Problemen met Jetway mini-ITX bord -of toch voeding

Pagina: 1
Acties:
  • 248 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik wilde graag een thuisservertje, omdat het ding in de huiskamer moet komen had ik besloten een mini-itx-systeem te maken. Uiteindelijk is het een Jetway J7F4K1G5 A en een EMKO
EM-141 behuizing met EM-090FLS voeding geworden. Gisteren de spullen in elkaar gezet (me was pas later opgevallen dat het bordje dat ik toegestuurd had gekregen een 7F4K1G2E-LF was)

Het probleem is het volgende: het bord POST niet, dus geen piepcodes
of anderszins signaal, wel gaat het statusLEDtje op het bord branden
en hoor ik heel even activiteit in de buzzer op het moederbord bij aan
en uitzetten (kort klikje). Als ik ventilators aansluit gaan die
draaien. Bij inspectie van het geheel vallen mij geen bijzonderheden
op. De CPU-heatsink wordt alleen duidelijk minder warm dan die van de CN700 en VT8237R+. Geheugen is 1024MB van Transcend (JM388Q643A-6), schijf niet aangesloten gehad, wel 3 FANS om te testen, op de voeding en op het moederbord. Ik heb alles er maar afgehaald, dus alleen voeding en bord + CPU, volgens de manual zou de buzzer dan onafgebroken lang moeten gaan piepen bij de post.

De voeding heeft een 20pins connector, het bord een 24 pins, volgens
het handboekje zou dat moeten werken. De voeding ziet er niet uit als een staaltje hoogstaande techniek.

Ik heb het vermoeden dat de voeding niet geschikt is/kapot is, of eigenlijk het meest het
bord of de CPU. Ik zal had bord nog even op een andere ATX-voeding aangesloten om de voeding nog uit te sluiten, dat werkte niet. Ik zal het vandaag nog eens proberen met ander RAM&met een hdd eraan. Ik denk dat het bordje DOA is. Zou jammer zijn & de eerste keer, terwijl ik toch al aardig wat heb besteld&in elkaar gezet, maar ja. Ik heb ook gelezen dat die bordjes vaak problemen met voedingen hebben (gevoelige voor variabele 12V-lijn bijvoorbeeld). Hebben mijn mede-GoT-ers nog andere ideeen? (Mailtje naar winkel is ook al onderweg natuurlijk) Ik hoop dat ik toch dit weekend aan de slag zou kunnen met het spul, volgende week eigenlijk geen tijd.

Zou het bijvoorbeeld zinnig kunnen zijn het nog eens met een 20-24 pins ATX converter te proberen?

hier kampt iemand met een ogenschijnlijk soortgelijk probleem. Het lijkt mij dat het niet aan het ram kan liggen, aangezien dat er niet inzit.

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 16-03-2007 08:46 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Heeft je voeding wel een P4 stekker? Dat is zo'n vierkante stekker met twee zwarte en twee gele draden. Als je deze niet aansluit bij moderne processors krijg je de symptomen die jij beschrijft.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Nee, de voeding heeft geen P4/12V stekker, maar het mini-ITX-bordje ook niet. Op het bord is een (stroom)aansluiting, een 24pins ATX. De voeding heeft zoals ik al had gepost een 20pins. Zou echter moeten werken. De enige onderdelen die kapot/niet compatibel kunnen zijn lijken me de onderdelen die in gebruik zijn: de CPU, het mobo en de voeding. De voeding is denk ik toch alweer wat minder waarschijnlijk, aangezien een andere ATX-voeding ook geen goed resultaat opleverde (al heb ik het nog niet met een 24pins stekker kunnen proberen). Kortsluiting zou het ook nog kunnen zijn, maar het bord ligt vrij op de spacers, geen contact ergens anders mee. Vermoedelijk dus een DOA-bordje. Ben ook benieuwd of de winkel nog ideeen heeft. Apart ook dat het een ander bordje is dan ik had besteld, maar ja, 't was mij ook niet onmiddelijk opgevallen.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Vaag, het werkt. ik heb een keer een sata-schijf aangesloten en opnieuw geheugen erin gedaan en het werkt... snap het niet helemaal.

Maar, geen probleem meer, maar een minder leuk weekend voor de vriendin ;)

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Voor de mensen die een soortgelijk probleem hebben: ik vermoed(/weet) dat de piepcodes in het handboek niet kloppen. Verder zal er misschien een stekkertje hebben losgezeten.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Alles leek stabiel, maar bij het compilen van het OS traden fouten op. Memtest wees in test 5 (alleen daar) duizenden fouten uit (elke keer 00800000 ipv 00000000). Voltages in orde, standaard(veilige) biosinstellingen in gebruik. Het geheugen DDR2-667 draaide op 533, bij handmatig instellen op 400 geen fouten meer. hier lijkt men een overeenkomstig probleem te hebben.

Op de Jetway site een nieuwe BIOS-versie gevonden (A05), het probleem lijkt daarmee verholpen. Ben benieuwd wat een nachtje memtest uit gaat wijzen. Timingprobleem?

Verder vraag ik me af of het zinvol is bij dit bord&CPU 533 te gebruiken ipv 400, tenslotte is het maximum van deze C7 cpu 400. De onboard-vga zou er wellicht profijt van kunnen hebben. Is zo'n asynchrone instelling nadelig in dit geval (C7, V4-bus etc)?( heb natuurlijk de FAQ etc gelezen :) )

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:00

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Extra geheugenbandbreedte kan van pas komen indien gebruik wordt gemaakt van integrated video, dan worden de asynchrone timings gecompenseerd door extra MB's per seconde :)

Hier stond een dode link.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als je geen zware toepassingen gaat draaien, gaat je videokaart ook niet veel van je geheugen vragen en is het (volgens mij) beter om synchroon met de FSB te draaien met strakkere timings.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Zal een benchmarken als ik ertoe kom&zinnige tests kan bedenken (suggesties zijn welkom). A05 is trouwens inderdaad de oplossing van mijn probleem gebleken.
Pagina: 1