"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME
Verwijderd
Voor 1 (groepje) Linux-distributie kiezen is gewoon niet goed genoeg. Zoveel mensen als er zijn, zoveel distributies zijn er. De helpdesk zal gewoon kennis moeten hebben van de kernel, configfiles, Gnome en KDE. Zet er gewoon mensen op die dagelijks met Linux werken.
Ik vind het belangrijker dat Hardware fabrikanten zoals ATI & NVidia *nix beter gaan ondersteunen, maar dat zal nog niet snel gaan gebeuren
Hier kan ik mezelf ook heel erg goed in vinden.Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 23:34:
Ik vind persoonlijk eigenlijk dat ze gewoon de Linux-kernel moeten ondersteunen. Dat wil zeggen: een sticker op de pc plakken met "Designed for Linux 2.6". Dell moet hun klanten ervan kunnen verzekeren dat alle hardware werkt in Linux.
Voor 1 (groepje) Linux-distributie kiezen is gewoon niet goed genoeg. Zoveel mensen als er zijn, zoveel distributies zijn er. De helpdesk zal gewoon kennis moeten hebben van de kernel, configfiles, Gnome en KDE. Zet er gewoon mensen op die dagelijks met Linux werken.
De laatste laptop van Dell waar ik een Linux op heb gezet, een Dell Latitude D820, doet het trouwens nog best goed. Alle hardware die ik nodig had heb ik aan de praat gekregen. Kwa compatibility gaat het geloof ik de goede kant op bij Dell
De toets zelf kun je anders aardig handig inzetten
Volgens mij gebruikt Amarok hem zelfs standaard voor een rits shortcuts.
Wat voor logo er op staat interesseert me verder niet, ik zie het als een extra modifier key net zoals Ctrl en Alt.
[ Voor 52% gewijzigd door Ultraman op 15-03-2007 00:52 ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Hoe kunnen ze 1 distro ondersteunen, zonder dat belangrijke patches terugvloeien naar het kernel-team? Dat is toch de kracht van OSS?Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 23:34:
Ik vind persoonlijk eigenlijk dat ze gewoon de Linux-kernel moeten ondersteunen. Dat wil zeggen: een sticker op de pc plakken met "Designed for Linux 2.6". Dell moet hun klanten ervan kunnen verzekeren dat alle hardware werkt in Linux.
En over ATi en NVidea: als Dell ze onder druk kan zetten om gegevens over te dragen, dan mag dat dus geen probleem meer zijn, toch?
Ik heb anders nooit problemen met de binary NVidia-drivers. Er is zelfs een mooi speciaal NVidia-tooltje voor de instellingen als je de xorg.conf niet snapt. Niets dan lof voor NVidia so far. Zolang ik Linux gebruik, zal ik geen ATI-kaart kopen.GrooV schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 23:39:
Gaan ze ook PC's leveren zonder windows toets dan?![]()
Ik vind het belangrijker dat Hardware fabrikanten zoals ATI & NVidia *nix beter gaan ondersteunen, maar dat zal nog niet snel gaan gebeuren
Goeie zaak verder. Dell gaat de goeie kant op, die komt er wel.
[ Voor 5% gewijzigd door Bergen op 15-03-2007 03:32 ]
Mag jij een 2e scherm instellen van een andere grootte. Veel plezierBergen schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 03:27:
[...]
Ik heb anders nooit problemen met de binary NVidia-drivers. Er is zelfs een mooi speciaal NVidia-tooltje voor de instellingen als je de xorg.conf niet snapt. Niets dan lof voor NVidia so far. Zolang ik Linux gebruik, zal ik geen ATI-kaart kopen.
Goeie zaak verder. Dell gaat de goeie kant op, die komt er wel.
Verwijderd
Wat jij hier aanhaalt is juist exact het probleem van Linux. Er zijn zoveel smaken... er is geen eenduidigheid wat het voor een fabrikant als Dell het heel moeilijk maakt om het te ondersteunen. Je kan wel zeggen dat je de 2.6 kernel onder steunt maar daarmee ben je er nog niet...Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 23:34:
De vele smaken zijn zowel Linux' grote kracht, als zijn grote zwakte om meegeleverd te worden met PC's...
Onzin,Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 09:48:
[...]
Wat jij hier aanhaalt is juist exact het probleem van Linux. Er zijn zoveel smaken... er is geen eenduidigheid wat het voor een fabrikant als Dell het heel moeilijk maakt om het te ondersteunen. Je kan wel zeggen dat je de 2.6 kernel onder steunt maar daarmee ben je er nog niet...
De vele smaken zijn zowel Linux' grote kracht, als zijn grote zwakte om meegeleverd te worden met PC's...
