Toon posts:

Domme actie met 8800GTS

Pagina: 1
Acties:
  • 235 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mogge,

allereerst mijn specificaties:

Intel P4 2,66 GHz/
Intel 915G express chipset/
1024MB DDR/
160 GB seriële ATA vaste schijf (7200rpm)/
Geïntegreerde AC'97 geluidsoplossing
Zion 500W voeding/
HP 1723 flat panel monitor met res.max: 1280x1024

alles in een HP-kast ingebouwd

omdat de 6600GT toch moeite begon te krijgen met spellen als Carbon, Test Drive Utd en Ghost Recon, besloot ik dat het na bijna 2 jaar trouwe dienst tijd werd voor wat nieuws.
Ik had nog ergens harde valuta in een ouwe sok liggen en besloot: ach, ik doe eens gek en koop de ASUS 8800GTS. "Misschien" iets té voor mijn huidige systeemconfig, maar mocht ik over een jaartje een nieuw systeem willen aanschaffen, dan heb ik in ieder geval een goede kaart die ook op DirectX 10 is voorbereid! Toch? Dus ik naar de winkel, daar de 8800GTS gekocht en een nieuwe voeding (merk Zion, 500W).

Ja, maar er is wel een (te) klein probleempje: de monsterlijk grote kaart blijkt dus niet op mijn moederbord te passen: de voeding van het moederbord zit in de weg! |:( Daar had ik - of all things - effe geen rekening mee gehouden (wie ontwerpt er nu ook een moederbord waar je de voeding potentieel in de weg zet van een kaart op het PCI-e slot? Daar moet je kaarten met de lengte van een goederentrein in kunnen zetten!)... :z

Voordat ik nu weer terugren naar de winkel om de kaart terug te geven of te ruilen, zat ik te denken aan de volgende opties - graag jullie advies wat jullie het beste lijkt.

1) de kaart inruilen voor wat kleiners - ik zat te denken aan een X1950 Pro of XT (mits die past);

2) een nieuw moederbord kopen waarop de kaart wél past, maar zonder nieuwe processor en dito geheugen;

3) een nieuw moederbord met een nieuwe processor en sneller geheugen.

Ik speel momenteel nog op een res. van 1280x1024 (ik zie velen nu al denken: waarom in godsnaam die 8800GTS? - nou, voor toekomstige uitbreidingen dus), maar wil wel gewoon genieten van de nieuwste eye-candy met een zo hoog mogelijke framerate. Mocht ik voor optie 3 gaan: ik heb max. 500 euri extra te besteden.

Wat zouden jullie doen?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2007 10:19 ]

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:28
Afzagen.....

Nee serieus, doe even de moeite om je specs hier neer te zetten. Scheelt weer een hoop geklik. Verder lijkt dit gewoon op "wat voor videokaart wil ik". Nou dat kun je volgens mij heel goed zelf bepalen, alleen even iets meer research doen en gewoon in de winkel vragen of ie gaat passen, de voeding het trekt etc. Zou ook niet weten wat je er aan uit wilt geven, etc.

Kortom: even iets meer in je post stoppen: als je hem kunt terugbrengen kun je gewoon weer van voren af aan gaan bedenken wat je eigenlijk wilt en wat mogelijk is bij je huidige systeem.

edit: Beter zo d:)b

Als ik zo naar je post kijk heb je €500 te verspijkeren excl. de 8800! Daar kun je best een leuk moederbord, CPU, geheugen voor kopen. Als je je oude setje verkoopt wordt het nog leuker!
Maar zoals je zelf al aangeeft is je monitor een beetje ondergespecificeerd. Ik zou dan ook zeker geen 8800 kopen, alleen met het oog op toekomstige uitbreidingen! Je besteed dan je centen aan iets wat je nu toch niet ten volle gebruikt, en die dingen zakken zo ontzettend snel in prijs dat die aanschaf beter kan uitstellen tot je je monitor ook fatsoenlijk gaat upgraden.

Kortom: terugbrengen die kaart en doorsparen

[ Voor 35% gewijzigd door bszz op 16-03-2007 10:31 ]

• maxtz0r
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-12-2022
bszz schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 10:15:
Afzagen.....

Nee serieus, doe even de moeite om je specs hier neer te zetten. Scheelt weer een hoop geklik. Verder lijkt dit gewoon op "wat voor videokaart wil ik". Nou dat kun je volgens mij heel goed zelf bepalen, alleen even iets meer research doen en gewoon in de winkel vragen of ie gaat passen, de voeding het trekt etc. Zou ook niet weten wat je er aan uit wilt geven, etc.

Kortom: even iets meer in je post stoppen: als je hem kunt terugbrengen kun je gewoon weer van voren af aan gaan bedenken wat je eigenlijk wilt en wat mogelijk is bij je huidige systeem.
Yup effe je specs neer zetten. Verder denk ik dat je met 500 eurie best nieuw moederbord + cpu + ram kan kopen. Dus ik zou voor optie 3 gaan...

