Telefoonlijn doorlussen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.041 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 160341

Topicstarter
Ik heb bij mijn tante ADSL met VoIP geïnstalleerd. Alles is goed gegaan, maar nu heeft ze alleen een 2e telefoon boven staan. Deze zit aangesloten op het stopcontact van de 1e telefoon. Die aansluiting heb ik dus los moeten halen om storingen te voorkomen.

Nu zit alles als volgt aangesloten:
  • Telefoonlijn komt binnen
  • Splitter
  • 2 kabels naar modem (ADSL en VoIP)
  • VoIP naar telefoon en ADSL naar computer
Wat ik dus nog voor elkaar wil krijgen is dat de 2e telefoon ook op de VoIP aangesloten wordt. In principe is dit wel mogelijk en heb ik ook al een idee hoe ik het kan doen. Maar het probleem is dat mijn telefoonlijn die naar boven loopt te kort is om buiten de muur te komen.

Nu vroeg ik me af of die telefoonlijn gewoon door te lussen is en hoe ik dat dan moet doen.
Ik heb het geprobeerd met een andere telefoonlijn, maar die draadjes waren zo dun dat ze steeds afbraken bij het strippen.

Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?
Al vast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

refrase:
waarom sluit je de draad die normaal naar je isra ging niet aan op je voip draad ?

[ Voor 49% gewijzigd door Fish op 16-03-2007 00:03 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

fish schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 00:02:
refrase:
waarom sluit je de draad die normaal naar je isra ging niet aan op je voip draad ?
^^met stom
Of koop een DECT setje met 2 handsets...

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
fish schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 00:02:
refrase:
Mag ik vragen hoe je dit bedoelt?
Wat is isra?

Het probleem is dus dat er in de meterkast geen telefoonaansluiting/kabel licht. Hierdoor heb ik dus in de kamer de modem neer moeten zetten en de boel aan moeten sluiten. Maar doordat het 2e toestel in de muur aangesloten zat kan ik deze niet doortrekken naar buiten, daar is de kabel te kort voor.
Afbeeldingslocatie: http://www.ojw-regio.nl/test/adslvoip.JPG
Zoals hierboven is de situatie nu.
Het tweede toestel is niet rechtstreeks vanaf de modem bereikbaar maar moet via de muur naar boven. Ik kan de lijn vanaf de modem splitsen, maar hoe kan ik die dan aansluiten op de huidige lijn naar boven toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:47
Je moet de draad van je 2e telefoon loskoppelen in je contactdoos en dan de twee draadjes (rood en blauw) verlengen en aansluiten op je modem, of bij de 1e telefoon parallel of op een tweede aansluiting als je die hebt.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Juist, inderdaad precies het idee wat ik al had!

Maar hoe krijg ik ze op elkaar?
Ik heb het namelijk al geprobeerd, maar de draden braken steeds af omdat ze te dun waren!
Is het mogelijk met stekkertjes die op elkaar aan te sluiten zijn (mannetje vrouwtje bijvoorbeeld) of kan het door middel van een kroonsteen idee?

Daar zocht ik eigenlijk een oplossing voor, of een hele andere manier natuurlijk als iemand een beter idee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Eigenlijk vrij simpel: kabel vervangen door een langere. Gewoon bij de contactdoos onder de kabel losmaken, nieuwe kabel er aan vastmaken, en aan de bovenkant kabel er uit trekken. Zooi opnieuw afmonteren en klaar is klara :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191133

je kunt ook kijken naar een RJ-11 vebinding's blokje zoals die bij utp a.k.a RJ-45 wel eens worden gebruikt. zorg wel dat je goed kwaliteit blokje's gebruikt, bijvoorkeur metalen niet plastic.

ook wat The Eagle zegt werkt vaak goed. kabels liggen vaak in een kabel buis. als je de langere kabel beneden er aan vastbind en dan de kabel er aan de bovenkant uit trekt komt de nieuwe langere kabel in de buis te zitten. zorg wel dat deze goed vastzit want je krijgt maar 1 kans.

daarnaast volg ik je schema niet helemaal. heb je nou de adsl splitter achter of voor het modem geplaast?

en isra is het punt waar de koperen kabel het huis binnenkomt en waar de splitter dus moet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kom ik bij een volgend probleem, ik weet niet hoe lang de kabel is en hoeveel hoeken en bochten er in de buisjes zitten tot aan het andere contactpunt.

