MBO ICT-4 afgerond, wat te verwachten?

Pagina: 1
Acties:
  • 878 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik loop al een tijdje rond met de gedachte, wat ga ik doen na mijn niveau 4 MBO ICT opleiding.
Ik moet in alle eerlijkheid bekennen dat ik gewoon geen zin meer heb in een vervolg opleiding, maar dat ik voorlopig wil beginnen met een "echte" baan.

Maar wat kan ik nu verwachten, wat doet de gemiddelde N4 ICT-er? En dan bedoel ik niet termen als field engineer of young professional, omdat ik simpelweg geen idee heb wat het inhoud. Wat doe je concreet in het dagelijks leven?

Ik ben benieuwd, alvast bedankt voor de reply's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Waarschijnlijk zul je ergens op een 1e lijn helpdesk beginnen, en zo een beetje ervaring op doen, doorstromen naar groter werk.....

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FidoDido
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-09 14:53
Ben zelf bij centric begonnen, en gedetacheert bij de rabobank.
Hou me hier bezig met incidenten/bestellingen van dekstops,laptops,grote project verhuizingen, en ben sinds kort voorman geworden tijd,dus doorgroei mogelijkheden ook, heb intussen me MCSA kunnen halen,dus werk ligt er genoeg.
En anders idd helpdeskmedewerker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:01

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Ik ben ooit blijven hangen bij mijn stage en heb daar al vrij snel het systeembeheer toen volledig moeten doen. Ben ooit part time begonnen, binnen enkele maanden fulltime en werk er nu nog steeds. Inmiddels wel bezig met certificering omdat dat bij een volgende baan wel makkelijk is om te hebben.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:20
Ik ben zelf ook na mijn mbo-4 begonnen met werken. Ik zag het op dat moment totaal niet meer zitten om een HBO er na te doen.

Laatste half jaar moest ik stage gaan lopen en na die tijd ben ik er blijven werken. Dit is inmiddels alweer 5 jaar geleden ..

Ik ben daar begonnen op de helpdesk (tijdens stage) en toen ik in vaste dienst kwam mocht ik op pad. In het begin het simpelere werk zoals werkstations installeren en probleempjes oplossen. Na verloop van tijd kwam de inrichting en configuratie van servers er bij en tegenwoordig is het migraties ed.

[ Voor 37% gewijzigd door Wimlem op 15-03-2007 18:18 ]

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:14
Gumball schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 14:47:
Ik loop al een tijdje rond met de gedachte, wat ga ik doen na mijn niveau 4 MBO ICT opleiding.
Ik moet in alle eerlijkheid bekennen dat ik gewoon geen zin meer heb in een vervolg opleiding, maar dat ik voorlopig wil beginnen met een "echte" baan.

Maar wat kan ik nu verwachten, wat doet de gemiddelde N4 ICT-er? En dan bedoel ik niet termen als field engineer of young professional, omdat ik simpelweg geen idee heb wat het inhoud. Wat doe je concreet in het dagelijks leven?

Ik ben benieuwd, alvast bedankt voor de reply's.
ik heb nivo 3 gedaan en toen was ik had al beu (jij waarschijnlijk ook ROC ofniet?)

IK ben toen bij men stage adres gebleven en werk daar nog steeds als systeembeheerder en doe cursussen enzo. Werk voor de overheid bij een gemeente in noord brabant.

1ste lijns helpdesk zou ik zo ie zo nooit gaan doen met een mbo4 opleiding. Daar zoeken ze maar een nivo1'er voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-09 11:07

DancePlaza

ninja

lekker wat je zelf wilt.. ik heb toendertijd gekozen om lekker te gaan studeren en nu ben ik al weer bijna klaar (3 jaar hbo).. sorry verkeerd gelezen.

[ Voor 10% gewijzigd door DancePlaza op 15-03-2007 18:35 ]

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:50
Als je kijkt op monsterboard, komen de meeste MBO ICT'ers terecht bij een helpdesk, of iets in die richting. Misschien kan je systeembeheerder worden op een school of andere instelling, maar mijn advies is toch om even door te leren.