Dying is God's way of telling you, you've been FIRED.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 09:24
een nieuw mobo lijkt niet zo interessant (tenzij het heel goedkoop is) aangezien je
a) een veel te trage cpu hebt (ivm de GF8800)
b) te weinig ram hebt, en nu nog DDR1 bijkopen lijkt mij wat dom als je volgend jaar toch een nieuwe pc koopt

Verwijderd

Topicstarter
Specs staan vermeld - weet alleen het type moederbord niet (zit nu op werk ipv thuis dus kan de kast niet openschroeven).

Ik kan er wel bij zeggen dat mijn voorkeur uitgaat naar het behouden van die kaart - maar dat betekent dan vrijwel zeker een nieuw moederbord. Dan komt de vraag misschien meer neer op: kan ik met de huidige processor (eenvoudige P4 zonder HT o.i.d.) en mijn budget 1GB-DDR-geheugen lekker met die kaart spelen, of gaat die config als grote bottleneck voor de 8800GTS fungeren - en dan moet ik dus toch ook een nieuwe processor en evt geheugen erbij kopen? Pro voor de 8800GTS is dat ik die toch wel zie als een vrij 'toekomstvaste' kaart (maar goed, dat zeg ik nu).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2007 10:22 ]

• Turbosjaak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-07 14:51

Turbosjaak

Un Chien De Liege

Ik zou ook voor optie 3 gaan, dan kun je er weer even tegen aan.

Powered By: Lenovo Thinkpad T61p & IBM Thinkpad X21

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:49

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 10:21:
Specs staan vermeld - weet alleen het type moederbord niet (zit nu op werk ipv thuis dus kan de kast niet openschroeven).

Ik kan er wel bij zeggen dat mijn voorkeur uitgaat naar het behouden van die kaart - maar dat betekent dan vrijwel zeker een nieuw moederbord. Dan komt de vraag misschien meer neer op: kan ik met de huidige processor (eenvoudige P4 zonder HT o.i.d.) en mijn budget 1GB-DDR-geheugen lekker met die kaart spelen, of gaat die config als grote bottleneck voor de 8800GTS fungeren - en dan moet ik dus toch ook een nieuwe processor en evt geheugen erbij kopen? Pro voor de 8800GTS is dat ik die toch wel zie als een vrij 'toekomstvaste' kaart (maar goed, dat zeg ik nu).
kort gezegt, nee, je proc en geheugen zijn toch de bottleneck. wat zijn je specs verder eigenlijk? beodle pci-e bord met ddr1 en een p4 zonder ht :?

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je specifiek weten?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Optie 3 lijkt me inderdaad de beste. Verder vrees ik dat je voeding ook niet echt het van het is ondanks dat hij het labeltje 500W draagt. Ik heb nog nooit van Zion gehoord en iets zegt me dat het geen A-merk is.

Verwijderd

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 10:27:
Optie 3 lijkt me inderdaad de beste. Verder vrees ik dat je voeding ook niet echt het van het is ondanks dat hij het labeltje 500W draagt. Ik heb nog nooit van Zion gehoord en iets zegt me dat het geen A-merk is.
Itt wat de aanschaf van de videokaart doet vermoeden hoeft het van mij ook niet allemaal je van het te zijn. Tsja - van voedingen heb ik ook geen verstand, moet ik je zeggen. Ik vertrouw in zo'n geval maar op het oordeel van de verkoper...

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:49

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Nouja type mobo, type p4 etc... maar dat kon je nog niet vertellen zag ik :)
Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 10:31:
[...]

Itt wat de aanschaf van de videokaart doet vermoeden hoeft het van mij ook niet allemaal je van het te zijn. Tsja - van voedingen heb ik ook geen verstand, moet ik je zeggen. Ik vertrouw in zo'n geval maar op het oordeel van de verkoper...
waar je op met letten is dat je voeding voldoende ampere kan leveren op de 12volt lijn.
voor die 8800gts is het volgens mij minimaal 20 ampere.

[ Voor 54% gewijzigd door Hubert op 16-03-2007 10:35 ]

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Verwijderd

Topicstarter
De P4 is 'gewoon' een P4 met kloksnelheid 2,67 GHz zonder HT (tsja).

Ik heb gisteren nog gekeken naar het type moederbord en weet alleen nog dat die typering eindigt op 1LA. Merk kan ik je helaas niet vertellen - vanavond wel.

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-07 01:34

Praetextatus

the dutch_paki

Je topkaart word zwaar belemmert door je cpu. Je kunt voor 350 Euro al een toch wel goede upgrade doen denk ik ;)

Voorbeeld bij alternate

Core 2 Duo E6300 € 189
Asus P5L 1394 € 89
(Retail, FireWire,
Gb-LAN, Sound)
G.E.I.L. 1 GB DDR2-800 Kit € 95

Kom je op een totaal van € 373 :)
Als je dan je oude onderdelen verkoopt kun je de upgrad doen voor 250 Euro ;)
En als je nog een paar winkels opzoekt, kun je t waarschijnlijk een stuk goedkoper vinden ook :P

[ Voor 10% gewijzigd door Praetextatus op 16-03-2007 10:41 . Reden: iets toevoegen ]

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 10:21:

Om het type moederbord te achterhalen hoef je je kast niet open te schroeven ;). Verschillende programma's zoals CPU-Z of Belarc Advisor kunnen je dat zo vertellen! Suc6!