Ik heb zoiets ooit zelf thuis geprobeerd en ben er een dag druk mee geweest om alleen nog maar de trekveer door de leiding te krijgen.

Ik hoop eigenlijk op een goede manier om de kabel te verlengen, maar als dat geen goede oplossing is dan zal ik idd nieuwe moeten trekken. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dan is dit denk ik de simpelste oplossing:

http://www.conrad.nl/goto/?product=261807 of http://www.conrad.nl/goto/?product=261777.

zijn vast ook wel bij de onderdelenboer om de hoek te krijgen, let wel op de kwaliteit anders kan het singaal verlies al snel dramatische worden. uit mijn ervaring zijn metallen of de dikkere plastics beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBeat
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-03 15:16
Anoniem: 160341 schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 12:04:
Ik heb zoiets ooit zelf thuis geprobeerd en ben er een dag druk mee geweest om alleen nog maar de trekveer door de leiding te krijgen.
Don't worry, die 'trekveer' zit er al in, maar dan in de vorm van een telefoonkabel. je hebt dus geen trekveer meer nodig ;)

gewoon de nieuwe kabel (heel goed) aan de oude vast maken (beneden) en dan boven de oude kabel d'r uit trekken, op die manier trek je tegelijkertijd de oude kabel eruit en de nieuwe erin.
Pino schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 11:39:
Je moet de draad van je 2e telefoon loskoppelen in je contactdoos en dan de twee draadjes (rood en blauw) verlengen en aansluiten op je modem, of bij de 1e telefoon parallel of op een tweede aansluiting als je die hebt.
Anoniem: 191133 schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 11:59:ook wat The Eagle zegt werkt vaak goed. kabels liggen vaak in een kabel buis. als je de langere kabel beneden er aan vastbind en dan de kabel er aan de bovenkant uit trekt komt de nieuwe langere kabel in de buis te zitten. zorg wel dat deze goed vastzit want je krijgt maar 1 kans.

XBOX Live Gamertag > NBeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:13

WouterG

Dit is geen ondertitel

Probeer er dan gelijk een UTP kabel door te trekken. Prima te gebruiken voor telefonie en als je later wat anders wilt dan kun je tevens een pc erop aansluiten. Netwerk gebruikt maar 4 aders en telefonie twee. In een UTP kabel zitten er 8. Ik heb het al jaren probleemloos werken zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 16:05
Dat is risco nemen: als je niet weet hoe de kabel loopt en je trekt er dan een dikkere draad door heb je de kans dat iets afbreekt, hoe goed je het ook vastmaakt.

Hoe heb jij die draadjes trouwens aan elkaar proberen te maken? gewoon draaien? Dat is zelfs voor een amateur erg amateuristisch.
Ga eens bij de bouwmarkt informeren... komen ze zo met tien verschillende oplossingen daarvoor.

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103563

Ik heb ooit een telefoondraad getrokken van de zolder naar mijn kamer. De buis lag er al, maar er was geen draad door te krijgen op de traditionele manier, door er eerst een trekdraad door te steken. (onderweg was er blijkbaar iets dat blokkeerde).
hoe had k dat opgelost:

een draad wol genomen en daar vislijnloodjes aan geknepen aan het uiteinde.
dan het andere uiteinde vastgeknoopt aan een paal/buis dat in de buurt was.
dan de draad laten zakken in het eerste stukje buis.
dan heb ik ... de stofzuiger genomen in mijn kamer en die gehouden aan de andere kant van de buis.
(werkelijk in NO time was dat wollen draadje mooi door de buis gelegd 8) )
dan derna een fijne ijzerdraad aan de wollen draad gehangen en die erdoor getrokken.
en uiteindelijk heb ik de telefoondraad met de ijzerdraad door de buis getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-06 19:19

Toff

FP ProMod
Anoniem: 160341 schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 23:55:
Ik heb het geprobeerd met een andere telefoonlijn, maar die draadjes waren zo dun dat ze steeds afbraken bij het strippen.
Als strippen het probleem is, probeer het omhulsel van de individuele draadjes dan eens een beetje warm te maken met een aansteker, dan kan je met je nagels strippen zonder de aders te beschadigen.

