Toon posts:

E-mail attachments afsplitsen en centraal opslaan? *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oke, het idee is alsvolgt:
Er komt een mailtje met een grote bijlage binnen. Je mailserver splitst deze vervolgen op in een e-mail (de text) en een bijlage en zet de bijlage op de server en maakt in de email een koppeling naar de bijlage. Het email wordt vervolgens naar de ontvanger(s) gestuurd, welke nu een email van maar een paar kb in hun mail box hebben. Uiteraard is dit een uiterst interessant emailtje en hij wordt dan ook het hele bedrijf doorgestuurd.
Het duidelijke verschil is natuurlijk dat waar in een normaal geval er 100 keer een mailtje van 50 mb wordt verstuurd. Er nu ipv 5000 mb schijfruimte maar 50 wordt gebruikt, omdat elk mailtje naar het zelfde bestand linkt. Het scheelt dus ernorm veel schijfruimte en ook netwerkbelasting.

Mijn vraag is, bestaat er ook software die zoiets doet? :)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Geen idee of het bestaat, en zolang een mailtje binnen het bedrijf blijft is het interessant. Gaat het het bedrijf uit dan wordt het andere koek en trek je met een beetje pech je internetverbinding plat omdat iedereen de bijlage wil zien. Wordt je ook niet vrolijk van ;)
Voor wat betreft schijfruimte:dat klopt in principe, ware het niet dat de meeste bedrijven gewoon standaard een quota op te verzenden en te ontvangen bijlagen hebben zitten. Dus 50 mb komt er echt niet zomaar door ;)

Ten aanzien van de netwerkbelasting: het is de vraag of je met je mailclient alleen de headers ophaalt (standaard Exchange en IMAP-servers), of dat (zoals je bijvoorbeeld in outlook express met POP3 mailboxen meestal hebt) je volledige mails binnenhaalt.

Haal je de volledige mail op dan zal iedereen die 50 meg over het netwerk trekken en kost je dat op het zelfde moment een flinke netwerkbelasting. Worden alleen de headers opgehaald, dan is het maar de vraag wanner iemand zijn mail opent en dus de bijlage opent en dat kan al aanzienlijk schelen. In de verdeling van de interne netwerkbelasting scheelt het iig. Daarnaast: ophalen van 50Mb over een 100Mbit lijn kost bij volledig gebruik van de verbinding ca 5 seconden, dus echt heel spannend is dat ook niet :z

Om tot slot in te gaan op je vraag: het zou kunnen dat Novell's GroupWise werkt zoals jij beschrijft. Dat zou dan tevens inhouden dat die bijlagen die naar buiten gaan, direct meestuurt ipv de link. Zeker weten doe ik dat echter niet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Het is inderdaad de vraag of je wel goed omgaat met je mail als je bijlages groter dan 5mb verzend. Mensen moeten leren dat grote bijlages via shares of FTP moeten worden verzonden.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:41

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 10:32:
Er komt een mailtje met een grote bijlage binnen. Je mailserver splitst deze vervolgen op in een e-mail (de text) en een bijlage en zet de bijlage op de server en maakt in de email een koppeling naar de bijlage. Het email wordt vervolgens naar de ontvanger(s) gestuurd, welke nu een email van maar een paar kb in hun mail box hebben. Uiteraard is dit een uiterst interessant emailtje en hij wordt dan ook het hele bedrijf doorgestuurd.
Het duidelijke verschil is natuurlijk dat waar in een normaal geval er 100 keer een mailtje van 50 mb wordt verstuurd. Er nu ipv 5000 mb schijfruimte maar 50 wordt gebruikt, omdat elk mailtje naar het zelfde bestand linkt. Het scheelt dus ernorm veel schijfruimte en ook netwerkbelasting.

Dat laatste is vrij makkelijk te doen door het bestand (in ieder geval intern) te hernoemen naar zijn md5sum. Als iemand dan een mailtje binnenkrijgt kan je, eventueel met een extra filesize check hoewel de kans klein is, de md5sum pakken en kijken of er al een bestand bestaat met diezelfde checksum. Als dat het geval is weet je dat je hetzelfde bestand hebt en kan je die linken in plaats van het dubbel (of vaker) op te slaan. De rest is opzich vrij simpel te coden, het hangt verder van je mailserver af welke mogelijkheden je hebt.

@The Eagle, X.ExceL:
Ik heb een beetje het vermoeden dat de TS een hypothetische situatie schetste om het probleem duidelijk te maken :+

@Mezelf:
Ah, er bestaat dus al software die zo werkt :+

[ Voor 5% gewijzigd door DataGhost op 16-03-2007 11:03 ]

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Exchange doet het volgens mij ook al zo. Ik pas je topictitel nog even aan en verplaats je topic naar het juiste forum

E-mail van bijlage splitsen > E-mail attachments afsplitsen en centraal opslaan? *
CSA > WSS

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:35
Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 10:32:

Ik weet niet wat voor mail server je gebruikt, maar exchange slaat de mail maar één keer op en zet pointers voor de andere gebruikers. Dus je zal maximaal één mailtje per store op slaan.

Verwijderd

Topicstarter
Archie_T schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 10:59:
[...]

Ik weet niet wat voor mail server je gebruikt, maar exchange slaat de mail maar één keer op en zet pointers voor de andere gebruikers. Dus je zal maximaal één mailtje per store op slaan.
Dat wist ik niet. Als dat waar is, is het probleem meteen opgelost. Exchange aanschaffen... :D

Verwijderd

Archie_T schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 10:59:
[...]

Single Instance Storage heet dat :)
Exchange single-instance storage and its effect on stores when moving mailboxes

Verwijderd

Ik weet wel dat er zo'n functie al standaard in Groupswise zit, Geen idee of Exchange zo'n functie heeft

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 10:58:
Ik weet wel dat er zo'n functie al standaard in Groupswise zit, Geen idee of Exchange zo'n functie heeft
Dat is niet echt een intelligente opmerking als de reply boven je al aangeeft hoe die feature in Exchange zit; en hoe je deze moet enablen. Dat geeft toch wel te denken dat het er wellicht in zit ;)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Pagina: 1