Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Opvolgende RGB-ledjes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik doe kunstacademie en ben met een "installatie" bezig. Loop alleen tegen het probleem aan, en dat is dat ik absoluut niet weet hoe ik het uit moet voeren.

Het volgende is het plan:
Ik ben uitgegaan van het gezegde: "Je kan pas van een ander houden, als je van jezelf houdt". Dit wil ik op de volgende manier uitbeelden.

Er hangt een bol in het midden, en om die bol heb je verschillende lagen/trappen bollen hangen. Als de middelste bol een kleur krijgt, bijvoorbeeld blauw, moeten de lagen eromheen stap voor stap ook blauw worden. Wordt de middelste bol vervolgens groen, moeten de lagen eromheen stap voor stap ook groen worden etc etc.

Ik wil het idee in miniatuur uitwerken, dus bollen ter grote van pingpong-balletjes. Als lichtbron zat ik te denken aan RGB-ledjes. Maar wat betreft de "besturing" heb ik echt geen idee.

Ik heb al wel wat research gedaan naar mogelijke besturingen. Ik kwam op een PLC uit. Maar eigenlijk denk ik dat dat een beetje overdone is. Aangezien je niet echt input nodig hebt.

Wat voor mogelijkheden zien jullie?

Alvast bedankt!

• BlueFoxOne
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 14:46
Als je alle kleuren van de regenboog (zichtbare) wil gebruiken dan zal je iets moeten gebruiken als een RGB-Controller. Als je hooguit Blauw, Groen ,Rood wil gebruiken of kleuren waar 2 van deze kleuren vol uit kunnen aanstaan dan heb je dat niet echt nodig.

Wat betreft RGB controller kan je denk ik het beste of een kan en klare zoeken, of zelf een maken met een PIC of AVR microcontroller al brengt dit wel wat programmeren met zich mee
Enkel heb jij meerdere RGB led die je afzonderlijk van elkaar met tijd vertraging wil laten oplichten waardoor je wel voor elke RGB led een eigen RGB controller nodig heb of RGB aansturing moet maken.

Als je enkel de drie kleuren dan is het wat makkelijker, je zou een pc interface kaart kunnen nemen die is denk ik wat makkelijker voor jou qua aansturing.
Of een PLC of iets dergelijks, je zou zelfs iets met relais en tijd schakelaars kunnen doen.

Keus aan jou om te bepalen wat je wil.

Xbox C#, .NET, Vissen

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-11 12:58
Zet die plc maar heeel snel uit je hoofd, dat is voor industrieele toepassingen en ze zijn harstikke duur. Je kunt beter met microcontrolers gaan werken, je kunt met 1 controler makkelijk iets van 50 bollen aansturen als je het een beetje goed aanpakt. Het probleem is denk ik alleen, jij hebt niet zo heel veel verstand van electronica (anders had je wel geweten met wat je het moest doen) dus weet je ook niet hoe microcontrolers werken. Ik denk dat je het beste een aardig persoon uit de buurt moet vinden die dat voor je op poten zet.

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:32

Ibex

^^ met stom.

Ik vermoed dus dat men hier bedoeld dat je 2 manieren hebt qua kleuren:
- Je werkt enkel met de primaire kleuren. De bol is bvb groen en je wil deze van binnenuit naar blauw laten faden. Natuurlijk zal tijdens het faden een tussenkleur zichtbaar zijn, maar die moet je niet berekenen.
- Je werkt met alle kleuren. De bol kan dan bijvoorbeeld paars zijn, en moeten faden naar oranje. Hiervoor zal je de tussenkleuren moeten kunnen berekenen.

De eerste is in ieder geval gemakkelijker. Stel een led van de binnenste bol:
R, G, B
Stel dat de startwaarde rood is, zal het volgende op de led zitten
255, 0, 0

Als je dan bijvoorbeeld de bol helemaal naar blauw wil laten faden, zal je het volgende moeten doen, maar dan met tussenstapjes van 1.
R, G, B -> 255, 0, 0
R, G, B -> 200, 0, 55
R, G, B -> 100, 0, 155
R, G, B -> 55, 0, 200
R, G, B -> 0, 0, 255

Hierdoor zal de led van rood naar blauw faden. Je moet niets berekenen voor tussenliggende kleuren, die zullen vanzelf mengen.

Om de complete bol dan van binnen naar buiten te laten faden zul je het bovenstaande moeten doen voor alle schillen. Je begint de binnenste te faden, en als deze bvb al 50 stapjes ver in het fadeproces is, begint de tweede schil te faden. Als die 50 stapjes ver is (en de binnenste bol al 100 dus), begint de 3de laag te faden. En zo voor alle lagen.

Het faden in stapjes van de leds zal je normaalgezien kunnen doen met behulp van PWM. Ik zou zeggen dat je per schil 3 PWM kanalen hebt. Heb je 10 schillen, zul je dus 30 PWM kanalen moeten besturen. Aan hoeveel lagen had je trouwens gedacht?

Als je echt in full RGB wil gaan faden zal je inderdaad wat meer ingewikkelde berekeningen moeten doen. Hiermee kan ikzelf echter niet helpen.
R, G, B -> 0, 0, 255

[ Voor 5% gewijzigd door Ibex op 16-03-2007 08:49 ]

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be