Overstappen naar linux, hoe en wat

Pagina: 1
Acties:
  • 68 views sinds 30-01-2008

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Hallo allemaal.

Ik heb hier zoals zovele een windows systeem staan, ik erger me rot aan windows en de hele meuk eromheen en mijn systeem draait er niet stabiel en lekker snel op. Ik wil graag over stappen naar linux omdat dat volgens vele echt veel beter is als windows.
Maar ik heb hier een aantal vragen over

Als eerste en de meest belangrijke.
Maar welke versie van linux moet ik nemen, waar is die te downloaden?

En omdat ik veel muziek luister, msn, films kijk, internet en email en dat gewoon wil blijven gebruiken is mijn vraag wat kan ik daarvoor gebruiken. En vooral wat kan ik gebruiken als beveiliging.

Wat ik zelf vond aan programma`s:
- open office
- mozilla firefox
- mozilla thunderbird

En verder? Wat voor software kan ik gebruiken.
Hoe instaleert linux zich, kan ik een dual boot instal doen met xp en linux, etc etc.

Dit zijn trouwens de specs van mijn systeem:
Compaq Presario SR1759NL
- pentium d 2x 2.8 ghz
- 1 gig ram
- 250 gig schijf
- ati radeon x1300 pro 250 mb
- onboard 7.1 geluidskaart
- dvd brander met lightscrible en dvd lezer
- kaartlezer en usb en een firewaire poort
- linksys wireless lan kaart

En zou het handig zijn om eerst te gaan proberen op mijn oude pentium 2tje?

Zoals jullie wel merken is alle hulp enzo welkom :z
(ik heb veel tijd online doorbesteed hieraan maar als windows gebruiken zijn al die linux dingen en termen mij te)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Verwijderd

Om je op weg te helpen. :)

Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7

En hier een linkje naar een van de gebruikersvriendelijke en meest gebruikte distro van het moment.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2007 14:53 ]

• Mysteryman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:12

Mysteryman

kan jij wat ik kan...

Zelf gebruik ik Ubuntu 6.10. Welke distro 'het beste is' kan je zelf beter uitmaken uit het Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7

Ik zelf het gekozen voor ubuntu omdat het een hele levende community heeft. Er is namelijk heel veel informatie te vinden op ubuntuforums en de ubuntu guide.

Tevens kan je met tools zoals Automatix2 en Easy ubuntu een vrij volledige installatie maken waar veel 'Windows' dingen (proggen, DVD's kijken, MP3 luisteren enz.) gewoon op kunnen.

veel succes in ieder geval!

Everybody happy??? I soon change that here we go...

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:15
kijk even goed naar je hardware, en zoek uit welke distro "standaard" (of met een hele simpele installatie) jou persoonlijke hardware ondersteund.
met wireless zijn er nogal wat problemen omtremt WPA en WEP codering dacht ik (of zijn deze al opgelost)
Verder denk ik dat de meeste hardware wel standaard ondersteund word.
Bij ubuntu deden mijn onboard geluidskaart, mijn webcam, en nog wat ander klein prut het niet
geluidskaart gaf wel geluid maar geen 5.1, en webcam werd niet herkend.
verder zijn muis en toetsenbord ook belangrijk om naar te kijken (mits je speciale hebt uiteraard)

verder kan ik je ook Ubuntu (of Kubuntu, of Xubuntu) goed aanbevelen.
hou je van snelle interface met weinig tele-tubbie-troep ga voor Xubuntu.
Wil je echt veel software, en uitgebreide grafische hoogstandjes ga dan voor Kubuntu icm Compiz/XGL. wil je gewoon even koekeloeren neem dan gewoon Ubuntu 6.06 LTS (Long Term Support C.M.I.I.W) of 6.10.

Even niets...

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Ik raad zelf Kubuntu aan. Vind ik zelf wat eenvoudiger voor de beginnende linux guru =] Hier heb je ook knetworkmanager waarmee je je draadloos netwerk eenvoudig kan managen!

Kubuntu heeft net als Ubuntu (en uiteraard nog een paar andere distro's) het commando apt-get. Hiermee kan je heeel eenvoudig extra software installeren! (vb: apt-get install firefox)

Gewoon doen! Zodra je aan linux gewend bent wil je niet meer terug :D

• MDtje
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-01 21:49
Een keuze voor welke distro je moet kiezen kan niemand voor je maken denk ik, want dat is erg persoonlijk. Ik zou je iig aanraden om wel even naar Ubuntu te kijken. Dat is een erg gebruiksvriendelijke en up2date distro.

Voor de rest van het verhaal ga ik voor het gemak er even vanuit dat je voor ubuntu kiest, om alle uitleg voor elke distro te geven is wat te uitgebreid. (de genoemde programma's kun je in elke distro wel gebruiken)

Voor muziek zijn er veel programma's en kun je niet zomaar zeggen deze of die is de beste. Het gaat er vooral om wat jij lekker vind werken. Overigens zit er bij een standaard install wel een muziekplayer voorgeinstalleerd. (Rhytmbox) Voor het afspelen van .mp3's moet je wel een aantal gstreamer plugins downloaden. Dit is wel te vinden in de guide op https://help.ubuntu.com/ (om precies te zijn hier: https://help.ubuntu.com/6...esktopguide/C/codecs.html)

Voor msn'en kun je Gaim gebruiken. (standaard geinstalleerd) of als dat niet aan je wensen voldoet kun je eens gaan kijken naar aMsn.

