Toff schreef op zondag 25 maart 2007 @ 01:40:
[...]
T-splitsing? Waar heb jij het over? Afgezien van wat fish al aangaf (aansluitfactor 5...) heeft niemand gezegd dat je voor je splitter moet gaan splitten... T-splitters zijn zo jaren 80... Bij mij kwam de centrale na de splitter, maar inmiddels werkt het draadloos met DECT, dus dat is soswieso al geen probleem meer.
Zoals ik eerder aangaf, je moet het binenkomende "signaal" eerst naar je splitter brengen en daarna pas verspreiden in je huis, dan is er niets aan de hand.
dat is toch wat ik zeg. eerst DSL van de lijn splitten/filteren dan pas telefoons aansluiten. en met een T-splitsing bedoel ik alles waarbij de kopere draad word verdeeld/onderbroken en er dus singaal verlies optreedt.
de TS zoals ook in de Topic-Start staat maakt gebruik van een VoIP box i.c.m een ADSL verbinding. dus alle telefoons worden verbonden met deze VoIP box. deze zet het analoge telefoon singaal wat dus van de telefoons komt om in IP-pakketjes en verstuurt deze middels de ADSL verbinding. dus wat DECT te maken heeft met singaal verlies op een DSL-lijn mag je mij eens uitleggen.
DSL werkt niet eens over DECT maar over de hogere frequenties in de koperenkabel en zoals in elke kabel vindt er singaal velies plaats bij elke onderbreking. juist omdat DSL gebruik maakt van hoge frequenties en zeker als de afstand tot de telefoon centrale groot is, is de storing door onderbrekingen aan de telefoonkabel een reel probleem. door een filter te plaatsen wordt de storing van andere telefoons onderdrukt en het is daarom waarom het wordt ge-adviceerd om deze direct op het ISRA punt te plaatsen voordat er dus verdere onderbrekingen aan de koperenkabel verbinding naar de telefooncentrale hebben plaatsgevonden omdat dan het DSL-singaal nog het sterkst is.
ik zeg niet dat het plaatsen van het filter op de ISRA een noodzaak is voor DSL om te werken maar het is wel bevorderend voor het DSL-singaal waar je modem wijs uit moet worden. hoe sterker het singaal hoe beter/stabieler/sneller de DSL verbinding omdat meer frequenties geschikt zijn om informatie over te versturen.
DECT heeft hier niks mee te maken. DECT is niks meer dat een standaard om draadloos meerder analoge telefoons te gebruiken en zal daarom gewoon werken met een VoIP box omdat deze in feite de telefoon centrale naboost. de analoge telefoon denkt gewoon dat deze middels een kopere kabel verbonden is met de telefoon centrale terwijl deze verbinding eigenlijk over de DSL verbinding loopt.
mischien dat het verkeerd werd begrepen omdat ik het wordt splitter gebruikte ik bedoel dan natuurlijk het filter waarje aan 1 kant je DSL modem in plugt en aan de andere kant je huis telefoon(s). hoeveel het singaal precies afneemt weet ik niet maar die aansluitfactor van 5 kan best eens kloppen. de afstand tot de centrale speelt hier ook een rol in natuurlijk omdat deze bepaalt hoe sterk het singaal is zodra het het ISRA punt bereikt.
maar dit gaat eigenlijk off-topic omdat de TS geen analoge telefoons meer gebruikt, alhoewel een DECT setje ook een best alternatief zou kunnen zijn. Je sluit dan het basis station aan op de VoIP box en set boven een 2e handset neer. die kun je dan ook nog makkelijk uitbereiden.