AMD Athlon XP 2000+ overklokken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-06 16:10
Hallo,

Ik ben bezig met het overklokken van een AMD AThlon 2000, ik ben al aardig bezig maar ik ging maar eens kijken wat voor geheugen er eigenlijk in zat,

toen zag ik dat ik 1 reepje van 333 had en 1 van 266.

Hoever kan ik dan maximaal gaan of maakt dat niks uit, ik klok nl. alleen FSB over nu.
Of kan ik dan beter die van 266 er uit halen
Mobo is een AOpen AK77-333 dus die gaat tot 333 lijkt mij.
En als ik nu allemaal dingen zeg waar geen reet van klopt dan hoor ik het wel 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huorpalantir
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-06 14:58
Hoi,
Ik heb dezelfde processor en geloof me: je zult weinig bereiken met overklokken. Je kan de FSB op 333MHz zetten(volgens mij staat dat in de bios als 166, maar dat hangt van je mamabord af). Je moet denk ik wel de 266 reep eruit halen anders kom je nergens, want de snelheid van je geheugen = FSB van je processor o.i.d. Toen ik mijn FSB op 333(166x2) zette, wilde hij niet meer opstarten. Mijn mobo heeft een feature die hem dan weer underklokt, zodat hij weer opstart, maar ik weet niet of dat bij jou zo is, dat moet je even checken..
Je kunt ook de multiplier omhoog doen (die staat standaard op 12.5x); kweeniemeer of dat bij mij iets opleverde.. zet hem bijvoorbeeld is op 13x, kijk wat er gebeurt.

Standaard snelheid 2000+ = 133*12.5 = 1662,5MHz (~1.7GHz)
Stel nou dat je je FSB omhoog ziet te krijgen, dan krijg je een snelheid
van 166*12.5 = 2075MHz.
Als je de multiplier op 13 krijgt, dan krijg je 133*13=1729
FSB opkrikken heeft dus meer effect, maar is ook lastiger, vanwege het geheugen
suc6 ;)

[ Voor 17% gewijzigd door huorpalantir op 16-03-2007 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:56

Thandor

SilverStreak

huorpalantir schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 22:00:
Hoi,
Ik heb dezelfde processor en geloof me: je zult weinig bereiken met overklokken.
Dat zegt natuurlijk niets ;). In principe is iedere processor anders en is het moeilijk om te zeggen dat een bepaalde processor niet hoog zal overclocken.

De AMD Athlon XP 2000+ is in vier varianten uitgebracht. Dit zijn:
• AMD Athlon XP ‘Palomino’
• AMD Athlon XP ‘Thoroughbred A’
• AMD Athlon XP ‘Thoroughbred B’
• AMD Athlon XP ‘Thorton’

De ‘Palomino’ is de oudste en is gebakken op 0,18 micron. De processor is eenvoudig te herkennen aan de vierkante ‘die’. Tevens is de OPN code in de ‘die’ gegraveerd. De ‘Palomino’ processoren clocken relatief slecht over (t.o.v. de nieuwere AMD Athlon XP’s).

De opvolger van ‘Palomino’ kreeg de naam ‘Thoroughbred’ mee. ‘Thoroughbred’ is op 0,13micron gebakken en is enkel een zogenaamde ‘die’-shrink. De eerste versie van de ‘Thoroughbred’, de A versie, schaalde ietwat beter op dan ‘Palomino’ maar haalde geen wereldschokkende klokfrequenties. Omdat AMD maar al te graag snellere processoren wilde verkopen moesten ze met iets op de proppen komen. De verbeterde versie van de ‘Thoroughbred’ werd geïntroduceerd. Dit is de B variant. Deze heeft een iets grotere ‘die’-size. Namelijk 85mm2 i.p.v. 81mm2. Dit komt omdat de ‘Thoroughbred B’ een negende laag heeft.

‘Thoroughbred B’ kan zich classificeren als een ‘meesterlijke’ processor (Althans, destijds ;)). In de eerste weken van 2003 werden deze processoren bekend als ‘overclock monsters’. Daar zijn topics over te vinden op GoT waarin je o.a. kunt lezen dat sommige AMD Athlon XP 1700+ processoren meer dan 3GHz hebben behaald. Dat is een enorme prestatie. Wellicht is jouw processor ook zo’n goede overclocker en zit je met gemak op de 2400MHz :o. (3GHz is overigens niet zomaar te bereiken met de doorsnee koeling ;))

‘Thoroughbred A’ kan overigens met een multiplier van maximaal 22,5x overweg. De grotere broer werkt ook met een multiplier van 24x maar heeft niet de mogelijkheid om met een multiplier van 22,5x te werken.

