Antenne en apparatuur

Pagina: 1
Acties:

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:02

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Hey peeps,

Zoals sommigen van jullie misschien wel weten heb ik een aardig bedragje aan AV apparatuur staan...

Nu wil het geval dat mijn nieuwe buurman zichzelf zendamateur noemt. Niks aan de hand zou je zeggen; ik heb geen last van storing, alleen van het uitzicht op een flinke antenne...

Nu zit ik juist met die antenne een beetje in mijn maag... Deze staat namelijk precies halverwege ons gezamelijke terras. Dit terras is afgeschermd door een hekwerk, en daar is de antenne aan vastgemaakt...

Ik ben een klein beetje bang voor de gevolgen van een eventuele blikseminslag in die antenne... Deze is namelijk een meter of drie hoger dan mijn studio, op de bovenste verdieping, en is zo'n beetje het hoogste punt binnen een straal van 100 meter...

Is deze angst gegrond, of kan er niks gebeuren...?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

MikeyMan schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 14:42:
...
Ik ben een klein beetje bang voor de gevolgen van een eventuele blikseminslag in die antenne... Deze is namelijk een meter of drie hoger dan mijn studio, op de bovenste verdieping, en is zo'n beetje het hoogste punt binnen een straal van 100 meter...

Is deze angst gegrond, of kan er niks gebeuren...?
Bliksem gaat van aarde naar wolk, dus eigenlijk is het een uitslag. ;)
Verder zou je kunnen spreken van een iets verhoogd risico dat de bliksem dichtbij je huis inslaat.
Daarintegen zal diezelfde mast de grootste klap opvangen en zou het zelfs zo kunnen zijn dat de bliksem zonder die mast door je huis omhoog slaat. Met veel meer (elektra)schade en brand tot gevolg.
Verder is het lang niet altijd gezegd dat de bliksem uit het hoogste punt komt. Hij neemt de makkelijkste weg, en dat zou dus ook een houten schuurtje 50 meter verder kunnen zijn.

Ik zou me hier niet meer of minder zorgen over maken dan zonder buurman met mast. Verder gewoon voorzorgsmaatregelen tegen overspanning nemen en dingen galvanisch scheiden. Zoals je ook zonder die mast moet doen, als je bang bent voor bliksemschade.

Alles kan stuk.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

ik weet niet wat je aan spullen hebt staan en in hoeverre je de stroomvoorziening onder controle hebt maar ik zou behoorlijk pissed worden om zo'n mast. Dat ding druk je hele ether vol met storing die je kabels weer opvangen. Ook goede afgeschermde kabels vinden het niet leuk als er zeer dichtbij een zend bron is. Test het maar eens met je mobiel. Leg hem maar eens terwijl je aan het bellen bent op je cd speler of versterker en je zult het verschil duidelijk horen (zo niet zit je toch weer in een ander segment dan mij :)) nou die zendmast is een heel nest gsm bij elkaar zeg maar

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
StuiTeR schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 20:57:
ik weet niet wat je aan spullen hebt staan en in hoeverre je de stroomvoorziening onder controle hebt maar ik zou behoorlijk pissed worden om zo'n mast. Dat ding druk je hele ether vol met storing die je kabels weer opvangen. Ook goede afgeschermde kabels vinden het niet leuk als er zeer dichtbij een zend bron is. Test het maar eens met je mobiel. Leg hem maar eens terwijl je aan het bellen bent op je cd speler of versterker en je zult het verschil duidelijk horen (zo niet zit je toch weer in een ander segment dan mij :)) nou die zendmast is een heel nest gsm bij elkaar zeg maar
Mjah, daar heb ik dus geen last van... Tis geen echt high end, maar toch bij elkaar richting de 15k die ik liever niet in rook op zie gaan... Hoor niks van m'n telefoon, en ook niks van die antenne... ZZelfs niet als ik m'n telefoon tussen m'n cdspeler en m'n receiver leg... Misschien op AM, maar dat luister ik nooit...

Er staat op ongeveer 500 meter een flinke flat (12 verdiepingen) mét bliksemafleider, maar zo'n antenne die drie meter boven het dichtstbijzijnde gebouw uittorent, lijkt mij geen goed idee op een of andere manier...
Heb er wel een overspanningsbeveiliging tussen zitten, maar in hoeverre dat een direct-hit overleeft, is natuurlijk de vraag...

