Digitale televisie: het feest kan beginnen

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q2no
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-12-2023
Copy / Paste vanuit http://www.bright.nl/digi...ie-het-feest-kan-beginnen

Digitale televisie: het feest kan beginnen

Eindelijk zijn de Nederlande kabelbedrijven er uit, zo valt te lezen op de weblog van Vecai-directeur Rob van Esch: 'Goed nieuws voor iedereen die met interactiviteit bezig is en zich ergert aan verschillende standaarden binnen de kabelsector: die tijd is binnenkort ook voorbij, omdat de standaard van UPC wordt overgenomen in de rest van de sector.' Dat betekent dat we de achterstand op onze buurlanden kunnen inlopen. Hoe vaak heb je niet naar de BBC gekeken waar ze aan het eind van het nieuws melden dat je onder de rode knop nog meer achtergronden en reportages kan vinden. Waarom kunnen Belgen met hun afstandsbediening voor hun Idols-favoriet stemmen en moeten wij betaald sms'en? Omdat ze daar één standaard hebben. Het lijkt een futiliteit, maar met deze beslissing is volwassen digitale televisie in Nederland geboren.

Leuk dit bericht, maar wanneer kunnen we dit allemaal verwachten? Zeker nu er overal HDMI / HDtv decoders worden aangeboden. Is de Samsung decoder die ik moet aanschaffen voor digitale TV (bij Casema) over een halfjaar overbodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 09:39

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

q2no schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 15:17 de volgende quote:
Belgen met hun afstandsbediening voor hun Idols-favoriet stemmen en moeten wij betaald sms'en? Omdat ze daar één standaard hebben.
Nou, dat dacht ik niet. De enige reden waarom je kunt sms-en is omdat dat de allergrootste melkkoe van de laatste tijd is. Dit gaan ze echt niet vervangen door 'de rode knop', tenzij het drukken op die knop de zender ook E1 per keer oplevert.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:21

Hertog

Aut bibat, aut abeat

q2no schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 15:17:
Copy / Paste vanuit http://www.bright.nl/digi...ie-het-feest-kan-beginnen
'Goed nieuws voor iedereen die met interactiviteit bezig is en zich ergert aan verschillende standaarden binnen de kabelsector: die tijd is binnenkort ook voorbij, omdat de standaard van UPC wordt overgenomen in de rest van de sector.'
Ik denk dat dit zeker geen goed nieuws is. De standaard van UPC is de minst flexibele van alle standaarden: niet te gebruiken met een computer en nauwelijks met andere apparaten. Als dit echt is is het juist erg slecht nieuws.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q2no
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-12-2023
Tjsa, ik kan het ook niet zo een prettig bericht vinden.
Mocht dit zo zijn, dan voel ik me als koper van een Casema decoder toch in de maling genomen.

Aan de andere kant, mede omdat de decodertechniek nogal verschillend is van de diverse providers. is een standaard toch handig en zou het (in theorie) marktwerking met zich mee moeten brengen.
Meerdere aanbieders van een zelfde soort decoderkastje in plaats van (zoals het nu gaat) verschillend type decoderkastjes en weinig aanbieders (Samsung en siemens?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

q2no schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 15:41:
Aan de andere kant, mede omdat de decodertechniek nogal verschillend is van de diverse providers. is een standaard toch handig en zou het (in theorie) marktwerking met zich mee moeten brengen.
Met deze techniek draaien de kabelbedrijven de vrije markt, voor zover die überhaupt ooit bestaan heeft, compleet de nek om!

Bij @home en andere Cinven dochters zit je al vast aan één van de goedgekeurde decoders. Wil je een decoder van Topfield (staat bekend als topmerk): dikke lul, dikke pech. Mag je niet.

Mag je bij @home nog kiezen uit de ene óf de andere brakke decoder, daar kan je bij UPC slechts uit één nog slechtere decoder "kiezen". Ik zeg "kiezen" omdat je kan kiezen tussen wel óf geen digitale kabelTV.

Er is maar één ding waarmee je marktwerking kan creeëren: een CAM, een Conditional Access Module. Bij @home en consorten werkt de Alphacrypt toevallig maar daar is @home zelf ook niet blij mee, getuige dat de Irdeto Eurocam moedwillig de nek is omgedraait. Met een CAM kan je iedere ontvanger met een CI-slot gebruiken, en iedere fabrikant, van Topfield tot een vaag Marokkaans wokkietokkie merk, staat het vrij om zo'n ding te bouwen.