Verwijderd

Topicstarter
Ah. Bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Het merk voeding is trouwens Xion...iets teveel naar The Matrix gekeken... :P

Verwijderd

Een beetje modden aan de aansluiting is geen optie?

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-07 13:05
Dus je hebt een 8800GTS gekocht, die je dan over een jaar ook in je nieuwe systeem wilt gebruiken? Niet de slimste koop-strategie ben ik bang. Over een jaar zijn de tweede of derde generatie DX10-kaarten uit, die veel interessanter zullen zijn voor een lagere prijs. En in je huidige systeem is de 8800 juist enorm overkill, en wordt die ge-bottlenecked door de cpu.

Ik raad aan:
1) Als je het geld hebt, of dat binnen een paar maand kunt krijgen, verkoop dan je hele systeem en neem iets totaal nieuws over een paar maand. Heb je gelijk alles weer in balans en kun je weer een paar jaar vooruit. Er komt een prijsverlaging aan van Intel op 22 april, waardoor je een erg snel systeem in elkaar kunt schroeven voor 1000-1500 euro, met alles erop en eraan.

2) Als je je huidige systeem wilt upgraden, moet je het gebalanceerd doen. Dus zou ik een goedkopere videokaart nemen die past in je huidige systeem, zoals de x1950 Pro 256Mb van 170 euro.

3) Zoals je al zei kun je ook nu je CPU, moederbord en geheugen upgraden en die 8800GTS erbij houden, maar dat lijkt me toch niet heel slim. Vooral omdat je aangaf over een jaartje alweer een nieuw systeem te willen kopen. Lijkt me nogal duur allemaal.

Succes verder!

Verwijderd

Topicstarter
1) Als je het geld hebt, of dat binnen een paar maand kunt krijgen, verkoop dan je hele systeem en neem iets totaal nieuws over een paar maand. Heb je gelijk alles weer in balans en kun je weer een paar jaar vooruit. Er komt een prijsverlaging aan van Intel op 22 april, waardoor je een erg snel systeem in elkaar kunt schroeven voor 1000-1500 euro, met alles erop en eraan.
Daar heb ik helaas het geld niet voor (over 3 mnd ga ik verhuizen);
2) Als je je huidige systeem wilt upgraden, moet je het gebalanceerd doen. Dus zou ik een goedkopere videokaart nemen die past in je huidige systeem, zoals de x1950 Pro 256Mb van 170 euro.
Interessante optie - maar ik ken mezelf: daar heb ik dan een jaar plezier van en dan ga ik me weer ergeren aan mijn trage CPU of het feit dat de X1950Pro toch niet helemaal alles doet wat ik ervan verwacht. En dan sta ik weer in de winkel.
3) Zoals je al zei kun je ook nu je CPU, moederbord en geheugen upgraden en die 8800GTS erbij houden, maar dat lijkt me toch niet heel slim. Vooral omdat je aangaf over een jaartje alweer een nieuw systeem te willen kopen. Lijkt me nogal duur allemaal.
Als ik nu ga upgraden ga ik over een jaar geen nieuw systeem kopen (wél waarsch. een jaar daarna, maar dat zien we dan wel weer). ;)

Hm. Toch een beetje een dilemma. De opties in quote 2 en 3 zijn het interessantst, maar wat geeft nu de doorslag...

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 11:57:
[...]

Daar heb ik helaas het geld niet voor (over 3 mnd ga ik verhuizen);

[...]

Interessante optie - maar ik ken mezelf: daar heb ik dan een jaar plezier van en dan ga ik me weer ergeren aan mijn trage CPU of het feit dat de X1950Pro toch niet helemaal alles doet wat ik ervan verwacht. En dan sta ik weer in de winkel.

[...]

Als ik nu ga upgraden ga ik over een jaar geen nieuw systeem kopen (wél waarsch. een jaar daarna, maar dat zien we dan wel weer). ;)

Hm. Toch een beetje een dilemma. De opties in quote 2 en 3 zijn het interessantst, maar wat geeft nu de doorslag...
Ik zou je aanraden om voor optie 3 te gaan. Als je er nu bijv. een moederbord als de ds3 (ds4), een c2d e6420 proc en 2 gig. geheugen inzet samen met de 8800 gts hoef je voorlopig echt geen nieuwe pc te kopen. Voor 400 a 500 euro heb je dan weer een highend pc die minstens 2 jaar mee kan draaien imho.
Met optie 2 loop je al snel weer achter de feiten aan en kan je volgend jaar alsnog veel geld uit gaan geven.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2007 12:52 . Reden: Andersom.. :P ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 11:57:

Je gaat je na verloop van tijd ook ergeren aan je 8800GTS dan, alleen duurt dat wat langer. Aangezien je de kaart nu niet eens voor zn volle potentieel kunt gebruiken is dat gewoon zonde. Aangezien je -zoals je zegt- binnen een bepaalde tijd toch weer in de winkel staat.
Hardware schrijft zo snel af, dat iets voor de toekomst kopen onzinnig is.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 12:51:
[...]

