[XP] Autoupdate uitgeschakeld, toch melding bij afsluiten?*

Pagina: 1
Acties:

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-03 11:44

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Topicstarter
Tja, ik wil vanmiddag mijn laptop uitzetten krijg ik opeens de mogelijkheid om eerst een update uit te voeren en dan uit te schakelen... huh? Ik had niets geïnstalleerd... nou ja, gewoon hibernate gekozen en verder niet meer over nagedacht.

Zet ik vanavond thuis mijn desktop uit, verdomd, precies hetzelfde... En nee, automatische updates staat op beide machines uit en ik heb zeker weten niet een update geïnitieerd...

Iemand een idee wat voor een update het is, en vooral hoe hij geïnstalleerd is geraakt ondanks dat het uit staat en last but not least hoe ik deze nu nog kan tegenhouden?

Heb al bij remove software gekeken, ook met show updates aan en daar staat niets bij van de laatste maand. In de log van hijackthis staat niets wat er niet thuishoort, in de runonce van de registry vind ik niets geks, heel irritant.... 8)7

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Installeer het gewoon?

Waarschijnlijk download je automatisch updates, en vraagt ie om ze te installeren ;) Daarmee dat je ze door je 'strot krijgt geduwt'

Waarom zou je ze willen tegenhouden?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Die update is gewoon van Microsoft, je weet wel dat bedrijf die ervoor zorgt dat jouw hele systeem lekker makkelijk draait.
Zie je als de pc aan staat rechtsonder in de taakbalk iets over updates? Misschien dat je hem daar alsnog tegen kan houden. Anders zal je hem gewoon moeten laten installeren, het is geen virus oid.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Snakiej schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 23:24:
Installeer het gewoon?

Waarschijnlijk download je automatisch updates, en vraagt ie om ze te installeren ;) Daarmee dat je ze door je 'strot krijgt geduwt'

Waarom zou je ze willen tegenhouden?
Hij zegt in de topicstart toch dat automatische updates uit staan ;) . Krijg je ook de melding welke update dit is?

• hufkes

hufkes

Topicstarter
Nee nee nee, ik heb alle automatische updates uitstaan! En nee, ik ga echt niet een systeem waar ik mijn brood mee moet verdienen bijwerken omdat ze in Redmond vinden van wel... Per definitie installeer ik pas updates die al tijden uitzijn tenzij er écht iets erg aan de hand is of ik de tijd heb om eea weer te repareren wanneer het fout gaat :(

Dat jullie een grenzeloos vertrouwen in de firma microsoft hebben ok, maar ik begin er niet aan op die manier, ben gekke Gerritje toch niet?

@Aloys: nee, ik krijg helemaal geen melding, niet tijdens het werk of wat dan ook. Krijg alleen bij het afsluiten dat hij automatisch de keuze "Install updates and shutdown" ofzo had gekozen ipv hibernate wat ik normaal gesproken doe. Staat niets bij, geen KB-nummertje of iets dergelijks en dus ook in de registry is niets terug te vinden.

[ Voor 25% gewijzigd door hufkes op 15-03-2007 23:30 ]

---

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-02 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

hufkes schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 23:27:
Nee nee nee, ik heb alle automatische updates uitstaan! En nee, ik ga echt niet een systeem waar ik mijn brood mee moet verdienen bijwerken omdat ze in Redmond vinden van wel... Per definitie installeer ik pas updates die al tijden uitzijn tenzij er écht iets erg aan de hand is of ik de tijd heb om eea weer te repareren wanneer het fout gaat :(

Dat jullie een grenzeloos vertrouwen in de firma microsoft hebben ok, maar ik begin er niet aan op die manier, ben gekke Gerritje toch niet?
Je machine waarmee je je brood verdient laat je bewust kwetsbaar (aangezien je geen updates installeerd)? Tja tis maar waar je je prettig bij voelt.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Maybe een idee om een systeemherstelpunt te maken, en daarna te installeren? Of gewoon een backup? Als het in het shutdownlijstje terechtkomt lijkt het mij geen update van derden. En of je nou wilt of niet: in dit geval is Microsoft wel te vertrouwen. (Ik neem aan dat jij op je werk legale windows gebruikt :))

