[Tape] Vragen over HP SureStore 8e

Pagina: 1
Acties:

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-02 00:53
Thuis heb ik een HP SureStore 8e tapestreamer i.c.m. een Adaptec AVA-2906 SCSI host controller aangesloten op een Linux-PC. Ik wil het gaan gebruiken voor het back-uppen van relatief weinig data. Daarvoor wil ik "tar" gebruiken.

Over de hardware zelf heb ik nog een aantal vragen:
- Mag de tapestreamer aan- en uitgezet worden terwijl de PC aanstaat?
- Mag de tapestreamer worden afgekoppeld terwijl de PC aanstaat?

Dat laatste zou denk ik niet kunnen, maar van dat eerste weet ik niet. Er zit namelijk een best wel een luidruchtige ventilator erin en het zou fijn zijn als hij alleen maar hoeft aan te staan als hij wordt gebruikt.

Verder wil ik graag weten of het verschil uitmaakt dat de streamer niet werkt met de "--verify" optie van "tar". Daardoor wordt de data dus aan het einde van de back-up niet geverifiëerd, maar in de handleiding van de streamer las ik het volgende:
- Built-in read-after-write verification for a high level of data integrity
Betekent het dat de hardware zelf al de weggeschreven data heeft geverifiëerd, en het dus niet erg is dat "--verify" van "tar" niet werkt?

En ik zou graag willen weten hoe ik bijv. gebruikte tapes moet wissen/hergebruiken. Moet ik het met een apart commando gaan wissen of kan ik er gewoon overheen gaan schrijven? Hoe zit het verder met meerdere archieven op de tape? Als ik twee archieven met "tar" wegschijf op de tape en dan spoel ik met "mt -f /dev/nst0 fsf 1" de tape naar het tweede bestand, dan geeft hij een input/output error. Is het dus zo dat ik de tape in één keer vol moet schijven?

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:38

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Ja, de drive mag aan- en uitgezet worden terwijl het is aangesloten op een PC. Formeel mag de kabel alleen los gehaald worden als zowel de drive als de PC uit staan, in de praktijk valt het mee met de gevoeligheid van SCSI. Gewoon doen.
Tar -verify leest de backup na de backup en staat los van read na write mogelijkheden van de drive. Als je de tijd hebt, doe dan altijd een verify met tar. Daarvoor kun je nade backup terugspoelen naar het begin van de arcive en alles inlezen met tar tvf. Dan weet je zeker dat het archive leesbaar is.
Meerdere archives op een tape doe je inderdaad door gebruik te maken van het no rewind device, dus altijd scrijven/lezen naar /dev/nst0.
Na de eerste backup naar dit device kun je gewoon de tweede starten naar hetzelfde device. Later kun je inderdaad met mt dan naar het begin van een van de archives spoelen met fsf.
Omdat tar na een leesfout ergens in een archive de rest niet kan/wil herstellen, is het verstandiger een aantal kleinere archives achter elkaar te zetten dan alles in eentje te stoppen. Voor meer gedetailleerde info over backup met tar: http://codingstyle.com/pr...n/others/dutch/c1318.html
Rechtsonder die pagina een link naar de restore procedures, je maakt tenslotte backups om te kunnen restoren als dat nodig is :)

[ Voor 11% gewijzigd door DeBolle op 16-03-2007 12:53 ]