‘Thorton’ is een ‘Barton’ met slechts 50% L2 cache geactiveerd. ‘Barton’ is simpelweg ‘Thoroughbred B’ met meer L2 cache. ‘Barton’ heeft 256KB L2 cache meer. Een ‘Thorton’ kan dus net zoals ‘Barton’ een goede overclocker zijn. Omdat 'Thorton' fysiek wél over 512KB L2 beschikt (maar simpelweg 50% uitgeschakeld is) zal de 'die' groter zijn. In sommige gevallen is het ook mogelijk om de resterende 256KB L2 in te schakelen. Dit vereist echter wel modificaties op de processor.
WiertOmta schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 21:13:
toen zag ik dat ik 1 reepje van 333 had en 1 van 266.
Voor de duidelijkheid:
Je hebt nu een DDR-SDRAM module van 166MHz (DDR333, PC2700) en een DDR-SDRAM module van 133MHz (DDR266, PC2100).
Hoever kan ik dan maximaal gaan of maakt dat niks uit, ik klok nl. alleen FSB over nu.
De FSB kan zo hoog als het moederbord kan.
Beperkende factoren kunnen zijn:
• Het geheugen kan de hoge klokfrequentie niet aan omdat deze mee gaat met de FSB.
Stel de klokfrequentie van het geheugen anders in. Dit kun je aanpassen door de divider anders in te stellen. Als zowel het geheugen als de FSB op 133MHz (DDR266) draait dan heb je een divider van 1:1. Als je een divider van 4:3 hebt dan draait de FSB op 133MHz en het geheugen op 100MHz.
Rekent u even mee? 133 / 4 = 33MHz. 3 * 33 = 100MHz.
Een andere mogelijkheid is het verhogen van het voltage (vDIMM)

• De AGP en PCI bus lopen te ver buiten specificaties.
Ook hier spelen de dividers een rol. De PCI bus behoort op 33MHz te draaien. De AGP bus op 66MHz. Zodra je een FSB van 133MHz draait zal de PCI bus op één vierde van de FSB draaien. Wanneer de FSB naar 166MHz gezet wordt en de divider hetzelfde blijft dan zal de PCI bus ook meegaan en op 41,5MHz gaan draaien. Dit kan teveel zijn voor de PCI bus met een instabiele PC als gevolg. (133 / 4 =33. 166 / 4 = 41,5)

• De chipset kan niet harder.
De chipset kan niet meer harder. Oplossing? Beter koelen en/of meer voltage. Andere 'oplossing' is een nieuw moederbord met een betere chipset.

• De processor vindt de hoge FSB om één of ander reden niet prettig
Ik weet niet zeker of dit voor AMD Athlon XP's ook geldt. Indien wel dan zul je het hoogstwaarschijnlijk enkel aantreffen bij de AMD Athlon XP 'Palomino' versies. Niettemin, bepaalde AMD Athlon 'Thunderbird' processoren (voorloper van de AMD Athlon XP) konden niet overweg met een hogere FSB.
Of kan ik dan beter die van 266 er uit halen
Test het uit? Je hebt de hardware er staan.
Mobo is een AOpen AK77-333 dus die gaat tot 333 lijkt mij.
Dat kun je opzoeken in de handleiding :).

Zie verder de tips van mijn bovenbuurman. Het is simpelweg even rekenen op welke klokfrequentie je uitkomt. Werk gewoon in stapjes en noteer de resultaten gemakshalve. Op welke settings kun je wel booten, op welke kun je niet booten. Zo krijg je nadien een lijstje waar je precies kunt aflezen op welke setting het systeem 'afknapt'. Om een voorbeeldje te geven:
MPFSBKlokfreq.vCoreBoot?
12,5x133MHz1666MHz1,65vJa
12,5x140MHz1750MHz1,65vJa
12,5x150MHz1875MHz1,65vJa
12,5x160MHz2000MHz1,65vJa
12,5x166MHz2083MHz1,65vNee
12,5x166MHz2083MHz1,7vNee
13,5x133MHz1800MHz1,65vJa
14,0x133MHz1866MHz1,65vJa
14,5x133MHz1933MHz1,65vJa
15,0x133MHz2000MHz1,65vJa
15,5x133MHz2066MHz1,65vJa

Zoals te zien stopt het systeem bij de 12,5x166 (2083MHz). Zelfs met een verhoogde vCore (naar 1,7v) werkt het nog niet. Waar het aan ligt is nog niet helemaal duidelijk maar het lijkt er in eerste instantie op dat de processor niet voor het probleem zorgt. Immers wil deze ook niet werken met een hoger voltage. Om de processor dan uit te sluiten is het zaak om met de multiplier verder te gaan. Zo kan er opeens wel een klokfrequentie van 2066MHz bereikt worden :o. Dat betekent dat de processor niet het probleem was, als 'ie 2066MHz op 1,65v kan halen moet 2083MHz op 1,7v zeker geen probleem zijn :).

Waar ligt het dan wel aan? Kandidaten zijn, het geheugen, de chipset of de PCI bus. Deze kun je ook weer stap voor stap uitlichten.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-06 16:10
bedankt voor het hele verhaal, ik denk dat ik dan maar de multiplier ga unlocken, ik heb de thorougboughed met een rechthoekige die (niet vierkant), is de guide die op t.net staat daar ook voor? (ja die heb ik al gevonden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-05 12:50
Ik heb hier regelmatig Aopen AK73 en AK77 moederborden met rotte elco's.
Naast de processor zitten 3 of 4 elco's van 3300uF dezen gaan vaak lekken bij de onderkant.
Nou hoeft dat bij jou niet het geval te zijn maar als ze bol staan dan belemmert dat ook het overclocken en de levensduur.