De kabelaars weigeren dit. Omdat ze graag hun brakke decoders door onze strot duwen en 100% controle willen uitoefenen over onze apparatuur.

Ik maak dit betoog niet langer. Als dit bericht waar is krijgen we straks Irdeto II/Nagravision II simulcrypt en hebben alle mensen die nu een Samsung of vergelijkbare decoder hebben een paar jaar om over te stappen op een Mediabox-achtig baggerding. De vrije markt voor ontvangers platgedrukt als een insect, samen met je privacy, want als heel Nederland met zo'n baggerkastje kijkt kan ik me bijna niet voorstellen dat de kabelbedrijven niet gaan kijken naar welke zender je kijkt. Kijk je naar Tell Sell, dan zal Tell Sell jou bellen..

Go KPN!

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:21

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Helemaal mee eens. En het ergste is nog dat je er als consument niets aan kunt doen. Je kunt niet van kabelaar wisselen, je zit vast aan het gebied waarin je woont. Ik heb overigens al een tijd geleden het kamerlid van mijn partij dat over deze zaken ging hierover aangeschreven, maar helaas nog geen reactie gezien. Ik denk dat ik binnenkort nog maar eens een mailtje ga sturen, of de consumentenbond ga aanschrijven of zo.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik denk dat jullie hier twee dingen door elkaar halen. Aan digitale TV volgens de DVB-C specificatie verandert in principe niets. Met bijvoorbeeld een Loewe TV kan je zowel bij de Irdeto kabelbedrijven als UPC naar digitale TV (blijven) kijken zolang digitale TV kanalen ongecodeerd (lees niet geëncrypt) worden doorgegeven. Wat dat betreft is de techniek die door beide stromingen kabelbedrijven gebruikt wordt nu al gelijk. Het verschil wordt op dit moment gemaakt door de toegepaste codering (lees encryptie). Daarbij hebben de klanten van de Irdeto kabelbedrijven het "geluk" dat er een werkende Conditional Access Module (CAM) is waarin de smartcard van de kabelbedrijven wil functioneren zodat er ook naar gecodeerde kanalen gekeken kan worden met bijvoorbeeld een Loewe TV of andere alternatieve ontvangers.

Bij UPC wordt nu al aan interactie gedaan volgens de OpenTV standaard waar de openingspost aan refereert. Dat is een middleware laag bovenop DVB-C waarvoor aparte ondersteuning in de ontvangers ingebouwd moet worden en de ontvangers moeten dan ook voorzien worden van een retourkanaal via een ingebouwd kabelmodem. Wat er nu in het artikel wordt aangegeven is dat de Irdeto kabelbedrijven ook hebben gekozen voor OpenTV als standaard voor interactie. Dat wil niet zeggen dat er iets gaat veranderen aan de Irdeto codering en de oude ontvangers blijven dus gewoon werken voor het kijken naar digitale TV kanalen. Je kan alleen niets met die nieuwe interactie diensten, want de oude ontvanger beschikken niet over een ingebouwd kabelmodem voor het retourkanaal en hebben geen ondersteuning voor OpenTV diensten.

Wil je dus ook van die nieuwe interactie diensten gebruik gaan maken, dan zal je (weer) een nieuwe ontvanger moeten aanschaffen. Het goede nieuws is dat de omroepen nu maar voor één interactie systeem, namelijk OpenTV, nieuwe diensten kunnen gaan ontwikkelen. Dat was een stuk lastiger geworden als de Irdeto kabelbedrijven bijvoorbeeld gekozen hadden voor MHP in plaats van OpenTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

Welk interactief systeem ze ook kiezen, laat ze allemaal één ding kiezen en maak alle specs voor dat systeem écht open zodat iedereen, maar dan ook iedereen het kan implementeren.

En vergeet niet.. Als ze eenmaal allemaal hetzelfde interactieve systeem hebben is het niet bepaald ondenkbaar dat ze de codering ook maar gelijk trekken zodat mensen die verhuizen geen problemen meer hebben (nu vaak een bezwaar). Maar we zullen het zien..