Ik heb afgelopen schooljaar mijn MBO ICT afgerond, en doe nu Information Management op HBO, dat kan je dan in 3jaar afronden omdat je van MBO afkomt. Dan ben je dus Bachelor of Science, je kan dan verschillende richtingen kiezen wat je wilt gaan doen, IT Manager, Informatie Analist etc. etc.

Het is maar wat je zelf wilt, maar ik zou toch proberen een HBO te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:36
Hoewel er veel vraag is naar IT'ers, denk ik ook dat je zult beginnen bij 1e lijns. Misschien (in je juiste bedrijf), een combinatie van 1e en 2e lijns. Op zich niets mis mee, je hebt nog veel te leren.

Ik ben ook bij m'n MBO diploma gestopt. Achteraf gezien zou ik toch graag een HBO diploma willen hebben (ga ik misschien nog doen ook). Tis maar wat je wilt gaan doen en wat je ambities zijn.

@bastaard: Je wordt niet zomaar even 'IT-manager'. Maar goed ook, persoonlijk moet ik er niet aan denken wanneer ik aangestuurd zou worden door een 'IT-manager' die net z'n HBO heeft afgerond.

[ Voor 19% gewijzigd door Abom op 15-03-2007 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Nee ik snap ook wel dat je niet 'zo maar' even IT Manager word, ik bedoelde dat als je het wilt worden, het een stuk minder lang duurt als je HBO hebt afgerond, dan dat je MBO hebt afgerond.

Met HBO is de instap een stuk makkelijker in het bedrijfsleven, en je kan je makkelijker/sneller omhoog werken. Bij MBO is dat een stuk lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberTijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:49
FidoDido schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 15:04:
Ben zelf bij centric begonnen, en gedetacheert bij de rabobank.
Hou me hier bezig met incidenten/bestellingen van dekstops,laptops,grote project verhuizingen, en ben sinds kort voorman geworden tijd,dus doorgroei mogelijkheden ook, heb intussen me MCSA kunnen halen,dus werk ligt er genoeg.
En anders idd helpdeskmedewerker
Oh jij ook bij de Rabo ? Toevallig, ik zit voor BT ook bij Groep ICT (Backoffice Netwerk) :P

[ Voor 53% gewijzigd door CyberTijn op 15-03-2007 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je echt iets serieus wilt gaan doen, dal zal je toch echt moeten kiezen voor een (eenigsoortig) serieuse vervolgopleiding. Jouw opleidingsnivo is, met alle respect, minimaal. Ga er voor mijn part er even tussenuit, en/of kies bijvoorbeeld voor een eenjarige HBO(+) opleiding(en).

Wat ook een alternatief kan zijn: ga iets totaal anders doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat Snailer zegt is correct. Er is een sterke evolutie aan de gang in de IT sector, men eist telkens hogere diploma's. Een bachelor wordt zo stilletjes aan het minimum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2007 @ 09:57:
Wat Snailer zegt is correct. Er is een sterke evolutie aan de gang in de IT sector, men eist telkens hogere diploma's. Een bachelor wordt zo stilletjes aan het minimum.
Ligt er helemaal aan wat je wil gaan doen. Als je gewoon "systeembeheerder" wil worden en van daaruit langzaam verder wil groeien, hoef je echt geen HBO- of WO-opleiding te gaan doen. Het enige wat je dan nodig hebt, is goede contacten bij potentiele werkgevers. Zodra je een aantal jaren werkervaring opgebouwd hebt, wordt eventueel solliciteren naar een andere baan alweer een stukje makkelijker.

Als het je doel is om z.s.m. bijv. manager, beleidsmedewerker of analist te worden, dan zul je inderdaad door moeten leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 17:20

xces

To got or not to got..