Ik zou je aanraden om voor optie 3 te gaan. Als je er nu bijv. een moederbord als de ds3 (ds4), een c2d e6420 proc en 2 gig. geheugen inzet samen met de 8800 gts hoef je voorlopig echt geen nieuwe pc te kopen. Voor 400 a 500 euro heb je dan weer een highend pc die minstens 2 jaar mee kan draaien imho.
Met optie 2 loop je al snel weer achter de feiten aan en kan je volgend jaar alsnog veel geld uit gaan geven.
Ik vraag me alleen af hoe dat met de rest zit: trekt de nieuwe voeding dat (Xion 500W); past dat in de kast van een HP Pavilion en kom ik dan niet in de knel met bijv. de harde schijf (weet niet hoe groot de rol van dat ding is in de hele keten)? Als dat allemaal geen probleem is (en het dus neerkomt op een nieuw moederbord zoals gespecificeerd) dan is de keus voor optie 3 toch snel gemaakt (het geld gaat er sowieso een keer aan op - of dat nu of volgend jaar is). Iemand die dat zou kunnen aangeven?

• Admiral Freebee
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 10:31:
Een voeding in een systeem met een aantal stroomslurpende onderdelen moet zeker wel van een A-merk zijn hoor. Veel B-merk voedingen zijn toch niet zo stabiel en geven problemen na verloop van tijd. Ook adverteren ze hun vermogen als bijvoorbeeld 500W terwijl dat niet hun maximum maar piekvermogen is. En dat vermogen kunnen ze dus maar heel even leveren.

Verwijderd

Topicstarter
Wat zijn volgens jou A-merken (cq valt mijn nieuwe voeding daaronder)?

Dit is 'm trouwens - denk ik.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2007 13:10 ]

• geert1
  • Laatst online: 18-07 13:05
We zijn er dus wel over uit dat een 8800GTS in je huidige systeem niet nuttig is, ook al zou het qua afmeting passen. En een geheel nieuw systeem is financieel geen optie. Dus is het een kwestie van óf een upgrade van proc, mobo en ram, óf een iets goedkopere videokaart die meer in balans is met het systeem. Beide opties zijn niet onverstandig, in beide gevallen zul je meer plezier gaan hebben van je systeem.

Als je het geld ervoor over hebt, zou ik voor optie 1 gaan. Dan heb je een zo goed als nieuw systeem voor een zacht prijsje. Neem dan inderdaad een e6420 processor die straks uitkomt, en een moederbord als de Gigabyte DS3 of de ASUS P5B, en 2Gb PC5300 DDR2 geheugen. Dan die 8800GTS erbij en je kunt weer twee jaar verder.

Als je dat allemaal toch te duur is, zou ik zoals gezegd gaan voor de x1950 Pro 256Mb videokaart, maar dan moet je over ongeveer een jaartje toch wel weer upgraden als je de nieuwste games wilt spelen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er inderdaad over uit dat die 8800GTS iets te impulsief is aangekocht (computers creëren nou eenmaal dat rupsjenooitgenoeg-gevoel)...

Het dilemma (goedkopere en meer integreerbare videokaart of een nieuw mobo, proc en geheugen) blijft...

Maar goed, daar ga ik jullie niet verder mee lastigvallen - de komende dagen ga ik er eens goed over nadenken.

In ieder geval bedankt voor de feedback!

Verwijderd

Die cpu en ram zijn idd een bottleneck voor je 8800, maar als je hem wilt laten passen, kan je dan nie gewoon een andere kast halen. Voor 40 euro heb je al een leuke kast.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 13:22:
Die cpu en ram zijn idd een bottleneck voor je 8800, maar als je hem wilt laten passen, kan je dan nie gewoon een andere kast halen. Voor 40 euro heb je al een leuke kast.
Dat kan - maar als de huidige kast zou volstaan is dat overbodig.

• mx518
  • Laatst online: 27-04 06:10
Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 13:22:
met een nieuwe kast kom je er nog niet.. aangezien dat er in de TS staat dat de "voeding op het moederbord" in de weg zit... dus denk die 24/ 20 pins connector.

Verwijderd

Topicstarter
Ach so. Nee inderdaad: het probleem zit 'm in (of liever gezegd: op) het mobo zelf...

• fotoklaasje
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-12-2025
wat dacht je van optie 4 - een nieuwe behuizing?

heb je toch ook nodig als je later je nieuwe PC gaat kopen, en als je een beetje een ruime koopt, (of een waar de voeding niet op zo'n rare plaats zit?) past het er allemaal in en heb je er nog heel lang plezier van...

edit: oops laat maar.. niet goed gelezen...

