PC boot niet met tweede HD

Pagina: 1
Acties:

• Pathfinder
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:51

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Topicstarter
Ik zit met een mysterieus probleem: mijn systeem telt 2 IDE HD's, 1 met windows en 1 met mp3's ed. Wanneer ik deze beide aansluit, gaat de pc echter bij het opstarten binnen 1 seconde weer uit! Ik heb geen idee hoe dit komt, vooral omdat dit probleem zich ineens voordeed, terwijl het tijden lang goed werkte. Ook gebeurt het nog wel eens dat de pc eerst wel goed opstart, maar later in windows de mp3 HD 'kwijtraakt'. Moederbord is een oude Abit KT7A, proc AMD 1600+. Schijven zijn Maxtors.

Wat heb ik geprobeerd (probleem bleef zich voordoen):
- HD's elk op aparte IDE-aansluiting
- HD's samen op 1 IDE-aansluiting (primair dan wel secundair)
- alle variaties in master/slave en jumperinstellingen
- andere voeding
- andere IDE-kabel
- HD's getest met Powermax (beide 100%)

Wanneer doet het probleem zich níet voor:
- slechts 1 van de 2 HD's aansluiten
- 1 van de HD's vervangen door een 3e (maakt niet uit welke!)
- HD's samen in andere pc

Elke combinatie van 2 HD's werkt dus wél in deze pc, ongeacht hoe deze zijn aangesloten en welke HD's het zijn, behalve precies de 2 HD's die ik nodig heb. En als ik deze 2 HD's in een andere pc hang, werken ze juist wel. Ik ben volledig het spoor bijster, dus elk idee is welkom!

Hier stond wat, maar nu niet meer! Of toch...

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Geldt dit ook als je de drive op de goede manier hebt geplaatst met 80 adrige kabel, de juiste volgorde, de juiste settings jumpers, maar dan in het bios even op automaties laat herkennen?

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Topicstarter
Ja, ik heb zowel kabels met 80 als 40 aders gebruikt, in beide volgordes, met de jumpers juist. Bios staat altijd op automatisch.

• Gem1e
Pathfinder schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 21:38:
Ja, ik heb zowel kabels met 80 als 40 aders gebruikt, in beide volgordes, met de jumpers juist. Bios staat altijd op automatisch.
ja, snappik, maar laat ze eens herkennen via auto, misschien is je bios zo eigenwijs dat ie iets verkeerd ziet.

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Topicstarter
Als ik boot met 1 HD per keer en in de bios de betreffende HD laat detecteren, kloppen de gegevens. Is dat wat je bedoelde? Met 2 HD's erin kan ik uiteraard niet in de bios komen, omdat de pc voor die tijd al dood is.

• Gem1e
Dan geef ik het op, ik zou Maxtor kontakten.

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Topicstarter
Dat wilde ik gaan doen, tot ik erachter kwam dat beide HD's in een andere pc prima werken... ik denk nu eerder aan het moederbord oid.

Pagina: 1