pc boot niet

Pagina: 1
Acties:

• KC_Kaas
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Ik had een half jaar geleden een pc gebouwd voor een kennis, deze heeft altijd goed gewerkt. Nu belde die kennis een week geleden op met de medeling dat zijn pc niet meer werkte. Ik dacht toen eerst dat hij een software-matige fout had maar helaas bleek de pc helemaal niets meer te doen.

Probleem
De pc start niet op. Dat wil zeggen: De monitor gaat niet eens aan. Wel gaan de ventilatoren draaien en ook de hardeschijf spint op.

Wat ik al geprobeerd heb
Alleen het hoog nodige aansluiten. (alleen mobo, processor, geheugen, videokaart)
Een andere (pci) videokaart geprobeerd.
Een andere voeding er aan gehangen.
Geheugen getest (werkt prima)
Een nieuw moederbord besteld (omdat ik er van uit ging dat dat het was)

Al deze dingen werkte dus niet. Nou blijven er volgens mij 2 opties over:
1. Processor is kapot (heb ik nog nooit meegemaakt)
2. Het nieuwe moederbord werkt ook niet.

Specs
Oude MB: asus A8N-E
Nieuwe MB: MSI Neo 4
3200+ AMD 64
ati 700 passieve koeling

Mijn vraag aan jullie is: Wat denken jullie ervan? Zal ik een nieuwe processor kopen en dat proberen? Of hebben jullie nog andere suggesties?

• maxtz0r
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-12-2022
misschien stomme vraag maar is het niet beeldscherm wat kapot is? of kabel van beeldscherm of iets dergelijks?

Dying is God's way of telling you, you've been FIRED.

• djangoster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-08-2024

djangoster

Mista D

Zitten al je kabeltjes goed? :X

<--Een vreemde één in de bite--> Life is not as easy as most people live it....

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

maxtz0r schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 15:53:
misschien stomme vraag maar is het niet beeldscherm wat kapot is? of kabel van beeldscherm of iets dergelijks?
Dan zou de PC wel booten.

Testing, one, two ...

• KC_Kaas
  • Niet online
Sorry, dat was ik vergeten te vermelden. De pc hangt nu bij mij thuis aan de KVM switch, die overigens prima werkt.

Wat ik wel raar vind is dat het moederbord niet piept. Ik dacht dat hij moest gaan piepen wanneer de proccessor kapot is.
Ja er zitten maar 2 kabels aangesloten. Alleen van de voeding, dus die grote ATX stekker en de kleine P4 stekker. Ook zitten natuurlijk het scherm en voeding aangesloten. Voor de rest is er niets aangesloten.

[ Voor 42% gewijzigd door KC_Kaas op 16-03-2007 15:59 ]

• maxtz0r
Wel gaan de ventilatoren draaien en ook de hardeschijf spint op.
dus er gebeurt wel wat alleen niks te zien

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
zal dan denk ik toch richting de processor gaan want als je HD kapot is dan zou je toch in ieder geval nog in de bios moeten komen dacht ik.

• maxtz0r
heb je ook geprobeerd om bios te resetten? en wanneer je 2 reepjes ram hebt proberen op te starten met 1

• KC_Kaas
  • Niet online
ik222 schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 15:58:
zal dan denk ik toch richting de processor gaan want als je HD kapot is dan zou je toch in ieder geval nog in de bios moeten komen dacht ik.
Ik heb de hardeschijf niet eens aangesloten op dit moment. Dus ik ben bang dat de processor als enige overblijft.

Het rare is ook dat die persoon (de eigenaar) gewoon aan het werk was op de pc. Toen bleef de pc ineens hangen en na het resetten deed hij niets meer.
maxtz0r schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 16:01:
heb je ook geprobeerd om bios te resetten? en wanneer je 2 reepjes ram hebt proberen op te starten met 1
Hij draait nu met 1 strookje ram. Ik heb ze overigens wel allebei geprobeerd.

[ Voor 22% gewijzigd door KC_Kaas op 16-03-2007 16:06 ]

• maxtz0r
erg vreemd. Wellicht proberen om moederbord uit de kast te halen en dan alleen hoog nodige aansluiten(weet niet of je dat al geprobeerd hebt.) Verder ben ik clueless;-)

• KC_Kaas
  • Niet online
maxtz0r schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 16:13:
erg vreemd. Wellicht proberen om moederbord uit de kast te halen en dan alleen hoog nodige aansluiten(weet niet of je dat al geprobeerd hebt.) Verder ben ik clueless;-)
Zoals ik ook al in mijn start post had gemeld: Ik heb nu alleen het moederbord met processor en geheugen en videokaart op mijn bureau liggen. En helaas werkt dat dus niet....

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

KC_Kaas schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 16:16:
[...]

Zoals ik ook al in mijn start post had gemeld: Ik heb nu alleen het moederbord met processor en geheugen en videokaart op mijn bureau liggen. En helaas werkt dat dus niet....
Ik zou het proberen via een oproep in V&A.
Dus of er iemand bij je in de buurt woont bij wie je even wat dingen uit zou kunnen proberen. Ik woon niet bij je in de buurt (Veghel) maar je zou het bij mij zo mogen testen en proberen in een nu werkend systeem van 1 van de kinderen.

Testing, one, two ...

• Lucky Luke 008
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-05-2024
probeer het eens met alleen moederbord en voeding?
dus helemaal niks op het moederbord?

en dan met alleen moederbord+voeding+processor+processorkoeler, en verder niks?

als 'ie zich bij deze 2 tests hetzelfde gedraagd is wss. je moederbord stuk.
(maar gezien die nieuw is lijkt me dat niet logisch, of je moet er wel iets geks mee uigehaald hebben)

• KC_Kaas
  • Niet online
Nou ik ben eruit. Ik had de hele handel meegenomen naar een vriend van mij, die heeft een aantal pc's staan met AMD 64 processors. Dus ik helemaal een koeler van zo'n pc eraf schroeven (zo'n lomp 9500 zalman ding). Maar toen ik mijn moederbord en processor aansloot om nog een keer te testen werkte het gewoon. Dit was toen wel met zijn voeding. Het bleek dus dat het moederbord en de voeding kapot waren. Dus waarschijnlijk heeft zijn voeding zijn moederbord gesloopt.

Ik heb dus nu ook nog een nieuwe voeding gehaald en nu werkt de hele handel weer. Helaas had ik toen al zijn pc uitelkaar gehaald (van die vriend) om te testen. Dat was dus ook nergens voor nodig geweest....

Iedereen bedankt voor de input!
Pagina: 1