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• Josefien
Daarvoor kun je nade backup terugspoelen naar het begin van de arcive en alles inlezen met tar tvf.
Was de -t optie van "tar" niet om alleen maar een lijst op te vragen van de inhoud van het archief? Of wordt daarmee ook heel het archief uitgelezen? En hoe zit het dan met de optie "--compare"? Want met "--verify" lukt het in ieder geval niet, hij geeft een foutmelding, als ik thuis ben ga ik er nogeens naar kijken.
Later kun je inderdaad met mt dan naar het begin van een van de archives spoelen met fsf.
Gisteren had ik "mt -f /dev/nst0 fsf 1" geprobeerd en ik kreeg een "input/output error" :? En stel dat je bijv. drie archieven hebt op de tape, en je begint vanaf de eerste te herstellen met "tar -xvf /dev/nst0", herstelt hij dan de hele tape (alle drie de archieven) of weet hij vanzelf op te houden als hij bij het einde van het eerste archief is?
Voor meer gedetailleerde info over backup met tar: http://codingstyle.com/pr...n/others/dutch/c1318.html
Ik heb het zo'n beetje doorgelezen, als ik thuis ben ga ik het nog eens goed lezen. Ik zit nu namelijk nog op school :X

• Josefien
Inmiddels heb ik de pagina die in de post hierboven doorgelezen en ik ben ook al bezig geweest met uitproberen. Het back-ups maken en terugzetten gaat al redelijk :-) Het spoelen naar bestanden gaat ook goed, maar ik kan niet achter elkaar heen en weer gaan spoelen. Na zo'n twee "spoel"-commando's geeft hij bij de volgende een input/output-error. Dan moet ik de tape uitwerpen (wordt dan automatisch naar het begin gespoeld) en opnieuw inwerpen.

De tape-streamer aan/uitzetten terwijl de PC aanstaat blijkt inderdaad geen probleem te zijn :) Afkoppelen heb ik nog niet geprobeerd.

Nu heb ik (voorlopig) nog twee vragen hierover:
- Is het beter "--list" (tar -tvf) of "--compare" te gebruiken voor het verifiëren van het archief/de tape?
- Moet ik voordat ik een gebruikte tape opnieuw gebruik, eerst met "mt -f /dev/nst0 erase" de hele tape wissen? (Wat verschrikkelijk lang duurt |:( )

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:38

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

mt fsf telt altijd relatief, dus vanaf de huidige positie. Als je je aanwent eerst terug te spoelen naar het begin van elke tape met "mt rew" kun je altijd absolute posities gebruiken.
Dat je een I/O error krijgt heb ik ook wel eens gezien met DDS/DAT recorders overigens, het lijkt inderdaad alsof er teveel ruimte zit tussen het einde van een tar en het begin van de volgende. Ik meen me te herinneren dat ik dan na een "mt fsf" naar de juiste positie tweemaal een tar x deed. De eerste keer kreeg ik de I/O error, de tweede keer kreeg ik wat ik wilde.
De vraag wat beter is, list of compare, kan ik niet beantwoorden. Het zal afhangen van wat jij precies wilt: moet de tape moeiteloos leesbaar zijn of wil je de inhoud vergelijken met het origineel, want dat is wat je met compare kunt doen.
Een eerder gebruikte tape kun je zonder te wissen overschrijven. Voor DAT tapes is dat ook beter voor de levensduur, HP geeft aan dat een DAT tape maximaal 100 maal gegarandeerd kan worden beschreven. Tot slot kun je misschien een verplaatsing van dit topic aanvragen naar NOS, dit gaat meer over tar dan over een tapedrive :)

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• Josefien
mt fsf telt altijd relatief, dus vanaf de huidige positie.
Dat was dan waarschijnlijk wat ik fout had gedaan, ik wist niet dat het relatief werd geteld :|
Het zal afhangen van wat jij precies wilt: moet de tape moeiteloos leesbaar zijn of wil je de inhoud vergelijken met het origineel, want dat is wat je met compare kunt doen.
Ik denk dat alleen testen op leesbaarheid al voldoende is, want het lijkt me niet mogelijk dat de data opeens veranderd als het naar tape wordt weggeschreven. "-compare" duurt ook veel langer om uit te voeren.
Een eerder gebruikte tape kun je zonder te wissen overschrijven.
Dat is dan wel goed, ik had namelijk vanochtend een 4GB DDS2-tape gewist, en het duurde zo'n 2-3 uur :o
Pagina: 1