MSI GF7600GS AGP - Performance issues

Pagina: 1
Acties:

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:42

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
Ik zit hier met een GeForce 7600GS van MSI in de AGP variant. Nu loopt het ding voor 2D zonder problemen, maar met 3D heb ik toch redelijke problemen op performance vlak:

X3 Reunion, low detail, 1024x768, 12,8 fps (43 sec run)
C&C3 Demo, medium detail, 1024x768: 10,5fps (50sec run)

Flight Simulator 2004, default scenery + settings, 1280x1024: Nog geen 15fps!!

Alle tests zijn gedaan met AA en AF uit. Verdere systeem- en driverspecs:

Asus P5PE-VM
Intel D940 (3,2GHz, 800FSB)
2 x Corsair 512MB ValueRAM DDR400
Sweex 500W voeding
3 HDD's

Windows XP Professional SP2
nVidia ForceWare 93.71
Intel 82865 Chipset Drivers

Alles WHQL certified.

Koeling van alle onderdelen is standaard en niet gemod. Videokaart is niet overgeklokt.

Mijn vermoeden is dat de kaart te weinig stroom krijgt, het maffe is dat ie zonder sjoege draait (niet eens een warning) als de voedings-Molex eruit is. Zelfs 3D doet het tot op zekere hoogte, met zelfde frame rates als bovenstaand. De stekker die de kaart van stroom voorziet werkt, dit heb ik getest met één van mijn harddisks.

3DMark2003 test zal ik zo nog even draaien, nog even downloaden.

Is mijn kaart dood (zo ja, dan stap ik over op een X1600 Pro AGP, ik ga NIET van mobo wisselen) of is er iets anders aan de hand (misschien softwarematig) wat ik over het hoofd gezien heb?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Admin General Chat

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je kan natuurlijk even kijken met RivaTuner hoe je videokaart is afgesteld (kloksnelheid, voeding (volgens mij), temps) :) Zou je dat eens kunnen installeren en gebruiken?

Wauw, een sig!

Verwijderd

Wat wil je met een Sweex voeding? Please, FOR THE LOVE OF GOD, BUY SOMETHING BETTER THAN THAT! :(

Verwijderd

Tja....zo'n Sweex voeding, daar zou ik onder geen enkele voorwaarde m'n dure hardware aan willen toevertrouwen.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Fijne conclusie om gewoon maar te zeggen dat je vermoed dat ie te weinig stroom krijgt. Dat slaat natuurlijk nergens op, vooral omdat je ook helemaal niet vermeld wat de voltages dan zijn. Een videokaart gaat echt niet sneller of langzamer werken analoog aan de hoeveelheid stroom die die krijgt ;) Het veroorzaakt enkel instabiliteit en daar heb je zo te lezen geen last van.

Kijk eens of in het bios alles goed staat ingetseld wat betreft AGP en of je de chipsetdrvers van je moederbord wel geinstalleerd hebt. En verder is de 7600GS ook weer niet de snelste kaart en ik ken die spellen niet, maar misschien zijn ze gewoon te zwaar voor die kaart? Ben benieuwd naar je 3dmark-score. Vergelijk die dan eens met een gelijkwaardig systeem in de results database (en dan niet de allerhoogste, maar ergens middenin).

• ChojinZ
  • Laatst online: 20-07 13:47
Palomar schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 13:35:
Fijne conclusie om gewoon maar te zeggen dat je vermoed dat ie te weinig stroom krijgt. Dat slaat natuurlijk nergens op, vooral omdat je ook helemaal niet vermeld wat de voltages dan zijn. Een videokaart gaat echt niet sneller of langzamer werken analoog aan de hoeveelheid stroom die die krijgt ;) Het veroorzaakt enkel instabiliteit en daar heb je zo te lezen geen last van.

Kijk eens of in het bios alles goed staat ingetseld wat betreft AGP en of je de chipsetdrvers van je moederbord wel geinstalleerd hebt. En verder is de 7600GS ook weer niet de snelste kaart en ik ken die spellen niet, maar misschien zijn ze gewoon te zwaar voor die kaart? Ben benieuwd naar je 3dmark-score. Vergelijk die dan eens met een gelijkwaardig systeem in de results database (en dan niet de allerhoogste, maar ergens middenin).
Het is wel degelijk mogelijk voor een videokaart om langzamer te gaan lopen (onderklocken) als de videokaart te weinig stroom krijgt. Te weinig stroom hoeft dus niet altijd te resulteren in stabiliteits problemen. Gebruik de search maar eens. Zat topics die dit bevestigen.

