[RAID] Interne raid oplossing extern maken

Pagina: 1
Acties:

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:47

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik heb een Windows 2000 software RAID1 (mirroring) oplossing draaien bestaande uit twee S-ATA 250Gb schijfjes. Nu wil ik een overgebleven shuttle pctje degraderen tot server (zodat ie in de meterkast past, en ik mijn stroomslurpende P2B-DS systeem de deur uit kan doen). Nu heb ik als plan opgevat om 2 externe USB behuizingen aan te schaffen voor de SATA schijven en ze dus extern op de shuttle aan te sluiten.

Gegeven het feit dat ik die shuttle opnieuw ga voorzien van W2000, zou ie dan in theorie moeten herkennen dat de twee schijven RAID-broertjes zijn, of zijn RAIDs niet transplantabel? In dat geval zou ik de RAID opnieuw moeten laten rebuilden.

Werkt RAID op W2000 ook bij USB schijven?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:04
RAID1 softwarematig (dus vanuit Windows ingesteld) verschilt volgens mij, op een kleine Windows configuratie na, niets van een normale hardeschijf. Vandaar ook dat je vanaf een software RAID1 wel gewoon kan booten en RAID0 niet. Als je ze dan gewoon weer in RAID1 zet, zal hij het mogelijk doorhebben. Maar dat durf ik niet te garanderen. In elk geval hoef je geen data te verliezen: ook al herkent hij het niet, je kan een dynamische disk met data gewoon mirroren. Dus dan gooit ie één schijf leeg en vult die gelijk weer met precies dezelfde data. Dat is dus geen probleem.
Echter, ik weet niet of het hele verhaaltje opgaat voor USB schijven. Bovendien vraag ik me sterk af waarom je uberhaupt USB schijven er van wil maken: de compatibiliteit maar vooral ook de snelheid is ver te zoeken. Een simpele shuttle passen toch wel twee schijven in neem ik aan?

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Er zouden er dan 3 in moeten, eentje voor het OS en deze twee. Performance is niet echt een issue, het is een server die tegelijkertijd torrents/emule draait. De clients zijn wireless of via 100Mbit. 10Mb/sec moet je via USB2 toch wel kunnen halen?

Strict genomen zou ik natuurlijk wel een PCI SATA kaartje in de shuttle kunnen doen en de schijven er los bovenop te leggen. Maar dat is ook weer niet echt netjes :)

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:04
Is voor zo'n simpele server niet iets van een USB-stick of CF-kaartje een betere oplossing? Klein en er zijn zat serversoftwarepaketten voor zo'n formaat (vele Linux distro's). Zou zelf namelijk die schijven er niet buiten gaan hangen...

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik zou m natuurlijk met een knoppix cd kunnen laten starten, maar ik vind W2000 wel zo vertrouwd eigenlijk.

Wat merk ik over een 100mbit lan verbinding nog van de vertraging van een USB2 hdd?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Niet veel denk ik.

Een USB 2.0 verbinding is nominaal 480 Mbps = 51 MBps. Reken er wel op dat je dit moet delen met alle apparaten die aan de USB-bus hangen.

Netwerk = 100 Mbps = 12,5 MBps.

You do the math.

Ik ben het eens met The__Virus: een installatie op een CF-kaartje of een USB-stick is veel lonender dan op een extra HD. Zeker als je je data op externe schijven bewaart. Ik heb hier een server staan waarop m'n OS op een van de HD's staat die deel uitmaken van de RAID 5 array. Buiten die RAID 5 heb ik geen extra schijven in m'n server zitten.

Mijn (Linux) install is 400 MB - dat kan je probleemloos op zo'n kaartje of stick zetten, het grootste deel zijn lees- en geen schrijfoperaties, dus qua levensduur moet het wel meevallen. Als je een extra 10W (en een HD) wil spenderen... Aan jou de keus ;).

[ Voor 58% gewijzigd door Borromini op 16-03-2007 21:10 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Even een update. Dit weekend de Shuttle voorzien van Windows 2000. Op hoop van zegen de twee SATA schijven uit de raid config er aan gehangen. In Disk Manager herkent ie een tweetal foreign volumes, welke je met rechtermuisknop kunt importeren. Dan geschiedt het wonder, hij ziet dat de twee schijven bij elkaar horen, deel uitmaken van een RAID1 volume en herstelt zelfs de driveletter die ie vroeger had.

De schijven zitten allemaal in de behuizing, eentje op de plaats van de fdd, en eentje geklemd op zijn zij aan de linkerkant van de drivebay. Even in de gaten houden of ze niet te heet worden, anders moet misschien de DVD speler eruit, of ik leg ze los op de shuttle.

Het idee van de externe behuizingen is dus komen te vervallen :)

Pagina: 1