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Je kan het raar vinden dat iedereen zomaar updates installeerd maar volgens mij is er dan maar een iemand die raar aan het denken is :D
Microsoft lanceerd een product, jij hebt er een dermate groot vertrouwen in dat je ervoor kiest om Windows te gebruiken, en wanneer Microsoft dan zegt 'Oh shit, er zit nog een foutje in, installeer dit en je hebt er geen last meer van.' blokkeer jij volledig? Ik vind je redenatie iig nergens op slaan. Gebruik dan geen Windows als je het zo kut vindt?

offtopic:
Ik ben de update ook tegengekomen. Hij is geïnstalleerd en guess what? Ik leef nog \o/

[ Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 15-03-2007 23:37 ]

• hufkes

hufkes

Topicstarter
Dukey schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 23:31:
[...]

Je machine waarmee je je brood verdient laat je bewust kwetsbaar (aangezien je geen updates installeerd)? Tja tis maar waar je je prettig bij voelt.
Ok, toen ik het getikt had wist ik dat deze opmerking zou komen, maar aangezien ik hier verder keurig achter firewalls en een redelijk ingeregelde server zit is het antwoord ja. De kans dat er wat misgaat door een foute update is hier groter dan de kans dat er een exploit gebruikt wordt... Dus ik wens gewoon niet dat iemand zonder te vragen zooi installeert, alleen de auto update van de virusscanners (server) mag automatisch en voor de rest:
If it ain't broke, don't try to fix it!

---

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ik heb inderdaad vandaag ook een aantal updates gekregen, 1ntje was update voor software removal tool, maar ik weet niet waar ik kan opzoeken... Anders deed ik het wel.

Wie helpt?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

hufkes schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 23:35:
[...]

Ok, toen ik het getikt had wist ik dat deze opmerking zou komen, maar aangezien ik hier verder keurig achter firewalls en een redelijk ingeregelde server zit is het antwoord ja. De kans dat er wat misgaat door een foute update is hier groter dan de kans dat er een exploit gebruikt wordt... Dus ik wens gewoon niet dat iemand zonder te vragen zooi installeert, alleen de auto update van de virusscanners (server) mag automatisch en voor de rest:

[...]
Stel die firewall dan zo in dat de Windows Updater geen contact meer met Redmond kan maken, heb je er voortaan geen last meer van :)

• hufkes

hufkes

Topicstarter
@fsfikke: da's een heel andere discussie, herstelpunten staan overigens ook uit, als het grondig fout gaat dan heb ik een ghostimage waarna ik handmatig een aantal updates installeer en vervolgens weer uren bezig ben om al mijn andere programma's opnieuw goed werkend te krijgen.. Een herstelpunt terugzetten is echt geen 100% garantie dat alles weer terug bij af is, totdat ze ophouden met die achtelijke registry-entry hier, dll-tje daar structuur zal je dat nooit goed waterdicht krijgen.

Dus als microsoft vindt dat er een foutje in hun software zit, dan moeten ze dat laten weten, en liefst zo uitgebreid mogelijk. Kan ik persoonlijk beslissen of ik de gok neem om de update te installeren of dat ik de "gok" neem (al dan niet omdat het een voor mij totaal irrelevante update is!) om verder te leven zonder die vreselijke belangrijke update... Mijn systeem, mijn keuze, mijn kennis over mijn systeem. Misschien doe ik het zondagochtend wel zodat ik tijd heb om als een van mijn programma's opeens niet meer werkt de boel weer compleet opnieuw te installeren. Of misschien wil ik het wel even uitstellen tot ik die opdracht die volgende week af moet zijn klaar heb...

Zoals de feministen vroeger zeiden "Baas in eigen buik", hang ik de stroming "Baas in eigen PC" aan.

