Hallo,
Ik heb mij nu al eens eerder verdiept in dit concept.
Ik lees heel vaak dat een 200 watt TEC nooit meer dan 200 watt aan warmte weg zou kunnen halen, maar is dit wel waar?
Mijn waterpompje van amper 10 watt pompt toch ook zeker meer dan 100 watt aan warmte naar mijn rad. Een tec koelt niet de CPU, maar pompt de warmte naar de warme kant, of zie ik dit verkeerd?
De reden dat ik dit weer aan snijd is dit artikel:
http://www.legitreviews.com/article/473/1/
Ik zie een TEC als een heatpump, net zoals mijn waterpomp, of bijvoorbeeld heatpipes, die eigenlijk helemaal geen stroom gebruiken.
Ik weet dat hier vaak over gediscusieerd is, maar uhm, ik weet het niet, hoe zit het nou eigenlijk?
Ik heb mij nu al eens eerder verdiept in dit concept.
Ik lees heel vaak dat een 200 watt TEC nooit meer dan 200 watt aan warmte weg zou kunnen halen, maar is dit wel waar?
Mijn waterpompje van amper 10 watt pompt toch ook zeker meer dan 100 watt aan warmte naar mijn rad. Een tec koelt niet de CPU, maar pompt de warmte naar de warme kant, of zie ik dit verkeerd?
De reden dat ik dit weer aan snijd is dit artikel:
http://www.legitreviews.com/article/473/1/
The cooling design implemented on the Eliminator can handle CPUs with a total heat output of up to 125W, which means the Eliminator can handle nearly all of today's processors.
The TEC uses electric to work and the three TECs have a total maximum power draw of 40W, which means that the Eliminator will be power hungry after considering that power draw doesn't include the fan or water pump.
Wanneer een TEC van 40w inderdaad tot 125 wat kan tansporteren, dan kan ik me de werking wel voorstellen daar een heatsink die bijvoorbeeld 100 graden wordt, meer warmte afgeeft bij een omgevingstemp van 20 graden dan een sink die 50 graden is, het draait toch allemaal om de delta T (temperatuursverschil)Results: When the proessor was overclocked and the voltages increased, the temperatures increased, but Eliminator still mamaged to live up to its name and eliminated the competition.
Ik zie een TEC als een heatpump, net zoals mijn waterpomp, of bijvoorbeeld heatpipes, die eigenlijk helemaal geen stroom gebruiken.
Ik weet dat hier vaak over gediscusieerd is, maar uhm, ik weet het niet, hoe zit het nou eigenlijk?