Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Roncom
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Goedemiddag,

Ik heb 4 jaar geleden een HBO opleiding gevolgd. Deze heb ik na 2 jaar moeten stoppen (propedeuse niet gehaald op een paar punten na..).

Nu ben ik inmiddels al 2,5 jaar aan het werk en kan ik via mijn werkgever een avondopleiding/cursus MBA (moderne bedrijfsadministratie) gaan volgen. Dit is een opleiding op MBO+ niveau.

Ik kreeg alleen deze week een brief van de IB-groep dat ik een studieschuld heb van +/- 4500 euro en dat ik nu in de aanloopfase zit en vanaf 1-1-2008 terug moet gaan betalen. Nu is mijn vraag of ik mijn diploma van MBA (wanneer ik die gehaald heb) kan gebruiken als bewijs dat ik een opleiding behaald heb en hierdoor dus mijn studieschuld komt te vervallen (collegeld, danwel ov-kaart).

Kan iemand mij hier mee helpen en meer over vertellen?

ps. Ik heb al informatie ingewonnen bij mijn opleidingsinstituut (kon mij niet echt helpen (wist er niets van af), alleen een overzicht sturen met contacturen waar de IB-groep het over had) en ook contact gehad met de IB-groep waar ik niet echt een duidelijk antwoord van kreeg (meerdere personen gesproken), alleen iemand die mij vertelde dat de contacturen eventueel een x aantal maanden van de schuld kon doen verlagen.

Verwijderd

Als u een studieschuld hebt opgebouwd bij de IB-Groep, moet u die op een bepaald moment terugbetalen. U hebt een studieschuld opgebouwd als u tijdens uw opleiding een rentedragende lening, een renteloos voorschot of een prestatiebeurs die niet is omgezet in gift hebt ontvangen. U hebt ook een studieschuld als u ten onrechte studiefinanciering of een tegemoetkoming scholieren hebt ontvangen en die niet meteen hebt terugbetaald.

U bent zelf verantwoordelijk voor het op tijd aflossen van uw studieschuld. Heeft u problemen met de aflossing, ontvangt u geen acceptgiro´s of zijn er wijzigingen die relevant zijn voor de aflossing, neemt u dan zo spoedig mogelijk contact op met de IB-Groep. Eventuele achterstanden in de aflossing die hierdoor ontstaan, moeten altijd worden ingehaald.

Als u opnieuw gaat studeren wordt de terugbetalingsperiode van een schuld voor een vorige opleiding tijdelijk opgeschort. Voorwaarde is wel dat u een opleiding volgt in het beroepsonderwijs of hoger onder wijs en dat u niet staat ingeschreven als extraneus.
http://www.ib-groep.nl/pa...Algemene_terugbetalen.asp

Uit de folder:
Hebt u een prestatiebeurs gehad en hebt u in 2006 uw opleiding beëindigd
of uw studiefinanciering stopgezet zonder dat u een diploma hebt
behaald? Dan moet u op 1 januari 2009 wel beginnen met het terugbetalen
van uw studieschuld. Haalt u alsnog binnen tien jaar uw diploma,
dan krijgt u het te veel betaalde bedrag weer terug. Dit geldt alleen voor
het prestatiebeursdeel van uw schuld. Het deel dat u erbij geleend hebt,
blijft als studieschuld staan. De termijn van tien jaar geldt vanaf de
eerste maand dat u studiefinanciering kreeg voor een studie in het hoger
onderwijs.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2007 17:24 ]

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Om te beginnen is een MBA volgens mij een Master of Business Administration, een master-opleiding dus, zou dat wel MBO++++ willen noemen.

Volgens mij moet je binnen 10 jaar een diploma halen, wanneer je daarin slacht dan wordt de voorlopige lening omgezet in een gift. Dit diploma zou dus ook die MBA kunnen zijn denk ik. Maar waarom bel je de IB-Groep hier niet over?

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Roncom schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 16:56:
Goedemiddag,

Ik heb 4 jaar geleden een HBO opleiding gevolgd. Deze heb ik na 2 jaar moeten stoppen (propedeuse niet gehaald op een paar punten na..).

Nu ben ik inmiddels al 2,5 jaar aan het werk en kan ik via mijn werkgever een avondopleiding/cursus MBA (moderne bedrijfsadministratie) gaan volgen. Dit is een opleiding op MBO+ niveau.

Ik kreeg alleen deze week een brief van de IB-groep dat ik een studieschuld heb van +/- 4500 euro en dat ik nu in de aanloopfase zit en vanaf 1-1-2008 terug moet gaan betalen. Nu is mijn vraag of ik mijn diploma van MBA (wanneer ik die gehaald heb) kan gebruiken als bewijs dat ik een opleiding behaald heb en hierdoor dus mijn studieschuld komt te vervallen (collegeld, danwel ov-kaart).

Kan iemand mij hier mee helpen en meer over vertellen?

ps. Ik heb al informatie ingewonnen bij mijn opleidingsinstituut (kon mij niet echt helpen (wist er niets van af), alleen een overzicht sturen met contacturen waar de IB-groep het over had) en ook contact gehad met de IB-groep waar ik niet echt een duidelijk antwoord van kreeg (meerdere personen gesproken), alleen iemand die mij vertelde dat de contacturen eventueel een x aantal maanden van de schuld kon doen verlagen.
Nee de kwijtschelding van de schuld aan studiefinanciering ontvangen in het hoger onderwijs (HBO/WO) geldt alleen als je binnen 10 jaar na aanvang van de studie een diploma in het hoger onderwijs behaalt.
Ik had zelf een schuld van 20k aan basis- en aanvullende beurs en heb vorige maand bericht gekregen dat die is kwijtgescholden, twee maanden voor de termijn van tien jaar was afgelopen :P
Dat heeft me wel een jaar van m'n werkende leven gekost, om alsnog af te studeren, maar dat was het wel waard.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Ziroccan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 20:39
argro schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 17:24:
Om te beginnen is een MBA volgens mij een Master of Business Administration, een master-opleiding dus, zou dat wel MBO++++ willen noemen.
offtopic:
MBA staat óók voor Moderne Bedrijfs Administratie. Twee totaal verschillende studies met dezelfde afkorting dus.

• Roncom
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Ziroccan schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 19:26:
[...]

offtopic:
MBA staat óók voor Moderne Bedrijfs Administratie. Twee totaal verschillende studies met dezelfde afkorting dus.
Klopt het gaat om Moderne Bedrijfs Administratie

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-11 23:09
Als ik jou was zou ik na de opleiding MBA op je cv zetten en niet verder specificeren. :D

• CorteX
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
PHiXioN schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 23:29:
Als ik jou was zou ik na de opleiding MBA op je cv zetten en niet verder specificeren. :D
Inderdaad. Daar zat ik ook even over na te denken toen ik de post zag, vind de naam van de opleiding wel een beetje erg "toevallig". Maar aan de andere kant zullen de meeste bedrijven natuurlijk snel genoeg inzien dat dit niet de MBA is waar de meeste mensen aan zullen denken bij het zien van de afkorting "MBA".

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10 20:14

FFF

PHiXioN schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 23:29:
Denk dat je zowieso niet op gespek hoeft te komen als je het niet specificeerd. Juist bij de MBA is het belangrijk welke school etc.

Maar de enige oplossing in dit geval is bellen naar de IB groep.

Maar ik geef je weinig kans, zou iedereen ff langs de LOI fietsen voor de kwijtschelding...
Pagina: 1