---

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als een systeem goed draait zoals IE6 ga ik echt niet IE7 installeren. En zeker weten dat die voorlopig de komende jaren niet op mijn systeem staat. Als ik een update niet wil dan doe ik het ook niet. ik heb altijd zo gezeur met die update en het ergste is die WGA check omdat die vrij veel systeemresource moet vreten. Ik moet deze constant installeren en word er echt helemaal dol van. Waarom moet je de gebruiker verplichten dit te installeren? Nou mijn update werkte bij mij mijn Avafind niet meer correct. Nou dat is fijn.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ok, ik snap je redenatie. Dan is het inderdaad een kwestie van vertrouwen (en een beetje paranoia? ;) ) in de updates van MS (let wel ze douwen je niet elk klein mieserig updateje door je strot, alleen met 'belangrijke').

Dan kan ik je helaas niet verder helpen, ik weet niet hoe je dit kan stoppen.

• hufkes

hufkes

Topicstarter
Tja, ik weet dat je wanneer je "download but ask first" of zo hebt aanstaan, dat je dan een geel schildje krijgt waarop je kunt klikken en dan kom je in een schermpje waarin staat welke updates er zijn en daar staat dan ook een link naar het kb-artikel bij zodat je kunt nalezen wat het doet... maar hoe krijg ik dat schildje of eigenlijk dat scherm wat er na hoort te komen waar je aangeeft welke je wel of niet wilt? Er moet toch gewoon een commando zijn om dat scherm op te roepen?

PS: ga naar mijn bedje, dromen van niet bemoeizuchtige softwareleveranciers... mijn pak melk gaat toch ook niet naar de boer bellen om na te vragen of er wellicht wat meer dioxine in moet? PC blijft mooi aan en we gaan van het weekend wel verder zoeken. Als iemand hetzelfde heeft en/of wel heeft geïnstalleerd, graag even het linkje naar het kb artikel :)

[ Voor 27% gewijzigd door hufkes op 16-03-2007 00:04 ]

---

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-03 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mijn systeem was helemaal up2date toen ik vandaag een Windows Update draaide, de enige update die ik langs zag komen was van de removal tool, en, jaja, een update voor reliability. Ging over een stopfout die je kon krijgen, 0xA1 en 0xA0 geloof ik. Ik heb ook de volledige auto update uitstaan, controleer wel handmatig als er updates zijn, scheelt processor bij het opstarten, dat wil je niet weten. Bij elke boot gaat hij anders controleren of er updates zijn, dat wil ik niet, ga niet onnodig mijn cpu gebruiken. Ik heb overigens die melding niet terwijl ik de update nog moet installeren. Laptop heeft die update wel gekregen, handmatig, maar mijn computer nog niet. Draai eens handmatig een Windows update, staat die reliability/stability er niet bij, dan was dat hem. KB nummer is KB929338.

Commandline FTW

• zx9r_mario
  • Nu online
Op mijn notebook kreeg ik ook een windows update erdoor heengeduwd en hij wou gelijk herstarten.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Goed als je die update negeert, en zelf even naar de updatesite gaat kom je er vanzelf achter welke het is.

Microsoft brengt de updates uit om je computer beter te laten werken en te beveiligen. Niet om je te plagen. Laten we de discussie daarover en de niets toevoegende posts over jouw windowsupdate-ervaring maar achterwege en zoeken naar de reden waarom bij uitgeschakelde automatische updates deze melding toch nog door komt. Dat vind ik net als topicstarter een beetje vreemd.

Ik verander de topictitel ook even, "door mijn strot geduwd" vind ik wat overdreven.
[XP] Krijg update door mijn strot geduwd, weet niet welke. > [XP] Autoupdate uitgeschakeld, toch melding bij afsluiten?*

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• hufkes

hufkes

Topicstarter
Sorry meneer modje, geef direct toe dat ik lichtelijk overdreven reageerde :) Was beetje pissig maar dank voor het aanpassen van de titel. Voor zover ik kan zien is er dus ook nog niets echt geïnstalleerd, er wordt alleen verwacht dat je bij het afsluiten de boel laat installeren.