[ Voor 8% gewijzigd door fotoklaasje op 16-03-2007 13:56 ]

http://www.klaasje.com

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om de aansluiting op het mobo naar de voeding - die zit op een rare plek. De voeding zelf zit dat (volgens mij) niet: gewoon bovenin de kast achteraan (gezien vanaf de voorkant)...

edit: zo te zien had je dat zelf al in de gaten gekregen...;)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2007 13:59 ]

Verwijderd

de cpu en ram zijn zoals gezegd inderdaad de bottle-neck. echter als je pas over een jaar een de rest vervangt dan is je 8800 immidels een oudje en zijn geld niet meer waard. daarnaast duiken links en rechts ook de nodige revieuws op waaruit de blijkt dat de 8800 toch wel iets rerushed is en de 2e of 3e generatie zal hoe dan ook meer waard voor zijn geld zijn.

blijven er dus inderdaad eigenlijk slechts 2 optie's over:

1) vervang de cpu, ram en mobo zodat deze 8800 toch zijn recht kan komen. maarja dan heb je je computer eigenlijk een jaar tevroeg ge-upgraded. alhoewel dit wel de beste prijs-stategie is lijkt me.
2) breng de kaart terug en/of koop er een andere goedkoper model voor.

de x1950 zou ik je afraden omdat deze ook maar een paar centimeter korter is dan de 8800 en ik weet niet precies waar die 20/24pin connector zit maar ik geloof dat de 8800 24cm is en de x1950 22 of 20cm. daarnaast is je cpu ook een bottleneck voor deze of de 7800-7900 of x1800-x19x0 kaart.

zoals ookal een paar post hierboven werd geopperd kun je voor 350-500 euro een zeer goede vervaning neerzetten, zeker met de prijs verlaging op 22april is dat een zere goed optie en anders gewoon terug naar de winkel.

wat betreft de voeding ben ik het ook niet helemaal overeens. zo heb ik voor mijn eigen x1900 cross-fire een Antec NEO HE 550 voeding gekocht niet omdat mijn oude voeding onstabiel was of omdat deze te weinig watt kon leveren maar omdat er niet genoeg ampere's op de 12v lijn konder worden geleverd. het wattage van de voeding is vaak verdeel over de vele volt-lijnen, hier staat vaak wel een schema over aan de zijkant van de voeding.

in mijn geval had ik een 460watt voeding welke slechts 348watt op de 12v lijn kon leveren. en omdat mijn ook je cpu etc ook op die zelfde 12v lijn zit kwam ik al snel op 360watt uit. ruim 100watt onder dat wat de voeding aankon maar dus toch teveel. de NEO HE 550 die ik nu heb heeft 3 gescheiden 12v lijnen die elk 18 ampere aan kunnen. 1 per videokaart en 1 voor de rest.

dus hou er maar rekening mee dat je die Xion voeding zult moet vervangen en breng dat ding meteen terug naar de winkel en doe eens een goed onderzoek naar wat reviews en test-opstellingen die lijken op dat wat jij er neer wilt zetten en koop een goed A-merk voeding met goede bruikbare reviews.

of je je 8800 moet terug brengen hangt af van of je een 350-500 euro extra kunt besteden om de rest ook te upgraden. als je dat geld niet hebt kun je beter meteen terug naar de winkel want over 1 jaar is die 8800 nog maar minder 200euro waard omdat er al een 8900 op de markt is.

• Kurios
  • Niet online
8800GTS+voeding terugbrengen.

Als je geld terugkrijgt (sommige winkels doen het niet) dan zou ik evt kijken naar een tweedehands X1900 of x850 kaart. Snel zat voor rest van jouw config en je kan makkelijk 2 jaar vooruit.

Rest van het geld opsparen totdat je over 1-2 jaar nieuwe config kan maken MET nog betere DX10kaart. Al met al ben je dan en goedkoper uit EN je hebt uiteindelijk een betere setup tegen de tijd dat je het echt nodig hebt.

en nog een goede tip: koop voortaan een goede voeding, zoals Zalman, Antec. Kost iets meer, maar is geld zeker dubbel en dwars waard!

[ Voor 47% gewijzigd door Kurios op 16-03-2007 14:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Uit je verhaal destilleer ik dat het uiteindelijk het beste is om deze kaart terug te brengen en even te wachten op nieuwe hardware die uitkomt. Ook de voeding moet terug - Xion is heb ik zo het idee geen A-merk.

God, ik had die 6600GT nooit zo moeten verkopen. Maar ja, het zij zo...(dan mijn tijd maar effe anders besteden)... 8)7

Verwijderd

Kurios schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 14:09:
8800GTS+voeding terugbrengen.

Als je geld terugkrijgt (sommige winkels doen het niet) dan zou ik evt kijken naar een tweedehands X1900 of x850 kaart. Snel zat voor rest van jouw config en je kan makkelijk 2 jaar vooruit.

Rest van het geld opsparen totdat je over 1-2 jaar nieuwe config kan maken MET nog betere DX10kaart. Al met al ben je dan en goedkoper uit EN je hebt uiteindelijk een betere setup tegen de tijd dat je het echt nodig hebt.

en nog een goede tip: koop voortaan een goede voeding, zoals Zalman, Antec. Kost iets meer, maar is geld zeker dubbel en dwars waard!
dat ietsje meer valt ook wel, die XION voeding kost 79,- euro terwijl mijn Antec maar 108,- euro was maar het kwaliteits verschil is enorm.