Als je er voor zorgt dat je hardware 100% zeker werkt met drivers die in de 2.6.* kernel zitten, kan de OSS community de rest doen, Als je drivers niet in de kernel zitten, kun je ze hier zonder veel problemen bij toegevoegd krijgen. (mits ze netjes gecode zijn).
Het duurt dan misshien nog een half jaar, maar dan hebben alle distro's gewoon al de dell drivers, en weet je dus zeker dat alles werkt.
openkat.nl al gezien?
Dat zou helemaal mooi zijn.
'Koop nu een Dell-PC met Linux en laat de echte 'WOW'-ervaring beginnen'
En dan doel ik op AIGLX wat out-of-the box dan werkt, dat zal nog eens veel mensen versteld doen staan
Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein
Je hebt ook enig inzicht in de kosten die dit met zich mee gaat brengen? Om al die kosten te denkken moet je heel erg veel systeempjes verkopen!Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 23:34:
Da's toch niet zo moeilijk? Ik heb een gentoo howto gevolgd en had dat in 1 kwartier voor elkaar. Moest er wel zelf voor in xorg.conf spitten.MBV schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 09:41:
[...]
Mag jij een 2e scherm instellen van een andere grootte. Veel plezierDat werkt weer beter met de ATi open source driver
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Waarom zou Dell ze wel onder druk kunnen zetten? Zoveel Linux gebruikers zouden ze ook weer niet krijgen. Ik denk dat dit probleem alleen opgelost kan worden als 1 van de 2 het intiatief neemt of wanneer een derde partij (Intel?) met grafische kaarten met vergelijkbare kwaliteit met open drivers komt.MBV schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 00:54:
En over ATi en NVidea: als Dell ze onder druk kan zetten om gegevens over te dragen, dan mag dat dus geen probleem meer zijn, toch?
Ik denk dat Dell gewoon support moet bieden voor alle drivers (in de kernel) en 1 distro moet kiezen (Fedora/Ubuntu/whatever) als "advised distro" en weinig tot geen aandacht aan de andere distro's moet leveren (wel dus een mogelijkheid geven om het voor te installeren, maar dan zonder verdere support)
groeten
Je weet waar OSS voor staat? Er komen dus geen resricted drivers in de kernel.DeMoN schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 10:16:
Misschien krijg je dan ook wel zoiets als Dell -> Nvidia -> Nvidia restricted drivers standaard in de distro?
Dat zou helemaal mooi zijn.
Een beetje distro wil geen restricted dingen in zijn distro, dus zal nvidia ze vrij moeten geven willen ze daar in worden geimplemeteerd.
Nieuwe hardware wordt niet of slecht ondersteund (als gevolg van fabrikanten die niet 32/64 bits linux drivers te maken). Hierdoor moet je wachten op een community oplossing en dat duurt meestal langer. Voor een bedrijf / non-tweaker consument die nieuwe hardware aanschaft die gelijk goed moet werken is Linux dan geen optie.
Er zijn te veel Linux varianten (interactie met probleem boven) en binnen de varianten ook nog eens varianten (32 bits / 64 bits / versies). Hoewel veel linux software draait op veel varianten, moet het getest worden, en dat kost tijd. Zelfde geldt voor updates (om het half-jaar) komt er een complete nieuwe make-over van de meeste distro's. Probeer als fabrikant dan maar eens te garanderen dat het werkt voor Ubuntu 6.06, 6.10 7.04, Fedora 4,5,6,7 ..Gentoo door iedereen zelf gecompileerd etc. (tegenover 2-4x Windows (98)/(2000)/XP/Vista). Daar is niet genoeg mankracht voor of het breekt de winstmarge te veel af. NVidia en ATI komen bijna elke 2/3 maanden met een nieuwe videokaart. In 2
The need for Internet: Alle computer hardware draaiende krijgen kan in principe zonder internet. Maar voor Linux is dit eigenlijk bijna onmogelijk. Voor Linux volgt een reeks van "recepten" die vaak de sudo command-prompt vereisen. Deze zijn moeilijk en niet generiek. Het uitvoeren leidt tot proberen en mislukken, anders proberen en mislukken (soms distro opnieuw installeren) en dan proberen en lukken. Dit in schril contrast met windows waar het vaak een kwestie is van boekje lezen, CD erin, installeren en draaien.
Ik denk dat Dell er verstandig aan doet om inderdaad te zorgen dat hun computer hardware wordt ondersteund door de meeste Linux varianten (lost alle genoemde problemen boven op, maar geeft inherent dus niet de nieuwste hardware in een Dell PC) en dat de rest toch ligt bij de gebruiker. Aan de andere kant zou het wel mooi zijn als Dell er hiermee voor zorgt dat meer bedrijven zich focussen op een betere Linux ondersteuning.
