UTP kabel werkt wel bij oud modem, niet bij nieuw modem???

Pagina: 1
Acties:

• The_Big_Easy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-01 08:40
Hi, Ik heb hier een maffe situatie wat ik niet kan snappen... Ik word er 8)7 van...

Wat is er aan de hand: ik heb een tijdje geleden telefonie via @Home aangevragen. Hiervoor kreeg ik een nieuw kabelmodem toegestuurd, mijn oude Motorola modem heeft nl. geen VOIP mogelijkheden. Het nieuwe modem is een Touchstone/Arris-B met naast de default RJ45 connector ook een RJ11 connector.

Ik kreeg met dit nieuwe modem geen link up naar mijn Linksys WRT45G router en ook een rechtsreekse verbinding met mijn PC kreeg ik niet voor elkaar. Ik heb meerdere keren hier @Home over gebeld en zowat alle checklists doorlopen (ja, anders word je niet verder geholpen...) Uiteindelijk na ruim 2 weken en 2 keer de technische dienst te hebben ingeschakeld is mij een nieuw Arris-B modem toegestuurd.

Ondertussen kon ik gelukkig wel met mijn oude Motorola modem blijven internetten, voor mijn gevoel lag het dus echt aan het modem, immers ik heb een werkende situatie, vervang het oude kabel modem door het nieuwe (en pas computer naam aan in router/pc) en ik krijg geeneens meer een link up vanaf het nieuwe modem.

Vanmiddag aan het eind van de dag het vervangende modem geinstalleerd, en na een keer bellen met @Home om het MAC address etc van het nieuwe modem door te geven gingen de lampjes gewoon weer branden (net als bij het 'kapotte' Arris-B modem). Maar... weer geen link met router of pc.

Nu leek mij de kans dat ik voor de 2e keer een kapot modem toegestuurd keeg erg klein, dus ik ben nu nog wat verder wezen kijken en heb voor de grap nog maar eens een andere UTP kabel er tussen gelegd (mind you, met de oorspronkelijke UTP kabel heb ik altijd een goeie link tussen router/pc en mijn Motorola modem gehad). Ik schatte de kans dat het daaraan zou kunnen liggen net zo hoog in als 2 keer een kapot modem toegestuurd krijgen dus gewoon proberen... En verrek, nu krijg ik wel een link :? :? :?

Een UTP kabel die met het ene modem dus wel werkt, maar met een ander niet... hoe is dat te verklaren? Ik weet het zo niet... Ik moet er wel bij vermelden dat mijn oorspronkelijke kabel door een mijn zwager (professioneel electricien) is gemaakt, dus daar had/heb ik wel vertrouwen in (in hem nog wel, maar niet in die kabel). De vervangende kabel is een 20m lange kabel uit een doosje....

Iemand een idee? Zit hier nu dus met (waarschijnlijk) 2 werkende ArrisB modems (gelukkig viel het nog in de garantie periode en kost dat vervangende modem me niets :X )

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Verschil tussen cross en straight kabel is je bekend?

• The_Big_Easy
BèR schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 23:24:
Verschil tussen cross en straight kabel is je bekend?
8)7 ik ben werkzaam in de ICT... Ik heb dus de ene straight door een andere vervangen... Vandaar ook dat ik het niet kan plaatsen....

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Kabel verkeerd gemaakt. Zitten de kleurtjes netjes op volgorde (te vinden in de FAQ) en zitten ze aan beide kanten hetzelfde? De meeste apparatuur pakt tegenwoordig automatisch de polarisatie maar niet alles doet dat. Dus als je aan de ene kant groenwit/groen hebt en aan de andere kant groen/groenwit zal dat met de meeste apparatuur gewoon werken, maar met sommige apparaten dus niet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• The_Big_Easy
CyBeR schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 23:30:
Kabel verkeerd gemaakt. Zitten de kleurtjes netjes op volgorde (te vinden in de FAQ) en zitten ze aan beide kanten hetzelfde? De meeste apparatuur pakt tegenwoordig automatisch de polarisatie maar niet alles doet dat. Dus als je aan de ene kant groenwit/groen hebt en aan de andere kant groen/groenwit zal dat met de meeste apparatuur gewoon werken, maar met sommige apparaten dus niet.
Bedankt voor je suggestie, ik ga het morgen checken... heeft mijn zwager dit weekend wat te doen (20m kabel door je trapgat en 1e verdieping hebben hangen is ook niet helemaal top, mijn vrouw klaagt er nu al over :)

nu eerst maffen... :z

[ Voor 0% gewijzigd door The_Big_Easy op 15-03-2007 23:38 . Reden: typos ]