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zojuist €140 uitgegeven aan me digitale ontvanger van Samsung, als dit waar is ben ik dus gewoon keihard de sjaak met dit klote beleid van die kabelaars?

Hoe zit dit nu precies?

Dit staat er op de Casema site bij de Samsung digitale ontvanger:

Wegens het succes van digitale televisie is de Samsung digitale tv ontvanger binnenkort niet meer leverbaar. Casema levert daarom een nieuwe, kwalitatief vergelijkbare digitale tv ontvanger.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2007 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RG2005 schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 17:47:
Ik denk dat jullie hier twee dingen door elkaar halen. Aan digitale TV volgens de DVB-C specificatie verandert in principe niets. Met bijvoorbeeld een Loewe TV kan je zowel bij de Irdeto kabelbedrijven als UPC naar digitale TV (blijven) kijken zolang digitale TV kanalen ongecodeerd (lees niet geëncrypt) worden doorgegeven. Wat dat betreft is de techniek die door beide stromingen kabelbedrijven gebruikt wordt nu al gelijk. Het verschil wordt op dit moment gemaakt door de toegepaste codering (lees encryptie). Daarbij hebben de klanten van de Irdeto kabelbedrijven het "geluk" dat er een werkende Conditional Access Module (CAM) is waarin de smartcard van de kabelbedrijven wil functioneren zodat er ook naar gecodeerde kanalen gekeken kan worden met bijvoorbeeld een Loewe TV of andere alternatieve ontvangers.

Bij UPC wordt nu al aan interactie gedaan volgens de OpenTV standaard waar de openingspost aan refereert. Dat is een middleware laag bovenop DVB-C waarvoor aparte ondersteuning in de ontvangers ingebouwd moet worden en de ontvangers moeten dan ook voorzien worden van een retourkanaal via een ingebouwd kabelmodem. Wat er nu in het artikel wordt aangegeven is dat de Irdeto kabelbedrijven ook hebben gekozen voor OpenTV als standaard voor interactie. Dat wil niet zeggen dat er iets gaat veranderen aan de Irdeto codering en de oude ontvangers blijven dus gewoon werken voor het kijken naar digitale TV kanalen. Je kan alleen niets met die nieuwe interactie diensten, want de oude ontvanger beschikken niet over een ingebouwd kabelmodem voor het retourkanaal en hebben geen ondersteuning voor OpenTV diensten.

Wil je dus ook van die nieuwe interactie diensten gebruik gaan maken, dan zal je (weer) een nieuwe ontvanger moeten aanschaffen. Het goede nieuws is dat de omroepen nu maar voor één interactie systeem, namelijk OpenTV, nieuwe diensten kunnen gaan ontwikkelen. Dat was een stuk lastiger geworden als de Irdeto kabelbedrijven bijvoorbeeld gekozen hadden voor MHP in plaats van OpenTV.
Oke, dus voor het TV kijken verandert er niets, er komt gewoon een extra functie bij voor interactie, en als je die wilt gebruiken dan moet je zo'n nieuwe hebben?

Blijven Functies als TV kijken en Electronische Programmagids etc, en de abonnementen wel allemaal gewoon hetzelfde dus? Dit wil ik en met mij denk ik velen even zeker weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 19:18:
Dit staat er op de Casema site bij de Samsung digitale ontvanger:

Wegens het succes van digitale televisie is de Samsung digitale tv ontvanger binnenkort niet meer leverbaar. Casema levert daarom een nieuwe, kwalitatief vergelijkbare digitale tv ontvanger.
Dat geeft alleen maar aan dat Samsung gestopt is met de productie van de DCB-9401R SDTV ontvanger waardoor deze binnenkort niet meer leverbaar is omdat de voorraden opraken. De vervangende SDTV ontvanger van Samsung, de DCB-B270R, zal over enige tijd uitkomen wanneer deze is goedgekeurd door de Irdeto kabelbedrijven. Uit bovenstaand bericht van Casema valt echter niet af te leiden of men bedoelt dat de DCB-B270R geleverd zal worden in plaats van de DCB-9401R, of dat men een ander merk zal leveren wanneer de DCB-9401R niet meer voorradig is totdat de DCB-B270R uit zal komen. Beetje onduidelijk bericht dus van Casema.