"That was left handed..." - JJH
Ja, wat is daar raar aan? Logisch lijkt me.Jouke74 schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 12:12:
Het kostte mij weken om voor een distro te kiezen. Voor een leek is het niet te bepalen wat wel en niet goed is binnen een distro zonder het te proberen en veel te lezen.
Non-tweakers die wel cutting edge technology kopen? Die kunnen dan toch windows gebruiken? Niet iedereen hoeft linux te gebruiken.Nieuwe hardware wordt niet of slecht ondersteund (als gevolg van fabrikanten die niet 32/64 bits linux drivers te maken). Hierdoor moet je wachten op een community oplossing en dat duurt meestal langer. Voor een bedrijf / non-tweaker consument die nieuwe hardware aanschaft die gelijk goed moet werken is Linux dan geen optie.
1 open linux driver die opgenomen wordt in de kernel is genoeg hoor. Daar kunnen alle distro's mee overweg zodra zij dat kernel gebruiken.Er zijn te veel Linux varianten (interactie met probleem boven) en binnen de varianten ook nog eens varianten (32 bits / 64 bits / versies). Hoewel veel linux software draait op veel varianten, moet het getest worden, en dat kost tijd. Zelfde geldt voor updates (om het half-jaar) komt er een complete nieuwe make-over van de meeste distro's. Probeer als fabrikant dan maar eens te garanderen dat het werkt voor Ubuntu 6.06, 6.10 7.04, Fedora 4,5,6,7 ..Gentoo door iedereen zelf gecompileerd etc. (tegenover 2-4x Windows (98)/(2000)/XP/Vista). Daar is niet genoeg mankracht voor of het breekt de winstmarge te veel af. NVidia en ATI komen bijna elke 2/3 maanden met een nieuwe videokaart. In 2maanden heb je geen 30+ drivers geprogrammeerd en getest, maar 4 of 2 misschien nog net wel.
Op een gegeven moment kun je dat zelf wel, als je lang genoeg de commandline gebruikt. Het is geen abracadabra.The need for Internet: Alle computer hardware draaiende krijgen kan in principe zonder internet. Maar voor Linux is dit eigenlijk bijna onmogelijk. Voor Linux volgt een reeks van "recepten" die vaak de sudo command-prompt vereisen. Deze zijn moeilijk en niet generiek. Het uitvoeren leidt tot proberen en mislukken, anders proberen en mislukken (soms distro opnieuw installeren) en dan proberen en lukken. Dit in schril contrast met windows waar het vaak een kwestie is van boekje lezen, CD erin, installeren en draaien.
Nogmaals, niet iedereen hoeft linux te gebruiken. Voor simpel gebruik voldoet windows net zo goed. Niet voor mij, maar voor een hoop anderen wel.
Waar het om gaat is dat het goed zou zijn als Dell zijn pc's zo inricht dat mensen de keuze hebben er linux of windows op te draaien, dus zou Dell hardware moeten gebruiken waarvoor goede linuxondersteuning is.
Het zou je vrije keuze moeten zijn open software te kunnen gebruiken, in plaats van dat je een bepaald besturingssysteem MOET gebruiken wanneer je pc X koopt.
Daar moet Dell aan gaan werken, niet aan het voorinstalleren van een *nix met misschien wel weer een closed kernel.
Ik werk op een laptop met een NVidia-chip, met daarnaast een extern scherm. Laptopscherm werkt op 1680x1050, gewone TFT op 1280x1024. Dit werkt perfect met Xinerama, en ik hoef er letterlijk niks voor te doen: de NVidia drivers detecteren alles automatisch en kiezen 'sane defaults'.MBV schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 09:41:
[...]
Mag jij een 2e scherm instellen van een andere grootte. Veel plezierDat werkt weer beter met de ATi open source driver
Ontopic: ik denk zeker dat dit een goede ontwikkeling is, en dat het niet heel veel uitmaakt of Dell nu de mainstream kernel ondersteunt of slechts een bepaalde distributie. Ze zullen er in elk geval voor zorgen dat Linux probleemloos draait op hun systemen, en dat is al heel wat. Daarnaast moeten ze er inderdaad wel voor zorgen dat eventuele patches terug komen in de kernel.
Onder druk van die bouwers is de kans dat drivers net zo snel ontwikkeld worden als voor Windows natuurlijk veel groter. En als de bedrijven er eenmaal aan gewent zijn dat ze voor beide OS' en tegelijk een driver moeten schrijven is dat probleem uit de weg
"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME
Sorry, ik bedoelde met 3d-ondersteuningGertjan schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 13:05:
[...]