Blijft dus wel erg apart dat ze klaarblijkelijk bij het automatische updaten zich waarschijnlijk normaal wel aan de door mij gekozen instelling houden, maar bij deze opeens niet. Kan ook niet zeggen dat wanneer het inderdaad om KB929338 gaat, dat dit nu van een dergelijke gigantische belangrijkheid getuigd dat die echt persé zou moeten worden geïnstalleerd. Als ik nou geen last heb van crashes en stop-errors?

Overigens blijven bij mij dus de volgende vragen over:

• Waarom heeft MS ineens besloten dat dit zo belangrijk is dat ze zicht niet aan de gebruikersinstellingen houden?
• Auto-update uitschakelen volgens de methode microsoft is schijnbaar geen écht uitschakelen?

• Hoe kan ik zelf dat scherm dat normaal achter het gele schildje schuil gaat oproepen wanneer er geen schildje zichtbaar is

• Hoe kan ik - anders dan mijn firewall blokkeren voor verkeer naar microsoft - zorgen dat hij werkelijk niet meer updates gaat checken?

---

Verwijderd

De eventlog doorspitten en kijken om welke update het gaat, misschien dat office of een ander microsoft programma (windows defender ?) zichzelf heeft geupdate.

Maar het zou bv. ook je virusscanner kunnen zijn die een patch nodig heeft om correct te draaien, dunno...

Ik zal me er niet al te druk om maken maar kan me wel voorstellen.

[edit]
Was het niet WUPDATE.LOG waar je dit in terug kunt vinden ?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2007 13:05 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoe kan ik - anders dan mijn firewall blokkeren voor verkeer naar microsoft - zorgen dat hij werkelijk niet meer updates gaat checken?
Dat zou kunnen door in je Hosts bestand update.microsoft.com erin te zetten en naar 127.0.0.1 te verwijzen. Je krijgt dan geen enkele update meer binnen, maar je kan ook zelf niet meer updaten, tenzij je voor het openen van de update site die regel als comment zet. Je kan ook zelf elke maand gaan kijken voor updates en ze allemaal gaan verbergen zodat deze er alsnog niet doorkomen.
Waarom heft MS ineens besloten dat dit zo belangrijk is dat ze zich niet aan de gebruikerinstellingen houden?
Ik heb geen idee, ik heb dit ook nog nooit gehad en gisteren heeft mijn computer toch echt lang genoeg aangestaan om eventueel te zoeken naar een update en deze door te voeren zonder dat ik het zou merken. En met lang genoeg, bedoel ik echt uren. Mijn processorgebruik is niet opeens omhoog gegaan om te gaan zoeken oid. Bel microsoft eens op hierover, misschien dat zij het weten (hoewel ik dat betwijfel).

@Blackspot:
WUPDATE.LOG? Ik begrijp dat het een logbestand is van windows update, maar als je die nou niet hebt? Ik heb net mijn hele schijf afgezocht naar dit bestand, maar het is er niet, terwijl ik net nog een update heb geïnstalleerd. Andere plek waar je dit kan zien? Overigens staat die update, KB929338 gewoon in mijn software lijst onder updates, geïnstalleerd op 15-03-2007 op mijn laptop en van vandaag op mijn computer, zelfs voor de herstart.

Commandline FTW

• ikweetniks
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-04-2022
He je heb autoupdate uitschakelen via het configuratiescherm.
En je heb update nog draaien als een service.
Je moet ze allebei uitschakelen alleen in het configuratie scherm is niet genoeg vandaar dus dar tie toch die update heb binnengehaald draait nog steeds als service op de achtergrond.
My 2 cents.

• hufkes

hufkes

Topicstarter
mm ja, die service zou zo maar kunnen ja... verder redirecten naar localhost kan natuurlijk en even commenten wanneer ik wél wil update, kan.. is niet moeilijk ofzo, maar zou niet nodig moeten zijn...

---

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb geen van beide gedaan en kreeg die melding absoluut niet. Let wel op als je die Auto Update Service uitschakeld, Windows Update werkt ook niet, hij moet echt specifiek op Automatisch staan, handmatig werkt niet voor handmatig updaten. Ik hoop voor je dat het een one time event is. Als het nog vaker gebeurt kan er wat aan de hand zijn.

Commandline FTW

Pagina: 1