Keuze PC inhoud [Autodesk Inventor gebruik]

Pagina: 1
Acties:
  • 1.597 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40139

Topicstarter
Mede Tweakers,

Ik heb besloten dat mijn pc aan vernieuwing toe is :9~
Aangezien ik steeds meer teken met Autodesk Inventor (3D teken programma) merk ik dat ik of moet upgraden, of wat nieuws.
Nu heb ik overwogen om een totaal nieuwe pc te kopen, of om een upgrade te doen, maar het wordt een upgrade.

Reden: Dat ik erg aan me kast gehecht ben qua uiterlijk, en deze vrij net is weg gebouwd onder mijn bureau.

Mijn bestaande PC:
ATX tower Jou Jye CF-2029 Black
Voeding 300Watt
Moederbord Albatron PX845PEV Pro
CPU Intel Pentium 4 2,40Ghz
Geheugen 768Mb DDR SDRAM 333
Videokaart NVIDIA Geforce 4 ti 4200 AGP 8x
HDD 1x Maxtor 6Y060L0 ATA 33
1x Maxtor 6Y120P0 ATA 33

Nieuwe reeds gekozen componenten:
Moederbord Asus P5W DH Deluxe of Asus Commando
Processor Intel Core 2 duo E6600

Nog te kiezen componenten:
Geheugen minimaal 2 gig.
Koeler t.b.v. CPU
Systeem koeler ( Stil en goed )
Videokaart
Voeding, misschien...

Nu zijn er voor mij enkele vragen die over blijven o.a. :
  • Bij de beschrijving van het moederbord staat dat de snelheid van het geheugen PC6400 is, moet ik dan ook geheugen kopen dat die snelheid heeft, kan ik ook bijvoorbeeld PC4200 er in stoppen, of XMS6400.
  • Is mijn bestaande voeding nog voldoende 300Watt, voor mijn nieuwe opstelling, bij de beschrijving van het moederbord kan ik er weinig over vinden.
  • Kunnen mijn ATA 33 HDD's op dit bord worden gestoken, of moet ik ook daarvoor verse halen?
    In de beschrijving staat IDE PATA/133 1x, IDE SATA/300 6x

Tevens heb ik er 2 Cd-rom spelers inzitten, kunnen deze ook nog op het moederbord.
  • Eventuele aanwijzingen m.b.t. het kiezen van koelers (i.v.m. stilte) en videokaarten (i.v.m. 3d tekenen) is van harte welkom.
  • Ik ben tot nu toe nog geen voeding tegegekomen voor de Asus commando i.v.m. de 12Volt power met 8 pins die op het moederbord zit, de meeste voedingen hebben 4 pins 12 volt, kan deze ook gewoon op een of andere manier in de 8 pins?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 40139 op 23-03-2007 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:27
1. Het maximum snelheid van het geheugen is PC6400, je kunt echter beter PC5300 nemen als je niet gaat overklokken..
2. Ik weet niet wat voor videokaart je gaat kiezen, dus dat is nog onduidelijk
3. ATA 133 is het denk ik zo ;) En dat werkt, PATA is namelijk hetzelfde als ATA of IDE.
4. Videokaart kun je het beste een silent versie nemen. Deze zijn vaak passief gekoeld en dus retestil!
5. I really dunno O-)

Voor het moederbord, waarom ga je niet voor een Gigabyte DS3, deze is lekker goedkoop en is van zeer goede kwaliteit! Geheugen kun je het beste PC5300 nemen van OCZ, Kingston, Corsair of een ander A-merk. De koeler is misschien niet nodig, dat durf ik niet te zeggen. Videokaart zou je denk ik beter een CAD/CAM-videokaart kunnen nemen (ATi FireGL, Nvidia Quadro). Deze zijn wel wat duurder, maar ik weet niet wat je budget is, dus daar kan ik niets over zeggen... De voeding hetzelfde verhaal, ik weet niet wat je budget is en wat voor videokaart je gaat nemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Alex3305 schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 21:24:
1. Het maximum snelheid van het geheugen is PC6400, je kunt echter beter PC5300 nemen als je niet gaat overklokken..
2. Ik weet niet wat voor videokaart je gaat kiezen, dus dat is nog onduidelijk
3. ATA 133 is het denk ik zo ;) En dat werkt, PATA is namelijk hetzelfde als ATA of IDE.
4. Videokaart kun je het beste een silent versie nemen. Deze zijn vaak passief gekoeld en dus retestil!
5. I really dunno O-)

