Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Bij mijn huidige werkgever heb ik een leasecontract van twee jaar. Mijn huidige leaseauto is een Toyota Aygo ( 8)7) die gekoppeld is aan een traineeprogramma.

Even wat achtergond:

Aan dit traineeprogramma ben ik samen met 10 andere trainees begonnen op 1-9-2006 bij een ICT-bedrijf in Almere. De contractsduur is voor onbepaalde tijd en het leasecontract is 24 maanden, 50.000km.
Nu zijn er met mij meerdere trainees die het naar hun zin hebben op de afdeling en graag uit de traineefunctie willen stappen en een voltijd "junior" functie willen voor het volgende jaar.

Na enig overleg is er uit gekomen dat dit mogelijk is. En we krijgen de keus, traineeprogramma blijven volgen of volledige functie op de huidige afdeling. Echter kan er aan de auto niets gedaan worden (aan salaris wel!). De Aygo's willen ze niet afkopen. Ze zijn bang dat ze met 10 Aygo's blijven zitten als ze iedereen in een functieschaal zouden proppen.

Heeft iemand enig idee hoe duur het is om dit leasecontract af te kopen? Misschien kunnen wij dan alsnog de directie overhalen tot het afkopen van de Aygo's en ons in een representatieve en "normale" auto vertoeven volgend jaar.

P.S. De reden dat ik niet bel met leaseplan is omdat ik niet het risico wil lopen dat mijn werkgever er achter komt dat we op de achtergrond bezig zijn met dit soort vergelijkingen.

Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:12
titel onttagt en SG-WI

[ Voor 66% gewijzigd door Rukapul op 15-03-2007 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:25

paQ

hoe lang moet je nog? en wat is het lease bedrag nu?

ik heb laatst een leaseauto afgekocht (althans contract afgekocht) en ik schrok me helemaal wild!

maar in de regel kun je ongeveer stellen: de huidige restwaarde (handel) - je nog te betalen termijnen
Dat is allemaal bruto

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 15-03-2007 11:20 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het zou vanaf 01-09-2007 zijn dus dan zou er nog een contract lopen van 12 maanden.
Het huidige leasebedrag is ongeveer €288,- euro excl. benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:41
mja ik zou hem nog gewoon afrijden, meestal is het zo dat wat je bij je nieuwe functie als leasebedrag niet op maakt bij je salaris wordt opgeteld. Dan rij je maar een jaartje in een iets mindere auto maar krijg je gewoon een stuk meer salaris. Dat is ook niet verkeerd denk ik :)

Afkopen kost alleen maar een bak geld.

[ Voor 6% gewijzigd door SiNisTrAD op 15-03-2007 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is niet zo dat mijn leasebedrag omhoog gaat. Dat blijft hetzelfde ongeacht mijn functie volgend jaar.
Salaris echter zou al met 215 euro per maand omhoog gaan, en bij het bekleden van een echte functie kan er onderhandeling gestart worden met je manager.

Er moet natuurlijk wel iets leuks tegenover staan. anders blijf ik lekker trainee. Één keer in de 6 weken een tweedaagse cursus in een luxe hotel en het lerend werken nog een jaartje..

Gaat er mij om dat ik zo'n 3000km rij tot nu toe gemiddeld per maand. In een Aygo is dit niet echt bevordelijk voor bijvoorbeeld je rug.

Maar om nog even op mijn vraag terug te komen; zijn er ervaringen met het afkopen van leaseauto's?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2007 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:06

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik heb ook mijn lease auto afgekocht. Kostte 2400 euro (het was een Seat Leon met een nog 1 jaar te gaan, contract was 3 jarig).

Ik zou als ik jou was, gewoon nog even in die Aygo blijven rijden (tenzij je _echt_ last hebt van je rug). Scheelt je een hoop poen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strietboy
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-08 17:13
wat was het maandbedrag van de LEON als ik vragen mag.
Denk dat de afkoop van een aygo met zo'n laag leasebedrag wel meevalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 19:40
Afkopen van leasecontracten is financieel niet intressant.

De rekensom van Leaseplan zal zijn: boekwaarde volgens leasecontract (aanschafwaarde minus de afschrijving (zit in het bedrag van 288 euro)) minus de marktwaarde. Dat bedrag moet je betalen.

Er is relatief weinig afgeschreven terwijl de marktwaarde al wel sterk is gedaald. Erg nadelig dus.

