Toon posts:

[XP] Opstart-loop, alleen veilige modus werkt nog

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo redder in de nood!

Ik heb zojuist op een (zelfgebouwde) pc een XP Pro versie op een SATA-schijf geïnstalleerd.
Telkens wanneer de splash van XP is geweest en dus het welkomscherm (of desktop) tevoorschijn zou moeten komen, herstart het ding.
Alle overige apparaten heb ik losgekoppeld, op de videokaart na. Het lijkt me nl een videodriver probleem.
Via veilige modus de drivers en controllers geïnstalleerd en de kaart (x1950xt van sapphire) wordt ook als zodanig herkend.
Wanneer ik de volledige installatie wil laten lopen vanaf de cd, wordt deze halverwege afgekapt en wordt er gezegd dat ik met de standaard-vga drivers de setup nogmaals moet uitvoeren.
VGA-modus werkt niet.
Ik heb geen andere PCI-e kaart.
De proc en memory worden gewoon herkend.
Wat kan het probleem zijn en, belangrijker, hoe los ik dit op?????

Specs:
Intel E6300
2GB geheugen
320GB Seagate S-ATA
Sapphire Radeon X1950XT
MSI p965 Premium.

Alvast bedankt voor de reacties!!

Verwijderd

Topicstarter
Iemand??

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:08
Klinkt inderdaad als een videodriver probleem. Zo te horen gaat Windows op zn plaat bij het initialiseren van je videokaart.

Kon je wel in Windows komen VOOR je je ATi-drivers had geinstalleerd?
Verder, welke versie van je drivers heb je geinstalleerd? En die van ATi of van Sapphire?

offtopic:
FYI: Het binnen 24 uur kicken van je topic wordt als "not done" beschouwd

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Verwijderd

Topicstarter
@clueless: Ik heb nog nooit op de normale manier mijn desktop gezien... Vanaf de installatie en de eerste (automatische) reboot komt de machine niet verder dan het splashscreen.
Ik heb de drivers via devicemanager van de ati-cdrom geïnstalleerd. Ook heb ik de nieuwste drivers van het web gehaald, maar deze wil niet geïnstalleerd worden, met dezelfde melding als de installatie-cd geeft. Dus ik kan de drivers wel via devicemanager installeren, maar de volledige installatie via de setup op de cdrom, werkt niet.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Maar je kon dus wel in Windows om de drivers te installeren? Kan je die nu ook weer deinstalleren?

Heb je wel de goede drivers als de setupcd er niet voor werkt?

Krijg je ook nog ergens meldingen in je eventlog ofzo?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Automatic reboot uitzetten, dan kun je tenminste zien waar het precies fout gaat. Krijgt je VGA wel voldoende sap ? Zoeits had ik namelijk ook toen ik nog een oude R9800 Pro had waarvan de extra molex niet was aangesloten.

Verwijderd

Topicstarter
@sanfranjake: Jawel, in Veilige modus kon ik via devicemanager de videocontroller en driver installeren. Daar stond een geel uitroepteken, met recht geklikt en stuurprogramma bijwerken> cdrom station aangewezen en de X1950XT werd als zodanig herkend. Ik kan ze deïnstalleren, maar dan vind Windows (wederom in veilige modus alleen) nieuwe hardware en installeert deze automatisch dezelfde drivers als ik eerder heb gedaan.

@ KillerAce: Wat bedoel je met Molex? De kaart zit in de juiste sleuf en ik heb de bijgeleverde powercable (zo'n blokje van 6pins, zoiets als je ook op het mb prikt, alleen is die dan 20 of 24pins) aangesloten. Meer mogelijkheden zijn er niet toch?
Wanneer ik het systeem start, zie ik ook alles draaien, de fan e.d.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Wat nu als je de driverbestanden na de uninstall uit de Windowsmap verwijdert? En dan vervolgens eens zonder drivers probeert of het met ingebouwde Windowsdrivers wel lukt. Je kan ook misschien via apparaatbeheer de optie "rollback driver" gebruiken. Die zal de vorige driver terugzetten lijkt me.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is, dat toen er nog geen drivers geïnstalleerd waren en er dus een niet geïnstalleerd device (met uitroepteken) in de lijst stond, de pc al dezelfde kuren vertoonde.
XP installeert de drivers dus niet vanzelf. Misschien is er wel "gewoon" iets mis met de kaart?
Of is het wel echt puur een driverconflict?

• yorrik
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-01-2023
als je in veilige modus komt dan ligt het lijkt me niet aan je kaart.

Verwijderd

Topicstarter
Maar in veilige modus worden volgens mij de standaard (windows) vga-instellingen gebruikt...?

Verwijderd

Topicstarter
Automatisch herstarten uitgezet.
Afwisselend nu een blauw scherm met de ene deze melding:
STOP: C0000221; Unknown Hard Error en dan iets met de ntdll.dll
En een volgende keer is het C000021a melding.
Van beide meldingen kan ik wel het e.e.a. vinden hier, of op het web, maar tot nu toe nog geen oplossingen die voor mij werkte.
Werpen deze meldingen wat jullie betreft wel een ander licht op de zaak, of niet?
Het kan toch niet zo zijn dat ik per abuis de verkeerde SATA-driver heb geladen tijdens de set-up?
Want dan zou Veilige Modus het m.i. niet moeten kunnen doen?

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Zet ntdll.dll eens terug vanaf de originele cd.
Pagina: 1