[vista] geen internet door norton firewall

Pagina: 1
Acties:

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:24
Een kennis van me heeft een nieuwe HP gekocht met Vista home premium en belde vanavond met het probleem dat hij geen internet meer had als de netwerkkabel uit de pc gehaald werd. Ik ben gaan kijken en dit blijkt door de Norton firewall te komen. Ik vind het na 3 uur kloten wel genoeg geweest, geen idee wat er nou precies aan de hand is...

Wanneer ik de verbinding herstel vanuit het netwerkcentrum werkt alles prima, ding haalt een nieuwe dhcp lease uit de speedtouch adsl modem. Haal ik daarna de netwerkkabel uit de pc dan krijgt de pc wel een lease maar is de verbinding met het internet niet beschikbaar. Er komt geen wereldbolletje rechtsonderin bij het netwerkicoontje.

ipconfig /renew in een command prompt is een oplossing, het wereldbolletje komt terug en er is weer internet. Norton firewall uitschakelen en vervolgens stekker uit/inpluggen ook. Geen problemen met internet.

Nu ben ik eens gaan pluizen in het logboek van Norton. Deze geeft aan dat er verbinding gemaakt wordt vanaf extern op poort TCP/UDP 137, 138 en 139. Deze worden allen geblokkeerd. Ik heb hier een uitzondering op gemaakt voor de pc. Geen resultaat.

Norton kent ook de optie om een netwerk als zijnde "vertrouwd" te maken. Als ik het interne lan als zijnde "vertrouwd" aangeef (ziet hem zelf als mac-adres van modem) dmv een ipadres lijkt het er op dat er iets meer gebeurd. Norton zegt dat er een system call gedaan wordt. Prima. Het systeem process volledige toegang naar alle poorten/hosts gegeven. Geen effect.

Windows Vista heeft blijkbaar een of andere functie die checkt hoe de internetverbinding verloopt. Ik kan het ding niet uitschakelen, dit moet dmv de beveiligingssoftware. In Norton vind ik deze optie niet. Ik denk dat het hele probleem komt door de virtuele netwerkadapters die Vista (of Norton?) aanmaakt om internet verbinding te krijgen.

Heeft iemand hier enige ervaring mee? Vind dit iig vrij bagger zo :/

Het verwijderen van de netwerkkabel deed de eigenaar omdat het internet weg zou vallen. Ik vermoed dat de dhcp leasetime verliep nadat de comp een tijd op de screensaver stond en zodoende de verbinding verbrak. Leasetime is verhoogd, netwerkkaartdriver geupdate (intel pro 100VE) en energiebesparende meuk is uitgeschakeld. Ben benieuwd of dit het verhelpt... PC krijgt iig volledige dhcp adressering en kan pingen (als het wereldbolletje weg is!). IE/Mail werken echter niet...

Whoop!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-03 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Norton is zowiezo de grootste meuk die er is. Kennis van mij had de Internet Security van Norton, kon tussen 5 en 30 minuten op internet, daarna was het huilen en werkte niets meer. Firewall uitschakelen voor het niet meer werkte, geen enkel probleem. Dit was overigens op XP. Is die firewall wel 100% Vista compatible? Ik vermoed van niet, of er zitten nog te veel bugs in. Verder vermoed ik dat er een setting in Norton staat dat de firewall op block all of block most mode gaat bij screensaver. Hoe het zit met cable disconnect weet ik niet, maar daar zit iig ook iets goed mis.

Commandline FTW

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:24
Het zal allemaal best goed werken (als het werkt ;) ) maar ik vind het ook niks. Idem voor McAfee. Het geheel geintegreerde systeem wat vervolgens niet meer weg te krijgen is is ook huilen... Ik heb geen idee of het 100% Vista compatible is, het is een HP machine waar het af fabriek al op stond. Aangezien ik nog geen goed werkend alternatief kan aanraden heb ik voorlopig de Norton maar even aangeraden met de bedoeling dit later te vervangen voor iets handigers. Ben zelf tevreden met Bitdefender maar heb geen idee of deze Vista compatible is.

De screensaver valt iig weinig aan te configgen, het is de standaard Microsoft logo screensaver. Vind het iig vreemd dat deze (mogelijk!) de netwerkverbindingen afsluit? De firmware van de Speedtouch was niet de recentste. Gelijk ook maar geupgrade.

De kabel uit/in doen was volgens de gebruiker een optie om het internet weer te laten werken op zn vorige pc (XP ding) wanneer dit niet meer werkte. Het is natuurlijk geen oplossing, mgoed stel dat je dit met je laptop doet dan werkt het waarschijnlijk ook niet meer...

Whoop!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb zelf al jaren NIS en tot 100% tevredenheid :)
Probleem zit hem ws in de networksettings en program-control. Kijk even welk netwerk ie als default gebruikt, dit zal ws. HOME zijn.
Haal vervolgens alle programma's weg bij program control, even reboot en dan IE of FF of whatever opstarten. Daarna zou ie het gewoon weer goed moeten doen.

Mocht dat niet het geval zijn, check dan even de settings die horen bij het checken van onderliggende processen van programma's (Norton moet dit programma's die andere programma's aanroepen). Zit nu op mijn werk dus heb ff geen screenshots voor je, anders had je die van me gekregen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-03 22:59
De oplossing? Verwijder elk spoor van Norton en alles wat erbij hoort. En neem een degelijke, kleine virusscanner die je niet drie keer per minuut lastig valt met onzin. En dan ook nog eens je verbinding platlegt. Succes! >:)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-03 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Geert1, dat is de bekendste oplossing.

marccom, met de screensaver optie bedoel ik opties van de firewall als de screensaver aan gaat. Je kan bij andere programma's zeggen dat er iets moet gebeuren of ingesteld moet worden als de screensaver aangaat (status op away bij msn bijvoorbeeld, of block most bij een firewall). Controleer die optie eens. Verder wat The Eagle zei, haal eens elk programma uit de firewall lijst en herstart de computer. Kijk wat er dan gebeurt.

Commandline FTW

Pagina: 1