Ik heb MBO systeembeheer niveau 4 gedaan. Daarna in 2 jaar een fulltime HBO opleiding erdoorheen gejaagd. Ben nu werkzaam bij Atos Origin als MCP-er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:36
mijn advies: doorstuderen

Je ziet overal dat inderdaad HBO een minimum begint te worden. Ik raad je ook ten zeerste aan (gezien je leefdtijd) om toch echt nog een paar jaar in de boeken te duiken.

Met MBO ICT kan je volgens mij een versnelde HBO Bedrijfskundige Informatica doen. ( in 3 jaar als ik me niet vergis).

Ik zelf heb ook "slechts" MBO gedaan en heb nu echt spijt dat ik niet heb doorgestudeerd. Nu werk ik full-time en heb een gezin. Hierbij is het tijdstechnisch bijna onmogelijk om weer eens te gaan studeren naast het werk.

Het niet doen van een HBO gaat je uiteindelijk belemmeren in je doorgroei. Niet nu, niet binnen 4/5 jaar, maar daarna ga je zien dat het echt tegen je gaat werken.

Geloof me, je denkt dat het afzien is om nog eens 4 jaar te studeren, maar fulltime werken is echt vele malen zwaarder. Daarnaast moet je toch veel leren voor je werk (certificering is een must) dus pak NU die kans en studeer nu door.

EDIT: kijk ook eens naar een associate degree (2 jarige HBO opleiding, waarna je met nog eens 2 jaar een bachelor opleiding voltooid. Beter iets dan niets; en mocht het bevallen na 2 jaar, dan kan je nog eens 2 jaar doen voor een bachelor, zoniet, dan heb je in ieder geval je associate degree)

[ Voor 13% gewijzigd door Valandil op 19-03-2007 10:14 ]

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

De_Bastaard schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 19:08:
Ik heb afgelopen schooljaar mijn MBO ICT afgerond, en doe nu Information Management op HBO, dat kan je dan in 3jaar afronden omdat je van MBO afkomt. Dan ben je dus Bachelor of Science, je kan dan verschillende richtingen kiezen wat je wilt gaan doen, IT Manager, Informatie Analist etc. etc.
kan ik dat (evt) na bol3 ict doen? of moet ik daarvoor eerst de bol4 afronden?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

bartgrefte schreef op maandag 19 maart 2007 @ 10:14:
[...]

kan ik dat (evt) na bol3 ict doen? of moet ik daarvoor eerst de bol4 afronden?
VOor zover ik weet is niveau 4 een vereiste om naar het HBO te kunnen, dus in dat geval: Ja :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

The Eagle schreef op maandag 19 maart 2007 @ 10:22:
[...]

VOor zover ik weet is niveau 4 een vereiste om naar het HBO te kunnen, dus in dat geval: Ja :)
okeej!

*ben overigens benieuwt of ik uberhaupt wel toegelaten wordt op HBO aangezien ik pdd-nos heb

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben na niveau 2 gaan begonnen als junior/assistent systeembeherder (ikw as daar stagaire), 1,5 jaar later ben ik beheerder geworden bij een MKB van ongeveer 500 systemen, inclusief WAN tussen 5 locaties. ik doe dit nu al een jaartje.

ik doe dit werk overigens samen met 3 andere beheerders.

Zo zie je dat bedrijven het echt niet boeiend vinden of je niveau 2,3 of 4 hebt, zolang je het maar kan! veel bedrijven weten niet eens dat er meerdere MBO niveau`s zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lux
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-11-2024

lux

eerlijk gezegd snap ik niks van die verschillende niveau's :)
In Vlaanderen is het veel eenvoudiger:

Secundair Onderwijs (van "hoog" naar "laag"):

ASO (Algemeen Secundair Onderwijs) -> bedoeld om later universiteit/hogeschool te doen
TSO (Technisch Secundair Onderwijs) -> kun je gemakkelijk werk mee vinden, maar je kan natuurlijk ook verder studeren
BSO (Beroeps Secundair Onderwijs)
vooral voor mensen die liever iets praktisch doen en niet teveel willen "studeren"

Hoger Onderwijs (van "hoog" naar "laag"):

Universiteit
HOLT -> 3jaar-> prof. bachelor
HOKT -> 4jaar -> master

Waar situeren deze niveaus zich zo ergens? Kan iemand dit toelichten?

