Voor een natuurkunde opdracht moeten we "iets" maken om te berekenen/te meten hoeveel kracht je nodig hebt om een rechtopstaand ei te breken.
Simpel zullen jullie zeggen, gewoon een soort standaard maken waar het ei op kan en dan gewichtjes op zetten. Maar je bent een tweaker ofniet
dus ik heb een andere aanpak gekozen.
Mijn idee:
Ik heb met lego
een linaire actuator gebouwt, dus 2 motoren, wormwielen etc.
Om het verhaal even wat duidelijker te maken hier wat foto's van "The egg crusher 2007
"
Het geheel,

'
close up van de linaire actuator..

Als 'ie op zijn kant ligt..

en het schema..

De specs van de motor...

Uiteindelijk moet ik dus weten/berekenen/meten hoeveel kracht de linaire actuator heeft bij een bepaald voltage. Na wat puzzelen ben ik hier op uitgekomen,
F = u*i * 0.(het rendement) / v
Maar nu zit de wormwiel er nog niet in. Het lego tandwieltje heeft 24 tanden. je dus dan uit op 1:24
Moet ik dan dus u*i * 0.(het rendement) * 24 doen ? en dat dan delen door de snelheid ?
Greets,
Jeroen Aka Bladeslayer
Simpel zullen jullie zeggen, gewoon een soort standaard maken waar het ei op kan en dan gewichtjes op zetten. Maar je bent een tweaker ofniet
Mijn idee:
Ik heb met lego
Om het verhaal even wat duidelijker te maken hier wat foto's van "The egg crusher 2007

Het geheel,

close up van de linaire actuator..

Als 'ie op zijn kant ligt..

en het schema..

De specs van de motor...
Torque Rotation speed Current Mechanical power Electrical power Efficiency 4.5 V 2.25 N.cm 57 rpm 0.12 A 0.13 W 0.54 W 24 % 7 V 2.25 N.cm 160 rpm 0.12 A 0.38 W 0.85 W 45 % 9 V 2.25 N.cm 250 rpm 0.12 A 0.58 W 1.1 W 54 % 12 V 2.25 N.cm 375 rpm 0.12 A 0.88W 1.5 W 61 % |

Uiteindelijk moet ik dus weten/berekenen/meten hoeveel kracht de linaire actuator heeft bij een bepaald voltage. Na wat puzzelen ben ik hier op uitgekomen,
F = u*i * 0.(het rendement) / v
Maar nu zit de wormwiel er nog niet in. Het lego tandwieltje heeft 24 tanden. je dus dan uit op 1:24
Moet ik dan dus u*i * 0.(het rendement) * 24 doen ? en dat dan delen door de snelheid ?
Greets,
Jeroen Aka Bladeslayer
www.frees-it.com