Voor het moederbord, waarom ga je niet voor een Gigabyte DS3, deze is lekker goedkoop en is van zeer goede kwaliteit! Geheugen kun je het beste PC5300 nemen van OCZ, Kingston, Corsair of een ander A-merk. De koeler is misschien niet nodig, dat durf ik niet te zeggen. Videokaart zou je denk ik beter een CAD/CAM-videokaart kunnen nemen (ATi FireGL, Nvidia Quadro). Deze zijn wel wat duurder, maar ik weet niet wat je budget is, dus daar kan ik niets over zeggen... De voeding hetzelfde verhaal, ik weet niet wat je budget is en wat voor videokaart je gaat nemen..
Mijn Budget nog even erbij,..

Moederbord rond de €250,-
CPU rond de €350,-
Videokaart rond de €300,-
Geheugen rond de €250,-
Voeding rond de €100,-
koeling ron de €80,-

Tevens heb ik al het antwoord gevonden, of ik de hardeschijven en cd-rom spelers nog kan behouden, ja er zijn verloopjes heb ik begrepen, dus dat komt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:27
Moederbord zou ik een Gigabyte DS3 nemen, deze heb je al voor rond de 100 euro en is dus lekker goedkoop. Verder is het een goed moederbord van een vertrouwd merk.

Omdat je veel raw-processor kracht nodig zult hebben (denk ik) zou ik een Core 2 Duo E6600 nemen. Deze zit rond de 285 - 300 euro qua prijs (volgens de pricewatch). Als je een boxed pakt zit hier al een koeler bij en volgens mij koelt deze goed genoeg!

Als videokaart zou ik een nvidia Quadro nemen, en dan een Quadro 1500. Deze heb je tussen de 450 en 500 euro. Je hebt nog duurdere versies, maar dit is een goede en betaalbare denk ik zoi.

Het geheugen kun je het beste 2 - 4GB PC5300 DDR2 nemen. Ik weet niet of je Vista of XP gaat doen. XP ondersteund namelijk maar 3GB geheugen, Vista daarentegen wel meer, 16GB oid (Business, Enterprise, etc). Als je dan 2GB neemt op PC5300 kom je rond de 120 euro volgens de pricewatch (1GB x 2 (2GB) PC5300 DDR2 CL5 (Kingston KVR667D2N5K2/2G). Best een mooie prijs en de helft van je budget!

Voeding, zou ik rond de 500 Watt doen en van een A-merk zoals Cooler Master, Antec. Koeling hetzelfde en van hetzelfde merk ongeveer. Verder weet ik niet of je per se een extra koeling nodig hebt!

Dan zul je op het eind denk ik zo nog rond de 150 - 200 euro overhebben, of misschien wel meer! Je kunt dan nog een extra SATA 320GB HDD kopen, deze zijn er dacht ik al rond de 80 - 100 euro en dan heb je ook nog eens extra ruimte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Alex3305 schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 22:07:
Moederbord zou ik een Gigabyte DS3 nemen, deze heb je al voor rond de 100 euro en is dus lekker goedkoop. Verder is het een goed moederbord van een vertrouwd merk.

Omdat je veel raw-processor kracht nodig zult hebben (denk ik) zou ik een Core 2 Duo E6600 nemen. Deze zit rond de 285 - 300 euro qua prijs (volgens de pricewatch). Als je een boxed pakt zit hier al een koeler bij en volgens mij koelt deze goed genoeg!

Als videokaart zou ik een nvidia Quadro nemen, en dan een Quadro 1500. Deze heb je tussen de 450 en 500 euro. Je hebt nog duurdere versies, maar dit is een goede en betaalbare denk ik zoi.

