[Office 2000] Outlook adresboek beschadigd

Pagina: 1
Acties:

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Wij gebruiken nog Office 2000, en het hoofd van mijn afdeling had zijn Outlook PST-bestand tot over de 2 Gb laten gaan. Deze was niet meer te openen, en dus heb ik naar aanleiding van topics hier uiteindelijk maar de kaasschaaf methode gebruikt om de file kleiner te krijgen dan 2Gb. De file daarna met ScanPST gerepareerd, en hoera, weer toegankelijk gekregen. De mappen structuur was wel een beetje kapot, maar dat is helemaal hersteld en er lijken geen emails verdwenen. Na compacten was het bestand nog maar 1.3 Gb, dus het kan weer even.

Er is echter nog 1 probleem over: zijn Outlook folder met contactpersonen is beschadigd. Als ik naar het contactenoverzicht kijk, dan zijn de namen niet meer zichtbaar, alleen een grijs veld:
Afbeeldingslocatie: http://www.arnoudvanvliet.nl/outlook.jpg
Als je dan dubbelklikt op de namen, dan zie je wel de informatie, alleen is het emailadres foetsie. Ik heb het bestand in Outlook 2003 geopend, en daar zie ik de email adressen in het Web Page Address veld staan, maar "verhhtp'ed" tot http://www.emailnaam@extensie.nl.

Ik heb al geprobeerd het adresboek te exporteren en importeren, kopieren, openen op een andere PC. Google helpt me ook niet echt verder, mede doordat het moeilijk is om goede keywords te vinden. Het gaat om volledig stand-alone PCs, dus er is geen Exchange database of zo om op terug te vallen, alles is per POP3 opgehaald. Het gaat om een behoorlijk uitgebreid adresboek inclusief telefoon- en piepernummers, dus opnieuw aanmaken is ook niet ideaal. Backups is een gevoelig onderwerp (ik ben geen systeembeheerder, maar iemand van de afdeling die toevallig een tweaker is. Instituut ondersteunt Outlook niet).

Herkent iemand dit, en heeft suggesties over hoe dit aan te pakken? Dank :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Dr. Bean
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Lukt het dan wel om de contacts als bv Excel-file te exporteren? ( als in: zijn dan de mailadressen, zij het verminkt, zichtbaar bij de correcte contact, en is er verder niets anders kapot?)
Zoja, dan kun je met wat slim gebruik van find&replace de mailadressen weer corrigeren in de XLS, terugplakken in het goede veld (EmailAddress en EmailDisplayName) en dan de XLS weer importeren.
Wel ff een backuppen vantevoren, al is het maar een kopie van de PST file...

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Dr. Bean schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 16:52:
Lukt het dan wel om de contacts als bv Excel-file te exporteren? ( als in: zijn dan de mailadressen, zij het verminkt, zichtbaar bij de correcte contact, en is er verder niets anders kapot?)
Zoja, dan kun je met wat slim gebruik van find&replace de mailadressen weer corrigeren in de XLS, terugplakken in het goede veld (EmailAddress en EmailDisplayName) en dan de XLS weer importeren.
Wel ff een backuppen vantevoren, al is het maar een kopie van de PST file...
Dank :) , die was ik ook net aan het proberen. Zonder succes, het lijkt wel of ze weer weg zijn :? . Ik ga de kaasschaaf nog maar eens overdoen en kijken of er dan iets overblijft...

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Nou, heb het maar via een omweg opgelost:

- pst2gb programma op geblokkeerde PST file gebruikt, maar nog minder afgeschaafd totdat de file nog net geopend kon worden
- contacts directory naar een schone PST file gekopieerd
- emails uit "malfunctioning" PST naar de schone+contactpersonen PST gekopieerd
- de nieuwe PST gebruikt in zijn Outlook

Hij mag wel zelf de ~700 dubbele emails uit gaan zoeken, ik ga niet ook nog eens zijn emailbox de-duppen... ;)

Verwijderd

Hoeveel heb je er dan afgehaald?
Ik had een bestand van 1,91 GB dat vastliep, dat heb ik tot 1,88 teruggebracht, vervolgens met scanpst hersteld en gecontroleerd.
Ik probeer dat verkleinde bestand nu in Outlook 2002 te comprimeren met "Nu comprimeren" maar ik zie niets gebeuren.

• Dr. Bean
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2007 @ 08:01:
Hoeveel heb je er dan afgehaald?
Ik had een bestand van 1,91 GB dat vastliep, dat heb ik tot 1,88 teruggebracht, vervolgens met scanpst hersteld en gecontroleerd.
Ik probeer dat verkleinde bestand nu in Outlook 2002 te comprimeren met "Nu comprimeren" maar ik zie niets gebeuren.
Het comprimeren/compacten is niets anders dan de lege ruimte in het bestand verwijderen, zodat het bestand zo klein mogelijk is. Een PST-file heeft als eigenschap dat een weggegooid (dus ook uit de deleted items map!) item niet zorgt voor een verkleining van het bestand: die ruimte wordt gereserveerd voor toekomstige items.
Als er geen lege ruimte is, dan gebeurt er (natuurlijk) niets met de filesize bij compacten.
Als je het bestand nu weer kan openen, maak dan meteen een nieuw PST file aan, en verplaats een aantal items van de beschadigde PST naar de nieuwe PST, en zorg bv dat het nieuwe bestand als primaire locatie wordt aangewezen.

Pas trouwens wel op met die PST2GB tool: die gooit heel simpel een aantal items weg...als dat net de items zijn die je nodig hebt, dan heb je natuurlijk een probleem...voorkomen is beter dan genezen.

Verwijderd

Ik heb geen keus:
ik kan met het bestand van 1,9 GB niets meer doen: geen bestanden verplaatsen weggooien , archiveren, comprimeren, niks werkt meer: vadaar dat ik het ben gaan verkleinen met die tool.
Dat is allemaal goed gegaan, maar het werkt nog steeds niet: zou ik er nog meer MB af moeten halen?

• Dr. Bean
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2007 @ 11:45:
Ik heb geen keus:
ik kan met het bestand van 1,9 GB niets meer doen: geen bestanden verplaatsen weggooien , archiveren, comprimeren, niks werkt meer: vadaar dat ik het ben gaan verkleinen met die tool.
Dat is allemaal goed gegaan, maar het werkt nog steeds niet: zou ik er nog meer MB af moeten halen?
Heb je geprobeerd de PST te exporteren? Je kunt bv de inbox + subfolders laten exporteren naar een ander bestand, en zo stukje bij beetje de informatie eruithalen.
Anders zul je idd meer moeten strippen, maar een harde grens kan ik je daar ook niet voor geven.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Het was inderdaad gewoon trial and error, oftewel steeds minder ervanaf halen totdat de file geopend kon worden door ScanPST. Ik geloof dat ik er maar 10 Mb af heb gehaald, en de file toen al bruikbaar werd, maar dat zal per situatie verschillend zijn.

Mijn baas had ~7000 deleted mails staan die nog niet echt weggegooid waren, en die leverden de 700 Mb compressie op.

Ik heb nu alle mappen gekopieerd naar een schone PST file, en daarna ben ik gaan archiveren in
- alles van voor 2006 (500 Mb)
- alles van 2006 (700 Mb)
- 2007 en toekomst (200 Mb)

De baas kan weer even voort ;)

Pagina: 1