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Misschien is het ook gewoon zo dat de zelfgemaakte kabel net iets minder is, en de Arris-poorten zijn minder gevoelig, schakelen niet helemaal op tijd terug naar bijv 10 mbit (half duplex) waar nodig, waardoor kabel niet werkt. Stekkertjes vernieuwen is mss al idee?

• The_Big_Easy
BèR schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 23:38:
Misschien is het ook gewoon zo dat de zelfgemaakte kabel net iets minder is, en de Arris-poorten zijn minder gevoelig, schakelen niet helemaal op tijd terug naar bijv 10 mbit (half duplex) waar nodig, waardoor kabel niet werkt. Stekkertjes vernieuwen is mss al idee?
Dat zou dus nieuwe stekkertjes/wandcontactdoosjes betekenen... Maar dat zat er sowieso wel in...

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
dei situatie had ik ook, oude kabel deed het niet, nieuwe wel. beide zijn doe het zelf kabels overigens.
erg vervelend. want die oude zat netjes weggewerkt, en ik heb weinig zin de plinten allemaal van laminaat te trekken, dan kan ik vrijwel zeker daar ook nieuwe voor kopen. vervelende gasten, daar bij @home...

t ligt dus aan je modem, die vind de kabel niet goed of te lang ;-)

• The_Big_Easy
engelbertus schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 13:57:
dei situatie had ik ook, oude kabel deed het niet, nieuwe wel. beide zijn doe het zelf kabels overigens.
erg vervelend. want die oude zat netjes weggewerkt, en ik heb weinig zin de plinten allemaal van laminaat te trekken, dan kan ik vrijwel zeker daar ook nieuwe voor kopen. vervelende gasten, daar bij @home...

t ligt dus aan je modem, die vind de kabel niet goed of te lang ;-)
Het kan dus ook nog aan de lengte liggen? De lengte van die kabel die ik eerst gebruikte is al minimaal (als je het mooi weggewerkt wil hebben althans...) :(

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Te lang is alleen een probleem bij rond de 100 meter of meer.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-03 11:35
Klinkt idd als een kieskeuriger modem...

Probeer eerst eens een kort fabriekskabeltje naar je PC ofzo, kijken of het dan wel goed gaat.

Knijp dan nieuwe stekkers aan je lange kabel, volgens de volgorde en de FAQ, mocht dat niet werken dan een nieuwe kabel halen, eerst uitproberen en als die werkt wegwerken....

Als dat niet werkt... weet ik het ook ff niet meer.

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Op welke snelheden werken je modems? Allebei 10 of 100mbit of verschilt dit ook.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• The_Big_Easy
Mijn zwager komt komende dinsdag en heeft van die apparatuur waarmee de hele kabel doorgemeten kan worden. Volgens hem zou er ook nog tijdens het trekken van de kabel een scheurtje of een knik in een van de aders zijn gekomen waardoor er veel signaal verlies optreed. In combinatie met een gevoeliger modem zou dat voor problemen kunnen zorgen. Foutje in aansluiten draadjes sluit hij zo goed als uit...

Lengte kan het idd niet zijn, de kabel is hooguit 20m... De settings van de modems weet ik zo niet, hoe kan ik die uitlezen? Het zou idd kunnen zijn dat er dus veel signaal verlies optreedt en die Arris niet terugschakeld naar 10 half maar alleen 100 full doet...

[ Voor 4% gewijzigd door The_Big_Easy op 18-03-2007 13:29 ]

Pagina: 1