@TS: ik denk dat een X1900 nog altijd een bottleneck van je cpu zal hebben. daarnaast trekt een x1900 ook met gemak 16ampere uit je voeding dus ben je nog altijd 100+/- kwijt voor een ander voeding en dat moet je er ook wel even bij meerkenen natuurlijk.

ik denk dat een x850 een zeer goed kaart is of een x1650 mischien, die is wel wat beter maar twijfel wel een beetje of dat die niet over de grens van je huidige voeding gaat. een goede A-merk voeding heeft 1 groot voordeel: hij zakt niet in prijs.

als je nu voor 100,- een goede A-merk voeding koopt dan kun je die over 3 jaar nog steeds gebruiken in je dan nieuwe pc, mits het vermogen het toelaat natuurlijk maar daar kun je dan nu alvast rekening mee houden en het gewoon in 1 keer goed doen. voor je pc over 2 jaar heb toch een voeding nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Wel...

ik wilde in ieder geval geen jaar gaan wachten met de aanschaf van een nieuw systeem. Dat wil ik toch wel binnen nu en een maand (of twee) gaan doen. Kijk, het is natuurlijk altijd dat wat je nu nieuw aanschaft over een bepaalde periode toch weer verouderd is - toen, nu en in de toekomst.

Ik zat te denken aan het volgende:

- ik hou de kast, de harde schijf (SATA) en de DVD-lezer/brander (LITE-ON);
- ik koop een nieuw moederbord (ASUS P5B zie ik hier vaak voorbijkomen) met een Intel c2d en 2GB werkgeheugen (ben ik meteen voorbereid op de spellen die 1GB als minimumeis hebben);
- ik hou de 8800GTS en
- ik koop een Zalman voeding.

Met mijn eisen (huidige generatie spellen op max kunnen spelen met een res. van 1280x1024 (evt meer, mocht ik me ook nog geroepen voelen een nieuwe flatscreen te kopen)) moet ik dan toch wel een aardig end op weg komen. In de toekomst kijken kan ik toch niet - misschien ben ik alles over een jaar wel weer zat. Eén ding weet ik wel zeker: nu heb ik het geld ervoor...

Lijkt jullie bovenstaande config voldoende cq hebben jullie aanvullingen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 13:08:
Wat zijn volgens jou A-merken (cq valt mijn nieuwe voeding daaronder)?

Dit is 'm trouwens - denk ik.
Voor 80€ kan je veel beter krijgen. Enkele voorbeelden:

-> Fortron Blue Source II.
-> OCZ modstream 520W
-> Seasonic S12-430W
-> Tagan Easycon 430/480W

Allemaal A-merken, en verkrijgbaar bij komplett.nl

Kzou trouwens ook voor optie 3 gaan. Nu nog geld in je verouderd systeem pompen vind ik zonde, een p4 2,66 is retetraag, zeker in combo met een 8800 ('t gedacht alleen al). Zoals hierboven aangegeven gwn een E6400 met gigje geheugen en een DS3 en je hebt 'n gebalanceerde config die je de eerste twee jaar niet dient up te graden.

Verwijderd

Topicstarter
P5B ook goed? ;)

Denk je dat die nieuwe config compatibel is met 'wat ik houd': de harddisk en de DVD-lezer/brander alsmede de Pavilion-kast?

• wtr76
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-03 08:32

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 13:05:
[...]

Ik vraag me alleen af hoe dat met de rest zit: trekt de nieuwe voeding dat (Xion 500W); past dat in de kast van een HP Pavilion en kom ik dan niet in de knel met bijv. de harde schijf (weet niet hoe groot de rol van dat ding is in de hele keten)? Als dat allemaal geen probleem is (en het dus neerkomt op een nieuw moederbord zoals gespecificeerd) dan is de keus voor optie 3 toch snel gemaakt (het geld gaat er sowieso een keer aan op - of dat nu of volgend jaar is). Iemand die dat zou kunnen aangeven?
Volgens Cluboverclockers is het een prima voeding.. Linkje
De specs van de voeding zijn ook prima (30 A op 12 V) dus volgens mij kan je die gewoon houden..
Wat betreft de hardeschijf, als de opslagcapaciteit voldoet dan hoef je daar geen geld meer aan uit te geven..

Verwijderd

ik vond 80,- euro ook al wat veel voor een B-merk voeding. die zijn meestal onder de 50,- euro.

je kunt inderdaad beter gewoon een goed mobo, cpu en ram kopen en die 8800 houden. probeer die voeding gewoon uit en als het stabiel werkt mooi zo, zoniet dan koop je alsnog een zalman antec of een andere goed A-merk.

