[Auto] Geur & Rook onder Motorkap

Pagina: 1
Acties:
  • 26.923 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hi-Sintar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-06 19:43
Ik heb sinds een maand of 2 een Hyundai Excel 1.5 uit 95. Paar dagen geleden heb ik de v-snaar laten vervangen omdat die versleten was + de Dynamo recht laten zetten omdat die scheef stond waardoor de v-snaar 2x onderweg eraf viel (met alle gevolgen van dien). Vandaag heb ik ermee naar school gereden en had toen ik uitstapte in de gaten dat er rook uit de motorkap kwam + een geur wat rook als verbrande rubber. Ik heb de motorkap even open gezet maar de rookontwikkeling was niet zodanig veel en kon niet gelijk zien waar de rook vandaan kwam. Ik heb er later nog naar Eindhoven heen en terug gereden (80km in totaal), hij reed verder prima en niets speciaals meegemaakt of gehoord alleen toen ik stilstond merkte ik dat er nog steed wat rook onder de motorkap kwam. Ik heb de koelvloeistof gecontroleerd en hij zit nog vol + is blauw van kleur. Kan het misschien aan de olie liggen? Ik meen me te herinneren dat de oliepeil dichtbij de min was een week of 2 terug. Ik heb het een en ander proberen op te zoeken op internet en kwam tot de informatie dat blauwe rook duidt op iets met olie (de kleur van de rook was, voor zover ik het kan herinneren, lichtblauw van kleur). Hij ontwikkelt verder ook geen abnormale rookproductie uit de uitlaat, dus hoop dat het niets met de koppakking te maken heeft.

Wat me wel opviel is dat de auto snel warm wordt, dus na 2 uurtjes stilgestaan te hebben steeg de temperatuur in ongeveer 2 min. al richting het midden. Verder blijft hij wel net onder het midden staan dus raakt niet oververhit. Iemand enig idee met wat voor probleem ik te maken zou kunnen hebben? Auto reed tot nu toe perfect, enige probleem heb ik dus met de v-snaar en de dynamo gehad maar die zijn nu gerepareerd en 1x maakte ik mee dat de auto stotterde onderweg en de "check engine" lamp brandde, ik heb er toen nog km'tje of 2 naar huis kunnen rijden en na het vervangen van de v-snaar + rechtzetten van de dynamo heb ik dat probleem ook niet meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:56

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

Misschien is er wat olie op de uitlaat terecht gekomen? Ik heb het zelf ook eens gehad, toen dacht ik dat mijn motor in brand stond omdat ik net hard aan het rijden was :P Ik heb uiteindelijk ook nooit gevonden waar het vandaan gekomen is.

Ik heb al van mensen gehoord waarbij een stuk van een plastic zak aan de uitlaat blijven plakken is en hetzelfde effect gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hi-Sintar
ETzPliskin schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 01:56:
Misschien is er wat olie op de uitlaat terecht gekomen? Ik heb het zelf ook eens gehad, toen dacht ik dat mijn motor in brand stond omdat ik net hard aan het rijden was :P Ik heb uiteindelijk ook nooit gevonden waar het vandaan gekomen is.

Ik heb al van mensen gehoord waarbij een stuk van een plastic zak aan de uitlaat blijven plakken is en hetzelfde effect gaf.
Maar het rook en geur komt niet uit de uitlaat maar onder de motorkap, daarom vrees ik het ergste...Ik zal morgen eens de olie bijvullen en controleren of er niets lekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:38
Toen het oliepijl laag was, heb je het toen bijgevuld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:17
SG->VV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-04 08:44
Hi-Sintar schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 00:47:
...

Wat me wel opviel is dat de auto snel warm wordt, dus na 2 uurtjes stilgestaan te hebben steeg de temperatuur in ongeveer 2 min. al richting het midden. Verder blijft hij wel net onder het midden staan dus raakt niet oververhit.
...
Na 2 uur is je motor niet ijskoud.. dus komt ie inderdaad snel weer op bedrijfstemperatuur...
Hi-Sintar schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 02:02:
[...]