De 7600GS is zeker niet de snelste maar de resultaten die de TS post zijn ook voor deze kaart aan de lage kant.

@TS, Andere drivers al geprobeerd? Ennuh, wat zijn de temps van de kaart? Misschien wordt hij wel te heet (ondanks dat je niets overclockt hebt)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Palomar
  • Niet online
Ja dat weet ik, maar voor ik ook weet krijg je dan wel een melding. En bovendien is het eenvoudig te checken met een tooltje wat de actuele kloksnelheid van de kaart is. Zelfs dat heeft de TS niet vermeld. Dus vandaar dat ik het een vreemde conclusie vind en daar zul je het met mij eens moeten zijn.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
ChojinZ schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 13:56:
[...]

Het is wel degelijk mogelijk voor een videokaart om langzamer te gaan lopen (onderklocken) als de videokaart te weinig stroom krijgt. Te weinig stroom hoeft dus niet altijd te resulteren in stabiliteits problemen. Gebruik de search maar eens. Zat topics die dit bevestigen.

De 7600GS is zeker niet de snelste maar de resultaten die de TS post zijn ook voor deze kaart aan de lage kant.

@TS, Andere drivers al geprobeerd? Ennuh, wat zijn de temps van de kaart? Misschien wordt hij wel te heet (ondanks dat je niets overclockt hebt)
Kaart is niet OC'd, temps van de GPU kwamen niet boven de 60C uit, in Rivatuner stond alles standaard. CPU en memory staan dus netjes op 400MHz :)

Voeding had ik me trouwens in vergist, dat is een Spire Rocketeer 500W...

Heb voorlopig even een X1600Pro erin geprikt, daar zal ik eens een 3DMark03 van draaien en die vergelijken met mijn 7600GS.

Edit: 3DMark03 score op de X1600 Pro: 6926 punten. ORB:
http://service.futuremark...Type=10&projectId=5260546

Overigens is deze score met een 512MB kaart net uit de doos, dus geen OC of wat dan ook.

[ Voor 11% gewijzigd door Stoney3K op 15-03-2007 14:31 ]

• ChojinZ
Palomar schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 14:14:
Ja dat weet ik, maar voor ik ook weet krijg je dan wel een melding. En bovendien is het eenvoudig te checken met een tooltje wat de actuele kloksnelheid van de kaart is. Zelfs dat heeft de TS niet vermeld. Dus vandaar dat ik het een vreemde conclusie vind en daar zul je het met mij eens moeten zijn.
Ik moet niets, maar is snap wat je bedoelt... ;)

@TS Heb je geen kennis bij wie je de kaart kan testen? Weet je gelijk of het aan de kaart ligt of aan iets anders...

[ Voor 11% gewijzigd door ChojinZ op 15-03-2007 14:33 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
ChojinZ schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 14:32:
[...]

Ik moet niets, maar is snap wat je bedoelt... ;)

@TS Heb je geen kennis bij wie je de kaart kan testen? Weet je gelijk of het aan de kaart ligt of aan iets anders...
Dat was ik ook vandaag van plan :)... ik heb van het weekend een LAN-party en moest toch kunnen spelen, vandaar die X1600 Pro erin geprikt. Wou eigenlijk een X1950 AGP maar die was me voor een vervangend kaartje wat aan de dure kant (hij bewijst wel dat AGP nog altijd PCIe kan 0wnen :))... De 7600GS hou ik dan wel als backup, ik moet toch nog een clean install draaien dus misschien dat ik in de loop van de dag nog een uitgebreide benchmark draai. In principe moeten de 1600Pro en de 7600GS op het zelfde niveau zitten.

• bonfie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:36

bonfie

Fillrates:
GeForce 7600 GS 4800
ATI X1600 Pro 2000
ATI X1650 Pro 2400
ATI X1650 XT 4600

Als je vooruit wil moet je dus minimaal een X1800 hebben.