Als het een "ouderwetse" telefoonaansluiting is, kan je overwegen om de telefoon van boven aan te sluiten op de bovenste twee polen en de splitter op de onderste twee (andersom mag ook ;)).
Eventuele interne verbinding tussen onder en boven moet je dan wel uit de contactdoos slopen.
"Boven" heeft dan geen verbinding, maar die leg je aan vanaf je modem, met een draadje naar dezelfde stekker waar je splitter mee wordt aangesloten, maar dan op de bovenste polen.
Met een modernere "modulaire" aansluiting zou het ook moeten kunnen, maar daar heb ik geen ervaring mee - tenminste niet met inbouwcontactdozen - dus dat valt misschien tegen kwa pielwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:00
Als je consequent de verbinding vanaf het ISRA-punt via rood/blauw naar het modem laat lopen ( deze twee draadjes zijn voldoende),dan kun je de witte en oranje gebruiken om de verbinding terug naar de contaktdoos, en het tweede toestel te maken.
De ouderwetse telefoonstopcontakten verbonden intern door als de steker eruit was geloof ik, dus dat moet je vermijden.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:33

mvds

Totally awesome!

Anoniem: 191133 schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 11:59:
je kunt ook kijken naar een RJ-11 vebinding's blokje zoals die bij utp a.k.a RJ-45 wel eens worden gebruikt. zorg wel dat je goed kwaliteit blokje's gebruikt, bijvoorkeur metalen niet plastic.
Je zal best moeite moeten doen om een metalen te vinden dnek ik zo aangezien ze altijd van plastic zullen zijn. We hebben het over een RJ11/12/45 verbindingsblokje he, niet over een coax (radio/TV) splitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik gebruik ze hier zelf ook omdat wij hier thuis een best wel lastige huis-structuur hebben met een voor en achterkamer met de voordeur en dus ook het halletje aan de zijkant van het huis.

de ISRA komt in de voorkamer het huis binnen en daar staat dan ook het modem. maar de meeste computers staan weer in de achterkamen met de computer van mijn broertje weer in de voorkamer. kortom er loopt dus een kabel van de router naar een centrale 24poort gigabit switch in de achterkamer, en van de switch loopen weer 4 kabels terug naar de computer van mijn broertje, een "gast" pc voor als vrienden langskomen en een aansluitkabel voor als mensen hun laptop meenemen.

er loopt daarom een buis onder het halletje door waar deze kabels in liggen met aan het uiteinde in de achterkamer zo'n RJ45 blokje. allemaal aangesloten op de gigabit switch en het netwerk is niet de reden dat overdrachtsnelheid stopt bij 45MB/s. dat komt door de hd's die het niet meer bijhouden.

moraal van het verhaal: die blokjes werken gewoon. als je hoge kwaliteit kabels gebruikt en goede kwaliteit, het mag van plastic als het maar goed dik plastic is, blokjes. ik heb hier een kabel van 25 meter welke bestaat uit 4 verschillende kabels met blokjes aanmekaar en haal nog ruim 700Mbit/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-06 19:01
Klein probleempje...
Als je de bestaande telefoonlijn wil gebruiken moet je boven een 2e splitter gebruiken.
Anders ligt je internet er meteen uit als je je telefoon opneemt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

waarom koop je niet gewoon een 2e splitter en sluit je die boven aan (muv de DSL uitgang) ruis weg en telefoon doet het weer.

spraak + data gaan toch samen door de lijn heen. die splitter filtert het spraakgedeelte alleen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

amauer schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 22:29:
Klein probleempje...
Als je de bestaande telefoonlijn wil gebruiken moet je boven een 2e splitter gebruiken.
Anders ligt je internet er meteen uit als je je telefoon opneemt :)
dat mag je eens uitleggen.

