden namelijk niet beinvloed door fysike veranderingen.

Verder zit er een Ati 9700 kaartje in (zo'n 64mb mobile ding)
die zou wel een sensor moeten hebben, maar Of everest kan hem niet vinden, of ik kan het icoontje in everest niet vinden..
waar zou die moeten zitten? (zie namelijk ook gen temp. icoon voor me cpu)

edit:
ah bij de stress test zie ik cpu en hd1 temp's staan.
echter, die test is werkelijk waardeloos, want met 'stress cpu' vinkje aan, gebruikt ie nog niet eens 10% cpu :|

edit2:
ow wacht, op de compleet logische plaats waar je een status balk verwacht zit een 'start' knop :P

mm cpu temp loopt op naar 65 graden, maar verder niks schokkends.. (ook niet meer artifects oid)

ow trouwens, ik zie dat ik nu ook (test al tijdje gestopt) video geheugen probs heb. Een aantal artifacts blijven op me scherm staan wanneer ik deze heen en weer sleep (repaint) dus deze zitten in me video mem, en niet alleen gpu.

[ Voor 25% gewijzigd door BasieP op 16-03-2007 23:30 ]

• BasieP
oke vanochtend me pc aan gedaan, en leek prima te werken allemaal, maar na een tijdje aan te staan begon alles weer. :(
het lijkt er dus toch op dat iets te warm wordt...

weet iemand hoe ik bij een ati 9700 mobile kan zien hoe heet ie is?

ik heb powerplay aangezet toen alles wat erger begon te worden, en ben even wat anders gaan doen (laptop stond nog aan) en toen ik terug kwam was het zo erg dat ik niks meer kon lezen.

toen ik toen reboote kon ik ook in dos/bios vrij lastig nog me tekst lezen..

Op het moment heb ik de laptop even uit gehad, en net weer aangezet, en nu wil het wel weer..
ik heb helaas geen garantie meer.. :(

wie o wie kan me helpen.. zou het zonde vinden om een laptop die verder prima werkt 'dood' te verklaren :(

• BlackRageNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
BasieP schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 11:34:
oke vanochtend me pc aan gedaan, en leek prima te werken allemaal, maar na een tijdje aan te staan begon alles weer. :(
het lijkt er dus toch op dat iets te warm wordt...

weet iemand hoe ik bij een ati 9700 mobile kan zien hoe heet ie is?

ik heb powerplay aangezet toen alles wat erger begon te worden, en ben even wat anders gaan doen (laptop stond nog aan) en toen ik terug kwam was het zo erg dat ik niks meer kon lezen.

toen ik toen reboote kon ik ook in dos/bios vrij lastig nog me tekst lezen..

Op het moment heb ik de laptop even uit gehad, en net weer aangezet, en nu wil het wel weer..
ik heb helaas geen garantie meer.. :(

wie o wie kan me helpen.. zou het zonde vinden om een laptop die verder prima werkt 'dood' te verklaren :(
klinkt mischien een beetje dom hoor, maar draait je fan nog ?

• doctormetal
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-01 14:38
C0NSOLEFREAK schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 15:39:
[...]

klinkt mischien een beetje dom hoor, maar draait je fan nog ?
Of misschien stof of andere zooi die de airflow belemmert.

• BasieP
De fan gaat af en toe aan, maar ik heb geen idee of dit alleen gebeurd wanneer de CPU te heet wordt of ook wanneer de GPU te heet wordt.

verder heb ik hem helemaal schoon gemaakt, en kon ik vroeger zelfs op me bed tussen de dekens werken (dus met gehinderde airflow) zonder enig probleem

wel heb ik powerplay aan gezet, en me cpu teruggeklokt naar 600mhz, en toen leken er minder grafische fouten voor te komen...

echter door het openschroeven van de behuizing en verwijderen van bepaalde hardware (en weer terug stoppen) is nu me wireless niet meer geinstalleerd..
Dit zorgt er voor dat ik bij me pa's oude windows98 machine moet internetten.

