SATA II in oud systeem

Pagina: 1
Acties:

• peterz20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 11:08
Ik wil in een oud systeem (asus a7a266 mobo) een nieuwe harde schijf zetten. Echter heeft dit moederbord alleen IDE aansluitingen. In verband met aanschaf nieuwe computer in de nabije toekomst wil ik het wel een SATA 2 harde schijf laten zijn. De reden dat ik alvast de schijf wil vervangen is omdat de huidige schijf echt een hele hoop herrie maakt.

Mijn vraag is, is er een goedkope oplossing om de SATA 2 schijf toch aan te sluiten?

Zelf dacht ik aan een pci SATA controller, maar ben er niet zeker van of dit de juiste oplossing en goedkoop te realiseren is (zijn deze ook sata 2)? Andere tips zijn uiteraard ook welkom.

• Jakkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:19
Ik heb er ook ooit zo een gehad in mijn pc, van Sweex, en het werkte perfect met mijn SATA II-Western Digital. Misschien moet je wel de jumper op 150 mb/s zetten.

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

Verwijderd

Gewoon SATA controllertje a 15 euro idd. :)
Of een externe SATA behuizing (via USB).

• peterz20
En het maakt niet uit of dit een sata2 of sata 1 controller is?

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:10
euhm, volgens mij zijn die 2 backwards compatible, alleen is sata2 300MB/sec. en sata1 150MB/sec.

Verwijderd

Sata 2 is backwards compatible met Sata 1. Je moet hooguit een jumpertje omzetten, zoals gemeld. Van het verschil in snelheid ga je niets merken, aangezien geen enkele harde schijf 150 MB/s trekt.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2007 16:57 ]

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-02 11:40

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

peterz20 schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 16:51:
En het maakt niet uit of dit een sata2 of sata 1 controller is?
Niet echt,
je pc al niet veel aan de snelheid van SATA I hebben, je PCI bepaald toch echt het maximum je communicatie.

Geef dus niet veel meer geld uit om SATA II te krijgen.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• peterz20
Thanks, ik heb die sweex besteld ( http://www.alternate.nl/h...=FPBE01&showTechData=true )
tezamen met een samsung harde schijf (200gb)

• L3TUC3
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-09-2025

L3TUC3

GoT vegetable?

peterz20 schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 17:18:
Thanks, ik heb die sweex besteld ( http://www.alternate.nl/h...=FPBE01&showTechData=true )
tezamen met een samsung harde schijf (200gb)
Dat zit wel snor.

Het grappige is dat ik hier het omgekeerde heb, m'n nieuwe moderbord heeft maar 1 ide-poort terwijl ik eigenlijk enkel IDE HD's heb. Ik heb dus mijn oude promise IDE controller uit de kast getrokken en presto! Nu zoemen alle harde schijven weer lekker verder.

Empires Mod | RTS voor HL2 | How to ask questions the smart way

Pagina: 1