Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 20:29:
[...]
Noob zijnde, ontgaat me het verschil tussen routers & hubs... Elke pc is op dit moment een privaat lan adres toegewezen beginnende met 10.1. en dat is voor elke pc verschillend. Meer info is me onbekend.
Kotnet geeft 10.x.x.x adressen, routers soms ook, maar vaak ook 192.168.x.x adressen. Ik denk dus dat het een hub/switch gaat zijn kotnet kennende.
[...]
Is dat niet op te lossen met port/... forwarding dan?
Ja, maar dan moet je elke keer als er iemand anders iets voor weet-ik-veel welke reden een bepaalde poort nodig heeft de config op de server/router gaan verzetten. In praktijk wil je daar af blijven eens het werkt denk ik.
[...]
Ik weet er niet veel van af... Maar het lijkt me dat eens alles geïnstalleerd en geconfigureerd is, dat er niet veel meer moet naar omgekeken worden... Of zie ik dat verkeerd? Eventuele massale downloaders kunnen met wat netlimiter software wel ingeperkt worden om iedereen van internet te laten genieten, niet? Of ergens met prioriteiten werken. Dat ieder recht heeft op minimaal zijn deel en snelheid die niet gebruikt wordt, kan dan verdeeld worden over de andere gebruikers... Maar wederom, hier kan ik de bal volledig misslaan...
Als alles 1 keer deftig geïnstalleerd is zou jouw redenering moeten op gaan. Echter in praktijk loopt er na verloop van tijd toch eea mis of moet je ergens een of andere configuratie gaan verzetten.
[...]
Lijkt me op te lossen door een kleine aanpassing aan het huurcontract (moest dat echt nodig geacht worden)...
Dat denk ik dus niet.
Ik weet niet hoe het zit bij chello, maar ik veronderstel niet dat je die connectie zelf mag verdelen en verder _verhuren_
En ofwel zal de kotbaas zelf de server moeten installeren zodat alles gelogd wordt zodat hij achteraf kan bewijzen van wie welke trafiek komt, ofwel moet hij daarvoor iemand vertrouwen.
Het kan zijn dat ik het hier mis heb, maar het lijkt mij niet aan te raden vreemden op jouw internet connectie te laten als je niet kan aantonen dat bepaalde trafiek door die vreemden wordt gedaan en niet door jouw.
Sinds wanneer is kotnet gratis voor KUL studenten? Het is niet duur, maar niet gratis. Dat de kotbaas de prijs voor internet niet afzonderlijk mee in het contract zet wil niet zeggen dat hij er niet voor hoeft te betalen ;-)
2 jaar terug stond de prijs voor kotnet afzonderlijk mee in het contract (ik geloof 4€ in de maand), nu niet meer (ander kot)
[
Voor 11% gewijzigd door
mouse256 op 16-03-2007 21:50
]