Ik heb wat foto's gemaakt van een bepaalde kabel die (altijd al) los zat/zit in mijn laptop, en wou deze eigenlijk even posten. Echter, win98 pakt me cam niet, dus dat gaat hem dit weekend niet meer worden.

Ik heb ook een mailtje naar Acer gestuurd met de vraag of ze ook reparaties doen buiten garantie, maar hier heb ik nog geen antwoord op.

Trouwens had ik vanmiddag ook dat me laptop een aantal maal vastliep, en had ik zelfs dat hij even niet meer aan wilde. (power knop reageerde niet)

Toen had ik hem opnieuw open geschroeft, en kon niks vinden, maar daarna deed ie het wel weer (alhoewel ik hem snel weer uitgezet heb)

[ Voor 6% gewijzigd door BasieP op 17-03-2007 17:09 ]

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-01 21:14
Ik werk toevallig bij acer en we repareren ook gewoon laptops die buiten de garantie zijn. Enige verschil is dat je een factuur opgestuurd krijgt als we weten wat er kapot is en wat er vervangen moet worden. Maar hoe lang is die al buiten garantie dan?

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• mux
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

sowieso oppassen als je gaat beunen zonder goede backuphardware. Je videokaart wordt waarschijnlijk gekoeld aan het chassis door zo'n witte thermal pad, kijk of die nog goed zit. Ook effe handig om te zien of je videogeheugen, tsja het kan gebeuren, gekoeld is en zoja of dat goed zit. Als je er niet uitkomt breng je je laptopje maar bij mij langs, dan fiks ik het ;-) heb genoeg ervaring met die krengen :@

• BasieP
ik zie dat mijn gpu dmv een heatpipe vrij goed gekoeld lijkt te worden, en dat mijn cpu dmv een grote plaat aan diezelfde heatpipe zit.

videogeheugen heb ik niet kunnen lokaliseren

bedankt voor je aanbod, maar bij kapotte hardware kan jij waarschijnlijk ook niet veel doen
dennis112 schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 17:14:
Ik werk toevallig bij acer en we repareren ook gewoon laptops die buiten de garantie zijn. Enige verschil is dat je een factuur opgestuurd krijgt als we weten wat er kapot is en wat er vervangen moet worden. Maar hoe lang is die al buiten garantie dan?
de laptop is net 2-5 maanden (zal maandag exacte datum opzoeken) buiten de garantie..
vind het dus eigenlijk ook niet kunnen dat ie al kapot is (heb nooit vreemde dingen gedaan)
(ik heb hem dus 2,2 - 2,5 maanden ongeveer)

hoe duur is een normale reparatie (buiten hardware vervanging om natuurlijk)
ik zit er over te denken om een tweedehands laptop te zoeken met goede mobo/gpu/cpu, en eventueel kapot scherm ofzo, en dan van die 2 laptops er 1 te bouwen, maar dit is natuurlijk een noodoplossing

Hier trouwens drie foto's:
1: kabel die niet aangesloten is
http://basiep.nl/zooi/dscf9410.jpg

2: andere eind van dezelfde kabel
http://basiep.nl/zooi/dscf9413.jpg

3: deze melding krijg ik af en toe nadat ik laptop open heb gehad
http://basiep.nl/zooi/dscf9424.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door BasieP op 17-03-2007 17:46 ]

• dennis112
Kan zo niet 1-2-3 zien wat voor kabel dat is, kun je misschien een foto nemen van een iets grotere afstand, zodat ik ongeveer heel de laptop zie.

Ik weet trouwens niet hoe duur het ongeveer zal kosten. De videokaart zit op het mainboard dus dan zal die vervangen moeten worden als die kapot is.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• shootguy2
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-12-2025
Als ik mij goed herinner gebruikt Acer licht blauwe thermal pads. Kan zijn dat die niet volledig contact meer maakt, en je gpu gewoon te warm wordt. Ga niet lopen zoeken naar temp van je gpu, dat heeft een 9700 namelijk niet.
De foto die je hebt genomen is van de linkerkant van het scherm, en daar splitst te antenne van je wifi zich geloof ik. Heel vreemd dus dat je wifi al die tijd goed gefunctioneerd heeft :|.
Sluit die ff aan en hij zou veel beter moeten werken.
Haal het koper blok van je cpu af, als jet goed is lopen hiervandaan 2 heatpipes naar een klein 1 bij 1cm blokje dat over je mobo zit. Dit zal de gpu koel-blok zijn. Haal her geheel even los, vervangen voor echte koelpasta (check wel ff hij goed strak zit op de gpu na het verwijderen van de pads, het kan zijn dat ze hier rekening mee hebben gehouden bijhet ontwerp.
En dan ff 3Dmark overheen gooien zou ik zeggen. :P

