[Win2k3] Extensies verdwenen

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Ik heb een groot probleem met mijn data server.

Ik heb de laatste tijd een hoop problemen gehad met mijn Raid-5 config met maxtor schijven, en uiteindelijk wou windows een scandisk uit gaan voeren op mijn raid-5 volume.
(Nu zijn uiteindelijk alle schijven al vervangen voor Seagate schijven, die maxtors zijn gelukkig de deur uit).

Nu alleen het probleem. Op mijn dataserver staan vele duizenden bestanden, dit is een mix van allerlei soorten bestanden (.doc .eps .jpg .tiff noem maar op). Nu heeft scandisk mijn leven overhoop gegooid, ALLE extensies zijn namelijk weg.

Ik weet zo niet uit mijn hoofd welk bestand welke extensie heeft, en moet dus nu gaan zitten gokken als ik een bestand wil openen, hier wil ik vanaf!

Zijn er toevallig programma's waarmee je de headers uit kan lezen van de bestanden en automatisch alle extensies terug kan laten schrijven? Dit is geen klus om handmatig te doen, daar is het aantal bestanden gewoon te groot voor.

• djangoster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-08-2024

djangoster

Mista D

Bedoel je dat de extensies echt verwijderd zijn, of zijn ze niet meer zichtbaar maar zijn ze er wél?
Anders:
Tools>Folder Options>View>Hide extensions for known file types afvinken..

<--Een vreemde één in de bite--> Life is not as easy as most people live it....

• Mishmash
djangoster schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 09:13:
Bedoel je dat de extensies echt verwijderd zijn, of zijn ze niet meer zichtbaar maar zijn ze er wél?
Anders:
Tools>Folder Options>View>Hide extensions for known file types afvinken..
Nope, ze zijn echt weg... Het is een windows dataserver met mac OSX clients. En op zowel de clients als op de server zijn er geen extensies meer..

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06-2025

mookie

Heerlijk Helder

en als je een cmd venster opent en naar die folder gaat en een dir commando doet?
Heet de file dan nog steeds plaat. ipv plaatje.jpg?

mookie

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Heeft misschien iemand op een mac de hele map door een conversieprogramma gehaald en daarbij toevallig aangevinkt dat de extenties niet meer nodig waren?
Kan je op een mac de bestanden nog wel goed openen?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Mishmash
In een dos venster hebben ze nog steeds geen extensies. En niemand heeft in osx zitten kloten (het kwam namelijk na de scandisk dat alle extensies weg waren). Scandisk is ongeveer een uur bezig geweest met dingen verwijderen en repareren, daarna waren ze weg.

Ze zijn echt weg, geloof me maar. Mijn vraag is: Is er een mogelijkheid om dmv een geautomatiseerd script oid de headers te controleren op het type bestand en vervolgens de extensie weer toe te voegen?

• Mishmash
Ik schop dit topic toch weer even omhoog, ik loop er namelijk nogsteeds tegenaan... Als ik nu een bestand moet hebben ga ik eerst uitproberen welke extensie hij hoort te hebben voordat ik hem uiteindelijk kan openen...

Dus nogmaals de vraag, kent iemand een programma die kijkt naar het bestand en vervolgens kan zien welke extensie het nodig heeft? De extensies zijn echt weg, bij een dir staat er ook gewoon plaatje zonder extensie en ik de verkenner geeft hij aan dat de extensie "file" is... :N -O-

• Mishmash
Deze pagina geeft alleen opheldering over mac clients die met een win2k3 server verbonden zijn. Maar dat is niet mijn probleem... Mijn probleem is dat ik extensies mis van bestanden.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik weet dat linux dat standaard wel kan. Misschien kun je met een linux machine de fileshares benaderen en dan met behulp van het commando "file <bestand>" de extensies bepalen. Eventueel een scriptje maken dat de file hernoemd, et voila.

offtopic:
waar zijn de systeembeheerders gebleven die nog netjes backups maken ? is dat een uitstervend ras ofzo ?

[ Voor 20% gewijzigd door u_nix_we_all op 30-08-2007 14:39 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-02 19:59

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Indien het plaatjes zijn kan irfanview ze wel automagisch hernoemen, met behulp van het plugin-pack kent hij er een stuk of 50 geloof ik. Overige bestanden kent hij natuurlijk niet, maar misschien kun je zelf iets schrijven voor word/excel bestanden, die hebben de identificatie gewoon in clear text in de eerste paar "regels" staan.

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• Mishmash
hufkes schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 14:39:
Indien het plaatjes zijn kan irfanview ze wel automagisch hernoemen, met behulp van het plugin-pack kent hij er een stuk of 50 geloof ik. Overige bestanden kent hij natuurlijk niet, maar misschien kun je zelf iets schrijven voor word/excel bestanden, die hebben de identificatie gewoon in clear text in de eerste paar "regels" staan.
Ik heb met infranview zitten spelen, maar ik kan alleen een vaste extensie opgeven, ik kan daar niet opgeven (bij batch processing iig) dat hij zelf uit moet zoeken welke extensie een bestand hoort te hebben...

Tevens, als ik met een hexeditor of met notepad een word document open, staat er niet bijvenaan in de file netjes de identificatie :'( Iemand anders nog ideeën? Ik heb net onder een linux bak zitten spelen met het programma file, dat werkt op zich wel, eens kijken of ik daar wat voor kan schrijven om het te automatiseren. Jammer alleen dat file lang niet alle extensies kent.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Mishmash schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 14:34:
[...]

Deze pagina geeft alleen opheldering over mac clients die met een win2k3 server verbonden zijn. Maar dat is niet mijn probleem... Mijn probleem is dat ik extensies mis van bestanden.
Beter lezen, want het geeft je wel inzicht in de mogelijke oorzaak ;)
Er staat onder meer dat door een Apple gegenereerde bestanden een zogenaamde Resource Fork kennen die aan het bestand zelf gekoppeld is.
Dat is een systeem wat niet native door Windows ondersteund wordt, en het is dus heel goed mogelijk dat de chkdisk actie die Forks verwijderd heeft.

Vooral als je cross-platform werkt is het belangrijk dat je rekening houdt met de verschillen in file handling en zorg je uiteraard ook voor een geschikte backup procedure.
Hoe je de files weer kan herstellen zou je kunnen onderzoeken door in die richting (de forks) te gaan zoeken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1