Problemen met DVI-I kabel

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hoi allemaal,

Ik heb een PC met twee LCD monitoren (beide van HP). De ene wordt digitaal aangestuurd, terwijl de andere analoog zijn signalen krijgt.
Vandaag heb ik mijn PC verplaatst, maar de kabels waren te kort. Dus heb ik andere kabels moeten gebruiken (logisch). Aan de analoge kabel heb ik een verlengkabel gezet zodat de totale lengte op 6m komt. De andere kabel (voor de digitale sturing) heb ik echter in zijn geheel vervangen. Hier komen ook de problemen uit voort.

Ik had vroeger een 1.8m lange DVI-D (ik vermoed single link) kabel. Deze heb ik vervangen door een DVI-I dual link kabel van 10m. Wat zijn nu de problemen: Het beeld is totaal rot! Het is geen beeld meer met rommel in, maar rommel dat een beeld vormt. Niets dan lijnen en verkeerde kleuren. Daarnaast kan ik mijn maximale resolutie niet boven de 1024x768 brengen, want dan krijg ik helemaal geen beeld meer op de monitor.

Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?

Wat ik al geprobeerd heb:
- Kabel volledig afrollen, er was nl nog een 2m opgerold. Dit had geen merkbaar effect.
- Kabel verwijderen van de andere (netwerkkabel, analoge VGA kabel) kabels. Ook zonder resultaat.
- Gezocht als ik ergens het type signaal op de PC of de monitor kon instellen. Misschien dat de PC analoog uitstuurt over de DVI-I kabel of dat de monitor het analoge signaal uit de DVI-I haalt ipv het digitale te gebruiken. Voor beide opties heb ik nergens iets kunnen vinden.
- De kabel op de andere monitor aan willen sluiten. Dit ging echter niet omdat deze geen DVI-I, maar een DVI-D aansluiting heeft.

Vermoedelijke denkpistes:
- Het digitaal signaal interferreert in de kabel (waarom maken ze dan zulke lange kabels?)
- Er wordt analoog aangestuurd ipv digitaal. Maar ik denk dat de ingang op de monitor een DVI-D ingang is met een DVI-I stekker op. Dus het zou me verbazen.

Ik hoop dat iemand me kan helpen, want ik ben ten einde raad. Mocht de kabel effectief slecht zijn, dan is het weer een duur grapje :N

Mvg

H-V

[ Voor 0% gewijzigd door High-Voltage2 op 16-03-2007 19:01 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:20

Spotmatic

Ken sent me

Het is bekend dat Dual Link kabels nog wel eens problemen willen veroorzaken. Ook is de ene DVI kabel de andere niet. Mijn advies is gewoon een goedkope Single Link DVI kabel van 10 meter lengte te kopen. Er is nl. geen peil op te trekken of een zo lange kabel wel beeld geeft of niet, ongeacht de prijs. Er zijn hier vele topics over op bijv. HTforum. Je moet 'gewoon' de juiste kabel treffen en dat kan een goedkoop exemplaar zijn.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Niet online
Jij vermoedt dus dat het puur aan het dual link feit ligt?
En waarom geven dual link kabels dan meer problemen dan single link kabels? Ok, meer draadjes, maar worden die ook effectief gebruikt? Ik bedoel, vroeger werkte het altijd op single link, dus waarom zou het nu ineens overschakelen op dual link.

Ik heb toch liefst iets meer zekerheid wat betreft die kabels. Ik kan geen tien verschillende kabels gaan kopen in de hoop dat er ééntje werkt.
Deze kabel is dus waarschijnlijk voor geen enkel doel meer geschikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:20

Spotmatic

Ken sent me

Ik heb ook de wijsheid niet in pacht, maar ik kom op verschillende forums regelmatig topics tegen van mensen die een single-link kabel hebben verruild voor een dual-link kabel, met als resultaat dat er geen beeld meer was. Ik heb zelf een 5 meter dual link kabel (zeer goede kwaliteit Blue Jeans Cable) geprobeerd op een Acer laptop, met als resultaat een hoop witte puntjes in het beeld op mijn projector. Sluit ik deze vervolgens aan op een DVI uitgang van mijn desktop met 6600GT videokaart, dan heb ik een perfect beeld. Hiervan heb ik geleerd dat beeld krijgen met een digitale DVI kabel geen vanzelfsprekendheid is.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Niet online
Gister dacht ik de oorzaak gevonden te hebben.
Ik had alle pinnen eens doorgemeten, bleek dat pin 24 (clock-) niet doorgaf. Maar schijnbaar is dit bij een goede kabel ook. Dus in feite ben ik nog geen stap verder...