Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

LEDNEON versterken op de subwoofer.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi ik heb nu een Ledneon balkje op me subwoofer aangesloten om een knipper effect te krijgen...
Maar het is een scooter blakje op 12 volt en ik moet me muziek redelijk hard zetten om eindelijk ervoor te zorgen dat de neon eindelijk op de maat mee gaat knipperen.
Zo is het nu:
Afbeeldingslocatie: http://i155.photobucket.com/albums/s289/neonfreaky/Zooi/schema.png
maar nu wil ik dus dat hij sterker word als de muziek zacht staat... maar het liefst wel dat ik hem nog kan regelen met bijv een potmeter want als ik de muziek een keer hard zet blijft de neon constant aan en dat is niet de bedoeling... alvast bedankt.

BTW: Stroom NeonComport moet zijn Stroom Neon Adapter 12v

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2007 20:52 . Reden: BTW: Stroom NeonComport moet zijn Stroom Neon Adapter 12v ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Wat levert google je op?

Ik kan me wel inbeelden dat het laten meeknipperen van verlichting op de bas van de muziek handig kan zijn, voor een DJ bijvoorbeeld, dus zou je in het audio-hoofdstuk van site's met elektronische schema's niets naar je gading kunnen vinden (bass-detect, beat-indicator, ....)? Ik geef het 97.2% kans dat je gemakkelijk kant-en-klare schema's vind (bijvoorbeeld schema's die je aan de audio-ingang van je versterker kan hangen, zodat een veranderend volume op de versterker geen invloed heeft op de knippergevoeligheid).

Als ik het zelf moest ontwerpen vanaf 0, zou ik een "laagdoorlaatfiltertje" (best een "opamp als buffer" ervoor zetten zodat je het geluid niet beïnvloed) gebruiken, een "opamp als ideale diode" volgt dan daarop, waardoor je een gelijkgericht signaal hebt dat alleen de lage tonen (bassen) representeerd. Dat kan dan (eventueel via een transistor, FET,...) je lamp schakelen.
Eventueel kan er nog een automatische gainregeling bij verzonnen worden, dat het uitgangssignaal bekijkt (topdetectie, sample and hold, waardoor je op een elco een DC spanning gelijk aan de hoogste pieken in het signaal krijgt) en de versterking aan de ingang bijregelt, zodat volumeveranderingen geen invloed hebben.
De zaken die hierboven tussen "" staan, zijn zo te vinden op internet (opamp basisschakelingen bijvoorbeeld), en ik maak me sterk dat ook van automatische volumeregelingen het een en het ander te vinden is.

[ Voor 7% gewijzigd door naftebakje op 15-03-2007 22:00 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
Jah ik heb gezocht op google maar ik kon niet echt wat vinden en ik wist ook niet waar ik op moet zoeken... maar wat ddaar boven staat snap ik niet echt... sorry

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Ik vind bijvoorbeeld met "beat-indicator" in google binnen 3 minuten deze site (op afbeeldingen, en ff doorklikken). Dit schema kan je zo op het ingangssignaal van je versterker hangen, in de tekst staat vermeld hoe de gain bepaald wordt (door een potmeter te gebruiken, kan je deze regelbaar maken).

En circuitsonline heeft een schema dat op je luidsprekers kan gezet worden, doodsimpel schematje.

Wat ik al zei: een beetje zoeken (werkende zoektermen heb ik gegeven), of even een site met elektronische schema's bekijken (circuitsonline voorbeeldje, met google vind je nog massa's andere site's met schema's).

[ Voor 33% gewijzigd door naftebakje op 15-03-2007 22:09 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Corpse2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-01-2023
Dit misschien?

keep trying...

Verwijderd

Topicstarter
nou... Ik heb op circuitsonline gekeken en die vond ik maar zoiets kan volgens mij niet me mijn neon...
ik doe het liefst iets met transistors en potmeters..
ik heb liever een duidelijke uitleg dan een schema

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2007 12:51 ]

• pcnerd
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-04-2022

pcnerd

Jump!

op circuitsonline.nl zijn een aantal topics over dit onderwerp te finden (zoeken: bass/beat indicator). ook transistor-only ontwerpjes zijn er te vinden. Maar je bent het makkelijkst af met een standaard vu-meter ontwerp met lm3914's.
en dat je versterker zo hardt moet is omdat je het vermogen nodig hebt om je ledje te laten branden, en 250mw oid, is al vrij hardt, terwijl sommige led's op enkele watt's werken (de luxeon leds)...

Take a parachute, and jump!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 20:27
Die amp moet zo hard omdat de spanning anders simpelweg te laag is, dat heeft met het geleverde vermogen minder te maken.

deze constructie zou kunnen werken, http://www.circuitsonline.net/circuits/view/63 misschien zelfs zonder de eerste versterker trap als je hem aan je speaker uitgang wilt knopen.

De neon komt dan aan T4 ipv de leds en de weerstand.

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
Gooi dit topic maar dicht want ik snap niks van al die schema's.
Ik denk dat ik het maar zo houd...
En dan lekker me buren pesten :P

• ikweetniks
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-04-2022
Zo leer je nooit wat en kom je ook niet vooruit in het leven . ( houding)

Verwijderd

Topicstarter
ikweetniks schreef op zondag 18 maart 2007 @ 22:35:
Zo leer je nooit wat en kom je ook niet vooruit in het leven . ( houding)
Das waar :P Maar als ik jouw naam bekijk 8)7.
maar ik zei al ik heb liever een duidelijke uitleg van het schema dan een schema zonder uitleg

• shorttracker
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-08-2021
wij zijn hier nu op school mee bezig...
Ik denk dat er er wel iets aan heb, ik denk dat het redelijk uitgelegd is:
klikerdeklik (dit is van vorig jaar ;) , wij zijn er nu net mee begonnen)

Verwijderd

Topicstarter
Maar welke is het als ik vragen mag want ik krijg een lijstje

• shorttracker
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-08-2021
De akoestische limiter |:( O-)

[ Voor 22% gewijzigd door shorttracker op 20-03-2007 22:55 . Reden: klein foutje ]

Pagina: 1