Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Quitter3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-09 11:44
Ik heb HBO technische Informatica gestudeerd en ben nu 5 jaar fulltime aan het werk.

Ik wil mijn kennis echter verbreden en verdiepen. Ik zit er daarom aan te denken een Master te gaan doen bij de Open Universiteit. Master of Science dus.

Hiervoor moet ik echter een schakel programma doorlopen van 8 modules voor de Bachelor of Science om toegelaten te worden tot de master. Om Bachelor of Science helemaal te doen, moet ik 18 modules volgen. De rest is vrij gesteld.

Ik twijfel er nu aan of ik misschien eerst de volledige BoS wil doen. Heeft dit enige meerwaarde ten opzichte van HBO TI + 5 jaar werkervaring?

En ik ben benieuwd naar ervaringen van andere mensen die de Master of Science aan de OU gedaan hebben naast een fulltime baan. Vooral of de studiedruk en de moeilijkheidsgraad meevalt of niet.
En is het opportuun om 5 of 6 jaar zo'n studie naast werk (en binnen een paar jaar misschien kinderen) vol te houden?

Ik ben nu natuurlijk erg enthousiast en zal de discipline het eerste jaar wel kunnen opbrengen, maar voor 5 of 6 jaar kan ik niet overzien.

• Serpie
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-07-2023
Ik begin straks aan mijn BSc op de OU, ik ben bijna klaar met het propedeuse traject. Op zich vind ik de stof erg meevallen, maar het vereist wel enig zelfdiscipline om de boeken te pakken en te blokken voor een tentamen. Je moet het natuurlijk wel in de avonduren doen.

Voor elke module staat zo’n 100 uur, de studenten die wat actiever bezig zijn doen er zo’n 3 per jaar. De studenten die ik ken die er meer doen hebben geen meestal geen fulltime job ernaast.
Het Master traject beslaat 28 modulen, dus om in 6 jaar je Master te halen moet je meer dan 5 modulen per jaar doen en dat is best pittig.

[ Voor 14% gewijzigd door Serpie op 15-03-2007 11:36 ]

• FoxzMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10 14:38
Ik heb dan geen ervaring met de OU, maar ik heb na mijn HBO Bedrijfskundige Informatica wel de Master Informatiekunde aan de UvA gedaan. Ook ik moest een schakelprogramma volgen van enkele modulen

Na het behalen van het schakelprogramma had ik alleen toegang tot de Master en ik mocht dus niet de titel dragen van Bachelor of Science. Ik weet niet hoe dit aan de OU is geregeld.

Persoonlijk denk ik dat het volgen van de volledige Bachelor of Science Curriculeum niet zo'n grote meerwaarde heeft ten opzichte van je HBO-studie + 5 jaar werkervaring.
In mijn schakelprogramma heb ik vooral vakken gehad die ik niet tijdens mijn HBO-BI heb gehad en het schakelprogramma dus echt was om het 'gat' tussen de HBO-bachelor en de WO-bachelor op te vangen.
Dus als ik jou was zou ik zou ik alleen het schakelprogramma volgen en de master. Het scheelt je ook heel veel tijd.

IIG veel succes met je studie en studiekeuzes.

-

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:31
Die BSc heeft voor jou nauwelijks meerwaarde, omdat, wanneer je je MSc hebt, je de BSc niet meer *mag* gebruiken.

Wat het tempo betreft, is het mogelijk om veel meer dan 3 modules per jaar te doen. De OU houdt zelf een tempo van 6 modules als richtlijn aan; ik heb er in 26 maanden 40 gedaan en ik ken ook mensen die hun hele studie in twee jaar deden.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Serpie
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-07-2023
StevenK schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 11:38:
Die BSc heeft voor jou nauwelijks meerwaarde, omdat, wanneer je je MSc hebt, je de BSc niet meer *mag* gebruiken.