Het geheugen kun je het beste 2 - 4GB PC5300 DDR2 nemen. Ik weet niet of je Vista of XP gaat doen. XP ondersteund namelijk maar 3GB geheugen, Vista daarentegen wel meer, 16GB oid (Business, Enterprise, etc). Als je dan 2GB neemt op PC5300 kom je rond de 120 euro volgens de pricewatch (1GB x 2 (2GB) PC5300 DDR2 CL5 (Kingston KVR667D2N5K2/2G). Best een mooie prijs en de helft van je budget!

Voeding, zou ik rond de 500 Watt doen en van een A-merk zoals Cooler Master, Antec. Koeling hetzelfde en van hetzelfde merk ongeveer. Verder weet ik niet of je per se een extra koeling nodig hebt!

Dan zul je op het eind denk ik zo nog rond de 150 - 200 euro overhebben, of misschien wel meer! Je kunt dan nog een extra SATA 320GB HDD kopen, deze zijn er dacht ik al rond de 80 - 100 euro en dan heb je ook nog eens extra ruimte!
Met die CPU ben ik het al met je eens.

Moederbord is inderdaad iets om overna te denken.

Maar is het nodig een SATA schijf te kopen? Wat ik nu heb kan ik toch nog gebruiken. Meer ruimte is niet echt nodig. Met er nog een externe schijf naast staan dus dat komt wel goed.

En Besturing systeem blijft denk ik toch XP, of is Vista al betrouwbaar genoeg? Maar 3 gig is al meer dat zat denk ik. Ik houd het nu voorlopig bij 2 gig. kan later altijd nog uitbreiden.

Videokaart is inderdaad iets om over na te denken.
Extra koeling is denk ik wel nodig. 1x 80mm Fan, zit er nu ook in. ik moet alleen een stillere hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 206777

Ik zou geen verloop stekkertjes oid voor je HDD's kopen, trouwens die zijn ook langzaam, die bottelnecken je nieuwe PC, dus koop dan voor een euro of 60 een 160GB SATA ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 206777 schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 12:36:
Ik zou geen verloop stekkertjes oid voor je HDD's kopen, trouwens die zijn ook langzaam, die bottelnecken je nieuwe PC, dus koop dan voor een euro of 60 een 160GB SATA ofzo.
Oke, die op een Sata poort hangen, en dan kunnen me 2 cd-rom spelers op de IDE PATA/133 poort.
Das inderdaad een beter plan ja.

Is er misschien nog een andere optie wat betreft videokaart, ik heb inderdaad gekeken naar de Quadro 1500, die zou inderdaad best geschikt zijn voor mijn cad app's, maar is er toevallig ook een GeForce versie die goed overweg kan met cad app's, zodat ik toch nog af en toe een goede game kan spelen?

En wat is de reden, dat er nu ook 320mb en 640mb geheugen op de videokaarten is gekomen? En waarom niet het standaard rijtje van 128, 256, 512, 768, etc... is aangehouden.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 40139 op 17-03-2007 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Na bijna een weekje nadenken, is het denk ik toch verstandiger om voor een compleet nieuw systeem te gaan.

Update: inmiddels gekocht....

Bestaande uit de volgende onderdelen:
Behuizing
Lian Li PC-A16B

Voeding
Antec NeoHe Power 500Watt

Processor
Intel Core2Duo E6600

Moederbord
ASUS P5W DH DELUXE

Videokaart
Club3D 8800GTS 640MB

Geheugen
Kingston
2x 2GB DDR2-667 KIT

Software
Windows Vista Home Premium 32bit NL

Schijven
1x HDD WD 320GB SATA 16mb
1x DVD brander NEC AD-71735 SATA
1x DVD speler SATA
1x OUDE HDD Maxtor 120GB IDE ATA

Me oude PC moet ik nu nog zien te verkopen, wat zou ik hier nog voor kunnen vragen?
Ik had zelf iets rond de €250,- in gedachte... zit ik hier mee een beetje goed?

Mijn bestaande PC:
ATX tower Jou Jye CF-2029 Black
Voeding 300Watt
Moederbord Albatron PX845PEV Pro
CPU Intel Pentium 4 2,40Ghz
Geheugen 768Mb DDR SDRAM 333
Videokaart NVIDIA Geforce 4 ti 4200 AGP 8x
HDD 1x Maxtor 6Y060L0 ATA 33
DVD brander
DVD speler
Floppy drive

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 40139 op 25-03-2007 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
...

