USB - moederbord probleem of toch de voeding?

Pagina: 1
Acties:
  • 288 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RustyTank
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-01-2022
Ik kom er niet meer uit.
Ik heb om de haverklap verschillende problemen met verschillende USB apparaten. Eerst dacht ik dat het aan het moederbord lag of aan de individuele USB apparaten, maar ik krijg toch steeds meer het idee dat het aan de voeding ligt.

Ik heb het volgende systeem:
Moederbord: Asus P5B E-Plus
Proc: Intel core2duo 6300 (niet overgeklokt)
Mem: 1gb kingston dual channel
Video: PCI E Asus 7600 Silent
PCI: USB 2.0
HD1: Seagate 300 gig Sata
HD2: Maxtor 160 gig
PS: No name 420 Watt

USB apparaten:
  1. Logitech Dinovo 1.0 muis en media toetsenbord (wireless and bleutooth) (Setpoint 330 drivers)
  2. Logitech Headset
  3. Logitech Quikcam 4000
  4. Motorola phone 2-1 (dect phone met skype wireless)
  5. Linksys wireless internet aansluiting
  6. Canon Printer
Ik heb de bios van het moederbord al geflashed, alle drivers vervangen, verschillende USB poorten gebruikt, gekekeken of ze misschien te veel power nodig hebben per USB root.

Het lastige is dat het volledig onberekenbaar is wanneer iets het wel of niet doet en hoe lang het duurt voordat het apparaat is gevonden.
Soms kan ik direct na opstarten alle apparaten gewoon gebruiken (voornamelijk bij een herstart) soms duurt het heel lang (10 minuten) voordat de 2-1 telefoon herkend word, vaak moet ik het toetsenbord en muis op nieuw connecten tussen de dongle en het toetsenbord of muis.
Als ik de webcam in een andere USB poort stop wordt die helemaal niet herkend en blijft die aangeven dat ik hem moet reconnecten.
Daarnaast heb ik af en toe een BSOD, zonder dat ik met een zware toepassing bezig ben.
Om een lang verhaal kort te maken: Ik weet dus even niet meer waar ik moet beginnen!
Het kan het moederbord zijn, al neig ik zelf momenteel naar de voeding, maar ik ben benieuwd naar jullie mening.

Intel Core 2 Duo E6300 || Asus P5B E-Plus || 2 x 512MB Corsair || Nvidia GeForce 7600GS Silent || |IIyama 17" TFT || Samsung 40" LCD!

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:35
Probeer is met een tooltje zoals everest of met een multimeter de voltages van je voeding te bekijken ;)
Als de voltages meer dan 5% afwijken zou het aan je voeding kunnen liggen. Al lijkt het me sterk omdat je er voorderest geen last van hebt.
Probeer anders is een paar uur te draaien met maar 1HD en 1 geheuge module.

Verwijderd

koop een 7-poorts Hi-Speed USB 2.0-Hub en je hebt nooit meer problemen!
( deze heeft een eigen voeding)

ik heb met deze hub nog nooit problemen gehad en hij herkend alle usb apparaten

http://catalog.belkin.com...nt_Id=&Product_Id=162336#

prijs rond de 33 euro

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2007 12:32 ]

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 11:15:
koop een 7-poorts Hi-Speed USB 2.0-Hub en je hebt nooit meer problemen!
( deze heeft een eigen voeding)

ik heb met deze hub nog nooit problemen gehad en hij herkend alle usb apparaten

http://catalog.belkin.com...nt_Id=&Product_Id=162336#

prijs rond de 33 euro
Daar heb je geen moederbord voor aangeschaft die dit al aan board heeft natuurlijk.
Zit er in je bios niet een keuze uit je usb types?
usb 2.0 of (oud) usb 1.0 zit soms ook nog wel eens als keuze en het wil wel eens voorkomen dat b.v. aan de voorkant van je pc de langzame en aan de achterkant de snelle usb poorten zitten.

• RustyTank
Nano2009 schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 11:14:
Probeer is met een tooltje zoals everest of met een multimeter de voltages van je voeding te bekijken ;)
Als de voltages meer dan 5% afwijken zou het aan je voeding kunnen liggen. Al lijkt het me sterk omdat je er voorderest geen last van hebt.
Ik heb even gekeken met everest, om te zien wat de voeding waarden zijn, het lijkt me dat die +5 V een beetje aan de hoge kant zit met meer dan 11 % verschil.

Cooling Fans
CPU 2885 RPM

Voltage Values
CPU Core 1.11 V
Aux 3.71 V
+3.3 V 3.30 V
+5 V 5.54 V
+12 V [ TRIAL VERSION ]
+5 V Standby 4.99 V
VBAT Battery 3.34 V

Is er nog iets anders waar ik naar kan kijken wat van belang kan zijn in everest :?

Intel Core 2 Duo E6300 || Asus P5B E-Plus || 2 x 512MB Corsair || Nvidia GeForce 7600GS Silent || |IIyama 17" TFT || Samsung 40" LCD!

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

de 12V lijn is niet zichtbaar in je post, maar ik denk niet dat het aan je voeding ligt.
Misschien dat je op een andere partitie even tijdelijk win XP kan installeren en dan kijken of het probleem zich daar ook in voordoet. Ik heb al veel gare dingen meegemaakt in Vista.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• RustyTank
KneppaH schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 07:02:
de 12V lijn is niet zichtbaar in je post, maar ik denk niet dat het aan je voeding ligt.
Misschien dat je op een andere partitie even tijdelijk win XP kan installeren en dan kijken of het probleem zich daar ook in voordoet. Ik heb al veel gare dingen meegemaakt in Vista.
Ok, thanks, dan moet ik dus op zoek naar iets anders.
XP istaleren wil ik eigenlijk niet aangezien ik nu net over ben op een legale versie en ik alleen nog maar een XP met SP1 heb.

Ik ga dadelijk nog wel ff proberen om de from USB los te koppelen.

Verwijderd

een A-merk voeding is duurder dan de oplossing die ik bood

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-01-2025
(een A-merk voeding is duurder dan de oplossing die ik bood)
een a-merk voeding is ook beter voor de rest van de hardware zoals harde schijf e.d.
wat je i.d.d.kan proberen is om een paar van je usb apparaten los te koppelen,en te testen of het dan wel stabiel is...
als dat zo is kun je of het usb apparaat vinden wat het probleem veroorzaakt,of de voeding vervangen.
succes

[ Voor 42% gewijzigd door wooley op 17-03-2007 11:29 ]

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

Pagina: 1