*DSL gebruikt weliswaar de zelfde kabel maar een compleet ander frequentie gebied. dat zou betekenen dat de telefoon singallen uitzendt die de regio die het *DSL modem gebruikt?!?!

of bedoel je de gebruikelijke 50/50 die elk singaal dat over een kabel gaat bij een T-splitsing krijgt. het kan zijn dat het singaal van zulke lage kwaliteit, door afstand tot de centrale bijvoorbeeld, is dat het de 50% reductie van de T-splitsing niet overleeft. maar dat heeft niks te maken met of je de telefoon opneemt of niet.

de splitter moet gewoon gelijk geplaats worden op het ISRA punt, dus waar de koperen telefoonkabel het huis binnenkomt. en hoeveel extra analoge telefoons je aansluit maakt dan niet meer uit voor je *DSL singaal.

maar de TS maakt gebruik van VoIP dus dan wordt het analoge telefoon singaal omgezet naar IP-pakketjes en die worden via de *DSL verbinding verstuurt. dus hoe je internet wil wegvallen als je de telefoon opneemt mag je mij best een uitleggen. of kun je niet internetten en bellen tegelijk met VoIP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Anoniem: 63975 schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 22:34:
waarom koop je niet gewoon een 2e splitter en sluit je die boven aan (muv de DSL uitgang) ruis weg en telefoon doet het weer.

spraak + data gaan toch samen door de lijn heen. die splitter filtert het spraakgedeelte alleen maar.
Helemaal waar!
Anoniem: 191133 schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 22:43:
[...]de splitter moet gewoon gelijk geplaats worden op het ISRA punt, dus waar de koperen telefoonkabel het huis binnenkomt.
Waarom? Buiten ligt er wel een paar honderd meter koperkabel, maar binnen zou dat niet mogen? Bij mij zit de splitter al jaren tot volle tevredenheid ruim 8 meter van het heilige ISRApunt en ik heb nog nooit iets gemerkt van storing of verminderde snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

het gaat niet om het aantal meters, maar om de T-splitsingen.

buitenshuis ligt de kabel als een lange draad waarbij het singaal elke meter een paar procent afneemt. maar zodra deze binnenshuis ineens middels een T-splisting naar de woonkamer, keuken, slaapkamer whatever heen gaat vinder er telkens bij elke T-splitsing een 50/50 plaats. daar gaat het om en daarom plaats je die splitter dus op het ISRA-punt waardoor de splitter de eerste T-splising wordt.

ik zou zeggen plaats eens op die 8 meter, om de 50cm een T-splitter met een telefoon toestel. wedden dat je een verminderd/geen singaal krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

sorry hoor maar het aantal t splitsingen maakt niks uit, het is geen coax

je totale aansluitfactor wel (max 5)
ik geloof dat factor 1 600 ohm is, en 5 zal dan wel 120 ohm zijn

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Anoniem: 191133 schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 23:27:
het gaat niet om het aantal meters, maar om de T-splitsingen.

buitenshuis ligt de kabel als een lange draad waarbij het singaal elke meter een paar procent afneemt. maar zodra deze binnenshuis ineens middels een T-splisting naar de woonkamer, keuken, slaapkamer whatever heen gaat vinder er telkens bij elke T-splitsing een 50/50 plaats. daar gaat het om en daarom plaats je die splitter dus op het ISRA-punt waardoor de splitter de eerste T-splising wordt.

ik zou zeggen plaats eens op die 8 meter, om de 50cm een T-splitter met een telefoon toestel. wedden dat je een verminderd/geen singaal krijgt.
T-splitsing? Waar heb jij het over? Afgezien van wat fish al aangaf (aansluitfactor 5...) heeft niemand gezegd dat je voor je splitter moet gaan splitten... T-splitters zijn zo jaren 80... Bij mij kwam de centrale na de splitter, maar inmiddels werkt het draadloos met DECT, dus dat is soswieso al geen probleem meer.
Zoals ik eerder aangaf, je moet het binenkomende "signaal" eerst naar je splitter brengen en daarna pas verspreiden in je huis, dan is er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 161430

ik zet gewoon meerdere telefoon aansluitingen op 1 voip kanaal van het modem, geeft nooit geen problemen, je kan ja toch maar met 1 toestel bellen/gebeld worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-06 15:56
Anoniem: 160341 schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 23:55:
Maar het probleem is dat mijn telefoonlijn die naar boven loopt te kort is om buiten de muur te komen.

Nu vroeg ik me af of die telefoonlijn gewoon door te lussen is en hoe ik dat dan moet doen.

Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?
Een betere striptang gebruiken :P :P
Telefoondraadjes zijn normaal toch niet zo dun dat je die niet fatsoenlijk kunt strippen... (als je een breekmes gebruikt kan ik er wel inkomen dat't niet wil lukken natuurlijk)
Als dat niet helpt kun je ook met een aansteker de isolatie van de draadjes wegbranden (gezond is wat anders)

Wat je dan eventueel kunt doen ipv. de draad te verlengen is de telefoonstekker in de muur vervangen door een dubbele RJ11 stekker (of eventueel RJ45+RJ11 om het verschil duidelijker te zien). Een van die stekkers voor de telefoonlijn die van buiten komt en de tweede voor de lijn naar boven; Zo ziet de installatie er iets verzorgder uit dan als je gewoon de draad van de modem naar de telefoonlijn trekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

somige snoertjes zijn echt aleen maar geschikt om te knijpen en zijn gewoon niet fatsoenlijk te strippen. dan zeg ik gewoon snoer weg pleuren en een nieuwe nemen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toff schreef op zondag 25 maart 2007 @ 01:40:
[...]
T-splitsing? Waar heb jij het over? Afgezien van wat fish al aangaf (aansluitfactor 5...) heeft niemand gezegd dat je voor je splitter moet gaan splitten... T-splitters zijn zo jaren 80... Bij mij kwam de centrale na de splitter, maar inmiddels werkt het draadloos met DECT, dus dat is soswieso al geen probleem meer.
Zoals ik eerder aangaf, je moet het binenkomende "signaal" eerst naar je splitter brengen en daarna pas verspreiden in je huis, dan is er niets aan de hand.
dat is toch wat ik zeg. eerst DSL van de lijn splitten/filteren dan pas telefoons aansluiten. en met een T-splitsing bedoel ik alles waarbij de kopere draad word verdeeld/onderbroken en er dus singaal verlies optreedt.

de TS zoals ook in de Topic-Start staat maakt gebruik van een VoIP box i.c.m een ADSL verbinding. dus alle telefoons worden verbonden met deze VoIP box. deze zet het analoge telefoon singaal wat dus van de telefoons komt om in IP-pakketjes en verstuurt deze middels de ADSL verbinding. dus wat DECT te maken heeft met singaal verlies op een DSL-lijn mag je mij eens uitleggen.

DSL werkt niet eens over DECT maar over de hogere frequenties in de koperenkabel en zoals in elke kabel vindt er singaal velies plaats bij elke onderbreking. juist omdat DSL gebruik maakt van hoge frequenties en zeker als de afstand tot de telefoon centrale groot is, is de storing door onderbrekingen aan de telefoonkabel een reel probleem. door een filter te plaatsen wordt de storing van andere telefoons onderdrukt en het is daarom waarom het wordt ge-adviceerd om deze direct op het ISRA punt te plaatsen voordat er dus verdere onderbrekingen aan de koperenkabel verbinding naar de telefooncentrale hebben plaatsgevonden omdat dan het DSL-singaal nog het sterkst is.

ik zeg niet dat het plaatsen van het filter op de ISRA een noodzaak is voor DSL om te werken maar het is wel bevorderend voor het DSL-singaal waar je modem wijs uit moet worden. hoe sterker het singaal hoe beter/stabieler/sneller de DSL verbinding omdat meer frequenties geschikt zijn om informatie over te versturen.

DECT heeft hier niks mee te maken. DECT is niks meer dat een standaard om draadloos meerder analoge telefoons te gebruiken en zal daarom gewoon werken met een VoIP box omdat deze in feite de telefoon centrale naboost. de analoge telefoon denkt gewoon dat deze middels een kopere kabel verbonden is met de telefoon centrale terwijl deze verbinding eigenlijk over de DSL verbinding loopt.

mischien dat het verkeerd werd begrepen omdat ik het wordt splitter gebruikte ik bedoel dan natuurlijk het filter waarje aan 1 kant je DSL modem in plugt en aan de andere kant je huis telefoon(s). hoeveel het singaal precies afneemt weet ik niet maar die aansluitfactor van 5 kan best eens kloppen. de afstand tot de centrale speelt hier ook een rol in natuurlijk omdat deze bepaalt hoe sterk het singaal is zodra het het ISRA punt bereikt.

maar dit gaat eigenlijk off-topic omdat de TS geen analoge telefoons meer gebruikt, alhoewel een DECT setje ook een best alternatief zou kunnen zijn. Je sluit dan het basis station aan op de VoIP box en set boven een 2e handset neer. die kun je dan ook nog makkelijk uitbereiden.
Pagina: 1