• remco_k

remco_k

StuiTeR schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 20:57:
ik weet niet wat je aan spullen hebt staan en in hoeverre je de stroomvoorziening onder controle hebt maar ik zou behoorlijk pissed worden om zo'n mast. Dat ding druk je hele ether vol met storing die je kabels weer opvangen.
Allemachtig. Hoezo iets met klok en klepel. Wat is dat toch met mensen die al hysterisch worden als ze ergens een antenne, schotel of mast zien?
*Eerst* in verdiepen, dan pas schreeuwen en niet andersom.
Je hebt geen idee waarvoor de zendamateur zijn antenne gebruikt. Misschien gebruikt ie 'm hoofdzakelijk- of alleen maar voor ontvangst. Daarbij, als hij zend, heb je weer geen idee op welke frequentie(s) hij werkt en met welke vermogens.
Ook goede afgeschermde kabels vinden het niet leuk als er zeer dichtbij een zend bron is. Test het maar eens met je mobiel. Leg hem maar eens terwijl je aan het bellen bent op je cd speler of versterker en je zult het verschil duidelijk horen (zo niet zit je toch weer in een ander segment dan mij :)) nou die zendmast is een heel nest gsm bij elkaar zeg maar
Als je je telefoon op een cd-speler legt en dat stoort, dan ligt dat niet aan de kabels. Daarbij is de veldsterkte heel erg hoog omdat je je telefoon op het apparaat zelf legt.
Een antenne die 20 meter verder staat moet met heeeel veel vermogen stoken om dat bij diezelfde cd-speler te evenaren. En zoveel vermogen mogen zendamateurs niet opsteken. Daarbij zitten ze op een compleet andere (meestal lagere) frequentie.
Ik leg m'n telefoon zendend en wel naast een microfoon kabel, zonder dat ik enige vorm van storing hoor.

Edit:
Nog even een voorbeeld waarvan ik zo even de lektuur niet kan vinden maar dit heug ik me:
De veldsterkte tegen je hoofd met je GSM tegen je hoofd zou volgens metingen gelijk zijn als de veldsterkte tegen je hoofd als je 'maar' 3 meter in de zendrichting vanaf een GSM mast staat, op gelijke hoogte.
Hoezo GSM masten zijn 'gevaarlijk'. Die telefoons zijn de boosdoeners.

[ Voor 10% gewijzigd door remco_k op 15-03-2007 22:13 ]

Alles kan stuk.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
remco_k schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 22:09:
[...]

Allemachtig. Hoezo iets met klok en klepel. Wat is dat toch met mensen die al hysterisch worden als ze ergens een antenne, schotel of mast zien?
*Eerst* in verdiepen, dan pas schreeuwen en niet andersom.
Je hebt geen idee waarvoor de zendamateur zijn antenne gebruikt. Misschien gebruikt ie 'm hoofdzakelijk- of alleen maar voor ontvangst. Daarbij, als hij zend, heb je weer geen idee op welke frequentie(s) hij werkt en met welke vermogens.
Ja, dat zeg ik; zolang ik er niks van hoor, vind ik het verder best...

Als het zooitje maar niet de lucht in gaat... ;)

• remco_k

remco_k

MikeyMan schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 22:13:
[...]

Ja, dat zeg ik; zolang ik er niks van hoor, vind ik het verder best...

Als het zooitje maar niet de lucht in gaat... ;)
Yep, zoals gezegd denk ik dat die mast je zelfs ontlast bij geval van een bliksem in de buurt.
Als die bliksem de mast dan wel pakt, dan zou hij zonder die mast hoogstwaarschijnlijk ook wel zeer dicht in de buurt gegaan zijn.

Alles kan stuk.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
remco_k schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 22:15:
[...]

Yep, zoals gezegd denk ik dat die mast je zelfs ontlast bij geval van een bliksem in de buurt.
Als die bliksem de mast dan wel pakt, dan zou hij zonder die mast hoogstwaarschijnlijk ook wel zeer dicht in de buurt gegaan zijn.
Nouja, dat hopen we dan maar... Tis op 4 meter van m'n apparatuur, dus vandaar dat ik toch wou weten hoe het zat... ;)

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Inderdaad, zendamateurs worden altijd maar meteen het verdomhoekje ingegooid.
Ik ben zelf ook zendamateur, niemand in de buurt heeft last van me, ik alleen wel van een onderbuurman die zichzelf DJ noemt, en voor een vermogen aan klereherrie heeft staan, waar ik, en de rest van de flat, WEL last van heeft.
Als de bliksem op 3 meter van je huis inslaat, antenne of niet, is de kans sowieso vrij klein dat je apparatuur het overleefd.

Misschien moet je eens met je buurman praten voor je allerlei doemscenario's bedenkt. Wellicht kunnen jullie wel tot een oplossing komen (bliksemafleider in de mast plaatsen o.i.d.).
Als hij een beetje fanatiek is, heeft hij al gauw voor een redelijk vermogen aan apparatuur staan, en zal hij net zo bang zijn voor onweer als jij nu bent...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Heb al met hem gepraat, maar wou niet meteen binnen komen vallen met de melding dat die antenne van het dak af moet...

Hij woont hier net een paar maanden, en het is echt een aardige vent. En zoals ik zei -afgezien van het cosmetische aspect- heb ik er verder helemaal geen last van... ;)
Pagina: 1