Voor meer fillrates en andere info over de chipsets:
http://en.wikipedia.org/w...Graphics_Processing_Units

Ik kijk altijd bij fillrate om de snelheid te schatten.

Oh nog wat hints, voor extra snelheid:
Check je bios settings, agp fastwrites en zo.<- als je dit niet snapt, reset dan de defaults eens.
Check voor nieuwere chipset drivers en nieuwere video-drivers.
Check met dx diag of alles goed werkt.

[ Voor 21% gewijzigd door bonfie op 15-03-2007 14:52 ]

• ChojinZ
bonfie schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 14:48:
Fillrates:
GeForce 7600 GS 4800
ATI X1600 Pro 2000
ATI X1650 Pro 2400
ATI X1650 XT 4600

Als je vooruit wil moet je dus minimaal een X1800 hebben.

Voor meer fillrates en andere info over de chipsets:

Ik kijk altijd bij fillrate om de snelheid te schatten.
Zelf gebruik ik altijd die van ome Tom:
http://www23.tomshardware...=531&model2=572&chart=197

Maar je hebt gelijk. De 1600Pro is niet zo snel als de 7600GS. TS, houdt daar rekening mee!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
ChojinZ schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 14:50:
[...]

Zelf gebruik ik altijd die van ome Tom:
http://www23.tomshardware...=531&model2=572&chart=197

Maar je hebt gelijk. De 1600Pro is niet zo snel als de 7600GS. TS, houdt daar rekening mee!
Nogal wiedes sinds de 1600Pro een wat oudere kaart is. Maar alles beter dan in elk spel slideshows moeten spelen....

Edit: Ik merk nu trouwens ook dat ik ook een nieuwe CPU koeler geinstalleerd heb... met de oude Intel boxed koeler waren de temps om te huilen. Nu een Arctic Cooling Freezer Pro 7, met 3 heatpipes, er is goeie kans dat m'n CPU in de throttling sloeg...

[ Voor 21% gewijzigd door Stoney3K op 15-03-2007 15:29 ]

• ChojinZ
Stoney3K schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 15:01:
[...]

Nogal wiedes sinds de 1600Pro een wat oudere kaart is. Maar alles beter dan in elk spel slideshows moeten spelen....
Jouw eigen woorden:

"In principe moeten de 1600Pro en de 7600GS op het zelfde niveau zitten."

Vandaar mijn opmerking... ;)

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
ChojinZ schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 16:10:
[...]

Jouw eigen woorden:

"In principe moeten de 1600Pro en de 7600GS op het zelfde niveau zitten."

Vandaar mijn opmerking... ;)
Voor zover ik de benchmarks doorgelezen heb. In vergelijking met een 9800Pro verschillen ze niet veel, maar als je ze naast elkaar gaat leggen zul je wel wat verschil zien. De 7600GS is door nVidia ontwikkeld om te concurreren met de 1600Pro :)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-07 22:02

Barrycade

Through the...

Beetje van de hak op de tak dit topic: Conclusie is dus: 1600 Pro erin in plaats van een 7600GS wegens preformance problemen door een oververhitte CPU waarvan de temps nu normaal zijn na een koeler wisseling. Tja nuttig topic nu geworden. :)

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
littlejoannes schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 17:17:
Beetje van de hak op de tak dit topic: Conclusie is dus: 1600 Pro erin in plaats van een 7600GS wegens preformance problemen door een oververhitte CPU waarvan de temps nu normaal zijn na een koeler wisseling. Tja nuttig topic nu geworden. :)
Ik denk dat alles inmiddels opgelost is want mijn 7600GS draait zonder problemen nu ook weer 9220 punten :)...

Zo zie je maar weer dat game performance van veel meer afhangt dan alleen de VGA en systeemspecs.

• ChojinZ
Stoney3K schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 17:34:
[...]

Ik denk dat alles inmiddels opgelost is want mijn 7600GS draait zonder problemen nu ook weer 9220 punten :)...

Zo zie je maar weer dat game performance van veel meer afhangt dan alleen de VGA en systeemspecs.
Maar wat was nou de oorzaak? toch warmte?

• Palomar
  • Niet online
De gebruiker was de oorzaak :P
Pagina: 1