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 40139 op 25-03-2007 18:58 . Reden: onnodige post... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
UPDATE

Systeem draait inmiddels, vista erop.
Bij de eerste keer opstarten had ik inderdaad dat me splash screen bleef staan, maar na geheugen gewisseld te hebben, ging hij wel door.

Opstarten duurt vindt ik toch nog vrij lang...
Al geprobeerd:
Splash screen uit, usb van 8 naar 6 en fullspeed en me hdd op boot 1 gezet en me dvd op 2 en 3 uit.

Bios versie die er nu in zit is 1506
Zou het nodig zijn te updaten? ik hoop het niet, want heb hier geen ervaring mee.

Hoe kan ik het beste me schijven aansluiten.

Nu zit het zo:
HDD 320GB SATA WD op SATA1 (Windows install)
DVD brander op SATA 3
DVD speler op SATA4
en me oude HDD op IDE BLACK onderaan het mobo. (Opslag)

Is dit goed zo? Of is er een betere of snellere opstelling mogenlijk?
of moet ik me HDD op SATA_RAID1 aansluiten of me oude HDD op IDE BLUE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 214099

Welke versie gebruik je van Inventor? Inventor zou normaal gezien niet draaien op Vista.
Inventor 2008 (komt uit op 10/04/07) zou wel draaien op vista, maar ze zien inventor 2008 wel als een Beta versie op vista!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me_Again
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-05 08:18
Anoniem: 214099 schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 11:19:
Welke versie gebruik je van Inventor? Inventor zou normaal gezien niet draaien op Vista.
Inventor 2008 (komt uit op 10/04/07) zou wel draaien op vista, maar ze zien inventor 2008 wel als een Beta versie op vista!
Ben ik ook benieuwd naar, of is Inventor 11 wel draaiende te krijgen op Vista??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Me_Again schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 18:53:
[...]
Ben ik ook benieuwd naar, of is Inventor 11 wel draaiende te krijgen op Vista??
Inderdaad inventor 11,
Op sommige forums staat dat je hem aan de praat kan krijgen, in windows xp sp2 .modus, maar dan zonder de vault, en dergelijke... maar aangezien ik dat wel gebruik, was het achteraf geen optie.
Maar natuurlijk wel geprobeerd, en kreeg hem niet aan de praat.

Maar ik heb dit verhaaltje niet gevolgt:
(Quote uit: http://discussion.autodesk.com/thread.jspa?threadID=509187)
I've got Inventor 11 to work on Vista RC1.
1) Skip using Media Browser. Go directly to the Inventor Setup.exe and set compatibility to XP SP2.
2) Install as Administrator
3) Set Inventor.exe to run in XP SP2 compatibility mode
4) Right click, run as Administrator

XP maar weer geinstalleerd...
Dus Vista staat nu op de plank, wachten tot zeker 1e service pack, en inderdaad inventor 2008.
Zelfs de cd van me grafische kaart en van me mobo wilde vista niet accepteren, terwijl het volgens de verpaking toch een vista ready boardje is...

Nu alleen nog kijken of ik al het geheugen (4gig) te zien en aan het werk krijg in XP...

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 40139 op 28-03-2007 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me_Again
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-05 08:18
offtopic:
Inventor 11 werkt op Vista (64x) als je het een beetje met kladblok kunt omgaan. In "ScriptTool.exe.config" staan een paar regels die verwijderd moeten worden (bron: linkje)

[ Voor 3% gewijzigd door Me_Again op 28-03-2007 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Me_Again schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 21:17:
offtopic:
Inventor 11 werkt op Vista (64x) als je het een beetje met kladblok kunt omgaan. In "ScriptTool.exe.config" staan een paar regels die verwijderd moeten worden (bron: linkje)
Stom achteraf, ik heb de 32-bit versie gekocht. Had ik misschien toch beter de 64-bit versie moeten kopen... maar misschien krijg ik dan weer problemen met andere software/drivers...
Pagina: 1