Asrock 775DualVSTA-C2D6600-1GB-1,2TB-X800AIW

• dennis112
Die loshangende kabel is in ieder geval niet van de Wifi dat weet ik 100% zeker. Wifi heeft 2 dunne kabeltjes die aan de wireless card bevestigd zitten, en niet die dikke kabel die op de foto staat dus.

• BasieP
Hier staan een aantal andere foto's die ik gemaakt heb, voorzien van wat commentaar. Deze zijn wat duidelijker
http://basiep.nl/zooi/laptop/

het losse kabeltje zit als je de laptop voor je hebt staan links achterin. Hier zitten verder geen aansluitingen voor de kabel, verder zit er verder daar in de buurt maar 2 dingen, namelijk mijn microfoon aansluiting en de aansluiting voor het slot (laptop kabel slotjes)

de kabel loopt (samen met de kabel van de microfoon) naar het midden van me moederbord, onder me toetsenbord. Hier zitten 3 aansluitingen, 1 voor die kabel, 1 voor mijn touchpad en 1 voor de microfoon.
Verder zit daar de kabel naar me toetsenbord natuurlijk.

De wifi antenne is het iig niet, die gaat vanuit ongeveer het midden van het mobo naar rechts/boven van het scherm van het scherm.

Ik heb even gezocht naar de licht blauwe termal pads, maar kan die zo 123 niet vinden. Wel zie ik witte termal pads. die o.a. op me cpu zit.
in een van de fotos zie je wat ik denk dat me cpu is, daar op zit zo'n witte pad (deze is op de foto met het stuk koel metaal mee omhoog gegaan, dit lijkt de bedoeling)

edit:
trouwens denk ik dat die rare kabel nooit vast gezeten heeft, en dat dit ook niet de oorzaak van het probleem is.
Ik heb nu ook de andere kant los zitten, en me laptop wil nog steeds gewoon aan, en opstarten etc.

wat ik nu wel heb is dat mijn laptop niet meer aan wil wanneer ik er geen accu in heb zitten. Zodra hij aan staat kan ik de accu er wel gewoon uithalen, en gaat hij verder. lijkt er dus op dat ergens een soort van controlle kapoet is... :(

ow en ik draai nu op 600mhz, en hij blijft vrij lang aan, zonder grafische fouten. CPU temp is ook onder de 45 graden, (waar hij eerst 60 was op 1600mhz)
Ik denk dat dit er mee te maken heeft.

Gebrek aan koeling lijkt dus idd het probleem. Alleen de vraag is .. waar?

[ Voor 24% gewijzigd door BasieP op 17-03-2007 18:56 ]

• mux
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

Nog meer fotomateriaal graag. Ik en genoeg tweakers met mij weten wel hoe het cpu- en gpu- en chipsetgedeelte (wat je hebt gefotografeerd) van een moederbord eruit ziet. Misschien een foto van het hele moederbord, beide kanten (kan dat of moet je de hele schelp dan eraf halen :s?). Het is over het algemeen zoals iemand hiervoor zei in het ontwerp meegenomen dat er 0.5 mm thermal pad tussen de koeler en chip zit dus ik weet niet hoe veilig het is (afgezien van de fysieke schade die je kunt veroorzaken!) om de pad te vervangen door arctic silver (hoewel het je koelprestaties wel dik zal verbeteren).

Enneh, dat kabeltje, loopt dat niet naar een buttonpaneeltje ergens? Of loopt het misschien naar, heel stom hoor, een bufferbatterij? En maak ook wat foto's van de power controller (vlakbij je stroomaansluiting). Daar kun je vaak oook wel interessante dingen zien. Sorry van de typfouten hier.

