Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Led-fans schakeling

Pagina: 1
Acties:
  • 50 views sinds 30-01-2008

• Joost.B
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-10 19:25
Hey allemaal,

Ik heb laatst een aantal nieuwe fans aangesloten in mijn systeem want de oude waren versleten. Ik heb eigenlijk altijd LEDfans gehad, dus ook deze keer. Nu ben ik aan het zoeken geweest op GoT, daar kwam ik een paar topics tegen over het aan en uit schakelen van de leds in de ledfans zonder daarbij de fans zelf te stoppen.

In mijn situatie heb ik 2 Ledfans (coolink 802), 1 Ledcpu fan (thermaltake blue orb II) en mijn voeding heeft altijd een ledfan gehad (coolermaster real power 480). Nu vraag ik me dus af:

1, is het mogelijk om bij al deze fans het stroomcircuit van de LEDS aan te passen en schakelbaar te maken?

2, Ik ben zelf niet zo heel erg bekend met schakelingen meer, dus welke methode raden jullie mij aan om al deze fans op 1 enkele schakelaar te zetten?
- mocht dit te lastig worden of te veel kabelwerk, dan maak ik wel 4 losse switches mocht het uberhaubt mogelijk zijn.

Ik twijfelde even of ik deze vraag bij Elec. of casemodding moest zetten, maar ik denk hier beter te worden geholpen.

Met vriendelijke groet,

Joost.B.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

1, is het mogelijk om bij al deze fans het stroomcircuit van de LEDS aan te passen en schakelbaar te maken?
dat ligt eraan, hoe zijn ze aangesloten?

Verwijderd

Inderdaad, kijk eens hoe de leds geschakeld zijn t.o.v. de fan zelf. Hoeveel fans heb je in je kast 8)7 en hoe wil je ze schakelen (aan/uit of ook nog dimmen?).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2007 16:06 ]

• Joost.B
Hoe vind ik 1.2.3 uit hoe ze zijn aangesloten zonder de sticker te verwijderen?
Sjean, staat in mijn post hoeveel fans en wat ik precies wil, nogmaals een keertje: leds - aan/uit.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik denk dat je dan inderdaad die sticker los mag gaan maken.
beetje eigen initiatief kan ook nooit kwaad he?

• Joost.B
Garantie verlies lijkt me?
Voor ik zoiets wil riskeren want ze zijn net nieuw, wil ik mezelf eerst erin verdiepen en hier wat informatie verzamelen.

[ Voor 90% gewijzigd door Joost.B op 15-03-2007 15:37 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

tsja je zult wss de leds los moeten koppelen van de fans en dan apart schakelen (doh).
maar goed ik heb nog steeds niet gehoord hoe je de fan aansluit? gewoon een 3 polig stekkertje?

• Joost.B
Oh ik dacht dat je daarmee de leds bedoelde, het is officieel 3pins maar er zitten verloopstukjes bij voor Molex.

De cpu fan is ook 3 pins en de fan van de voeding weet ik niet.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

okay dan moet je dus je garantie 'verbreken' (ooooh wat erg :P) en de ledjes los schakelen tov de fans. daarna gewoon een bestaand schemaatje erin flansen (iets met PWM? )

Verwijderd

Wat misschien wel interessant is, branden de leds normaal continue of zit er nog een regelingetje op zodat ze gaan flikkeren? Voor de fan kan je uitgaan dat de leds (zelf misschien t.o.v. elkaar en serie) parallel over de fan staan. Dus kabeltje bij motortje lospeuteren die naar de leds loopt. En dan moet een simpele schakelaar de truuk doen.

• Joost.B
Deze branden allemaal continu.

Ik denk dat je gelijk hebt sjean! Misschien zijn er mensen die ervaring hebben met de hardware en kunnen me er iets op vertellen (naast de casefans) dus dan praat ik over de voedingled en de cpu led?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik denk dat je gelijk hebt sjean! Misschien zijn er mensen die ervaring hebben met de hardware en kunnen me er iets op vertellen (naast de casefans) dus dan praat ik over de voedingled en de cpu led?
Check hier de faq eens. En dan vooral het 3e kopje:
De LED FAQ

• Joost.B
Heb in de faq nog niet gevonden wat ik echt zocht, maar dat mag de pret niet derven.

Toch heb ik nu nog een losse vraag, ik heb nog een oude casefan liggen die uit elkaar ligt. De led's werken dus ga daar even mee rommelen. Ook heb ik een schakelaar voor aan /uit alleen deze heeft 3 aansluitpunten. Nu wist ik ooit wat je preciese naam was en hoe je ;m aan moet sluiten maar dat is me in de laatste 5 jaar ontgaan. Kan iemand even een hint geven waar ik moet zoeken?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

nou het is zo dat (meestal) de middelste pin naar een van de buitenste geleidt. welke van de 3 is afhankelijk van de stand van de schakelaar.
pak een ohmmeter (deel van een multimeter) en je weeet het.

over de faq: je wil weten hoe je leds dimt. zoek eens op PWM, dat vind ik zelf de netste manier.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Het niveau van dit is toch wel érg laag imho, de FAQ helpt je gegarandeerd verder voor het dimmen en schakelen van led's, eventueel kan je zoeken naar fanbus schema's als je niet snapt hoe een schakelaar moet gebruikt worden.

Als je nog vragen hebt, open gerust een nieuw topic, op de volgende voorwaarden:
-bewijs van eigen inzet (wat heb je gezocht en al dan niet gevonden)
-duidelijke omschrijving van het probleem (als in: snap je de werking van het schema niet, of weet je niet hoe je het schema kan toepassen in jou situatie)
-je hebt de FAQ's die met je probleem te maken hebben doorgelezen.

Deze gaat op slot, bekijk het allemaal nog eens rustig, ook de FAQ's, en dan lukt het je wel :Y

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.