1 review is natuurlijk nog niet zaligmakend maar er is vast wel meer te vinden over deze tot nu toe onbekende voeding.

wat betreft die cpu zou ik nog even wachten mischien ook omdat de aankomende prijsverlaging je als snel een flinke duit kan schelen. ook zou ik voor 2x 1GB dual-channel kit geheugen gaan, het is vaak stabieler en laat nog ruimte om er 3 of 4 gigabyte van te maken. 2GB begint is al aardig standaard.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb bij een goede zaak in Amsterdam (nee, ik noem geen naam) inmiddels een offerte opgevraagd, en daar kwam men met het volgende:

Behuizing en voeding: Antec Lifestyle Sonata II EC/MT (voeding is 450W);
Moederbord is ASUS P5N-E SLI (handig mocht ik in de toekomst naar een SLI-opstelling willen);
Processor is c2d e6400 (S775, 2,13 GHz, 1066 MHz FSB, 2MB) en
Intern geheugen is Kingston ValueRam DDR2 1GB PC5300 CL5.

De 8800 GTS blijft dan dus behouden, evenals de harddisk en de DVD.

Ik ga zelf nog eens wat reviews bekijken, maar als jullie hier feedback op hebben is die vhw.

• Illidan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-07 07:46
Als ik in jou schoenen stond zou ik voor optie 1 gaan; kaart opruilen, en dan voor een 7600GT ofzo, die kun je nu vinden voor ca. 120euro, en met jou beeldschermresolutie kunnen ze zo'n beeje alles aan.
Meest goedkope optie nu.

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik zou de SLI mogelijkheid schrappen aangezien in de praktijk weinig mensen er gebruik van maken. Zeker als je zelf aangeeft niet echt veeleisend te zijn. Tegen de tijd dat die 8800GTS niet meer aan je noden voldoet, zijn er geen nieuwe 8800GTS'en meer beschikbaar voor een competetieve prijs. Tweedehands kan je er dan nog wel aan geraken maar de vraag is of je wel twee stroomslurpende, lawaaierige kaarten in je PC wilt als je tegen die tijd misschien alweer dezelfde prestaties in het middensegment vindt.

Verwijderd

Topicstarter
Als het schrapbaar is - aan de andere kant weet je met mij maar nooit.
En 'veeleisend' is een erg rekbaar begrip: toen ik deze PC 2 jaar terug kocht kon ik nog niet vermoeden dat ik zo veeleisend voor graphics zou worden dat ik een paar maanden later al een 6600GT kocht.
Je wilt steeds meer - misschien komt die SLI ooit nog eens van pas.

@ Illidan: nu is dat misschien zo. Maar voor mij voelt het nu toch al een beetje aan als een 'tussenoplossing'. Bovendien: goed kans dat ik over een paar maanden ook dit beeldscherm inruil voor wat beters (misschien krijg ik mijn vader zo ver zijn 20 inch met de mijne te ruilen - die doet er toch niets meer op dan word- en excelbestanden bijwerken en wat internetten ;) ).

Verwijderd

je kan ook kijken naar gebruikte systeem onderdelen.
Ben zelf ook in de verkoop (via vraag en aanbod kan je het vinden en eventueel van anderen personen)

Soms is de optie gebruik te kopen waar meestal nog steets garantie opzit zodat je voordeling uitbent.

Verwijderd

Topicstarter
2e hands vertrouw ik meestal niet zo - maar dat is iets heel persoonlijks ;)

Ik zet mijn oude systeem sowieso op marktplaats - eens kijken wat men er nog voor over heeft. Niet veel, vermoed ik zo...

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
UPGRADEN

Je wilt spellen nu spelen dus nu upgraden. Het geld is er ook dus lijkt me makkelijk.
Voor 500e kan je weer helemaal het baasje zijn.

p5b-e 110
e6400- 200
2gb pc5300- 150

=460E kan er nog een kastje vanaf ook. + die voeding zou ik terugdoen en een goede kopen (die goedkoper is of net zo duur) (85%+ eff, stil). Waardeloze revieuw van cluBoverclocker :S.

Je kan nog even wachten msschien omdat de intel prijzen wel erg lekker schijnen te dalen in april

Als je overklokt is de e4300 een leuke keus moet je alleen wel een soepel moederbord hebben + een degelijke koeler op de cpu. (vanaf p5b prijs is soepel)

op 1280/1024 kan je de kaart ook prima belasten totdat hij de bottleneck is.
Alleen niet op je huidige systeem natuurlijk. niettenmin is een 1950pro ook een leuke kaart maar niet als je alles vol open wil hebben hij slipt bij meer als 2x aa/af wel dicht, en bij nieuwe spellen kan het nieteens meer aan, wat je dus echt wel duidelijk ziet :S Een 7600gt is voor je huidige rig snel zat, maar een niet gweldige upgrade vanaf 6600gt en 1950pro hakt hem in mootjes voor ong dezelfde prijs.

Nukezone FTW

Verwijderd

Topicstarter
7600 GT is ook nooit een optie geweest. Zelfs ik zie wel in dat dat geld weggooien is. ;)

Maar het is me wel opgevallen dat iedereen hier voor de 2GB ipv 1GB gaat. Toch toekomstvaster?