Daarnaast moet je je afvragen in hoeverre jij de last wil dragen van het afkopen, heb je bv 2 of 3.000 over om van het leasecontract af te komen?

Obv je kilometertrage van 3.000 pmnd = 36.000 per jaar ben je over een jaar zeker (kostenloos) van de auto af.

[evil mode]
Total loss rijden kan ook helpen >:)
[/evil mode]

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anarchitect713
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-02 10:44
Wat het kost hangt af van het soort auto, het contract dat Leaseplan met je werkgever heeft afgesloten en welke formule (er zijn er meerdere) de leasemaatschappij hanteert voor het berekenen van de afkoopkosten. Zonder die details kun je niks: je kunt van andere mensen horen wat zij hebben moeten betalen maar daar heb je niks aan tenzij ze exact dezelfde auto tegen exact dezelfde voorwaarden leasen. Daar komt nog bij dat er vaak een verschil is tussen de kosten van het afkopen van het contract (i.e. de kosten die je werkgever heeft) en het bedrag wat iemand die bijvoorbeeld uit dienst gaat volgens de arbeidsvoorwaarden feitelijk moet betalen (dit is zeker niet altijd gelijk aan elkaar). Vaak zul je het tweede bedrag horen terwijl je nu het eerste bedrag wilt weten.

Afkopen van een leasecontract is erg kostbaar kan ik je uit eigen ervaring vertellen. Ik zou gewoon het contract uitdienen. Voor mijn 45K auto waren de kosten voor afkopen na 2 jaar contract (van de 4) 10K... Maar zoals gezegd daar heb je niets aan. Je zult het toch echt aan Leaseplan moeten vragen.

Het argument dat je een representatieve auto moet rijden is kul natuurlijk, zeker als junior.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp in ieder geval dat het niet voordelig is voor de werkgever.
Dan maar oprijden inderdaad, of ze moeten ons alsnog tegemoet willen komen.

Total loss is geen optie, want ze hebben hier nog 3 Aygo's staan van trainees die al weg zijn gegaan haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strietboy
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-08 17:13
Als ik het zo lees is het dus zelf zo dat de afkoopkosten hoger kunnen zijn als 12x288euro (huidige leaseprijs). dat is dan toch vreemd?
Het is logisch dat de leasemaatschappij niet blij is met een auto die eerder terugkomt maar er staan wel minder km op. Anders zou de werkgever de auto beter voor de duur kunnen laten staan dat is dan goedkoper dan afkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anarchitect713
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-02 10:44
Twee woorden: "mafia" en "leasemaatschappij" :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 11:15:
P.S. De reden dat ik niet bel met leaseplan is omdat ik niet het risico wil lopen dat mijn werkgever er achter komt dat we op de achtergrond bezig zijn met dit soort vergelijkingen.
Semi-offtopic: dit heb ik dus ook gehad met Multilease. Was aan 't onderhandelen met een nieuwe werkgever over het leasecontract en ze wilden weten hoeveel het zou kosten om dat contract te annuleren. Ik bellen met Multilease, leg ze de situatie uit en dat ik dit specifiek zonder de inmenging van mijn toenmalige werkgever wilde regelen. Ze zouden me een paar dagen later bellen of een mailtje sturen. Natuurlijk hoor ik niks van ze... :(

Twee weken later komt de office manager naar me toe: "weet jij waarom Multilease ons een offerte voor beindiging van jouw leasecontract heeft gestuurd?" |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat zijn dus precies dingen die je kunt verwachten bij grote bedrijven inderdaad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:06

Standeman

Prutser 1e klasse

strietboy schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 12:42:
wat was het maandbedrag van de LEON als ik vragen mag.
Denk dat de afkoop van een aygo met zo'n laag leasebedrag wel meevalt
Ik heb geen flauw idee meer. Ik schat het ergens rond de 350 euro p/m, maar zeker weten doe ik het niet meer.

(het was overigens een 4 jarig contract en ik zat in mijn 3e jaar)

Maar goed, mijn toenmalige nieuwe werkgever heeft toen het bedrag geboekt als studiekosten, waardoor ik het niet zelf hoefde te betalen (het bedrag werd in drie jaar afgeboekt)

[ Voor 17% gewijzigd door Standeman op 19-03-2007 11:32 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Pagina: 1