Ik werk op een laptop met een NVidia-chip, met daarnaast een extern scherm. Laptopscherm werkt op 1680x1050, gewone TFT op 1280x1024. Dit werkt perfect met Xinerama, en ik hoef er letterlijk niks voor te doen: de NVidia drivers detecteren alles automatisch en kiezen 'sane defaults'.
Ik denk dat Dell een distro moet kiezen, en die moet gaan ondersteunen zodat het out-of-the-box gaat werken. De rest van de distro's kan dan gaan kopiëren, zodat het ook in andere distro's werkt.Ontopic: ik denk zeker dat dit een goede ontwikkeling is, en dat het niet heel veel uitmaakt of Dell nu de mainstream kernel ondersteunt of slechts een bepaalde distributie. Ze zullen er in elk geval voor zorgen dat Linux probleemloos draait op hun systemen, en dat is al heel wat. Daarnaast moeten ze er inderdaad wel voor zorgen dat eventuele patches terug komen in de kernel.
Een beetje distro heeft er wél ondersteuning voor: AIXGL hangt voor NVidea af van de nvidea closed source-drivers, die toch in de meeste distro's prima werkenbas r schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 11:52:
[...]
Je weet waar OSS voor staat? Er komen dus geen resricted drivers in de kernel.
Een beetje distro wil geen restricted dingen in zijn distro, dus zal nvidia ze vrij moeten geven willen ze daar in worden geimplemeteerd.
Als het out of the box werkt, dan heb je het niet nodig. En vaak werkt dat beter dan in windows. Maar zodra het niet goed ondersteund wordt, heb je wel een howto nodig. Bedrijven willen in het algemeen namelijk niet zorgen voor ondersteuning van hun hardware. Eigenlijk zouden ze het allemaal moeten doen zoals HP met hun HPLib: open source, met een installer en eigen GUI. Wordt ook ondersteund voor 10 distro's door HP zelfJouke74 schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 12:12:
The need for Internet: Alle computer hardware draaiende krijgen kan in principe zonder internet. Maar voor Linux is dit eigenlijk bijna onmogelijk. Voor Linux volgt een reeks van "recepten" die vaak de sudo command-prompt vereisen. Deze zijn moeilijk en niet generiek. Het uitvoeren leidt tot proberen en mislukken, anders proberen en mislukken (soms distro opnieuw installeren) en dan proberen en lukken. Dit in schril contrast met windows waar het vaak een kwestie is van boekje lezen, CD erin, installeren en draaien.
Dat is precies de reden dat heel veel linux-gebruikers op ideastorm zijn afgesprongen, gok ik zo[knip]
Aan de andere kant zou het wel mooi zijn als Dell er hiermee voor zorgt dat meer bedrijven zich focussen op een betere Linux ondersteuning.
lmfd
Daar had ik het ook niet over. Ik had het over de distro, niet de kernel.Er komen dus geen resricted drivers in de kernel.
Ubuntu wel. En Ubuntu wordt ook overwogen door Dell.Een beetje distro wil geen restricted dingen in zijn distro, dus zal nvidia ze vrij moeten geven willen ze daar in worden geimplemeteerd.
Het zal de gebruiker een rotzorg zijn w.b.t. OSS, als het maar werkt. Als de gebruiker om OSS had gegeven waren al die Windows apps nu ook niet zo populair.
Het ligt er puur aan over welke distro we het hebben en wie er evt. met welke insteek zakelijk ermee in zee wilt gaan met welke doelen.
Nvidia restricted in de kernel... tuurlijk niet!
Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein
Als ze op gaan letten wat voor hardware ze in pc's duwen met het oogpunt op open source support ervoor. Hopelijk gaan ze bij bedrijven dan een beetje afdwingen dat de specs vrijgegeven worden van apparaten die geen linux/unix support hebben zodat er wel drivers voor komen.
Hopelijk is dit alleen het begin en gaan andere pc bouwers ook op deze tour.
Met een beetje geluk maken ze de pc's de helft van de windows licentie goedkoper en gaat de rest naar de community
En dan hoeft die voor mij niet eens veel goedkoper te zijn. Laat ze het geld dat ze besparen op de MS licentie dan wel investeren in open source drivers.
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Verwijderd
Het is voor Dell ook niet zinvol om in open source drivers zoals de community ati- en nouveau-drivers te investeren. In Windows leveren zij ook gewoon binary drivers mee, waarom zouden ze dat niet met de meegeleverde Linux-distributie doen?
Maar is niet niet zo dat voor oudere ATI kaarten de specificaties zijn vrijgegeven waardoor er hier wel goede drivers van bestaan?Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 17:43:
Over open source drivers: not gonna happen. NVidia en ATI mogen technologiën waar anderen copyright op hebben niet vrijgeven onder de GPL. Intel maakt open source drivers voor hun grafische kaarten omdat zij die proprietaire technologiën niet gebruiken.
groeten