• Admiral Freebee
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 20:45:
2e hands vertrouw ik meestal niet zo - maar dat is iets heel persoonlijks ;)

Ik zet mijn oude systeem sowieso op marktplaats - eens kijken wat men er nog voor over heeft. Niet veel, vermoed ik zo...
Als je tweedehands niet vertrouwt zou ik zeker weten niet voor SLI gaan. Tegen de tijd dat je die extra performance nodig hebt, verkopen ze die kaart bijna nergens meer en als ze hem nog verkopen is het tegen een belachelijk hoge prijs als je ze vergelijkt met de kaarten die tegen die tijd uit zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het in overweging nemen - misschien heb je wel gelijk.

Tegen het geld dat ik bespaar kan ik het geheugen alvast uitbreiden.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
euhm beroerde is aan sli/crossfire zit je gwoon gebeiteld als je een performance moederbord wilt.
Dus ook al draai je het niet een moederbord die het aankan is vaak veel beter bestand tegen overklokken als 1 zonder. Ik heb zelf nu al 4mb's versleten zonder ook maar 1x hiervan gebruik te maken.

idd 2x1gb is een goeie actie.

Nukezone FTW

Verwijderd

SLI kun zowiezo wel vergeten met 2x 8800 en een 450watt voeding. mijn x1900(2 generatie's oud nu) gebruikt al 148watt per kaart en de 8800 gaat daar nog een flink stuk overeen.

een 7600 kaart kopen is echt geld wegooien. koop dan meteen een moederbord met onboard video of je moet helemaal vast geroest zijn in een oud spel dat geen hoge syteem eisenstel maarja waarom upgrade je dan?

de P5B schijnt een goed C2D bord te zijn. zie de vele reviews en ervaring hier op tweakers.net. ik zelf het tot nu toe het genoegen gehad kennis te maken met de kontron 986LCD welke een Merom T5600, das de mobile broer van de Conroe uit de C2D familie. gebruikt zo'n 40watt _/-\o_ meet 17x17cm, mini-itx dus en is ongeveer zo snel als een Athlon X2 3800+ die 100watt verstookt. een energie zuinig alternatief maar niet goedkoop, 1200,- euro en hij is nog niet compleet :o

kortom: lekker wachten tot April, begin Mei en dan eens kijken of je een mooie cpu en inderdaad 2GB geheugen er bij kunt stoppen. vergeet niet dat AMD dan met zijn antwoord komt en ook zowel nvidia als ati een paar mooie moederbordje's in de pijpline hebben zitten. Mei is een goed moment om een nieuw pc te kopen. veel nieuws op de markt en keuze zat.

ik denk dat die 450watt voeding wel eens wat te kort kan zijn. ik zou het eerst uitproberen met die XION voeding. ik heb hierzelf ook een computer met een voeding waar veel problemen mee zijn gemeld maar die computer draait er perfect mee en daar kon ik niet 1 goede review over vinden maar voor de XION is te stand 1-0. het voordeel van de twijfel zullen we maar zeggen. 80 euro is zo ook 1Gb ram gratis.

Verwijderd

Koop vooral geen Antec Lifestyle sonata kast, ik heb een x1950pro AGP in zo'n kast zitten, van volgens mij 1 à 2 cm korter dan jouw kaart en die past er op de millimeter in als je ook nog een fan voor je drives wilt doen. Die fan is 2cm dik maar ik zou het risico niet nemen en een Big Tower nemen, veel prettiger voor zo'n systeem. Vergeet niet dat er ook nog een voedingsstekker achter je graka moet ;) , dus het kost zo'n 26cm die 8800gts van jou :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 16:59:
Koop vooral geen Antec Lifestyle sonata kast, ik heb een x1950pro AGP in zo'n kast zitten, van volgens mij 1 à 2 cm korter dan jouw kaart en die past er op de millimeter in als je ook nog een fan voor je drives wilt doen. Die fan is 2cm dik maar ik zou het risico niet nemen en een Big Tower nemen, veel prettiger voor zo'n systeem. Vergeet niet dat er ook nog een voedingsstekker achter je graka moet ;) , dus het kost zo'n 26cm die 8800gts van jou :)
Ik heb het nota bene in de winkel nagevraagd (mét vermelding van de kaart die ik had) en daar werd me deze kast aangeraden...Wel een beetje vreemd dan.

Maar goed, donderdag wilde ik eigenlijk mijn nieuwe systeem gaan kopen - ik zal dan nog eens vragen hoe dat nou precies zit.

• -Eraser-
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-07 12:36
ik heb zelf ook een sonata II met een 8800 gts. het past goed, er is nog wat ruimte over (weet uit me hoofd niet of dat genoeg is voor een fan) ;)

Verwijderd

-Eraser- schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 17:38:
ik heb zelf ook een sonata II met een 8800 gts. het past goed, er is nog wat ruimte over (weet uit me hoofd niet of dat genoeg is voor een fan) ;)
Okee, dan is die ati radeon x1950pro AGP toch wat langer dan ik dacht, ik houd (met de kabeltjes erin) nog maar 1mm over, dus zonder fan 2cm ofzo. Die 8800gts zan dan wel niet langer zijn :)
Pagina: 1