P.S. wanneer deze post niet op zijn plaats is, verplaats dan maar gerust moderator.

 MacBook Air 13" | Canon EOS Digital 400D | Canon EF-S 17-85 mm f4.0/5.6 IS USM + Zonnekap | Grip BG-E3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
bartgrefte schreef op maandag 19 maart 2007 @ 10:37:
[...]

okeej!

*ben overigens benieuwt of ik uberhaupt wel toegelaten wordt op HBO aangezien ik pdd-nos heb
Als je niveau 3 hebt kan je er ook beginnen, maar dan moet je wel een toelatingsexamen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2007 @ 09:57:
Men weet niet hoe ze de IT'ers aan moeten slepen...wel of geen HBO boeit op dit moment echt niet, met een certificaatje is men tegenwoordig al tevreden. Tenzij je naar een conservatief bedrijf of de overheid gaat...

Neemt niet weg dat ik voor 'longterm' liever HBO zou willen hebben dan MBO.

[ Voor 7% gewijzigd door Abom op 22-03-2007 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-09 14:50
ik ben systeembeheerder op meerdere plekken.. ik weet meer dan een gemiddelde niveau 4 student (ben pas geslaagd) - dus dat papiertje is ook niet eens nodig.. het is maar net hoeveel je geleerd wilde hebben tijdens je studie..

ik ben naar een bedrijf gestapt en heb gezegd wat ik kon. Het papiertje hoefde ze niet eens te zien.. :+

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Abom schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 11:12:
[...]

Men weet niet hoe ze de IT'ers aan moeten slepen...wel of geen HBO boeit op dit moment echt niet, met een certificaatje is men tegenwoordig al tevreden. Tenzij je naar een conservatief bedrijf of de overheid gaat...

Neemt niet weg dat ik voor 'longterm' liever HBO zou willen hebben dan MBO.
Probeer dan bij Fortis, ING, KBC, Dexia, Accenture, IBM, Capgemini of andere grote bedrijven binnen te geraken, zonder minstens een bachelor diploma.
Misschien ligt de situatie in Nederland anders, maar in België staat bij 95% van alle vacatures dat een bachelor diploma het minimum is. Soms staat er wel bij "of gelijkwaardig door ervaring", maar waar ga je die 5 jaar ervaring halen? Vicieuze cirkel noemen ze dat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
De_Bastaard schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 19:08:
BSc wordt je alleen na de Bachelor op een (technische) universiteit gedaan te hebben. Na HBO IM wordt je waarschijnlijk BICT (Bachelor of ICT) en geen BSc.

Zie deze link.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als we nu eens allemaal de juiste termen hanteren?
Qua hoger onderwijs bestaan er 3 europees erkende diploma's:
* professionele bachelor (die haal je aan een hogeschool)
* academische bachelor (die haal je aan een universiteit)
* academische master (die haal je aan een universiteit)

Een academisch master diploma in de informatica haal je dus door eerst 3 jaar academische bachelor aan de univ te doen, en vervolgens 2 jaar academische master aan de univ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
argro schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 14:17:
[...]

BSc wordt je alleen na de Bachelor op een (technische) universiteit gedaan te hebben. Na HBO IM wordt je waarschijnlijk BICT (Bachelor of ICT) en geen BSc.

Zie deze link.
Raar, want zo hebben ze het namelijk op mijn huidige opleiding wel aan ons verteld, na deze opleiding werd je BSc.

Bedoel je niet MSc ? Bachelor = HBO, Master = uni toch? :)

Edit:
Ah, las de post hierboven niet helemaal. Als ik dus naar de Uni zou gaan, ná mijn HBO (nog 2jaar op de universiteit dus), word ik Academisch Bachelor en géén master?