• BasieP
ssj3gohan schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 19:11:
Nog meer fotomateriaal graag. Ik en genoeg tweakers met mij weten wel hoe het cpu- en gpu- en chipsetgedeelte (wat je hebt gefotografeerd) van een moederbord eruit ziet. Misschien een foto van het hele moederbord, beide kanten (kan dat of moet je de hele schelp dan eraf halen :s?). Het is over het algemeen zoals iemand hiervoor zei in het ontwerp meegenomen dat er 0.5 mm thermal pad tussen de koeler en chip zit dus ik weet niet hoe veilig het is (afgezien van de fysieke schade die je kunt veroorzaken!) om de pad te vervangen door arctic silver (hoewel het je koelprestaties wel dik zal verbeteren).

Enneh, dat kabeltje, loopt dat niet naar een buttonpaneeltje ergens? Of loopt het misschien naar, heel stom hoor, een bufferbatterij? En maak ook wat foto's van de power controller (vlakbij je stroomaansluiting). Daar kun je vaak oook wel interessante dingen zien. Sorry van de typfouten hier.
oke komt voor elkaar. Het hele moederbord wordt lastig, dan moet er idd veel af, maar ik zal me best doen.

*pakt schroevendraaier*

edit:

oke foto's staat hier bij:

http://basiep.nl/zooi/laptop/
btw, die kabel waarvan ik dacht dat ie nutteloos was, blijkt niet zo nutteloos. Hier zit een lus in, die zorgt dat ik niet kan starten zonder accu. Dus Of de accu moet er in zitten, of die kabel ;)

ik gok dat hij er is voor een ander soort accu systeem. en dat er een controlle in zit. Bij deze versie hebben ze er een simpele lus van gemaakt om de controlle te 'omzeilen'

[ Voor 16% gewijzigd door BasieP op 17-03-2007 21:53 ]

• dennis112
Ik heb ff naar de plaatjes gekeken en op deze foto kun je het goed zien: http://basiep.nl/zooi/laptop/dscf9440.jpg

De linkse met die fan met die heatpipe daar zit de processor onder, en die zilvere heatsink die daar naast zit daar zit de gpu onder, deze kun je los halen door die schroeven los te maken en dan zit er op de heatsink of op de gpu zelf een roze achtige thermal pad. Die kun je misschien proberen te vervangen door nieuwe koelprut. En vervang dan ook gelijk die koelprut die op de processor zit. Niet vergeten om de oude zooi er eerst goed af te halen.

Suc6 en hou ons op de hoogte

• BasieP
probleempje

op deze twee foto's kan je zien dat ik de koeling van de grafische chip en twee bijbehoorende chipjes af gehaald heb.

http://basiep.nl/zooi/laptop/Dscf9569.jpg
http://basiep.nl/zooi/laptop/Dscf9571.jpg
zoals je ziet maakte de koelzooi dus slecht contact met het metaal, want ik bij het los maken zag je een soort van gat waarin je een lege ruimte ziet.
closeup hier:
http://basiep.nl/zooi/laptop/Dscf9575.jpg

anyway, dat grijze plakje is misschien wel 2 milimeter dik. die licht grijze dingen nog dikker..
dat ga ik echt niet allemaal op kunnen vullen met koelprut.. dat wordt een grote smeerboel..

wat kan ik het best doen? de oude zooi laten zitten en er wat op/tussen doen (lijkt mij niet effectief koelen) of het er af halen, wel koelprut gebruiken en proberen strakker aan te draaien (waarvan ik dus niet weet of het wel kan)?

edit:
op deze 2 foto's:
http://basiep.nl/zooi/laptop/Dscf9572.jpg
http://basiep.nl/zooi/laptop/Dscf9573.jpg

Zie je juist heel goed dat het bij de CPU het tegenovergestelde is... ik zie eigenlijk alleen die plaklaag NAAST de core (er omheen) op de core zelf zit praktisch geen prut/sticker

hier zal ik iig wat artic silver op duwen.