Maar het rook en geur komt niet uit de uitlaat maar onder de motorkap, daarom vrees ik het ergste...Ik zal morgen eens de olie bijvullen en controleren of er niets lekt.
De uitlaat begint al in de motorruimte...

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je een lekke koppakking hebt dan zie je dat vrij snel. Motorkap zit dan meestal onder de oliespetters.
Blauwe rook duidt idd meestal op olie. Is de oliepomp wel ok :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-06 22:40

MrSleeves

You'll thank me later.

Zoiets heb ik ook gehad. Als ik op een gegeven moment hard optrok zag je de rook onder de auto uitkomen. Ik wete niet of dat nou koppakkingen waren, maar het werd volgens mij oliekeerringen genoemd ofzo. In ieder geval was de motor lek zeg maar.
Dus de olie liep uit de motor en kwam op de uitlaat terecht (heet) en daardoor begon het te roken. Bij inspectie bij de garage lieten ze het zien: de oliedruppels hingen tot achteraan de auto. Reparatie was erg duur en heb de auto verkocht (wel eerlijk de motorschade gemeld; automonteur kocht hem).

Op de plek waar ik altijd parkeerde (in de parkeergarage) ontstond ook wel een plek; maar dat was helemaal erg toen ik eens de dop na het oliebijvullen vergeten was terug te plaatsen :$ ; dat rookte pas (en dan ook nog 100-zoveel km ermee rijden). Gelukkig geen schade toen.

[ Voor 3% gewijzigd door MrSleeves op 16-03-2007 08:58 ]

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScorpionNL
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:37
Als het naar rubber ruikt ligt er waarschijnlijk wat weg te smeulen. Het zou ook kunnen dat je voorpijp/uitlaatspruitstuk lek is, en dat er daarom wat rook bij je motor vrij komt. Dit kun je controleren door iemand de uitlaat even af te laten dichten, en dan te kijken of er extra rook uit de motor komt.

[ Voor 25% gewijzigd door ScorpionNL op 16-03-2007 09:10 ]

Niet de moeite waard om te vermelden ^__^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-06 08:31

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Ik meen me te herinneren dat de oliepeil dichtbij de min was een week of 2 terug.
en
Ik heb sinds een maand of 2 een Hyundai Excel 1.5 uit 95
|:( als ik het goed begrijp heb je een auto uit '95, die heb je pas 2 maanden, dus je weet nog niet hoeveel Olie deze verbruikt, en dan constateer je dat de olie bijgevuld moet worden, maar dan wacht je 2 weken ???

[/onttopic]

Kijk eens even of je V snaar niet aanloopt, dat een Dynamo {alternator in dit geval] scheef zat is al raar (normaliter kan deze maar in een richting bewegen, om de snaar te spannen/losser te laten) wellicht is dit weer gebeurt en loopt de snaar aan

Beste film ooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hi-Sintar
Het probleem is opgelost, gelukkig was het iets kleins...Ik vreesde het ergste toen ik vanmiddag de motorkap open deed, overal was olie gelekt...De dynamo en de onderdelen in de omgeving waren zwart van de olie. Ik heb hem teruggebracht naar de garage die de dynamo had rechtgezet, wat bleek, ze hebben waarschijnlijk bij het rechtzetten van de dynamo het buisje waar de oliepeil ingaat kapotgemaakt. Hij lekte daar dus veel olie. Bij de sloop zelfde buisje gehaald uit een ander excel en binnen uurtje was het gefixed. Gelukkig viel het dus allemaal mee _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-06 21:45

mvz

muziek verslaafde

dus ze stuurden je weer weg? en je hebt zelf maar op de sloop gekeken voor een ander onderdeeltje?

je moet gewoon zeggen dat je het niet pikt, en dat ze het maar even hadden moeten fixen... 8)

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hi-Sintar
mvz schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 20:25:
dus ze stuurden je weer weg? en je hebt zelf maar op de sloop gekeken voor een ander onderdeeltje?

je moet gewoon zeggen dat je het niet pikt, en dat ze het maar even hadden moeten fixen... 8)
We gingen samen naar de sloop, de monteur is een bekende van mijn vader, heeft het daarna ook kostenloos gemaakt dus geen probleem :)
Pagina: 1