Domino en postfix helo syntax fout

Pagina: 1
Acties:

• Jelleh
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09-2024
Ik heb een domino server die mail voor een bepaald domein moet afleveren op mijn postfix mail server, dat gaat goed maar domino die geeft zijn hostname niet mee met het HELO command.
Zie onderstaande log.

In postfix heb ik al de volgende dingen aangezet.

smtpd_helo_required = no
smtpd_helo_restrictions =

Alleen geeft postfix nog wel de syntax error maar kun je wel gewoon door gaan met mail afleveren, alleen domino doet dat niet, die is denk te lui om verder te proberen, die kapt het proces meteen af bij een warning.

Iemand enig idee hoe ik er voor zorg dat domino een hostname achter het HELO command mee geeft, of hoe ik postfix configurereer dat hij geen syntax error terug geeft aan domino.

Domino versie is 6.5.3 FP1
Postfix versie is 2.0.16

Log van de postfix server:
postfix/smtpd[7865]: connect from unknown[*.*.*.*]
postfix/smtpd[7865]: > unknown[*.*.*.*]: 220 knip ESMTP Postfix
postfix/smtpd[7865]: watchdog_pat: 0x807e288
postfix/smtpd[7865]: < unknown[*.*.*.*]: EHLO
postfix/smtpd[7865]: > unknown[*.*.*.*]: 501 Syntax: EHLO hostname
postfix/smtpd[7865]: < unknown[*.*.*.*]: HELO
postfix/smtpd[7865]: > unknown[*.*.*.*]: 501 Syntax: HELO hostname
postfix/smtpd[7865]: < unknown[*.*.*.*]: QUIT
postfix/smtpd[7865]: > unknown[*.*.*.*]: 221 Bye
postfix/smtpd[7865]: disconnect from unknown[*.*.*.*]

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Dit probleem ligt echt bij Domino. Een HELO is niet verplicht, maar als er een wordt verstuurd dan moet deze wel geldig zijn volgens RFC822.

Hoe het op te lossen is weet ik niet, moet je niet ergens instellen waarmee Domino HELOt? In Postfix smtp client is dit smtp_helo_name.

• Jelleh
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09-2024
smesjz schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 11:20:
Dit probleem ligt echt bij Domino. Een HELO is niet verplicht, maar als er een wordt verstuurd dan moet deze wel geldig zijn volgens RFC822.

Hoe het op te lossen is weet ik niet, moet je niet ergens instellen waarmee Domino HELOt? In Postfix smtp client is dit smtp_helo_name.
Fixed, in domino op het server document stond het internet FQDN niet ingevuld, raar dat domino hier geen warnings over geeft op de console...

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Jelleh schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 11:23:
[...]

Fixed, in domino op het server document stond het internet FQDN niet ingevuld, raar dat domino hier geen warnings over geeft op de console...
Bugje in Domino lijkt me. Aangezien een SMTP server HELO mag afdwingen bij een client moet ie dan een HELO meegeven volgens de RFC.

Nou ja, mooi dat het opgelost is.