[ACCESS] Query of VB ?

Pagina: 1
Acties:
  • 33 views sinds 30-01-2008

• r0_
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-12 09:22
Beste mensen,

Ik ben bezig met een schoolproject maar ik loop tegen een probleem aan. Ik zal proberen het zo duidelijk mogelijk uit te leggen!

Situatie schets: Er moet een veiling site ontwikkeld worden met een database erachter. Nu ben ik bezig met de beheer applicatie van de database. In de database zit een tabel "voorwerp". In deze tabel bestaan de kolommen "looptijd, datum, einddatum'' Voor de kolom looptijd kan je kiezen uit 1, 3, 5, 7 of 10 dagen d.m.v een combobox.

Nu is alleen het probleem dat wanneer ik de looptijd verander, dat de einddatum gewoon nog los veranderbaar blijft. Dus ik moet een manier hebben dat wanneer ik de looptijd verander, dat dan de looptijd bij de begindatum wordt opgeteld en zodoende een einddatum maakt.

Ik heb alleen geen idee of ik dit moet doen d.m.v een query of m.b.v V.B. code.....

Iemand die mij hier een handje bij kan helpen? :)

BvD,

r0

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:54
Kijk eens naar het UPDATE statement, en naar de DateTime functions die je hebt binnen Access.

https://fgheysels.github.io/

• cspare
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-07 22:19

cspare

What the deuce?!

Wat je waarschijnlijk het beste kan doen is een van de velden verwijderen. Je slaat nu immers dubbele informatie op. Dubbele informatie is iets wat je doorgaans liever niet wilt.
In plaats daarvan kan je beter bij het tonen van je informatie op je website de informatie uit de verwijderde kolom berekenen.
Dus je zou bijvoorbeeld einddatum kunnen verwijderen. en dan op je website de einddatum tonen in de vorm van een berekening: begindatum + looptijd.

The one who says it cannot be done, should never interrupt the one who is doing it.

• r0_
@ whoami.

Ik heb gezocht binnen access op UPDATE. Daar kwam ik een voorbeeld tegen die ik geprobeerd heb om te zetten naar mijn probleem.

Voorbeeld:
UPDATE Orders
SET Orderbedrag = Orderbedrag * 1.1,
Vrachtkosten = Vrachtkosten * 1.03
WHERE LandVerzendadres = 'UK';

Mijn versie:
UPDATE voorwerp
SET einddatum = datum + looptijd,
WHERE voorwerpnummer = voorwerpnummer.Value

Helaas werkt dit niet. De foutmelding is "DE instructie UPDATE bevat een syntaxisfout."
Nou vermoed dat ik dat het te maken heeft met het feit dat de looptijd één getal is en dat datum en einddatum drie getallen zijn (dag-maand-jaar). Ik heb gezocht naar DateTime functies maar daar kon ik niet veel bij vinden en hetgeen wat ik vond was niet duidelijk.

Misschien kan je iets duidelijker uitleggen hoe ik de UPDATE en/of DateTime functies kan gebruiken?

@cspare.

Ik mag niks uit de database verwijderen qua kolommen. Is ook niet handig want ik wil kunnen zien wat de begindatum is, wat de einddatum is en wat dan de totale looptijd is. LET WEL: de einddatum is afhankelijk van de looptijd, dus als ik de looptijd verander dan moet de einddatum veranderen.
Het laten zien op de website is nu even niet belangrijk, andere mensen regelen dat via PHP. Het gaat mij puur om de beheers applicatie.

• whoami
dan kan je die nieuwe einddatum nog altijd eerst in VB(A) bepalen, en 'm dan aan die update query meegeven.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

afgezien daarvan, er staat een komma te veel :)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• r0_
@ whoami,

had al wel bedacht dat zoiest zou kunnen, maar de vraag is dus hoe je dat doet... ;)

• whoami
r0_ schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 12:29:
@ whoami,

had al wel bedacht dat zoiest zou kunnen, maar de vraag is dus hoe je dat doet... ;)
Hoe je dat doet ? Met een beetje logisch nadenken en de MSDN bij de hand kom je al heel ver....
We verwachten hier toch wel een beetje meer inzet / zelfwerkzaamheid, ipv dat we alles gaan voorkauwen; vandaar dat ik het topic uiteindelijk toch maar dicht doe.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.