De Samsung DCB-B270R is voor zover mij bekend functioneel gelijk aan de DCB-9401R. Het zal dus niet de eerste ontvanger zijn die ook geschikt is voor OpenTV. De aankondiging voor actieve diensten is vers van de pers, dus er zal nog wel de nodige tijd overheen gaan voordat de eerste ontvangers gaan verschijnen die ook geschikt zijn voor OpenTV. Dat soort dingen gaat nu eenmaal niet zo snel.
Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 19:28:
Oke, dus voor het TV kijken verandert er niets, er komt gewoon een extra functie bij voor interactie, en als je die wilt gebruiken dan moet je zo'n nieuwe hebben?
Klopt.
Blijven Functies als TV kijken en Electronische Programmagids etc, en de abonnementen wel allemaal gewoon hetzelfde dus? Dit wil ik en met mij denk ik velen even zeker weten.
Ja, die zaken behoren tot de standaard DVB functionaliteit.

Modbreak:Volgende keer graag even het edit-knopje ( Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif ) gebruiken. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Roelant op 20-03-2007 10:24 . Reden: Berichten samengevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Janoz schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 15:22:
Nou, dat dacht ik niet. De enige reden waarom je kunt sms-en is omdat dat de allergrootste melkkoe van de laatste tijd is. Dit gaan ze echt niet vervangen door 'de rode knop', tenzij het drukken op die knop de zender ook E1 per keer oplevert.
Vervangen niet, maar het stemmen met de rode knop is inderdaad gratis (als je eenmalig een forfait van 99€ betaalt). Het SMS'en zal nog steeds blijven naast het stemmen met de rode knop, maar ik zie niet in waarom het een probleem zou zijn om 0.5€ te betalen per stem via sms, en het gratis te krijgen via de rode knop.

Wil je gratis stemmen, neem dan ook die digitale TV. Kostenplaatje;

Aanschaf Digibox (enkel decoder): 199€
Activatiekost: 50€
Eenmalige activatie interactieve diensten (gratis stemmen; programma's op andere momenten bekijken @0.5€; films bezien @3.7€): 99€
Jaarlijks abonnementsgeld: € 143,73

Je komt dus toch nog steeds een serieuze factuur uit (eerste jaar is dus bijna 500€), dus je mag al eens gratis mogen stemmen. Wil je de flexview optie (dus dat je programma's kan pauzeren en daarna verder bekijken), dan moet je in plaats van een digibox van 199€ een digicorder van 349€ kopen en nog eens een jaarlijks extra'tje van 59€40 betalen.

Ik stuur echt niet genoeg berichtjes naar wedstrijdnummers om zo'n enorm prijsverschil er uit te halen, en ik zie ook totaal geen nut in hun reclame's van "het programma op pauze zetten" of "er later eens naar kijken als het jou past". Voor 700€ (digicorder en flexview) koop je een superdeluxe DVD-harddiscrecorder waarmee je gewoon alles kan opnemen wat je later wil bekijken, en ook kan pauzeren en later verderkijken (dan wel opgenomen, maar of het nu opgenomen is of van de kabel komt maakt totaal niet uit, het beeld is hetzelfde). Geen digitale TV dus hier.

edit; hierboven gaat het over digitale TV aanbod van Telenet België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, ik stem sowieso uit principe niet op Tv programma''s. Vindt de programma's nep en sociaal net zo onverantwoord als MTV programma's (lees: gerard joling, personen de zwaar vernederd worden door apen op een IQ test, Diva's, of mensen zoals Jensen die zichzelf de man vinden, om maar niet te beginnen over MTV: verwende 16 jarige die niet blij zijn met een dure cadillac terwijl kinderen aan de andere kant van de wereld verhongeren, je moet voor je 16e ontmaagd zijn, moet net zolang verbouwd worden totdat je op een ster lijkt en niet te vergeten elkaar uitschelden met je moeder als onderwerp)

Ik wil gewoon programma's zien waarin de mensen serieus aan werken, een beetje IQ hebben, fof het nou komedie is of een goede actiefilm.

(verwar me dus niet met zo'n conservatieveling)

Ontopic:

Ik snap de lol er niet van dat mensen dat willen doen, waardoor jij dus als gewone kijker ook moet betalen in Belgie (belgen he, met hun overekte vliegvelden :D ) voor dat domme Interactiekanaal
Pagina: 1