[ Voor 19% gewijzigd door BasieP op 18-03-2007 22:26 ]

• BasieP
mmm

ik heb koelprut gedaan onder zowel mijn cpu als gpu..

laptop weer in elkaar gezet.. 3dmark 05 geinstalleerd.. so far so good..
3dmark gestart.. geen vuiltje aan de lucht.. (behalve dat het een slideshow is, maar dat was het al)

Echter!, zodra ik op enter druk begint het feest weer..
lijkt dus weinig met de grafische chip te maken te hebben..
Ik heb me toetsenbordje er even af gehaalt, en onder de enter toets zit een stukje metaal dat volgens mij ook als soort van koelvin gebruikt wordt.
Deze heeft aan de andere kant zo'n zelfde stukje koelrubber (3 mm hoog vierkantje dat precies op een chip land)
de chip in kwestie is degene waarvan ik in dit plaatje dacht dat het de CPU was.
http://basiep.nl/zooi/laptop/Dscf9407.jpg

als ik daar dus op duw krijg ik de grafische fouten..

• dennis112
Hmmm, denk dat je mainboard toch tegen het einde van zijn leven aan is gelopen.Ik repareer 10 notebooks per dag en ik heb mainboard wel eens voor minder vervangen. Kun je misschien een paar testjes uitvoeren:

- Een foto maken van de artifacts en die hier posten (Heb je al gedaan zie ik)
- Als artifacts verschijnen, aansluiten op een externe monitor en kijken of die daar ook artifacts geeft.
- Even zeggen welke processor erin zit
- Scherm op en neer bewegen en een beetje op de cover slaan om te kijken of het niet aan het scherm ligt (Niet zo hard dat je cover eraf vliegt natuurlijk)
- Als artifacts verschijnen een beetje aan de kabel van de lcd zitten om te kijken of daar geen breuk of een los contact zit.

Post je bevindingen maar weer als je dit allemaal gedaan hebt en dan zijn hebben we denk ik wel genoeg informatie op vast te stellen waar het aan ligt.

Succes :P

Ps: Kan misschien ook zijn dat die een soort van kortsluiting maakt zodra je op de Enter toets drukt, misschien kun je er iets van plastic of papier tussen doen om dat te testen

[ Voor 9% gewijzigd door dennis112 op 19-03-2007 19:35 ]

• BasieP
de arctifacts zijn softwarematig.. een winkey-d verhelpt het namelijk (tijdelijk)
Ook kan ik er screenshots van maken (zie startpost) zodoende ligt het iig niet aan het scherm of de kabel ervan.
Externe monitor maakt ook geen verschil.

Ik ga zeker even met dat plastic testen, al zou ik niet goed weten waar ik het tussen kan duwen.. de plekken waar ik het zou willen proberen zit het al namelijk :/

de cpu is trouwens iig een 1.6 pentium mobile (Intel pentium M 725)

Verwijderd

@ dennis112,
een kleine offtopic vraag , ik lees hier dat jij bij acer werkt ,

Ik ben al een poosje op zoek naar een nieuw mobo voor een acer aspire 1363 wlmi.
Bij de hersteldienst van acer in Belgie "Apem" krijg ik het antwoord dat zij alle onderdelen
aan ons kunnen leveren, behalve het moederbord???

Weet jij soms nog een adres in Belgie/Nederland waar ik dit zou kunnen bestellen?

groeten

• dennis112
@tipigoa

Nee sorry dat weet ik niet, maar volgens mij is dat al een vrij oud en worden die moederborden misschien niet meer gemaakt. Je kan misschien eens contact opnemen met de helpdesk van acer uit den-bosch, misschien dat hun hem nog kunnen bestellen of hebben ze hem nog op voorraad. Ik zal vandaag wel eens kijken in het voorraad systeem of ze die op voorraad hebben, heb je misschien een part nummer voor mij wat er opstaat, dat is wat makkelijker zoeken. Het begint meestal met MB of LB en zit meestal onder het geheugen.

[ Voor 3% gewijzigd door dennis112 op 21-03-2007 16:59 ]

Pagina: 1