Ook voor films is wel een player geinstalleerd. Je hebt waarschijnlijk weer enkele codecs nodig, die je ook kan vinden in de guide op https://help.ubuntu.com. (ikzelf gebruik trouwens VLC mediaplayer, hier kun je ook .srt's inladen.. maar misschien kan dit ook wel met andere programma's)

Beveiliging op een Linux bak is niet nodig. Misschien kun je voor een firewall kijken naar firestarter, maar nodig is het niet in mijn ogen. Voor de rest kan je de programma's die je zelf genoemd hebt gebruiken.

Bij de install naast xp wordt gewoon ook xp in de bootloader gezet, dus je kunt windows blijven gebruiken. (mits je natuurlijk niet gaat rommelen aan de partities en daarmee windows verkloot)

*edit:
En zou het handig zijn om eerst te gaan proberen op mijn oude pentium 2tje
Als je bedoelt proberen in de zin van.. eerst kijken wat ik op mijn andere pc ga installeren niet. waarschijnlijk zul je voor die pentium 2 geen uitgebreide grafische window manager moeten gebruiken. (wat je op je normale pc waarschijnlijk wel wil) Daarvoor zal die pentium 2 denk ik al snel te traag zijn. Je kunt wel gewoon een live-cd/dvd van ubuntu halen op de site en zo zonder maar iets hoeven te installeren eens kijken wat het nou precies is

*edit2: Alles ff snel nagelezen en wat verbeterd

[ Voor 40% gewijzigd door MDtje op 16-03-2007 15:28 ]

We do not quit playing because we grow old, we grow old because we quit playing.

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik zou, zoals al gezegd, ook 1 van de *buntu's aanraden. Behalve de distro zelf is er een grote, behulpzame community en druk bezochte forums waar je goed word geholpen. Volgende maand komt Ubuntu 7.04 uit, en volgende week de eerste beta daarvan. Vooral het installeren van codecs en proprietary software als flash en java is daarin een stuk eenvoudiger geworden. Hier zul je in 6.06 en 6.10 zelf wat meer moeite voor moeten doen, maar het is niet moeilijk, een handige site voor zulke dingen is ubuntuguide.org of de Ubuntu wiki.

Ik zou zelf voor Ubuntu gaan ipv Kubuntu, ik heb het idee dat daar alles net wat beter ondersteund word en wat eenvoudiger werkt, ook omdat het de hoofd-distro is, en er zijn denk ik ook meer gebruikers. Maar dat is mijn mening, probeer gewoon beide live-cd's eens. Onder de motorkap (kernel, drivers, etc.) zijn ze hetzelfde, Ubuntu komt alleen met Gnome als desktop omgeving en Kubuntu komt met KDE.

De software die je noemt is standaard aanwezig. De installatie herkent als het goed is de Windows partitite en maakt netjes een opstart menu aan. Het is natuurlijk aan te raden om eerst een backup te maken. Op die pentium 2 zou je Xubuntu uit kunnen proberen, die komt met Xfce als desktop omgeving. Is wat geschikter voor oudere hardware, maar misschien wat lastiger in gebruik als je net begint.

En geef niet te snel op... Je zult vrijwel zeker tegen problemen aan lopen, maar vraag het gerust hier op of bovengenoemd forum als je er niet uitkomt. Linux is anders dan Windows, dus je zult nieuwe dingen moeten leren. Maar als je het eenmaal werkend heb zoals jij wil, en dat allemaal voor nop, geeft het wel een voldoening :)

[ Voor 12% gewijzigd door user109731 op 16-03-2007 15:43 ]

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-01 21:39

Crakie

I want my board back, Lance

Wat een boel Ubuntu fans hiero ;) Maar ja, dat is natuurlijk de meest voor de hand liggende keuze voor een beginnende Linux gebruiker. Ik heb zelf de overstap een half jaartje geleden gemaakt. Het is heel gebruiksvriendelijk: voor alledaagse dingen hoef je je niet veel in te lezen. Maar als je alles wilt krijgen zoals je wilt - en als je ziet wat voor gave dingen er zijn, dan wil je die echt ;) - moet je toch behoorlijk wat googlen, lezen en soms posten hier en daar. Ik vond dat zelf eigenlijk alleen maar leuk. Zo leuk, dat het eigenlijk jammer is dat mijn gepimpte bak met Beryl en andere toeters en bellen nu echt 'af' is. Daarom wil ik nu wat meer onder de motorkap gaan spelen met Debian, de distro waar Ubuntu op gebaseerd is.

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Welke distributie het geschiktst is voor jou hebben we een heel topic over, en de andere vraagjes die je stelt zijn triviaal te vinden in de diverse documentatie :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.