Wat het tempo betreft, is het mogelijk om veel meer dan 3 modules per jaar te doen. De OU houdt zelf een tempo van 6 modules als richtlijn aan; ik heb er in 26 maanden 40 gedaan en ik ken ook mensen die hun hele studie in twee jaar deden.
Tja en ik ken er een paar die er 1 per jaar doen, het is mogelijk maar niet standaard. Zeker niet met een full time job ernaast. En de top 20% doen er meer dan 3 per jaar (bij informatica), wellicht dat daar nog een verschil in zit ten opzichte van de andere studies (rechten/Psychologie)
Van de site:
U bepaalt zelf waar en wanneer u studeert. Om deze reden is het niet mogelijk te zeggen hoe lang u over een opleiding doet. Een bacheloropleiding omvat 42 modulen. Een masteropleiding bestaat uit 14 modulen. Een student van de Open Universiteit Nederland rondt gemiddeld zes modulen per jaar af. Een module bestudeert u gemiddeld in 100 tot 120 uur.
Maar de Master voor informatica omvat 28 modulen:
http://srv-hrl-60.web.pwo...g-Start;?CategoryName=MTI

Dus reken dan zelf maar uit hoeveel tijd je denkt te kunnen besteden en hoeveel je er per jaar wilt doen, de enige die dat goed kan inschatten ben jij zelf.

[ Voor 39% gewijzigd door Serpie op 15-03-2007 12:01 ]

• ErHaPi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:21
Ik ben zelf bezig met een MSc opleiding aan de OU, namelijk MSc Business Process Management & IT in de begeleide variant. Dat wil zeggen 2 jaar lang, 1 avond in de week college (in mijn geval aan de Haagse Hogeschool) en dan het afstudeertraject. Ik heb als vooropleiding HEAO-BI.

Als studiebelasting wordt 20 uur per week opgegeven, voor wij was het met gemiddeld 10 uur in de week goed te doen, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Ik heb ook een fulltime baan en een gezin en vind het wel te combineren. Het voordeel van de begeleide variant is dat je in een groep meedraait, die een vast tempo aanhoudt en dus als stok achter de deur fungeert. Tevens kun je dan met je collega studenten overleggen en opdrachten samen uitvoeren. Voor je motivatie werkt dit goed, de kosten zijn wel hoger.

Ik ben nu met het afstuderen bezig. Daar staat in theorie een half jaar voor, maar dat is maar een enkeling gegeven, dan moet alles meezitten. Reken hiervoor op 1 tot 1,5 jaar. Veel succes!

• Quitter3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-09 11:44
Een volledige BoS leek me al niet zo veel meerwaarde geven.

Ik zal dus schakelprogramma + MoS gaan doen.

Ik weet dat ik de enige ben die het tempo kan bepalen/inschatten. Misschien dat ik in het schakeltraject een iets beter beeld krijg van de uren belasting voor mij.
En mocht het langer duren als ik zou willen, dan heb ik toch de certificaten voor de modules die ik wel afgerond heb.

Heb al op verschillende plekken naar ervaringen gevraagd en het blijkt allemaal erg individueel te zijn. Ik zal dus gewoon moeten beginnen.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:31
Quitter3 schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 12:20:
Een volledige BoS leek me al niet zo veel meerwaarde geven.

Ik zal dus schakelprogramma + MoS gaan doen.
Eh, 't is toch wel gebruikelijk om die dingen met BSc en MSc aan te duiden ;)
Ik weet dat ik de enige ben die het tempo kan bepalen/inschatten. Misschien dat ik in het schakeltraject een iets beter beeld krijg van de uren belasting voor mij.
En mocht het langer duren als ik zou willen, dan heb ik toch de certificaten voor de modules die ik wel afgerond heb.

Heb al op verschillende plekken naar ervaringen gevraagd en het blijkt allemaal erg individueel te zijn. Ik zal dus gewoon moeten beginnen.
Dat lijkt mij ook. Bij mij duurde het eerste studiejaar relatief lang, niet alleen omdat mijn dochtertje geboren werd in die periode, maar ook omdat mijn motivatie nog niet optimaal was. Daarna kreeg ik meer plezier in mijn studie en was ik meer gemotiveerd om het tempo op te voeren. Ik moest toen wel privédingen laten schieten...

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Pagina: 1