[ Voor 14% gewijzigd door De_Bastaard op 22-03-2007 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, als je na je HBO nog naar de universiteit gaat, dan kan je op 2 of 3 jaar een master diploma halen. (hier in België is het vanaf 2007 drie jaar geworden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 13:56:
[...]
Probeer dan bij Fortis, ING, KBC, Dexia, Accenture, IBM, Capgemini of andere grote bedrijven binnen te geraken, zonder minstens een bachelor diploma.
Misschien ligt de situatie in Nederland anders, maar in België staat bij 95% van alle vacatures dat een bachelor diploma het minimum is. Soms staat er wel bij "of gelijkwaardig door ervaring", maar waar ga je die 5 jaar ervaring halen? Vicieuze cirkel noemen ze dat ;)
MBO'er hier, gedetacheerd at IBM.

In NL staat er bijna altijd 'HBO werk/denk niveau'. Dat is inderdaad wat jaartjes werkervaring. Men moet ook niet verwachten om ff als MBO'er meteen de toffe shit te kunnen gaan doen. Vandaar dat ik ook adviseer om gewoon lekker door te leren. Neemt niet weg dat je als MBO'er genoeg kansen op de arbeidsmarkt hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door Abom op 22-03-2007 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gumball schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 14:47:

Precies een jaar geleden zat ik met dezelfde vraag Gumball. Ik heb namelijk in maart 2006 mijn MBO diploma ICT-Beheerder (4) behaald. Na een lange tijd wikken en wegen heb ik besloten om niet verder te studeren. Een studie type ben ik namelijk ook niet. De eerste paar maand ben ik werkloos geweest, vervolgens ben ik als klantenservice medewerker aan de slag gegaan bij Wehkamp. Tijdens deze periode van een aantal maanden ben ik uiteraard actief blijven solliciteren. Met als gevolg dat ik nu inmiddels een baan als technisch verkoper heb. Bij deze baan adviseer ik klanten bij hun aankopen. Daarnaast komen ook de reparaties etc. op mijn dak.

Voorlopig ben ik tevreden met deze baan. Lekker wisselvallig. (Installatie, onderhouden, assembleren, netwerken opzetten, adviseren etc.)

Uiteraard is en blijft dit persoonlijk. Zet gewoon even de voor en nadelen op een rijtje. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 14:46:
Als we nu eens allemaal de juiste termen hanteren?
Qua hoger onderwijs bestaan er 3 europees erkende diploma's:
* professionele bachelor (die haal je aan een hogeschool)
* academische bachelor (die haal je aan een universiteit)
* academische master (die haal je aan een universiteit)

Een academisch master diploma in de informatica haal je dus door eerst 3 jaar academische bachelor aan de univ te doen, en vervolgens 2 jaar academische master aan de univ.
En dan bestaat er ook nog een professionele Master. Zoals bijvoorbeeld MArch (Master of Architecture).

Wanneer je een master bouwkunde aan de TU volgt krijg word je MSc (een universitaire master dus).
Wanneer je een master bouwkunde aan de Hogeschool voor de Bouwkunde volgt wordt je MArch (een professionele master dus).
De_Bastaard schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 16:38:
[...]

Raar, want zo hebben ze het namelijk op mijn huidige opleiding wel aan ons verteld, na deze opleiding werd je BSc.

Bedoel je niet MSc ? Bachelor = HBO, Master = uni toch? :)

Edit:
Ah, las de post hierboven niet helemaal. Als ik dus naar de Uni zou gaan, ná mijn HBO (nog 2jaar op de universiteit dus), word ik Academisch Bachelor en géén master?
Als je je HBO afgemaakt hebt dan krijg je dus professionele bachelor (BICT in jouw geval). Als je daarna nog een master gaat doen aan de universiteit dan krijg je een universitaire Master (MSc in jouw geval).

Het halen van een universitaire bachelor na een professionele bachelor is vrij ongebruikelijk. Een losstaande universitaire bachelor heb je ook niet heel veel aan, dat is eigenlijk een half afgeronde opleiding.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Pagina: 1